Genderdiscussie in politieke campagne

Als ik mijn eID erbij neem, daar staat wel degelijk geslacht, en niet gender.

Eigenlijk wordt een spelletje balletje-balletje gespeeld in dit soort debatten, tussen de definities van wat een geslacht is (of toch zou moeten zijn: biologisch) en het gender-construct dat men nochtans zelf heeft opgebouwd.
  1. Het biologisch geslacht is 99,8% M/V en een handvol medische uitzonderingen (intersekse).
  2. Ah, maar wacht: er is ook het psychologische en het sociale/culturele aspect gekoppeld aan dat biologisch geslacht,
    we gaan dat benoemen als gender, want niet elke man voldoet aan het stereotype beeld van man, of vrouwen aan vrouw...
  3. Sommige mensen hun gender kan echter ook compleet verschillen van hun biologische geslacht. Daar moeten we rekening mee houden.
    Tot daar prima.
  4. Je moet daar zover rekening mee houden dat vanaf nu wanneer jij geslacht bedoelt zoals op een identiteitskaart,
    dat je eigenlijk de gender-definitie moet hanteren!
    Neen, sorry, wat mij betreft had men van zodra men toeliet het geslacht op de identiteitskaart te veranderen, dan ook maar het woord geslacht moeten aanpassen naar gender.
  5. Iemand die zegt dat een transgender niet 100% het andere geslacht is omdat die wel degelijk effectief geboren is als dat andere geslacht?
    Hop, de digitale brandstapel op!
    Nu goed, ik vind het ook niet beleefd om een transgender daar nodeloos aan te herinneren, maar wanneer je mensen hebt die stellen dat een transgender toch helemaal het andere geslacht zijn, dan denk ik toch wel dat die filosofisch en biologisch de bal voor een stuk mis slaan.
Ik ben het ermee eens dat zover als geslacht of gender op een identiteitskaart relevant zijn, mensen dat gerust mogen veranderen naar M/V/X maar dan zou ik het consequent gender noemen of weglaten. Veel software gaat daar problemen mee gaan krijgen, maar dat zijn administratieve details die men dan maar moet aanpakken. Met de complete miskenning van de biologische realiteit heb ik het echter wel moeilijk, dat heeft wat mij betreft een te hoog "Oceania had always been at war with Eurasia"-gehalte.
Voor de volledigheid: er staat "geslacht" op je identiteitskaart waar er alleen keuze is tussen M of V. Al van 1987 kun je je voornaam laten veranderen als "een persoon de overtuiging heeft dat het geslacht vermeld in zijn akte van geboorte niet overeenkomt met zijn innerlijk beleefde genderidentiteit" na verklaring op eer en geweten. Geslacht veranderen op je kaart kan al minstens sinds 1992, en sinds 2007 kan het in het kader van transgenders. Sinds 2017 zijn er die medische attesten niet meer nodig. Ik denk niet dat die kosten daarvan zo exhorbitant hoog lagen. Maar het weglaten zou wat dat betreft net een besparing zijn, toch?

Ik zou daarbij ook nog eens willen aanstippen dat het gaat om een identiteitskaart, en geen biologische fiche. Als ik mijn naam verander, staat die andere naam op mijn ID, maar verandert er biologisch niets aan mij.

Als ik mijn eID erbij neem, daar staat wel degelijk geslacht, en niet gender.

