Grenzen aan humor? Will Smith slaat terug.

Het meest ironische vind ik nu toch wel dat HLN-volk.
Dat zit dagelijks zelf politici voor het vuil van straat uit te schelden en nu te jubelen omdat Smith iemand op zijn gezicht slaat omdat die zijn vrouw beledigt.

We zullen dan ook maar elke politicus eens wat bezoekskes laten brengen aan de HLN-commentators hé.

Wablief? Zeg dan nog eens dat je het afkeurd. Je zit nu te zeggen dat geweld ok is als ze u uitlachen. Wat je hier zag is gewoon de minst volwassen manier om om te gaan met mensen die u uitlachen. En voor kinderen die gepest worden de way to go, fysiek geweld gebruiken tegen pesters zal echt wel resulteren in het stoppen van een pester :sarcastic: . Er ook al eens bij stil gestaan dat men merendeels een zwakkere eruit pikt om te pesten?
Ik ben niet mee? Ja, hij kiest niet de goede manier om te reageren, zoals hier al 100x gezegd. Maar volgens de meerderheid hier mocht hij niet reageren. Iemand een podium geven op 1 van de grootste shows ter wereld om dan mensen te gaan uitlachen, dan ben je fout bezig.

Ik zie de presentator van de paralympische spelen al beginnen gehandicaptenmoppen maken. Wantja, comedy he, dan moet het kunnen.

Ik ben niet mee? Ja, hij kiest niet de goede manier om te reageren, zoals hier al 100x gezegd. Maar volgens de meerderheid hier mocht hij niet reageren. Iemand een podium geven op 1 van de grootste shows ter wereld om dan mensen te gaan uitlachen, dan ben je fout bezig.

Ik zie de presentator van de paralympische spelen al beginnen gehandicaptenmoppen maken. Wantja, comedy he, dan moet het kunnen.

Denk niet dat iemand dat hier gezegd heeft.
Vooral wel dat er andere manieren zijn om daar op te reageren ipv iemand in zijn gezicht te slaan.

We are totally losing the plot....Echt...Totally...
Geschreven met 200% overtuiging.

Er is een land bezig met de steden, een ander land, inclusief hun ouderen en kinderen, plat te bombarderen omdat ze ergens een idee hebben gehad dat ze dat getroffen land moeten "bevrijden".

En wij liggen hier wat te lullen over het feit dat WS al dan niet zijn mep tegen de oren van CR op een of andere manier kan verantwoorden...

De cultuur van "de andere je kaak aanreiken" is echt wel waanzinnig erover aan het gaan...

Mijn echtgenote zit in chemo, en als zij zelf de aanzet voor geeft om er grapjes over te maken (wat ze heel dikwijls doet), absoluut geen probleem, maar den eerste die dat wil doen zonder aanzet van haar gaat van mij toch ook een stevige WS lap rond zen oren krijgen.

Soms is een "alsjeblieft niet doen" echt niet voldoende...Het had voor te beginnen gewoonweg niet mogen gebeuren.

En soms gaat de emotie ervoor zorgen dat je iemand een mep rond zen oren geeft, net zoals dien typ in Rusland zijn emotie zegt dat hij een half land moet plat bombarderen, kinderen incluis...

En als Biden een koe een koe noemt (en ik moet van dien mens echt niet veel hebben), dan gaan ze helemaal op hun achterste poten staan, terwijl ik hem (knarsetandend) allen maar gelijk kan geven...

Diplomatie gaat ook maar zover....

Wat mij betreft, chapeau van WS dat het bij een mep met platte hand gebleven is, bij mij had het bloedneus geweest, sommige dingen zijn echt off-limit, tenzij op voorhand even afgesproken of het wel OK is, maakt niet uit of het een dodelijke ziekte is, of iets dat alleen maar "erg" is.

Ik hoop alvast al de grappenmakers hier die CR zijn discours acceptabel vinden, nooit tegen te komen, ge gaat er niet vanaf komen met en een zoemend oor moest ge bij ons hetzelfde proberen!

Dus, op de vraag in de topic title, "grenzen aan humor"? Hell yes. Absoluut!

Ik maak zelf regelmatig grappen die op het randje zijn, ik heb bijvoorbeeld al regelmatig gehoord: "amai dat gij nog geen slaag hebt gekregen begrijp ik niet", maar ik weet wel goed wat kan en wat niet kan. Er zijn duidelijke grenzen waar ik mij aan houd.

