Genderdiscussie in politieke campagne

Ik begrijp uberhaupt niet waarom je toiletten moet onderverdelen in 'mannen' vs 'vrouwen'.

Op mijn werk waren er recent verbouwingen, en wij hebben nu zogezegd genderneutrale toiletten. Dat is dus gewoon een deur 'TOILETTEN' waar je binnen gaat, en dan allemaal kotjes met een pot en een lavabo.

Je kan eender waar de borden met 'man' en 'vrouw' weghalen en vervangen door 'WCs' of 'urinoirs'.

Ik zie echt het probleem niet.
Joa, dat begrijp ik nu wel eerlijk gezegd. Toch altijd wat ongemakkelijk als je aan een urinoir staat te plassen in een drukke wc en er passeert volk dicht langs u.

Joa, dat begrijp ik nu wel eerlijk gezegd. Toch altijd wat ongemakkelijk als je aan een urinoir staat te plassen in een drukke wc en er passeert volk dicht langs u.

Heeft niks te maken met m/v, maar met een slecht ingedeelde toiletruimte.

Gewoon een afgeschermd stuk voor urinoirs, met dan een bord 'urinoirs --->' of een symbooltje. Opgelost, geen gender issue.
Je hoeft dat zelfs niet 'genderneutraal' te noemen, want dat is duidelijk een trigger voor sommigen.

Ik begrijp uberhaupt niet waarom je toiletten moet onderverdelen in 'mannen' vs 'vrouwen'.

Op mijn werk waren er recent verbouwingen, en wij hebben nu zogezegd genderneutrale toiletten. Dat is dus gewoon een deur 'TOILETTEN' waar je binnen gaat, en dan allemaal kotjes met een pot en een lavabo.

Je kan eender waar de borden met 'man' en 'vrouw' weghalen en vervangen door 'WCs' of 'urinoirs'.

Toen ik nog studeerde waren er gewoon wc in de unif voor iedereen. In elke hoek van het gebouw (was een vierkant van 100 op 100) 4 grote ruimtes per verdieping. Een kot met 10 pisbakken voor venten en een kotje of 10 met deur. Daar kwam dan blijkbaar gezever van de vrouwen van. Resultaat: Toen ik afstudeerde waren er overhoekse 2 vrouwen en 2 mannen wcs. Die pisbakken waren dan vervangen door 3 extra kotjes.

Leuk als je les had. Moest je als vent soms 100m lopen (cege had ontdekt de kortste wc soms een verdiep onder of boven je was - 'the nearest emergency exit might be behind you!'). De vrouwen hadden soms een wachtrij tot buiten. Ik heb nadien daar nog gewerkt. Je zult nooit raden wat ze nadien gedaan hebben, de wcs 'genderneutraal' gemaakt (lees: hoe het vroeger was hersteld). Conclusie, much ado about nothing and geneuzel van mensen met te veel tijd.

Ik heb nu kinderen en dat zijn vrouwtjes. Ik ga ook een random wc binnen met die kinderen en ga er dan zelf naar de wc. Of dat nu mannen of vrouwen wcs zijn. Ik heb nog nooit een opmerking erover gekregen. En zelfs zonder kinderen stek ik vrouwen wcs binnen als ik de mannen wcs niet vind (vliegvelden waar de mannen en vrouwen wcs 200 m van elkaar zijn :rolleyes: ) - ook nog nooit een opmerking van gekregen.

Ooit al in Koning Boudewijn stadion gaan pissen ? Dat is next level WCs. Dat is letterlijk een rij stenen dat ze weggekapt hebben in de grond en waar je in moet pissen. Dat is volgens mij al 50y dezelfde WC. En de vrouwen staan altijd 200m rij aan te schuiven terwijl die 3 kotjes bij de venten altijd leegblijven. Decisions have consequences :laugh:

Wetgeving.
ARAB = strikt gescheiden toiletten voor mannen en vrouwen en daarbovenop genderneutrale toiletten.

