Geschil syndicus

pliskin_90

New member
Hey allemaal,

De spoken van mijn vorige woning blijven me achtervolgen. Eerst een hele boel problemen met het verkoop, nu een jaar later nog paar verrassingen.

Beheer van mijn vorige woning werd kort voor de verkoop overgenomen door een syndicus (EasySyndic). In de tijd dat ik nog de eigenaar was, had ik enkel de maandelijkse bijdrage te betalen. (brandpolis werd destijds nog apart betaald). Met de verkoop, werden alle rechten en plichten overgedragen naar de nieuwe eigenaar….dacht ik ..

Vandaag, kreeg ik een leuke eindafrekening van bijna €250 binnen (waarvan slechts €50 aan maandelijkse bijdragen). Na grondig onderzoek bleek het leeuwendeel van deze factuur aanrekeningen te bevatten voor allerlei onkosten die gemaakt werden NA de verkoop (September 2023). Onkosten voor schadegevallen door andere inwoners, inspecties, vergaderingen, nieuwe banken,….

Natuurlijk begon ik alles uit te klaren, met mijn notaris erbij, en weigerde de bijkomende onkosten te betalen (buiten die €50). Volgens EasySyndic zijn deze kosten wel voor mij, gezien mijn aandeel in mede-eigendom tot het einde van hun boekjaar loopt (September 2023 – 2024)

Nu dreigt EasySyndic met rappels en deurwaarders terwijl mijn notaris stilletjes zwijgt.

Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties ? En verwijzing zou ook geapprecieerd worden 😊

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet lopen de kosten tot het verlijden van de akte, nadien zijn de kosten voor de nieuwe eigenaar.

Ik heb wel bij de verkoop van mijn appartement nog 8 maand moeten wachten op de eindafrekening, hiervoor heb ik moeten wachten tot het einde van hun boekjaar.

Kosten van voor de notariële verkoopakte zijn voor jou, kosten van erna zijn voor de koper.

Tenzij je iets anders bent overeengekomen in de compromis/akte natuurlijk. Bovenstaande is enkel de automatische wettelijke regeling voor als er niets speciaal is bepaald hierover.

Leuk anekdote: vorig jaar mijn appartement verkocht. Op dag x de akte getekend en die zelfde dag in de namiddag een factuur van 300€ gekregen voor bepaalde werken. De akte doorgestuurd naar de syndicus en de melding gekregen dat het net voor de volgende eigenaar valt

Kosten van voor de notariële verkoopakte zijn voor jou, kosten van erna zijn voor de koper.

Tenzij je iets anders bent overeengekomen in de compromis/akte natuurlijk. Bovenstaande is enkel de automatische wettelijke regeling voor als er niets speciaal is bepaald hierover.
De regeling kan ook bepaald worden op een Algemene Vergadering. In de beter beheerde blokken wordt afgeweken van het wettelijke stelsel omdat dit als oneerlijk ervaren kan worden indien iemand zijn appartement net verkoopt voor de grote kosten komen in dat boekjaar.
Bij ons werd dit gestemd met deze bepaling:
Toelichting en beslissing afrekening in geval van overdracht kavel: pro rata temporis verdeling
Meerderheid: 4/5de
In het kader van overdracht van een kavel aan een nieuwe mede-eigenaar (artikel 577 -11 §2 B.W. ) wordt door de algemene vergadering het principe aanvaard van een verdeling van de kosten pro rata temporis bij de afrekening op het einde van het boekjaar. Dit geldt dus voor beide partijen, zowel de overdragende mede-eigenaar als de nieuwe mede-eigenaar.
Ik zou @pliskin_90 dan ook aanraden om uit te zoeken welk stelsel er van toepassing is in de VME, want niet elke notaris is op de hoogte van dit soort details.

De regeling kan ook bepaald worden op een Algemene Vergadering. In de beter beheerde blokken wordt afgeweken van het wettelijke stelsel omdat dit als oneerlijk ervaren kan worden indien iemand zijn appartement net verkoopt voor de grote kosten komen in dat boekjaar.
Bij ons werd dit gestemd met deze bepaling:

Ik zou @pliskin_90 dan ook aanraden om uit te zoeken welk stelsel er van toepassing is in de VME, want niet elke notaris is op de hoogte van dit soort details.
Moet eigenlijk herhaald worden in de overeenkomst tussen verkoper-koper, anders staat de standaardtekst van de wettelijke regeling in de compromis/akte en heeft dit voorrang

Terug
Bovenaan