Eigenlijk wordt een spelletje balletje-balletje gespeeld in dit soort debatten, tussen de definities van wat een geslacht is (of toch zou moeten zijn: biologisch) en het gender-construct dat men nochtans zelf heeft opgebouwd.
  1. Het biologisch geslacht is 99,8% M/V en een handvol medische uitzonderingen (intersekse).
  2. Ah, maar wacht: er is ook het psychologische en het sociale/culturele aspect gekoppeld aan dat biologisch geslacht,
    we gaan dat benoemen als gender, want niet elke man voldoet aan het stereotype beeld van man, of vrouwen aan vrouw...
  3. Sommige mensen hun gender kan echter ook compleet verschillen van hun biologische geslacht. Daar moeten we rekening mee houden.
    Tot daar prima.
  4. Je moet daar zover rekening mee houden dat vanaf nu wanneer jij geslacht bedoelt zoals op een identiteitskaart,
    dat je eigenlijk de gender-definitie moet hanteren!
    Neen, sorry, wat mij betreft had men van zodra men toeliet het geslacht op de identiteitskaart te veranderen, dan ook maar het woord geslacht moeten aanpassen naar gender.
  5. Iemand die zegt dat een transgender niet 100% het andere geslacht is omdat die wel degelijk effectief geboren is als dat andere geslacht?
    Hop, de digitale brandstapel op!
    Nu goed, ik vind het ook niet beleefd om een transgender daar nodeloos aan te herinneren, maar wanneer je mensen hebt die stellen dat een transgender toch helemaal het andere geslacht zijn, dan denk ik toch wel dat die filosofisch en biologisch de bal voor een stuk mis slaan.
Ik ben het ermee eens dat zover als geslacht of gender op een identiteitskaart relevant zijn, mensen dat gerust mogen veranderen naar M/V/X maar dan zou ik het consequent gender noemen of weglaten. Veel software gaat daar problemen mee gaan krijgen, maar dat zijn administratieve details die men dan maar moet aanpakken. Met de complete miskenning van de biologische realiteit heb ik het echter wel moeilijk, dat heeft wat mij betreft een te hoog "Oceania had always been at war with Eurasia"-gehalte.
Ik denk dat uw puntje 4 nog wel wat moeilijker gaat zijn dan je denkt.
Want heb je het dan over geslachtsorganen (lees: die worden wel gewoon aangepast) of over chromosomen (lees: dat is niet hoe het wordt vastgesteld bij uw geboorte)?

Ik denk dat het tactisch geen goede zet was van Vlaams Belang om deze laatste weken zo hard te zitten kappen op die hele genderdiscussie, maar misschien vergis ik me daarin en zal zondag blijken dat ze toch niet veel gematigde kiezers hebben afgeschrikt.

Voor de volledigheid: er staat "geslacht" op je identiteitskaart waar er alleen keuze is tussen M of V. Al van 1987 kun je je voornaam laten veranderen als "een persoon de overtuiging heeft dat het geslacht vermeld in zijn akte van geboorte niet overeenkomt met zijn innerlijk beleefde genderidentiteit" na verklaring op eer en geweten. Geslacht veranderen op je kaart kan al minstens sinds 1992, en sinds 2007 kan het in het kader van transgenders. Sinds 2017 zijn er die medische attesten niet meer nodig. Ik denk niet dat die kosten daarvan zo exhorbitant hoog lagen. Maar het weglaten zou wat dat betreft net een besparing zijn, toch?

Ik zou daarbij ook nog eens willen aanstippen dat het gaat om een identiteitskaart, en geen biologische fiche. Als ik mijn naam verander, staat die andere naam op mijn ID, maar verandert er biologisch niets aan mij.

Een man kan ook perfect een vrouwennaam dragen of omgekeerd, zal er misschien wel wat hoongelach over krijgen, maar soit. Sommige namen zijn ook ambigu: Kim, Sam, etc.

Maar hoe hard je ook probeert of wilt, je kan het biologische feit dat je als man of vrouw geboren bent, niet retroactief veranderen.
Dat gaat om biologie en geschiedenis, je kan dat net zomin veranderen als je geboorteplaats of leeftijd.
Vandaar mijn opmerking: noem het dan gewoon ook gender, of nog beter en daar zijn we het eens: laat het voor mijn part gerust weg.

Qua kosten zijn geslacht of naam natuurlijk wel iets anders, louter omwille van de manier waarop dat in software geïmplementeerd gaat zijn, maar feitelijk is dat een detail.

Ik denk dat uw puntje 4 nog wel wat moeilijker gaat zijn dan je denkt.
Want heb je het dan over geslachtsorganen (lees: die worden wel gewoon aangepast) of over chromosomen (lees: dat is niet hoe het wordt vastgesteld bij uw geboorte)?

Die identificatie van biologisch geslacht op basis van geslachtsorganen gaat in 99,9% van de gevallen, wel gewoonweg juist zijn.
Men doet inderdaad geen chromosomentest vlak na de geboorte neen, maar tevens zijn de mensen bij wie er discussie kan zijn over welk biologisch geslacht ze hebben bij de geboorte (genre intersekse of chromosomale afwijkingen als Klinefelter) niet degenen waarover we spreken als we het hebben over transgenderzorg.

Over de mate waarin geslachtsorganen "wel gewoon aangepast" worden, kan je ook discussiëren, dat is niet gewoon: men creëert immers via protheses/ingrepen een facsimile van de geslachtsorganen van het andere geslacht, maar wel organen die nooit volledig dezelfde biologische functie gaan kunnen invullen.