Mogen er genderneutrale toiletten worden voorzien?​

De mannen- en vrouwentoiletten moeten volledig van elkaar gescheiden zijn.

Hoewel hierbij nog uitgegaan wordt van de klassieke tweedeling tussen mannen en vrouwen, sluit dit de installatie van genderneutrale toiletten, bovenop de aparte toiletten voor mannen en vrouwen, niet uit.

In elk geval dient de werkgever steeds de preventieadviseur-arbeidsarts en het comité voor preventie en bescherming op het werk te raadplegen over de te nemen maatregelen betreffende de sociale voorzieningen. Zij kunnen dus eventueel een positief advies geven over het bijkomend voorzien van genderneutrale toiletten.

En opnieuw iemand met even kortzichtige uitspraken als waar ze anderen net van beschuldigen.. Zoals in mijn vorige post al gezegd, buiten enkele extremisten hebben de meeste mensen geen probleem met specifieke gevallen en moeten deze absoluut geholpen worden, op welke manier dan ook.

Het probleem zoals met zovele "nieuwere" situaties of aandoeningen dat er een soort van hype rond ontstaat wat totaal niet in verband staat met het aantal personen dat er effectief aan lijdt. Hollywood actrices die opeens toevallig enkel transgender kinderen hebben of een moeder op een basisschool hier in de buurt die zelf transgender is met 2 transgender kinderen. Statistisch quasi onmogelijk en Munchhausen syndroom komt automatisch in me op maar goed, iedereen verdient het voordeel van de twijfel.

Is het probleem niet dat wie altijd toetert 'je mag het niet in een hokje steken' er altijd een labeltje voor wil vinden ?

"De eerste non-binaire persoon wint het Eurosong'. Dude, er heeft een vrouw met een baard gewonnen, transgenders gewonnen en elke show is het een rariteiten kabinet.

Doe gewoon wat je wil, I don't care. Maar begin niet elke zin in een interview of elk artikel met 'non-binaire hen'. Ik begin toch ook niet elke vraag met 'ik, hetero die met vrouwen copuleer, 3 kinderen heb en 3x per week met mijn kabouter speel, heb ABC gedaan'. Om dan nadien te klagen dat ik op de totaal irrelevante bijzijn aangesproken word...

Ik vind het ook een vreemde evolutie. Het is een legitieme mening om er niet mee akkoord te gaan. Maar ik ben van het principe, doe wat je wil, zolang je het niet in mijn gezicht wrijft en het niet opdringt. Maar ook dat lijkt al een 'extremistische' mening tegenwoordig.

Dat als iets vaker voorkomt wat statistisch gezien weinig voorkomt(volgens het instituut voor gelijkheid van vrouwen en mannen 1 op 13 000 mannen en 1 op 34 000 vrouwen) , het niet de keuze is van het kind zelf? Of dat is in elk geval de perceptie die gewekt wordt indien de ene na de andere bekende kop meldt dat zijn kind ook transgender is.

edit: wat in cijfers dus zou neerkomen op 434 mannen en 174 vrouwen in België afgaand op be.stat (tenzij mijn wiskunde een ramp is :shy:)
Met diezelfde logica is het heel vreemd dat er toch wel opvallend weinig homo's in Iran wonen.

Je kan die mens toch niet serieus nemen als hij zo'n dingen uitkraamt? :unsure:
Ik vond nochtans dat de antwoorden van Van Grieken, op de vragen van het publiek heel duidelijk waren (zowel gender/migratie etc).
Allee voor mij dan toch, want het was wel opvallend dat de partijen die de vragen stelden, het standpunt van Vlaams Belang niet goed leken te begrijpen (of eigenlijk niet hadden geluisterd) en bleven vasthouden aan hun initiele vrees die eigenljik door TVG al ontkracht was (dus neen holibis dienen niets te vrezen van VB).
Bij ongekleurd VRT natuurlijk onmiddellijk gehoofdletterd daags nadien als "VB ontkent bestaan van genders", maar neen dus, Van Grieken ontkent niet dat genderdysforie bestaat, noch heeft hij er zelf een probleem mee , maar men wil het niet faciliteren (het opent dus geen specifieke rechten, men wil er geen belastingeld aan spenderen, etc) zoals "avondland" hier al aanhaalde, hetgeen ik een perfect aanvaardbaar standpunt vindt.

