Genderdiscussie in politieke campagne

Heb ik dat ergens gezegd?
Ik heb 0 problemen met LGBT. Heb goede kennissen in al deze 4 categorieen. Ja ook trans.

Waar ik wel problemen mee heb, is om dat door ieders strot te duwen. Overal en op elk moment. En al zeker als dat gebeurt bij kinderen.
Zien we dat anno 2024 in Belgie? Neen.
Een paar uurtjes per jaar onderwijs over seksualiteit, genders, etc. is prima.

Maar in de VS? Wat daar gebeurt kan je echt niet meer als normaal en gewenst bestempelen.
Op een paar jaar tijd zijn ze daar geevolueerd naar een dictatuur van de LGBTQxxxxx minderheid. Wil je daar simpelweg niet mee geconfronteerd worden, wordt je uitgemaakt voor grofvuil.

Genoeg voorbeelden van te vinden online.
Het feit dat veel val die dingen vooral worden gedeeld door "conservatieven" op twitter, etc. betekent niet dat ze niet bestaan.

In het programma eerste keus hangde de vlag toch ook gewoon in de klas.
De cijfers in de VS spreken boekdelen.

Hoe vaak heeft TVG al niet gezegd dat je met een trans-persoon moet kunnen lachen ? Allez, is dat 'vrije meningsuiting' ? Voor mij is iemand uitlachen ook duidelijk een vorm van discriminatie.

Vanavond in Ter Zake kwam dit nog eens terug. Hierboven waren ook mensen die dat 'normaal' vonden, maar wat we voorheen ook negeerden: het ging hier wel over een uitspraak in een klas vol minderjarigen en werd daar dus gewoon ook gezegd dat er met een transjongen gelachen mag worden gelijk ge ook met een rosse mag lachen. Maar dat is nu net de deur open zetten voor pestgedrag.
En als we Petra De Sutter mogen geloven is na die uitzending ook net dat gebeurt. Blijkbaar zou Dries Van Langenhove op sociale media ook de draak gestoken hebben met die transjongen, waarna die laatste ook online belaagd werd en uiteindelijk zijn profielen afgesloten heeft. Er werd wel niet in detail over verder gegaan, maar als DVL ook effectief de volle naam van die persoon bekendgemaakt heeft, is dat dan niet strafbaar want doxing ? Soit... hoe meer je erover nadenkt, hoe degoutanter die uitspraken eigenlijk waren.
En dan Chris Janssens die een beetje belachelijk doet door te stellen dat de linkse media als Knack of Humo, alsook linkse parlementsleden zouden lachen met zijn geaardheid. En dan ga je nog voorbij aan het feit dat hij een volwassen publiek persoon is, vs een onbekende kwetsbare tiener.

Ik heb die posts van DVL gezien. Hij heeft zijn naam niet openbaar gemaakt, maar een anoniem gemaakt screenshot van een Humo artikel gepost, waardoor je natuurlijk wel snel het bewuste fragment kon vinden op de socials van vrtnws. Op zich ook geen doxing in zijn tweet, maar natuurlijk zet het z'n volgers wel aan tot gekke dingen, want de tweet stond vol van cynische anti-transgenderdingen.

Ik heb die posts van DVL gezien. Hij heeft zijn naam niet openbaar gemaakt, maar een anoniem gemaakt screenshot van een Humo artikel gepost, waardoor je natuurlijk wel snel het bewuste fragment kon vinden op de socials van vrtnws. Op zich ook geen doxing in zijn tweet, maar natuurlijk zet het z'n volgers wel aan tot gekke dingen, want de tweet stond vol van cynische anti-transgenderdingen.

Dries is toch echt van het meest walgelijke soort. Verschrikkelijk figuur :puke: .

En zoveel mensen die daar in meegaan en er gewoon nog over gaan. Wetenschap, normen en waarden, ... nergens te bespeuren.

Dries is idd wat extreem, maar hij heeft wel een punt. Het blijft een lichaam verminken en het is niet omkeerbaar. Zoiets kan en mag je niet als iets normaal gaan zien in de maatschappij.