Persoonlijk zou ik het immoreel vinden wanneer we dergelijke esthetische ingrepen omwille van mentale welzijnsredenen bij een minderheid wél gaan vergoeden wanneer je een lijstje kan maken van véél belangrijkere zaken die niet vergoed worden door onze gezondheidszorg.
case in point: vrouw krijgt borstkanker op jonge leeftijd, maar wilt haar vruchtbaarheid vrijwaren en haar eicellen laten invriezen? Zelf bekostigen.
Voorbeeld van (dure) tandzorg is hier ook al aangehaald.

De logica dat aangezien het om een kleine groep gaat dat we dan maar moeten "cateren naar die groep" en redeneren dat daar de geldbeugel wel volledig open mag, is één van de redenen waarom het met onze begroting zo ontspoort... vele kleintjes maken een grootte.

Nu goed, we hebben hier wel ten dele over een programmapunt van Groen, waarvan ik hoop dat het er nooit door zou komen tenzij we in België ooit op een ondergrondse berg goud of iets dergelijke stoten. Ik ken de details niet, maar laatste keer dat ik er iets over hoorde, valt een behoorlijk deel van de operaties wel nog zelf te financieren door de transgender, en ondanks sympathie voor diens zaak, vind ik dat niet verkeerd. Ik zeg ook niet dat we ze aan hun lot over moeten laten, maar je mag het principe van eerlijkheid naar andere burgers mee in rekening brengen denk ik dan.

Maar hoe hard je ook probeert of wilt, je kan het biologische feit dat je als man of vrouw geboren bent, niet retroactief veranderen.
Dat gaat om biologie en geschiedenis, je kan dat net zomin veranderen als je geboorteplaats of leeftijd.
Vandaar mijn opmerking: noem het dan gewoon ook gender, of nog beter en daar zijn we het eens: laat het voor mijn part gerust weg.

Qua kosten zijn geslacht of naam natuurlijk wel iets anders, louter omwille van de manier waarop dat in software geïmplementeerd gaat zijn, maar feitelijk is dat een detail.
Maar op je paspoort staan niet alleen biologische feiten of geschiedenis. Er staan ook andere dingen op, die wel kunnen veranderen. Dus arbitrair bij die M/V/X gaan bepalen dat die alléén mag slaan op biologische feiten, is raar. Zeker gezien ook wat Anders zegt.

En geslacht staat op exact dezelfde manier in je identiteitskaart als je naam: https://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadm..._Aanpassing_Registratie_Geslacht_20220401.pdf Dus geen verschil in kost.

Die identificatie van biologisch geslacht op basis van geslachtsorganen gaat in 99,9% van de gevallen, wel gewoonweg juist zijn.
Men doet inderdaad geen chromosomentest vlak na de geboorte neen, maar tevens zijn de mensen bij wie er discussie kan zijn over welk biologisch geslacht ze hebben bij de geboorte (genre intersekse of chromosomale afwijkingen als Klinefelter) niet degenen waarover we spreken als we het hebben over transgenderzorg.
Oprechte vraag:
Stel dat uit uw NIP test blijkt dat je een meisje krijgt (dat is op basis van chromosomen gok ik). Bij de geboorte blijkt er een piemeltje te hangen.
Welke van de 2 staat er op geboorte-attest?

Lijkt me logisch dat op een identiteitskaart eerder gender zou staan dan geslacht (of misschien nog beter helemaal niets) zodat je identiteitskaart overeenkomt met hoe je eruit ziet en presenteert. Anders werkt het bij identiteitscontroles enkel verwarring in de hand. Geslacht, interseks of transgender staat op je medische fiche.

Maar op je paspoort staan niet alleen biologische feiten of geschiedenis. Er staan ook andere dingen op, die wel kunnen veranderen. Dus arbitrair bij die M/V/X gaan bepalen dat die alléén mag slaan op biologische feiten, is raar. Zeker gezien ook wat Anders zegt.

En geslacht staat op exact dezelfde manier in je identiteitskaart als je naam: https://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadm..._Aanpassing_Registratie_Geslacht_20220401.pdf Dus geen verschil in kost.

Ik zeg nergens dat dat niet mag veranderen, ik zeg dat je feitelijk je biologisch geslacht bij de geboorte niet kan veranderen en dat de genderbeweging niet consequent is in de definities van geslacht en gender waarbij ze nochtans zelf die laatste mee in het leven hebben geroepen.

