Geïsoleerde leidingen verwarming: Asbest - bouwjaar 1974

Bij deze even een update: gisteren, is er rond 10u00 iemand verschillende stalen komen nemen.
In de vroege namiddag hebben we dan het resultaat gekregen: in beide stalen is er geen asbest aangetroffen.

In het begin werd er gezegd dat er 90% kans was dat het asbest ging zijn. Dus staalname lijkt me altijd wel aangewezen.

Kostprijs voor de staalname € 181,50
Ook misschien nog interessant voor anderen: een eerste prijsraming, indien het asbest zou zijn, dan zou de verwijdering uitkomen op zo'n € 7.000,00 en het zou zo'n 2-3 dagen duren.

net ook onderdak laten testen
hebben originele facturen met vermelding NT (jaren 90), maar vonden het niet terug op de platen zelf (afdruk).
Dakdekker die iets kwam herstellen zei op zicht: asbest
Laten testen -> negatief.
(zelf afgekraakt stukje vanop dak van 1cm x 3cm).
via eurofins gaat zeer snel.

Laatst bewerkt:
jaren 90 lijkt me nu wel dat de kans al kleiner is, maar soms is het dus idd gewoon niet perse dat een huis van 60 - 70 asbest bevat in dingen die bijna altijd asbest bevatten. Goed om te weten.

Idem hier, ik heb het typische grijze Eternit-platen onderdak gebouwd in 1979. Ongetwijfeld asbest denk je dan.
Dakwerker wou vorige week toch een staal nemen om zeker te zijn en zo op het zicht (na staalname) had hij toch het gevoel dat het misschien geen asbest was, het was net iets anders dan wat hij normaal ziet.
Ik ben nog in afwachting van de resultaten maar het kan dus wel.

Hier was het wel asbest, maar mocht gewoon ingesloten worden, op zich weinig tot geen risico als je ze niet kapotslaat..

Hier was het wel asbest, maar mocht gewoon ingesloten worden, op zich weinig tot geen risico als je ze niet kapotslaat..
Niets mis mee inderdaad.
Alleen vond ik het wat zonde als ik de pannen vervang om het onderdak dan te laten zitten. Dat wordt sowieso beschadigd als ik de dakgoten vervang enzo. Beter alles opnieuw dan.

Niets mis mee inderdaad.
Alleen vond ik het wat zonde als ik de pannen vervang om het onderdak dan te laten zitten. Dat wordt sowieso beschadigd als ik de dakgoten vervang enzo. Beter alles opnieuw dan.
Als ik me niet vergis is het ook onmogelijk om zonnepanelen op een dak met asbest te leggen.

Als ik me niet vergis is het ook onmogelijk om zonnepanelen op een dak met asbest te leggen.
In theorie moeten ze dat weigeren echter heb ik hier in de buurt mensen wonen met asbest onderdak en de installateurs haalden hun neus niet op om daar zonnepanelen op te installeren.

Hier liggen er al jaren zonnepanelen op voordat we dat wisten dat er asbest in zat.

Maar er ligt dus een nieuw onderdak over de asbestplaten. Enige wat nu opnieuw gedaan wordt is het isoleren + dampscherm.

Ik wou thans een extra Velux. Geen idee of mijn schrijnwerker daar happig op gaat zijn. Ik ga het hem vriendelijk vragen :p

Meanwhile m'n tante in Zwitserland die haar dak is van de jaren 70 en gedaan in asbest leien, iets zoals dit:
Asbest.jpg

Ik was daar 2 zomers geleden eens op vakantie, en plots schoot m’n nonkel wakker en wou hij het dak eens opkuisen met de hogedruk... Het mos vloog ervan af, maar wellicht ook partikels asbest… Na het opdrogen heeft hij er dan een product op gesmeerd om de eventuele poreuze leien voor nog eens 3 jaar extra te beschermen tegen de weersomstandigheden.
Het jaar erop hebben ze dan op hetzelfde dak zonnepanelen laten installeren…

En maar jaren afzien & klagen van kanker en de gevolgen van chemo. Arm mens.

“Het is niet meer voor ons om dit dak nog te vervangen” zegt ze dan.

Bij mij thuis in 2011 zelf ook asbest isolatie rond de CV buizen weggedaan... Gelukkig wel met een mondmasker en bril, voor het stof, maar was me er toen niet van bewust.

Terug
Bovenaan