Genderdiscussie in politieke campagne

Ik vind als volwassene dat nog altijd héél vreemd dat sportclubs gewoon samen douchen. Dat is imo net hetzelfde alsof ze bij het zwembad zouden zeggen dat ze de kleedkotjes afbreken, want samen omkleden is maar iets waar je gewoon aan moet worden.
In Scandinavië kom je dat geregeld tegen in zwembaden, grotere ruimtes ipv individuele kleedkotjes. Wel per geslacht uiteraard. Niemand kijkt er echt van op.

Ik vind als volwassene dat nog altijd héél vreemd dat sportclubs gewoon samen douchen. Dat is imo net hetzelfde alsof ze bij het zwembad zouden zeggen dat ze de kleedkotjes afbreken, want samen omkleden is maar iets waar je gewoon aan moet worden.
Dat zou in vele situaties toch ook gewoon niet praktisch zijn? Hoeveel douchecabines moet je dan wel niet gaan voorzien in je kleedkamers om het er wat vlot te laten vooruitgaan nà de match/training?

Iedereen moet zich comfortabel kunnen voelen, maar het is toch ook jammer dat die preutsheid vaak de bovenhand neemt. Het is vaak toch gewoon maar een kwestie van gewoonte.

En goed, in sé verplicht niemand je om te douchen natuurlijk. Dat kan je daarna ook gewoon thuis doen.

Dat zou in vele situaties toch ook gewoon niet praktisch zijn? Hoeveel douchecabines moet je dan wel niet gaan voorzien in je kleedkamers om het er wat vlot te laten vooruitgaan nà de match/training?

Iedereen moet zich comfortabel kunnen voelen, maar het is toch ook jammer dat die preutsheid vaak de bovenhand neemt. Het is vaak toch gewoon maar een kwestie van gewoonte.

En goed, in sé verplicht niemand je om te douchen natuurlijk. Dat kan je daarna ook gewoon thuis doen.
1 per persoon, dat neemt niet meer plek in dan de gezamenlijke kleedkamer +gezamelijke douche momenteel hoor.

In Scandinavië kom je dat geregeld tegen in zwembaden, grotere ruimtes ipv individuele kleedkotjes. Wel per geslacht uiteraard. Niemand kijkt er echt van op.
Maar waarom de "per geslacht uiteraard"? Gemengde kleedkamers is ook maar een gewoonte...

1 per persoon, dat neemt niet meer plek in dan de gezamenlijke kleedkamer +gezamelijke douche momenteel hoor.
In veel kleedkamers sta je vaak toch redelijk op elkaar gepropt hoor. Ieder een eigen cabine geven, zou dus véél meer ruimte vergen.

Maar waarom de "per geslacht uiteraard"? Gemengde kleedkamers is ook maar een gewoonte...
Dat is een gewoonte inderdaad. Als je naar de publieke sauna gaat, is het ook één gemeenschappelijke kleedruimte (niet onlogisch, aangezien je daarna toch ook vaak bloot rondloopt).

Maar goed, ik kan begrijpen dat dat voor veel mensen nu eenmaal een veel grotere stap is. Als je als vrouw helemaal alleen in een kleedkamer staat met allemaal mannen, of je staat daar met alleen maar vrouwen... er zullen weinig of geen culturen zijn waar er geen opsplitsing gemaakt wordt.

Nooit iets vreemd aan gevonden. Vroeger bij de voetbal deden we het en nu bij mijn huidige sportclub douchen we ook samen. Wel altijd met de vrouw/man opsplitsing. Komt dat alleen willen douchen met veel mensen niet gepaard met een bepaalde onzekerheid over hun lichaam?

Dan heb je die sociale controle toch ook? Integendeel, gezien de gebruikersgroep gewoon groter is het je meer sociale controle.
Net minder zou ik zeggen. Waar nu een man in vrouwentoilet als not done beschouwd wordt en mogelijk afradend werkt is dit in de toekomst niet meer het geval.

Net minder zou ik zeggen. Waar nu een man in vrouwentoilet als not done beschouwd wordt en mogelijk afradend werkt is dit in de toekomst niet meer het geval.
Waarom zou een man in een vrouwentoilet zijn behoefte doen? Heb je die wachtrijen daar al gezien. Er is geen draagvlak voor deze verandering.

Nooit iets vreemd aan gevonden. Vroeger bij de voetbal deden we het en nu bij mijn huidige sportclub douchen we ook samen. Wel altijd met de vrouw/man opsplitsing. Komt dat alleen willen douchen met veel mensen niet gepaard met een bepaalde onzekerheid over hun lichaam?
Nee hoor, ik heb bvb geen enkel probleem met publieke sauna's. Maar om op Van Grieken zijn vraag te antwoorden: "ik zou ook niet willen dat mijn zoon met een random volwassen man zou douchen"

Waarom zou een man in een vrouwentoilet zijn behoefte doen? Heb je die wachtrijen daar al gezien. Er is geen draagvlak voor deze verandering.
Stiekem denk ik dat iedereen wel weet dat dit DE reden is waarom er zoveel tegenkanting is :D
Elke keer dat gezaag met de bril naar boven of niet... ik pas ervoor

VB stelt zich ook vragen bij de seksuele permessiviteit in de LGBTQA+ gemeenschap. Kinderen in de prideparade met SM-meesters, afgetrainde spierbundels in strakke speedo's en furries, dat werkt als een rode lap op een stier.

Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat mensen, die niet mee willen doen aan dat "circus", gaan wanneer hun kind dit aan de hand heeft. Hopelijk hebben deze mensen geen kinderwens in ieder geval.
Ik denk dat die mensen niet echt het probleem zijn hoor. Ik heb eerder schrik wanneer zo'n mensen kinderen zullen krijgen:

Ik hoop trouwens dat die clown (hier gebruik ik met plezier de gewenste aanspreking) niet serieus is, maar de dag van vandaag ben je van niets meer zeker.

Ik denk dat die mensen niet echt het probleem zijn hoor. Ik heb eerder schrik wanneer zo'n mensen kinderen zullen krijgen:

Ik hoop trouwens dat die clown (hier gebruik ik met plezier de gewenste aanspreking) niet serieus is, maar de dag van vandaag ben je van niets meer zeker.
Ik vind dat iedereen het recht tot zelfexpressie heeft, maar ik vraag mij toch af of dit niet gewoon is om de aandacht te trekken. Beetje zoals mensen met 500 tatoeages op hun lichaam. Willen choqueren en zelfexpressie dat zijn twee verschillende dingen.

ik weet het maar ik doe het omdat er hier niemand klare wijn schenkt over wat het probleem is met genderneutrale toiletten.
De meeste meisjes/vrouwen die ik ken, zijn alleszins geen fan van genderneutrale toiletten (maar misschien zijn het allemaal conservatieve kwezels).

Veel vrouwen doen hun make-up aan de wastafels, moslima's re-arrangeren hun hoofddoek, meisjes zoeken naar maandverbanden in hun sjakos (menstruatie is voor veel mannen toch taboe),...
Vrouwen hebben dus echt geen behoefte dat mannelijke collega's of klasgenoten daarvan getuigen zijn.

Kunnen mensen die per se genderneutrale toiletten willen, doorgaans niet gewoon bij de gehandicapten gaan?

Laatst bewerkt:
Ja dus ingedeeld volgens biologisch geslacht en dan samen de douche in, en sommigen vinden dit al "awkward". Wat dan met de genderdiscussie en dus de mensen die zich als het "andere geslacht" voelen, maat biologisch er dus niets gemeenschappelijk mee hebben, hoe "awkward" zal dat aanvoelen indien er een zich een vreemde eende in de bijt gaat bevinden ?
Bij toiletten speelt dat dan toch minder vind ik, immers ieder zit toch in zijn eigen privéhokje, tenzij het van die hokjes zijn waar ge kunt onder gluren of boven kijken natuurlijk, dan denk ik toch dat veel (biologische) vrouwen toch liever een "dedicated" toiletruimte hebben/behouden.

Dit soort uitzonderingen, die misschien niet eens echt zijn (wie weet) is wel echt het niveau voor dat soort sites en niet echt representatief.

Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig.
Het is toch ridicuul dat er tijd wordt gespendeerd aan dit soort flauwekul.

Iedereen is wie hij is en iedereen mag zichzelf zijn.
Echter moet de maatschappij zich in 100 bochten wringen om een aantal sub groepen van sub groepen continue tegemoet te komen?

Of er nu V-M of genderneutrale toiletten zijn boeit mij niet, waarom moet het ook?

Zolang er propere toiletten zijn waar er geen rij van 100 man (of vrouw, of ...) staat te wachten ben ik tevreden.
Maar sommige mannen vinden het misschien minder leuk dat er een aantal vrouwen staan te kakelen aan de spiegel en sommige vrouwen vinden het misschien minder leuk dat er mannen hun oergeluiden plots gaan horen.
Moeten zij zich dan aanpassen aan die enkelingen?

Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig.
Het is toch ridicuul dat er tijd wordt gespendeerd aan dit soort flauwekul.

Iedereen is wie hij is en iedereen mag zichzelf zijn.
Echter moet de maatschappij zich in 100 bochten wringen om een aantal sub groepen van sub groepen continue tegemoet te komen?

Of er nu V-M of genderneutrale toiletten zijn boeit mij niet, waarom moet het ook?

Zolang er propere toiletten zijn waar er geen rij van 100 man (of vrouw, of ...) staat te wachten ben ik tevreden.
Maar sommige mannen vinden het misschien minder leuk dat er een aantal vrouwen staan te kakelen aan de spiegel en sommige vrouwen vinden het misschien minder leuk dat er mannen hun oergeluiden plots gaan horen.
Moeten zij zich dan aanpassen aan die enkelingen?
Je zegt hier dat het u niet uitmaakt wat voor toiletten er zijn, maar dat de maatschappij zich niet moet schikken naar enkelingen. En dan zeg je dat de maatschappij zich moet schikken naar mannen die geen vrouwen op hun toilet willen (en omgekeerd). Dat zijn toch evengoed enkelingen?

Het enige waarbij ze zich niet naar enkelingen schikken, zijn genderneutrale toiletten.

Terug
Bovenaan