Wil je die M/V/X op je paspoort veranderen? Prima, maar dat is dan je gender, en niet je geslacht. Punt aan de lijn.

't is overigens niet omdat het zo in je identiteitskaart staat, dat andere software die je identiteitskaart inleest zo werkt, maar again: dat is het punt niet, software kan je herschrijven.

Oprechte vraag:
Stel dat uit uw NIP test blijkt dat je een meisje krijgt (dat is op basis van chromosomen gok ik). Bij de geboorte blijkt er een piemeltje te hangen.
Welke van de 2 staat er op geboorte-attest?

Die NIPT-test kan fout zijn, dus je kijkt dan in de eerste plaats naar dat piemeltje en als je echt ongerust bent kan je nog een genetische screening aanvragen, maar ik vermoed dat de meesten dan een 'M' gaan invullen op dat geboorteattest. Maar geen nood, je kan dat tegenwoordig later nog veranderen... dat is net de clou van deze discussie.

Toeval wilt nu dat m'n zus een koppel vrienden heeft die de foute NIPT-resultaten toegestuurd gekregen hadden, dus ik zou zo'n verrassingen nooit volledig uitsluiten. 😂

Ik zeg nergens dat dat niet mag veranderen, ik zeg dat je feitelijk je biologisch geslacht bij de geboorte niet kan veranderen en dat de genderbeweging niet consequent is in de definities van geslacht en gender waarbij ze nochtans zelf die laatste mee in het leven hebben geroepen.

Wil je die M/V/X op je paspoort veranderen? Prima, maar dat is dan je gender, en niet je geslacht. Punt aan de lijn.
X op je paspoort bestaat niet. En "de genderbeweging" bestaat niet. Er zijn al 35j bewegingen in die richting aan de gang, dus logisch dat het niet consequent is. Je kunt die 'fout' van bij de NIPT-test dus niet "tegenwoordig" laten aanpassen, maar al bijna 20 jaar.

Ik vind dat wel belangrijk, ook omdat het standpunt dat hier aangehaald werd van Vooruit nu wel een beetje fout wordt voorgesteld. En de zaken die bepleit worden (oa door catharides) zaken zijn die al 4 jaar geleden goedgekeurd zijn en sinds 2022 in voege zijn.

X op je paspoort bestaat niet. En "de genderbeweging" bestaat niet. Er zijn al 35j bewegingen in die richting aan de gang, dus logisch dat het niet consequent is. Je kunt die 'fout' van bij de NIPT-test dus niet "tegenwoordig" laten aanpassen, maar al bijna 20 jaar.

Tja, maar hoe dan ook blijf ik bij mijn punt: als je M/V aanpast op een identiteitskaart of paspoort heb je het niet meer over geslacht, dan heb je het over gender. Men - en als je gelijk wilt hebben, nee dat is niet één homogene beweging - verwart bewust die termen, in die mate dat je bij de minste kritiek al meteen richting het verdomhoekje mag.

Niemand gebruikt overigens het resultaat van de NIPT-test om al op voorhand de geboorteakte aan te vragen, maar feit is wel dat als je afgaat op uiterlijke kenmerken bij de geboorte dat je in 99,9% van de gevallen gewoon het biologische geslacht juist gaat hebben, en dat dit weinig te maken heeft met transgenders die vaak lichamelijk een perfect gezond lichaam hebben, gewoon één van het andere geslacht dan dat zij zich voelen en liever zouden zijn.

Ik vind dat wel belangrijk, ook omdat het standpunt dat hier aangehaald werd van Vooruit nu wel een beetje fout wordt voorgesteld. En de zaken die bepleit worden (oa door catharides) zaken zijn die al 4 jaar geleden goedgekeurd zijn en sinds 2022 in voege zijn.

Vreemd dat die zaken sinds 2022 in voege zijn en ik in mei 2023 dan nog een identiteitskaart gekregen heb waar 'M' op staat...
Ik heb de wetgeving niet gevolgd op dat vlak, maar ik dacht dat die nog niet was goedgekeurd/uitgevoerd.

Wie verwart die termen en waarom? Lijkt me dat de meesten hier, zelfs jij en ik toch op dezelfde lijn zitten?