En wat gebeurt er als dat niet in orde is ? 3/4 van de kantoor gebouwen waar ik kom is dat niet in orde.
Wacht.
Dus 3/4de heeft geen gescheiden toiletten voor mannen en vrouwen? Er staat nergens dat het gelijke aantallen moeten zijn.
Wel dat je moet voorzien dat er gescheiden toiletten zijn.
Zo hebben ze bij ons gewoon van enkele toiletten de bordjes van mannen weggepakt en er genderneutrale van gemaakt, maar op verschillende plaatsen zijn de gender gescheiden toiletten er wel gewoon nog steeds.

Dat wegnemen van die bordjes hebben ze trouwens niet breed aangekondigd. Gewoon gedaan en geen haan die ernaar kraait.
Is op het CPBW geweest en daarmee is de kous af.
Er is echt vrijwel geen reactie op gekomen, dus zo een groot probleem is het allemaal niet.

Ik heb niets tegen homo's, lesbiennes, transgenders enzovoort. Iedereen doet absoluut waar "hij/zij/hun/hen..." zich goed bij voelt.

Maar ik kan TVG ook wel begrijpen dat niet heel de wereld hiervoor aangepast dient te worden.

Het begint met genderneutrale toiletten zonder bordje man/vrouw. Onlangs artikel in de krant van iemand die zich als hond identificeert. Als die persoon zich daar beter bij voelt, I don't care. Maar dan kan je binnenkort in de toiletten op kantoor ook nog een hoekje maken met een grasperkje voor de personen die zich als hond identificeren.

Ik heb niets tegen homo's, lesbiennes, transgenders enzovoort. Iedereen doet absoluut waar "hij/zij/hun/hen..." zich goed bij voelt.

Maar ik kan TVG ook wel begrijpen dat niet heel de wereld hiervoor aangepast dient te worden.

Het begint met genderneutrale toiletten zonder bordje man/vrouw. Onlangs artikel in de krant van iemand die zich als hond identificeert. Als die persoon zich daar beter bij voelt, I don't care. Maar dan kan je binnenkort in de toiletten op kantoor ook nog een hoekje maken met een grasperkje voor de personen die zich als hond identificeren.
Meen je dat nu? Ben je nu serieus? Jij gelooft dat er ooit een wettelijke verplichting zou kunnen komen om 53 soorten wc's te voorzien?

Sorry, maar dit soort van de pot gedrukte doembeelden moet je toch ook van beseffen dat dat gewoon verzinsels zijn?

Wc's voor iedereen, punt, klaar. Geen slippery slope.

Van Grieken ontkent niet dat genderdysforie bestaat, noch heeft hij er zelf een probleem mee , maar men wil het niet faciliteren (het opent dus geen specifieke rechten, men wil er geen belastingeld aan spenderen, etc) zoals "avondland" hier al aanhaalde, hetgeen ik een perfect aanvaardbaar standpunt vindt.

Het grotere probleem is dat hij in zijn argumentatie volop de transfobe kaart trekt. Dat douche voorbeeld in dat fragment, maar bvb ook dit:
Als je je als vrouw als man kleedt, kan het gebeuren dat er met u gelachen wordt. Dat is niet het einde van de wereld. Als ik een belachelijk kostuum aan heb, dan lachen ze ook met mij.