Op zich allemaal zeer erg voor die jongen. DVL heeft meer neusgaten dan hersencellen, voor zover duidelijk. VB zou daar beter eens echt afstand van nemen; dat zou al veel brokken vermijden. Hoe dan ook heeft Chris Janssens volgens mij helemaal geen gekkigheid verkondigd. De reportage over gender in die klassen, I'm very sorry maar dat is niet de weergave van de realiteit. In de meeste grootsteden zijn de klassen echt wel meer divers en wordt het gewoon niet geaccepteerd. Ik zou leerkracht De Geyter dit wel eens willen zien uitleggen in bv Don Bosco in Hoboken. We zullen zien of hij dat dan nog zo kan uitleggen.
Daarom erger ik mij toch ook wel aan het feit hoe groen zich in alle bochten en wegen aan het wringen is om het probleem ook niet bij naam te noemen. Het is nu eenmaal zo dat de tolerantie bij de allochtonen veel lager ligt en het nu eenmaal onveilig, noem het pestgedrag op de holebi-gemeenschap in de grote steden ligt, zoals Brussel, Antwerpen en Gent. Dat dit eens eerst wordt aangepakt - laat ons dan die fantasie en die sprookjes over hoe iemand zich in alle soorten gedaante kan voelen op een later tijdstip voeren (of nooit voeren, nog beter). Maar maak nu prioriteit voor de basis in orde krijgen: zorgen dat man-man, vrouw-vrouw hand in hand kan lopen zonder telkens er rekening te moeten meehouden neergestoken te worden of een paar tandjes minder te hebben op de terugweg naar huis. Dat Petra De Sutter dat gewoon niet gezegd krijgt vind ik gewoon onnozel. Maar ja, omdat Groen daar haar kiesvee haalt moet daar maar over gezwegen worden en dat vind ik minstens even hypocriet.

Laatst bewerkt:
Dries is idd wat extreem, maar hij heeft wel een punt. Het blijft een lichaam verminken en het is niet omkeerbaar. Zoiets kan en mag je niet als iets normaal gaan zien in de maatschappij.
Hij heeft geen punt. Hij heeft een mening. Die ingaat tegen de huidige wetenschappelijke inzichten, en waarbij hij hele bevolkingsgroepen discrimineert en criminaliseert erbovenop.

Hij heeft geen punt. Hij heeft een mening. Die ingaat tegen de huidige wetenschappelijke inzichten, en waarbij hij hele bevolkingsgroepen discrimineert en criminaliseert erbovenop.
En wat is dat wetenschappelijk inzicht dan? Je kan toch moeilijk ontkennen dat je een lichaam aan het verminken bent wanneer ze levenslang een wonde open zullen moeten houden onderaan?

Mutilation (Verminken)
Mutilation or maiming is severe damage to the body that has a subsequent utterly ruinous effect on an individual's quality of life.In the modern era, the term has an overwhelmingly negative connotation, referring to alterations that render something inferior, dysfunctional, imperfect, or ugly

De wetenschappelijke consensus is wel degelijk dat het levenskwaliteit verbetert. Dokters mogen immers ook helemaal niet "verminken". Een medische procedure die de persoon nodig heeft en ziet als vooruitgang omschrijven als verminken omvat een waardeoordeel. Voor hen is het een verbetering, ook een waardeoordeel. Hou het toch gewoon neutraal en zeg dat ze hun lichaam aanpassen. Als ik beslis dat ik geen kinderen wil en een vasectomie laat uitvoeren, is dat dan "abnormale verminking"? Is een borstvergroting verminking? Is been verlenging verminking? een gespleten tong? Nog niet zo lang geleden zagen oudere mensen zelfs piercings of tatoeages ook als lichaamsverminking. Dat zegt meer over de mensen die het zo omschrijven dan de realiteit. Zulk taalgebruik werkt polariserend en is nergens voor nodig.

Een oorbel is trouwens ook "een open wonde" die je zult moeten onderhouden.

Er zijn geschreven bronnen die bijna 2000 jaar terug gaan over mensen op zoek naar genderbevestigende operaties voor zowel transgender als interseks personen. Moderne genderbevestigende operaties zijn ondertussen bijna 100 jaar oud. Transgender is waarschijnlijk zo oud als de mensheid. Gaan we dat van jou ooit normaal mogen vinden? Of moeten we die mensen eeuwig blijven verketteren?

Laatst bewerkt:
Sommigen zijn in het verkeerde lichaam geboren, de Conner is in de verkeerde partij geboren als hij enkel aan de toog zijn echte mening kan zeggen... :biglaugh:
Voor minderjarigen en onomkeerbare beslissingen hebben hoop ik toch de ouders het laatste woord? Die kennen hun kind het beste en hebben de verantwoordelijkheid in te schatten of het terecht is of slechts een algemene identiteitscrisis tijdens het puberen. Daar moet de school, de maatschappij of de politiek niet tussenkomen. Spijtig genoeg zijn er ouders die hun kinderen niet alle kansen geven, maar dat is een heel gevoelige kwestie, we kunnen dat enkel spijtig vinden. Net zoals er mensen zijn met een gezicht vol tats, die moeten dan ook niet komen klagen dat ze geen werk vinden en op de OCMW belanden...