Lijkt me logisch dat op een identiteitskaart eerder gender zou staan dan geslacht (of misschien nog beter helemaal niets) zodat je identiteitskaart overeenkomt met hoe je eruit ziet en presenteert. Anders werkt het bij identiteitscontroles enkel verwarring in de hand. Geslacht, interseks of transgender staat op je medische fiche.

Hier zeggen we toch exact hetzelfde?

Tja, maar hoe dan ook blijf ik bij mijn punt: als je M/V aanpast op een identiteitskaart of paspoort heb je het niet meer over geslacht, dan heb je het over gender. Men - en als je gelijk wilt hebben, nee dat is niet één homogene beweging - verwart bewust die termen, in die mate dat je bij de minste kritiek al meteen richting het verdomhoekje mag.

Niemand gebruikt overigens het resultaat van de NIPT-test om al op voorhand de geboorteakte aan te vragen, maar feit is wel dat als je afgaat op uiterlijke kenmerken bij de geboorte dat je in 99,9% van de gevallen gewoon het biologische geslacht juist gaat hebben, en dat dit weinig te maken heeft met transgenders die vaak lichamelijk een perfect gezond lichaam hebben, gewoon één van het andere geslacht dan dat zij zich voelen en liever zouden zijn.

Vreemd dat die zaken sinds 2022 in voege zijn en ik in mei 2023 dan nog een identiteitskaart gekregen heb waar 'M' op staat...
Ik heb de wetgeving niet gevolgd op dat vlak, maar ik dacht dat die nog niet was goedgekeurd/uitgevoerd.
Maar als je toegeeft dat het geen homogene beweging is, dan is het toch onhoudbaar om te stellen dat die losse individuen al 30 jaar bewust geslacht en gender door elkaar halen? Mij maakt het niet uit welk titeltje erboven staat voor het verdwijnt, aangezien het toch gaat verdwijnen...

En al 20j kun je je geslacht veranderen, vanwege medische 'fouten' of om andere redenen. Al van 2018 omdat je je anders voelt dan wat er op je ID staat.

En ja, sinds 2022 is het in voege, in die zin dat je al sinds voor 2022 hebt wat sommigen hier verkeerd voorstellen als het standpunt van Vooruit: dat de regering de transgenderwet gaat aanpassen waardoor je een id-kaart krijgt waar geen geslacht meer op staat. Dat is nu al, die beleidsnota is uitgeschreven. En dat is toch wat de standpunten van de partijen zijn: verklaringen dat ze wetten gaan proberen aan te passen/door te voeren.

Het punt van Vooruit is gewoon dat ze het nog een beetje verder gaan aanpassen, en het er dan niet alleen niet meer op staat, maar ook niet meer bij élke uitlezing meegegeven wordt, als ik het goed begrijp. En het tegenargument daar was dat dat weer een kost zou zijn die de rest van de maatschappij moet betalen...

Wie verwart die termen en waarom? Lijkt me dat de meesten hier, zelfs jij en ik toch op dezelfde lijn zitten?

Hier zeggen we toch exact hetzelfde?

Denk dat we het daarbij (bijna) zo goed als volledig eens zijn inderdaad.

oncofreezing wordt terugbetaald

(het is recent zelfs breder getrokken dan enkel bij kanker vind ik terug https://www.riziv.fgov.be/nl/profes...nhuizen/freezing-behoud-van-de-vruchtbaarheid)

Ah, tof... collega heeft dat nog zelf betaald, is blijkbaar wel recente wetgeving.
Verandert an sich wel niets aan het punt dat er in de gezondheidszorg andere prioriteiten zijn en dat het niet eerlijk is voor een specifieke minderheidsgroep esthetische ingrepen wel terug te betalen, waar je dat voor anderen niet doet.

Maar als je toegeeft dat het geen homogene beweging is, dan is het toch onhoudbaar om te stellen dat die losse individuen al 30 jaar bewust geslacht en gender door elkaar halen? Mij maakt het niet uit welk titeltje erboven staat voor het verdwijnt, aangezien het toch gaat verdwijnen...

En al 20j kun je je geslacht veranderen, vanwege medische 'fouten' of om andere redenen. Al van 2018 omdat je je anders voelt dan wat er op je ID staat.

En ja, sinds 2022 is het in voege, in die zin dat je al sinds voor 2022 hebt wat sommigen hier verkeerd voorstellen als het standpunt van Vooruit: dat de regering de transgenderwet gaat aanpassen waardoor je een id-kaart krijgt waar geen geslacht meer op staat. Dat is nu al, die beleidsnota is uitgeschreven. En dat is toch wat de standpunten van de partijen zijn: verklaringen dat ze wetten gaan proberen aan te passen/door te voeren.

