Genderdiscussie in politieke campagne

De meeste meisjes/vrouwen die ik ken, zijn alleszins geen fan van genderneutrale toiletten (maar misschien zijn het allemaal conservatieve kwezels).

Veel vrouwen doen hun make-up aan de wastafels, moslima's re-arrangeren hun hoofddoek, meisjes zoeken naar maandverbanden in hun sjakos (menstruatie is voor veel mannen toch taboe),...
Vrouwen hebben dus echt geen behoefte dat mannelijke collega's of klasgenoten daarvan getuigen zijn.

Kunnen mensen die per se genderneutrale toiletten willen, doorgaans niet gewoon bij de gehandicapten gaan?
Eerst en vooral, ben niet pro genderneutrale toiletten. Maar wil toch even inpikken op het menstruatie verhaal 🙂.
We halen de maandverbanden en tampons gewoon in't hokje uit ons sjakos hoor. 't is niet dat we daar in de gang al mee liggen te zwaaien voor iedereen 😂

Eerst en vooral, ben niet pro genderneutrale toiletten. Maar wil toch even inpikken op het menstruatie verhaal 🙂.
We halen de maandverbanden en tampons gewoon in't hokje uit ons sjakos hoor. 't is niet dat we daar in de gang al mee liggen te zwaaien voor iedereen 😂
Waarom spreken ze dan van de rode vlag uithangen als er niet mee gezwaaid wordt?!

Wij hebben genderneutrale toiletten op het werk. Als je door de deur stapt, komt je in een ruimte met zes deuren. Achter elke deur zit gewoon een aparte ruimte met een toilet, een lavabo, een spiegel en een vuilbakje. Zo spannend is dat allemaal niet hoor.

Wij hebben genderneutrale toiletten op het werk. Als je door de deur stapt, komt je in een ruimte met zes deuren. Achter elke deur zit gewoon een aparte ruimte met een toilet, een lavabo, een spiegel en een vuilbakje. Zo spannend is dat allemaal niet hoor.
Ik snap heel de heisa ook niet echt. Maar ik ga ervan uit dat veel mensen emotioneel reageren ipv. pragmatisch. Zo ingewikkeld is het niet echt , één ingang, één rij wastafels en een paar deuren met toiletten afgescheiden door een (volle) muur. Eventueel achter de hoek wat piscines indien mogelijk. Dan is toch iedereen content?

Ik snap heel de heisa ook niet echt. Maar ik ga ervan uit dat veel mensen emotioneel reageren ipv. pragmatisch. Zo ingewikkeld is het niet echt , één ingang, één rij wastafels en een paar deuren met toiletten afgescheiden door een (volle) muur. Eventueel achter de hoek wat piscines indien mogelijk. Dan is toch iedereen content?

Bwa. Stel u voor dat je daar op een maandagmorgen gaat bouten na een nachtje trappist drinken en na u gaat de vrouw van uw leven binnen. Beetje awkard toch.

Deze thread is wat stilgevallen, maar het is opvallend hoe in de media keer op keer dit thema terugkomt.

Er gaf het hier al iemand aan: dit is toch enkel in het voordeel van VB ? Je hebt enerzijds een hoop homofoben en transfoben in de maatschappij die hierdoor nog meer overtuigd zijn om op VB te stemmen. Anderzijds ga je mensen hebben die hierover gaan vinden dat het toch wel echt enorm overdreven wordt en het hen geen moer interesseert maar juist daardoor ook eerder de tegenstelde richting zullen uitgaan en zich eerder gaan vinden bij het VB.

Het probleem van het VB is natuurlijk ook dat ze hun uiterste best doen om hun standpunt te laten uitschijnen als: het moet niet gepromoot worden. Maar keer op keer vallen ze toch half door de mand en is het toch duidelijk dat ze puur homo/transfoob zijn. Hoe vaak heeft TVG al niet gezegd dat je met een trans-persoon moet kunnen lachen ? Allez, is dat 'vrije meningsuiting' ? Voor mij is iemand uitlachen ook duidelijk een vorm van discriminatie.

Deze thread is wat stilgevallen, maar het is opvallend hoe in de media keer op keer dit thema terugkomt.

Hoe vaak heeft TVG al niet gezegd dat je met een trans-persoon moet kunnen lachen ? Allez, is dat 'vrije meningsuiting' ? Voor mij is iemand uitlachen ook duidelijk een vorm van discriminatie.
Eigenlijk moet je met alles en iedereen kunnen lachen. Alex Agnew heeft (in zijn laatste show die ik zag) volgens mij dik 20 minuten met dit onderwerp gelachen.

En wat ontopic: TvG
"Ik zal Petra als een vrouw behandelen in de omgang en met 'haar' aanspreken", klinkt het. "Maar ze is biologisch een man. Iemand die als vrouw door het leven wil, zal ik zo behandelen. Maar daar kan je geen rechten uit halen. Als ik me 75 voel, heb ik toch ook geen recht op pensioen? Je kan je geen andere leeftijd toe-eigenen, maar wel een ander geslacht. Ik vind dat allemaal zo gek."