Dus ik snap niet dat dit een politiek topic moet zijn, buiten dat bvb scholen zich hier niet mee moeten moeien, in eender welke richting. Anderzijds mag die leerling in de school ook geen spel maken als ze aangesproken worden met het gender dat op hun ID staat, ipv het gender dat ze zich die dag voelen. Want sommige pubers maken daar ongetwijfeld zo'n spelletje van dat je niet kan verwachten dat bvb de leerkracht daarin mee moet gaan. De redelijkheid mag van de 2 kanten komen. En zoiets lijkt me evident, dus ik zie de reden tot discussies niet.

Dit is een vrij land, dus je hebt ook het recht om uw eigen te verbeteren of te verkloten. En zolang je je kinderen eten geeft en niet mishandelt, mag je die ook mentaal verkloten, denk maar aan zwaar religieuze opvoedingen, zoiets tekent ook voor het leven. Het is soms spijtig, maar het is zo, iedereen heeft recht op een eigen mening, ook wat betreft opvoeding.

Laatst bewerkt:
Het probleem met degenen die te ver meegaan in de slinger die te ver doorslaat wat de transgenderbeweging betreft:
  • puberteitsremmers aan kinderen geven voor genderdysforie is géén goede onderbouwde geneeskunde, want niet ondersteund door klinische studies zoals we dat voor andere geneesmiddelen ook doen (inclusief een control group dus). Ik vind dit gegeven wat ik vroeger over klinische studies heb geleerd toch behoorlijk vreemd, dat is het politieke aspect dat het geneeskundige lijkt te beïnvloeden en dat is gewoon slechte wetenschap denk ik dan.
    Andere landen komen er nu wel degelijk al van terug.
  • Voor dermate ingrijpende beslissingen zou men beter wachten tot het brein volledig volwassen is, maar goed daar valt een lans te breken voor de juridische grens van 18 jaar. Desondanks gaat men met hormonen ook al een bevestigend pad op vanaf 16 jaar.
  • Vanuit fiscale/economische fairness zouden die operaties idd voor eigen rekening moeten zijn.
    Als men de vergelijking maakt met borstvergrotingen of piercings (of zelfs de tong splijten), wel dat zijn esthetische ingrepen die de personen in kwestie (hopelijk toch) beter laten voelen, maar die vallen niet ten laste van het RIZIV.
Het is ook zeer gemakkelijk om kritiek te leveren op een kwal als DVL, die ik hier ook niet ga verdedigen maar als je dit leest:

In het programma eerste keus hangde de vlag toch ook gewoon in de klas.
De cijfers in de VS spreken boekdelen.

Dan lijkt het mij toch zeer vreemd dat we zovele jaren lang zo'n groot deel van de bevolking dat dermate anders is, over het hoofd gezien zouden hebben.

Holebi's hebben altijd bestaan, trans... tja, qua gevoel misschien wel maar lichaamsvreemde hormonen toedienen en/of operaties die naam waardig zijn een recent gegeven denk ik dan. Een percentage van 1/20 onderdrukte minderheid kan ik nog geloven, maar 1 op 5 in Gen Z?
Er bestaat wel degelijk zoiets als hypes denk ik dan, of het zijn zeer onbetrouwbare cijfers...

Laatst bewerkt:
Wat ik wel wat jammer vind in de debatten is dat opnieuw zoals zo vaak alles wat LGBTQ... is op één hoop wordt gegooid. In het conclaaf had Petra De Sutter het tegen Connor Rousseau ook over "dit gaat over ons, dit belangt ons beide persoonlijk aan" wanneer het over het VB en hun standpunten mbt trans en gender ging.

Waarom wordt geaardheid en genderidentiteit blijkbaar in één pot gegooid? En waarom zou je, wanneer je kritisch bent over de issues rond gender en geslacht, ook maar meteen blijkbaar problemen moeten hebben met (anders)geaardheid?

Mij lijkt het toch eerlijker voor alle partijen en groepen om in de debatten die zaken van elkaar los te koppelen.

Also en dit verdient een aparte post:

Waar in de terechte kritiek op het Vlaams Belang denk ik de meeste redelijke mensen het wel eens zijn dat er niets mis is met een kleuter te vertellen over dat 2 mama's of 2 papa's ook een optie zijn, stel ik me wél de vraag bij het fragment middenin dat debat (en dat soort fragmenten zijn gewoon een cadeau aan stemmen voor extremen als VB) wat de meerwaarde is van een queer leerkracht die in de les uitgebreid gaat vertellen dat haar gender en ik citeer letterlijk "arrowspike" is.