Het punt van Vooruit is gewoon dat ze het nog een beetje verder gaan aanpassen, en het er dan niet alleen niet meer op staat, maar ook niet meer bij élke uitlezing meegegeven wordt, als ik het goed begrijp. En het tegenargument daar was dat dat weer een kost zou zijn die de rest van de maatschappij moet betalen...

Mij maakt dat wel uit, want dat zijn officiële definities? Daar staat geslacht maar men bedoelt duidelijk gender, om finaal tot het volgende punt te komen: we leven ook in een samenleving waarin sommige mensen quasi verketterd worden als ze zeggen dat een transman of transvrouw niet 100% man of 100% vrouw zijn of hun oude naam dropt (goedbedoeld) in een quiz, terwijl alleen al het voorvoegsel trans- erop duidt dat ze in zekere zin anders zijn. Op zich geen probleem mee, ik heb eerlijk gezegd ook geen boodschap aan de chromosomen, vruchtbaarheid of medische geschiedenis van het overgrote merendeel van de bevolkging die wel gewoon cis of hetero zijn.

Verder, die beleidsnota hebben ze dan toch gemist op mijn stadhuis, want ik heb effectief een eID van één jaar oud waar gewoon nog 'M' op staat. Ik ga u nu geen foto doorsturen, maar ik zie geen reden waarom ik daarover zou liegen.

Denk dat we het daarbij (bijna) zo goed als volledig eens zijn inderdaad.

Ah, tof... collega heeft dat nog zelf betaald, is blijkbaar wel recente wetgeving.
Verandert an sich wel niets aan het punt dat er in de gezondheidszorg andere prioriteiten zijn en dat het niet eerlijk is voor een specifieke minderheidsgroep esthetische ingrepen wel terug te betalen, waar je dat voor anderen niet doet.

Mij maakt dat wel uit, want dat zijn officiële definities? Daar staat geslacht maar men bedoelt duidelijk gender, om finaal tot het volgende punt te komen: we leven ook in een samenleving waarin sommige mensen quasi verketterd worden als ze zeggen dat een transman of transvrouw niet 100% man of 100% vrouw zijn of hun oude naam dropt (goedbedoeld) in een quiz, terwijl alleen al het voorvoegsel trans- erop duidt dat ze in zekere zin anders zijn. Op zich geen probleem mee, ik heb eerlijk gezegd ook geen boodschap aan de chromosomen, vruchtbaarheid of medische geschiedenis van het overgrote merendeel van de bevolkging die wel gewoon cis of hetero zijn.

Verder, die beleidsnota hebben ze dan toch gemist op mijn stadhuis, want ik heb effectief een eID van één jaar oud waar gewoon nog 'M' op staat. Ik ga u nu geen foto doorsturen, maar ik zie geen reden waarom ik daarover zou liegen.
Ik ben het helemaal niet eens met de inhoud, maar daar zijn andere topics voor, en ik heb niet veel zin om die discussie helemaal te herhalen :D
Op dat laatste wil ik wel nog reageren om mijn post te verhelderen, die duidelijk niet helemaal helder was: Ik twijfel er niet aan dat je nog een dID hebt waar het wel op staat. Het is een beleidsnota, nog geen wet:

Maar uiteindelijk kiest de regering ervoor om de weergave van het geslacht op de identiteitskaart volledig te schrappen, blijkt uit de beleidsnota's voor 2022 die de regering bij de Kamer heeft ingediend.

Momenteel bekijkt Binnenlandse Zaken nog enkele technische aspecten, zoals de vraag in welke mate het schrappen van het geslacht reizen zou kunnen bemoeilijken en hoe de uitrol van de nieuwe identiteitskaarten moet gebeuren. "Zodra de laatste technische aspecten zijn uitgeklaard, willen we dit snel doorvoeren", zegt Jessika Soors, de woordvoerder van Schlitz.
(exact waar je nu hier ook voor zou stemmen: een regering die een beleidsnota en een wetsvoorstel opstelt, we kunnen uiteraard niet stemmen op "vanaf nu praktisch in voege").

we leven ook in een samenleving waarin sommige mensen quasi verketterd worden als ze zeggen dat een transman of transvrouw niet 100% man of 100% vrouw zijn of hun oude naam dropt (goedbedoeld) in een quiz, terwijl alleen al het voorvoegsel trans- erop duidt dat ze in zekere zin anders zijn. O
Omdat de mensen die transpersonen graag wijzen op het feit dat ze niet 100% man of vrouw zijn slechte bedoelingen hebben en hen gewoon willen kwetsen. Dat weten die mensen zelf ook wel. Meestal nuanceren ze ook niet met "biologisch" net om zo ook hun gender te ontkennen. Dat dit niet gewaardeerd wordt hoeft niet te verbazen en lijkt me normaal.