Ik ben het zeker eens dat er ruimte is voor discussie wat betreft toiletten aanpassen etc. Maar kunnen we aub eens stoppen met extreme totaal niet relevante voorbeelden te gebruiken over mensen die een dier willen zijn? Neen, we gaan geen speciale toiletten bouwen voor die 3 mensen in een uithoek van de wereld.

Ik ben het zeker eens dat er ruimte is voor discussie wat betreft toiletten aanpassen etc. Maar kunnen we aub eens stoppen met extreme totaal niet relevante voorbeelden te gebruiken over mensen die een dier willen zijn? Neen, we gaan geen speciale toiletten bouwen voor die 3 mensen in een uithoek van de wereld
Als er genderneutrale toiletten zijn kunnen de mensen die zich als dier beschouwen ook in die toiletten terecht he. Het zijn dan ook genderneutrale toiletten. Voor elke gender dus.

Voila, dat wereldprobleem is ook weer al opgelost.

Het grotere probleem is dat hij in zijn argumentatie volop de transfobe kaart trekt. Dat douche voorbeeld in dat fragment, maar bvb ook dit:
Als je je als vrouw als man kleedt, kan het gebeuren dat er met u gelachen wordt. Dat is niet het einde van de wereld. Als ik een belachelijk kostuum aan heb, dan lachen ze ook met mij.
Dat kwam er inderdaad verkeerd uit bij hem. Hij impliceert dat hij/zij/hen/... belachelijk doet en dat die dat dan maar moet doen maar dan moet omkunnen met het feit dat hij/zij/hen/... wordt uitgelachen.

Enfin, "genderneutrale toiletten" is een first world problem dat helemaal wordt opgeblazen. In sommige gevallen is dat niet zo moeilijk te behalen, zoals bij mij op kantoor waar er geen honderden mensen werken. Ik zie dat moeilijker in een café of discotheek, waar een vrouwentoilet wel eens kan fungeren als een safe space.

Mijn idee: maak het geen verplichting, maar zie waar het kan en waar er "nood" aan is.

Door de hele discussie weer in de lucht te katapulteren denk ik dat het VB daar zeker geen stemmen mee gaat verliezen.

In die genderdiscussie kwam Van Grieken toch maar als een idioot uit vond ik. Alsook in de racisme discussie. De jongeren hadden nu wel geen goede voorbeelden van racisme uitgezocht, dus Van Grieken kon die uiteraard makkelijk pareren. En dan helemaal toen ze het voorbeeld Van Langenhove erbij haalden. Dat was een binnenkopper voor TVG.

In die genderdiscussie kwam Van Grieken toch maar als een idioot uit vond ik. Alsook in de racisme discussie. De jongeren hadden nu wel geen goede voorbeelden van racisme uitgezocht, dus Van Grieken kon die uiteraard makkelijk pareren. En dan helemaal toen ze het voorbeeld Van Langenhove erbij haalden. Dat was een binnenkopper voor TVG.
Vond de toon vooral nogal apart voor een discussie met scholieren. Alsof hij in een debat tussen Comac en NSV zat.

In de genderdiscussie kwam hij er net beter uit dan ik vooraf verwacht had. Ik denk dat velen de standpunten van het VB daarover extremer hadden verwacht. Wat hij er over te vertellen had was verre van schokerend imo - vrij hard in lijn met wat erover leeft bij de gewone mens.
Hij ging ook wel vrij normaal in gesprek met de scholier, ik zou het zelfs humaan gedrag durven noemen.

Ja op zich wel een rechtlijnige houding tov gender of geslacht. En op die manier kan hij het ook goed 'verkopen' als er een vraag over gesteld wordt.
Maar dan zijn uitspraak over lachen met en die discussie dan int belachelijke trekken met zijn kostuum. Dan gedraagt ge u als een idioot. Zelfde als z'n voorbeeld van iemand met een andere huidskleur te vergelijken met "ne rosse".

Terug
Bovenaan