Arrowspike? Klopt dat wel? Fragment van Terzake even teruggespoeld, en jawel... een gender zo obscuur dat google me niet eens me kan duidelijk uitleggen wat het is, maar afgaande op een fragment is het iets met intense pieken van verliefdheid... Oké... maar ik vind dat leerlingen géén enkele boodschap hebben aan hoe vaak of hoe intens je als leerkracht verliefd wordt. Denk dat niemand een probleem zou hebben met die homoseksuele leerkracht die relatief neutraal zijn positie uitleg. Maar "arrowspike"? Ja, euhm, flashback naar de show van Alex Agnew, maar dat is toch een term waarvan als ik niet in Terzake had gehoord dat dat volgens iemand een gender was, zou ik gedacht hebben dat het ergens uit een videogame kwam, de aanval van één of andere Pokémon, of een cartoonish character...

Soms slaat de slinger effectief te ver door en dat mag gerust ook wel eens meer erkend worden.

Holebi's hebben altijd bestaan, trans... tja, qua gevoel misschien wel maar lichaamsvreemde hormonen toedienen en/of operaties die naam waardig zijn een recent gegeven denk ik dan. Een percentage van 1/20 onderdrukte minderheid kan ik nog geloven, maar 1 op 5 in Gen Z?
Er bestaat wel degelijk zoiets als hypes denk ik dan, of het zijn zeer onbetrouwbare cijfers...
Dat is een even grote stijging als tussen gen X en millenials.
En die heeft een even grote stijging als tussen gen X en baby boomers (steeds ongeveer verdubbeling).

Dan is het dus een rage die wel al 60 jaar mee gaat?
Of... Kan het misschien zijn dat mensen die twijfelen niet moeten "kiezen" om niet uitgesloten te worden, en bijgevolg langer als lgbtqi+ identificeren. Of gewoon nooit de keuze willen nemen, omdat ze niet zeker zijn. Maar wel heel hun leven enkele hetero relaties hebben...

Lijkt me logisch dat op een identiteitskaart eerder gender zou staan dan geslacht (of misschien nog beter helemaal niets) zodat je identiteitskaart overeenkomt met hoe je eruit ziet en presenteert. Anders werkt het bij identiteitscontroles enkel verwarring in de hand. Geslacht, interseks of transgender staat op je medische fiche.
Laat dat nu net de reden zijn waarom je biologisch geslacht vermeldt staat op je identiteitskaart. Politie moet bv aan grenscontroles kunnen overgaan tot administratieve fouilles, die fouilles moeten uitgevoerd worden (wettelijk verplicht) door iemand van hetzelfde geslacht. Gender vermelden op een ID is dan ook nutteloos. Ik had dan ook begrepen dat het geslacht niet van de ID gaat verdwijnen, maar dat het gewoon niet zichtbaar meer is (maar wel kan uitgelezen worden van de kaart). Indien dit niet het geval zou zijn, zie ik inderdaad wel issues voor politiecontroles hier;

Laat dat nu net de reden zijn waarom je biologisch geslacht vermeldt staat op je identiteitskaart. Politie moet bv aan grenscontroles kunnen overgaan tot administratieve fouilles, die fouilles moeten uitgevoerd worden (wettelijk verplicht) door iemand van hetzelfde geslacht. Gender vermelden op een ID is dan ook nutteloos. Ik had dan ook begrepen dat het geslacht niet van de ID gaat verdwijnen, maar dat het gewoon niet zichtbaar meer is (maar wel kan uitgelezen worden van de kaart). Indien dit niet het geval zou zijn, zie ik inderdaad wel issues voor politiecontroles hier;
Eerste googleresultaat "komt je gender niet overeen met het geslacht op je identiteitskaart, kan je een schriftelijke verklaring afleggen om te laten fouilleren door iemand anders."

Tot zover dat probleem dus.

Dan lijkt het mij toch zeer vreemd dat we zovele jaren lang zo'n groot deel van de bevolking dat dermate anders is, over het hoofd gezien zouden hebben.

Ik moet het artikel eens terugzoeken, maar ik dacht dat 80% van deze groep (gen Z) zich identificeerd alszijnde non-binair. Heeft dan ook niets te maken met een andere geaardheid of zo en is dan ook het gemakkelijkste "label" dat je op jezelf kan kleven om tot de LGBTQ+ community te behoren.

Eerste googleresultaat "komt je gender niet overeen met het geslacht op je identiteitskaart, kan je een schriftelijke verklaring afleggen om te laten fouilleren door iemand anders."

Tot zover dat probleem dus.
Tot je deze verklaring nadien gaat intrekken (hetgeen wel eens gebeurd), een klacht gaat neerleggen en er komt een rechtszaak van natuurlijk, dan ben ik benieuwd hoe het parket daar uitspraak gaat over doen.

Terug
Bovenaan