Er gaf het hier al iemand aan: dit is toch enkel in het voordeel van VB ? Je hebt enerzijds een hoop homofoben en transfoben in de maatschappij die hierdoor nog meer overtuigd zijn om op VB te stemmen. Anderzijds ga je mensen hebben die hierover gaan vinden dat het toch wel echt enorm overdreven wordt en het hen geen moer interesseert maar juist daardoor ook eerder de tegenstelde richting zullen uitgaan en zich eerder gaan vinden bij het VB.

Het probleem van het VB is natuurlijk ook dat ze hun uiterste best doen om hun standpunt te laten uitschijnen als: het moet niet gepromoot worden. Maar keer op keer vallen ze toch half door de mand en is het toch duidelijk dat ze puur homo/transfoob zijn. Hoe vaak heeft TVG al niet gezegd dat je met een trans-persoon moet kunnen lachen ? Allez, is dat 'vrije meningsuiting' ? Voor mij is iemand uitlachen ook duidelijk een vorm van discriminatie.
Los van het politieke:
Men moet absoluut met alles kunnen lachen, inclusief transgenders. Dat valt nu eenmaal onder de vrije meningsuiting.

Ik stel me de vraag wat dat nu eigenlijk is: "LBGTQIA+ promoten" (en ik vind dat ze daar een ander begrip voor moeten gebruiken). Een voorkeur heb je, dat is nature en geen nurture. Vroeger bleven mensen simpelweg in de kast en kwamen ze daar zéér zelden uit. Nu is de drempel simpelweg verlaagd en is er een vraag naar erkenning en representatie.

Het probleem is dat V-B dat 'promoten' vals voorstelt. Alsof kleuters standaard nu onderricht krijgen in het hele spectrum aan genders of seksuele voorkeuren. Quod non. Kleuters krijgen uitleg als ze er om vragen, maar voorts niks. En ik heb denk ik ook nog geen enkele partij zo'n voorstellen tot verplichte educatie in de kleuterschool zien doen. Ook daar weer: overgenomen uit de VS, waar de genderslinger natuurlijk ongezien doorgeslagen is.
Mijn beide kinderen (4 en 7) hebben nu toevallig elk een kind in de klas met 2 mama's. Ze hebben elk 1 keer gevraagd hoe dat kan? En dat was het. Geen vooroordelen, niet doorvragen, niks. Dat is zo en dat is geen probleem voor hen. Dat zou ook voor niemand een probleem mogen/moeten zijn. In de klassen wordt dat ook niet groter gemaakt dan dat het is. Kinderen zullen trouwens eerder zoiets aan hun ouders dan aan hun juf/meester vragen.

Het probleem is dat V-B dat 'promoten' vals voorstelt. Alsof kleuters standaard nu onderricht krijgen in het hele spectrum aan genders of seksuele voorkeuren. Quod non. Kleuters krijgen uitleg als ze er om vragen, maar voorts niks. En ik heb denk ik ook nog geen enkele partij zo'n voorstellen tot verplichte educatie in de kleuterschool zien doen. Ook daar weer: overgenomen uit de VS, waar de genderslinger natuurlijk ongezien doorgeslagen is.
Mijn beide kinderen (4 en 7) hebben nu toevallig elk een kind in de klas met 2 mama's. Ze hebben elk 1 keer gevraagd hoe dat kan? En dat was het. Geen vooroordelen, niet doorvragen, niks. Dat is zo en dat is geen probleem voor hen. Dat zou ook voor niemand een probleem mogen/moeten zijn. In de klassen wordt dat ook niet groter gemaakt dan dat het is. Kinderen zullen trouwens eerder zoiets aan hun ouders dan aan hun juf/meester vragen.
Akkoord. Er zijn wel mensen die daarin meegaan, in dat narratief dat bepaalde partijen de "genderideologie" actief willen promoten.

Ik vind het best wel triestig dat dit effectief een punt is.
Niemand heeft hier toch last van? Enig discussiepunt in mijn ogen, kan nog gaan over (top)sport beoefenen.

Ik geloof best dat er mensen zijn die hard worstelen met hun identiteit / gender.
In de klas van mijn dochter zit een meisje (of is het nu jongen, ik weet het ondertussen niet meer?) die daar enorm mee worstelt. Ik spreek hier over een leeftijd van 3 jaar, bij een allochtoon gezin waarvan de ouders het er zeer lastig mee hebben. Lijkt me niet iets dat het kind heeft opgepikt van media/omgeving/ouders/klas maar effectief komt vanuit het buikgevoel.

Het is op dezelfde leest geschoeid als die EVRAS-discussie/hysterie. Een hoop mist en extreme hypothetische situaties, terwijl ik me toch echt afvraag hoe en hoe concreet zoiets in de Belgische/Vlaamse klas wordt besproken of zou besproken worden.

