Voor de volledigheid: er staat "geslacht" op je identiteitskaart waar er alleen keuze is tussen M of V. Al van 1987 kun je je voornaam laten veranderen als "een persoon de overtuiging heeft dat het geslacht vermeld in zijn akte van geboorte niet overeenkomt met zijn innerlijk beleefde genderidentiteit" na verklaring op eer en geweten. Geslacht veranderen op je kaart kan al minstens sinds 1992, en sinds 2007 kan het in het kader van transgenders. Sinds 2017 zijn er die medische attesten niet meer nodig. Ik denk niet dat die kosten daarvan zo exhorbitant hoog lagen. Maar het weglaten zou wat dat betreft net een besparing zijn, toch?Als ik mijn eID erbij neem, daar staat wel degelijk geslacht, en niet gender.
Eigenlijk wordt een spelletje balletje-balletje gespeeld in dit soort debatten, tussen de definities van wat een geslacht is (of toch zou moeten zijn: biologisch) en het gender-construct dat men nochtans zelf heeft opgebouwd.
Ik ben het ermee eens dat zover als geslacht of gender op een identiteitskaart relevant zijn, mensen dat gerust mogen veranderen naar M/V/X maar dan zou ik het consequent gender noemen of weglaten. Veel software gaat daar problemen mee gaan krijgen, maar dat zijn administratieve details die men dan maar moet aanpakken. Met de complete miskenning van de biologische realiteit heb ik het echter wel moeilijk, dat heeft wat mij betreft een te hoog "Oceania had always been at war with Eurasia"-gehalte.
- Het biologisch geslacht is 99,8% M/V en een handvol medische uitzonderingen (intersekse).
- Ah, maar wacht: er is ook het psychologische en het sociale/culturele aspect gekoppeld aan dat biologisch geslacht,
we gaan dat benoemen als gender, want niet elke man voldoet aan het stereotype beeld van man, of vrouwen aan vrouw...- Sommige mensen hun gender kan echter ook compleet verschillen van hun biologische geslacht. Daar moeten we rekening mee houden.
Tot daar prima.- Je moet daar zover rekening mee houden dat vanaf nu wanneer jij geslacht bedoelt zoals op een identiteitskaart,
dat je eigenlijk de gender-definitie moet hanteren!
Neen, sorry, wat mij betreft had men van zodra men toeliet het geslacht op de identiteitskaart te veranderen, dan ook maar het woord geslacht moeten aanpassen naar gender.- Iemand die zegt dat een transgender niet 100% het andere geslacht is omdat die wel degelijk effectief geboren is als dat andere geslacht?
Hop, de digitale brandstapel op! Nu goed, ik vind het ook niet beleefd om een transgender daar nodeloos aan te herinneren, maar wanneer je mensen hebt die stellen dat een transgender toch helemaal het andere geslacht zijn, dan denk ik toch wel dat die filosofisch en biologisch de bal voor een stuk mis slaan.
Ik zou daarbij ook nog eens willen aanstippen dat het gaat om een identiteitskaart, en geen biologische fiche. Als ik mijn naam verander, staat die andere naam op mijn ID, maar verandert er biologisch niets aan mij.