Ik ben het helemaal niet eens met de inhoud, maar daar zijn andere topics voor, en ik heb niet veel zin om die discussie helemaal te herhalen :D
Dat was dan ook niet op u maar op DaFreak z'n post..

Op dat laatste wil ik wel nog reageren om mijn post te verhelderen, die duidelijk niet helemaal helder was: Ik twijfel er niet aan dat je nog een dID hebt waar het wel op staat. Het is een beleidsnota, nog geen wet:

(exact waar je nu hier ook voor zou stemmen: een regering die een beleidsnota en een wetsvoorstel opstelt, we kunnen uiteraard niet stemmen op "vanaf nu praktisch in voege").

Dus, logisch dat mensen er nog over discussiëren want het is nog steeds niet zo?

Omdat de mensen die transpersonen graag wijzen op het feit dat ze niet 100% man of vrouw zijn slechte bedoelingen hebben en hen gewoon willen kwetsen. Dat weten die mensen zelf ook wel. Meestal nuanceren ze ook niet met "biologisch" net om zo ook hun gender te ontkennen. Dat dit niet gewaardeerd wordt hoeft niet te verbazen en lijkt me normaal.

Ik heb transpersonen als collega en als leerling gehad, ik zou daar nooit in 't echt over beginnen, laat staan om te kwetsen.
Van één van hen had ik het trouwens nooit geweten als iemand me het niet gezegd had.

Als bioloog en professioneel muggenzifter erger ik me wel aan van die poco loco uitspraken zoals een tijd terug op de radio in de trend van "transvrouw X is helemaal vrouw!" Ja, nee, sorry dat is gewoon overdrijven om extra "correct" te lijken:
't is een transvrouw, onvermijdelijk gaat die nooit helemaal vrouw zijn, o.a. als je het vanuit biologisch perspectief benadert, ook niet "historisch"... en er gaan altijd een paar issues overblijven: van topsport tot vruchtbaarheid die doorgaans in het dagelijkse leven voor 99% van de andere mensen irrelevant gaan zijn natuurlijk.

Trouwens "gender" gaan ontkennen lijkt mij tegenwoordig vrij zinloos, omdat het gewoon een vrij concept is, waarbij de invulling bij sommigen wel een half levensverhaal is waar ik eigenlijk ook geen boodschap aan heb. Ik denk dan spontaan terug aan de laatste comedy show van Alex Agnew, sommige van die genders als je een lijstje opzoekt lijken toch een beetje overbodig?
M/V/X is wat mij betreft genoeg informatie denk ik dan weer.

En wat is het kostenplaatje precies om geen M, V of X meer op nieuw gedrukte identiteitskaarten te laten zetten (misschien ook afgezet tov het heraanvragen bij geslachtsverandering)?

Ik vind het ook wel moeilijk om tegelijk te stellen dat het om een enorme minderheid gaat en we daarom daar niet naar moeten cateren, maar tegelijk dat het zo'n onoverkomelijke kost zou zijn. Het is wel een beetje het ene of het andere natuurlijk. Maar ik begrijp dat zelfs een béétje extra kost hier al te veel zou zijn.
Hangt er vanaf op welke wijze dat gaat georganiseerd worden. Betekent dit dat ik verplicht mijn ID/paspoort voor vervaldatum ga moeten gaan inruilen of ga ik mogen wachten tot mijn kaartje vervallen is ?
Verder gaat het niet om financiële kost alleen, maar de kost om de "maatschappij" te herinrichten, voor inderdaad wat ik benoem als een "minderheidsgroep". Je vergat hierbij trouwens ook de verplichting om camerabewaking te installeren in "horecazaken" met buitenwippers. Iedereen moet alweer inboeten aan "recht op privacy" om een minderheidsgroep een beter gevoel van "veiligheid" te garanderen, alsof we nog geen camera's genoeg hebben in het straatbeeld.