Weer zo'n topic overgewaaid uit de VS, opgeblazen door sociale media en misschien nog wat internettrollen (al dan niet te linken aan Rusland of China).

Neem nu de fameuze genderneutrale toiletten. Ik kan me zo een klein restaurant, vroeger café, voor de geest halen in mijn gemeente waar je gewoon twee WC-kotjes hebt en twee urinoirs voor mannen in dezelfde ruimte. Lijkt me niet echt de uitzondering te zijn in oude gebouwen. Soms is dat wat awkward, zeker als je daar aan het urinoir staat en er achter je rug enkele vrouwen gezellig staan te babbelen terwijl ze aanschuiven, maar goh, zou men daar vroeger ook zo'n drama rond gemaakt hebben?

Het is op dezelfde leest geschoeid als die EVRAS-discussie/hysterie. Een hoop mist en extreme hypothetische situaties, terwijl ik me toch echt afvraag hoe en hoe concreet zoiets in de Belgische/Vlaamse klas wordt besproken of zou besproken worden.

Weer zo'n topic overgewaaid uit de VS, opgeblazen door sociale media en misschien nog wat internettrollen (al dan niet te linken aan Rusland of China).

Neem nu de fameuze genderneutrale toiletten. Ik kan me zo een klein restaurant, vroeger café, voor de geest halen in mijn gemeente waar je gewoon twee WC-kotjes hebt en twee urinoirs voor mannen in dezelfde ruimte. Lijkt me niet echt de uitzondering te zijn in oude gebouwen. Soms is dat wat awkward, zeker als je daar aan het urinoir staat en er achter je rug enkele vrouwen gezellig staan te babbelen terwijl ze aanschuiven, maar goh, zou men daar vroeger ook zo'n drama rond gemaakt hebben?
Men maakt een punt van genderneutrale toiletten omdat het men de naam genderneutraal toilet geeft. Noem het gewoon een toilet zonder het te kaderen binnen de context van gendershizzle er kraait inderdaad geen haan naar.

deze post bevat onjuiste informatie

Akkoord dat het nu nog geen groot probleem vormt.
Maar om advocaat van de duivel te spelen:
Zeiden ze in de VS 10 jaar geleden niet hetzelfde?
En kijk eens waar ze nu staan:
Pure indoctrinatie vanaf de kleuterklas. Het klaslokaal dat volhangt met LGBTQ... vlaggen. Op uitstap met de klas naar een drag show. Leraars die constant over LGBTQI praten en kinderen aanmoedigen om met een dokter te gaan praten over hormonentherapie (en meer!)). Ouders die in heel dat proces buitenspel worden gezet.
Ze zijn daar VOLLEDIG van het padje af.

Ik zeg niet dat dat overal zo is. Maar er zijn alvast honderden gevallen terug te vinden van scholen waar dit gebeurt.

Er is hier vandaag vooralsnog geen sprake van in Belgie. Helemaal akkoord.
Maar zeg nooit nooit.
Dingen kunnen sneller veranderen dan men soms denkt.
Dus ik vind het goed dat we nu al bewust zijn van de mogelijke excessen. Zodoende kan men die ook sneller aanpakken, mochten ze ooit de kop opsteken.

Ik stel me de vraag wat dat nu eigenlijk is: "LBGTQIA+ promoten" (en ik vind dat ze daar een ander begrip voor moeten gebruiken). Een voorkeur heb je, dat is nature en geen nurture. Vroeger bleven mensen simpelweg in de kast en kwamen ze daar zéér zelden uit. Nu is de drempel simpelweg verlaagd en is er een vraag naar erkenning en representatie.
Ze kunnen dat best een nieuwe naam geven. Want de discussie van woke, genderidentiteit, etc gaat toch enkel over dat QIA+ deel. De LBG staat daar eigenlijk los van, dat gaat gewoon over op wie je verliefd wordt en wordt zelfs door VB gewoon aanvaard (niet met volle goesting maar soit, ze zijn ook niet tegen ofzo). De T mag wat mij betreft bij de LBG al is daar meer discussie rond omdat je qua paspoorten, sport, etc meer regelgeving nodig hebt. Maar de LBG, de holebi's zoals het noemde voor al die andere letters erbij kwamen, staan toch echt totaal niet ter discussie

Ik vind altijd een dunne lijn tussen 'lachen met', 'uitlachen' en 'belachelijk maken'. Als ik bvb de stukken van Ricky Gervais zie over transgenders, kan ik me eigenlijk enkel inbeelden dat zoiets gewoon transfobie in de hand werkt. Maar dat kan je eigenlijk over alle comedy over minderheden zeggen natuurlijk. Maar bvb Jim Jefferies heeft ook een stuk rond LGBTQ, en op de een of andere manier vind ik die gewoon veel respectvoller dan Gervais.

Terug
Bovenaan