Mijn eerste voorbeeld laat je ook ergens bewust links liggen. Gratis "behandeling voor transitie". WTF er zijn mensen die een kankerbehandeling krijgen die niet eens volledig is terugbetaald is door het riziv + waar trek je trouwens de lijn ? Een vrouw die depressief is omdat ze te kleine borsten heeft, dan maar borstvergroting op kosten van de maatschappij ? Of enkel indien je behoort tot de LGBTQ+ is het noodzakelijke ingreep en gratis en in andere gevallen zijn het esthetische operaties ?

Tolerantie en aanvaarding daarentegen zijn de logica zelve, catering inderdaad niet volgens mij.

Dat is omdat je daar zelf nogal licht wil overgaan alsof het een puur esthetische ingreep is die je op dezelfde lijn wil zetten als een vrouw die te kleine borsten heeft terwijl de problematiek veel diepgaander en ernstiger is. Een borstvergroting is ook maar een kleine ingreep tov een geslachtsverandering. Maar denk eraan dat bijvoorbeeld een borstreconstructie wel wordt terugbetaald terwijl je dat in vergelijking gemakkelijker kan wegzetten als een esthetische ingreep. Vaak lijden de mensen die daar voor opteren wel mentaal en daarom dat we dat in die gevallen terugbetalen. Zoals anderen reeds aanhaalden is die lijn tussen estethisch en medisch helemaal niet zo makkelijk te trekken, check bijvoorbeeld sylverscythe's post;

Ik weet niet hoe het bij tanden net zit, maar meestal wordt er wel degelijk een onderscheid gemaakt dacht ik. Maar dat is dan tussen "zuiver esthetisch" en de rest dacht ik. Bij brandwonden is behandelen uiteraard noodzakelijk, dus dat esthetisch doen zit in die behandeling. Maar als je bijvoorbeeld een lipoom wil laten verwijderen, wordt dit dacht ik enkel terugbetaald als je er effectief medische klachten door hebt. Natuurlijk is de "oplossing" dan dat je claimt dat het je hinderd of het pijnlijk is, en dat je huisarts daarin meegaat. Of zo werd het mij toch uitgelegd.

Persoonlijk lijkt me zo'n transitie als iets "zuiver estetisch" labelen meer ideologisch gedreven dan erkennen dat er ook een medische component is.

Nu of dat in alle gevallen en in welke mate het moet terugbetaald worden is een debat waardig maar dat lijkt me weer eerder een vraag voor het professioneel team rond de persoon in kwestie. Het is niet alsof men daar licht over gaat en dat men zomaar willens nillens een persoon een geslachtsverandering gaat aansmeren. De personen die het echt nodig hebben of anders zodanig gebukt gaan onder mentaal trauma in die mate dat ze veel hogere kans hebben op zelfmoord, zeker diegene in die groep die het ook financieel moeilijk hebben, voor hen is die hulp noodzakelijk en daar vind ik zo een terugbetaling wel op zn plaats.

Ivm je eerste post vind ik online niet direct terug waar je het over hebt maar camerabewaking is op veel plekken verplicht en is onderworpen aan privacy regels dus lijkt me nu niet direct een probleem dat met lgbtq te maken heeft. Lijkt me ook dat zaken die buitenwippers nodig hebben best ook gewoon camerabewaking gebruiken, als dat al niet het geval was?

Hangt er vanaf op welke wijze dat gaat georganiseerd worden. Betekent dit dat ik verplicht mijn ID/paspoort voor vervaldatum ga moeten gaan inruilen of ga ik mogen wachten tot mijn kaartje vervallen is ?
Nogmaals: die beleidsnota ligt er nu al. Als je dit waar jij nu vragen over stelt, niet wilt zien gebeuren, moet je je niet tot dat voorstel van Vooruit richten, maar tot een partij die de beleidsnota van 2021, gemaakt door alle vivaldi-partijen, terugdraait.

Dat is geen enkele partij. Niemand heeft dit op zijn programma staan. Zelfs het Vlaams Belang niet, die holebi-rechten als verworven rechten ziet, naar eigen zeggen.

Waar gaat het dan over? Je had het specifiek over dat voorstel van Vooruit en de kost daarvan. De kost bovenop het bestaande. Dan kun je toch aangeven waar die kost gaat zitten om het geslacht ook niet meer meteen uitleesbaar te maken op je id-kaart?

Terug
Bovenaan