Die opmerking van Chris Rock gaat wat mij betreft ver over die grens. Lachen met een dierbare zijn of haar aandoening gaat gewoon te ver en is duidelijk not done. Hoewel geweld en dus de mep van Will Smith de oplossing niet is, kan ik zijn reactie ergens wel begrijpen. Op dat moment ga je gewoon koken van woede en reageer je impulsief. Of dat nu alleen met twee in een park is, of voor een volle zaal maakt op dat moment geen bal uit in iemand zijn hoofd.

Dat is letterlijk de bedoeling elk jaar opnieuw van die hosts etc....

Moet ook wel toegeven dat ik noch met Chris Rock noch met Will Smith noch met zijn vrouw medelijden heb.
Dit zijn rich people problems. (zie ook @berenod zijn post, dat relativeert dit toch wel)

Anekdotisch: ik ken een vrouw met die ziekte die volledig kaal is. Kan u op basis daarvan wel verzekeren dat dat voor vrouwen emotioneel zwaar is. Dus om daar dan voor een hele zaal (en eigenlijk voor de hele wereld) een op de persoon gerichte grap over te maken, dat is smakeloos en kinderachtig (even kinderachtig als er op te reageren met geweld).

Will Smith kon de zaal verlaten. Hij kon een micro nemen en zijn verhaal doen.
Maar wat je niet doet is uw punt maken door iemand op zijn gezicht te slaan, niet eens impulsief maar echt er tientallen meters op af stappen.
Slaat werkelijk nergens op. Maarja hij zal nog de Fresh Prince of Bell Air mentaliteit hebben zeker.

Niemand zou dit mogen goedkeuren en nee het is ook niet nodig om te zeggen "maar ik begrijp het wel". Zo zijn er wel op internet.
Als die comedian een vrouw was zou ge dan ook begrepen hebben dat hij haar dan geslagen had of dan niet?
Als de comedian Will Smith was en het slachtoffer was een onbekende zwarte uit de zaal, zou je dan ook OK gevonden hebben dat ze Will Smith op zijn gezicht gaan slaan? No way. De enige reden dat mensen die "begrijpen" is omdat ze fan zijn van Will Smith of geen verstand hebben.
Misschien is de reden dat iemand dat begrijpt het feit dat die zelf een partner heeft met een "vervelende" tot misschien wel "dodelijke" ziekte?
Ik zit in die situatie, en jouw post is extreem pijnlijk om te lezen!

Een comedian zijn betekent niet dat je alles mag doen en zeggen wat je wil en het schuiven onder de noemer ‘humor’. En hetzelfde geldt in andere settings. Journalisten die handelen onder de mom van ‘persvrijheid’, karikaturisten die tekenen onder de mom van ‘vrijheid van meningsuiting’. Alles kent z’n grenzen in een publieke omgeving en dit zou gerespecteerd moeten worden indien we allemaal deel uitmaken van dezelfde samenleving. Men moet beseffen dat comedians, journalisten, karikaturisten, enz. geen heilige wezens zijn; het zijn mensen zoals iedereen en zij kunnen ook slecht zijn in hun job of handelen uit slechte wil. En als we geen grenzen leggen of toezicht houden daarop, dan belanden we in een heel foute situatie die misbruikt kan worden door die mensen. Het tegenovergestelde is ook waar, dat men die grenzen niet te strak maakt zoals in een dictatuur. Maar als we geen grenzen leggen op bepaalde zaken, waar zijn onze waarden dan gebleven.. waarom leven wij.. wat onderscheidt ons van dieren..

Misschien is de reden dat iemand dat begrijpt het feit dat die zelf een partner heeft met een "vervelende" tot misschien wel "dodelijke" ziekte?
Ik zit in die situatie, en jouw post is extreem pijnlijk om te lezen!
Er is een heel groot verschil tussen wat je vrouw heeft van ziekte en wat Will Smith zijn vrouw heeft. Will Smith hoeft niet te vrezen om zijn vrouw te verliezen aan de ziekte, jij wel. En dat vind ik toch wel een wereld van verschil.

Dan kan ik begrijpen dat je wel zou door het lint gaan, maar je zal er dan ook niet naartoe gaan met dezelfde pretentie als hier het geval is denk ik dan.

Dat is een beetje hetzelfde alsof de grap zou gemaakt worden over iemand met een huidallergie tov iemand met huidkanker. Totaal niet te vergelijken.

Er is geen te trekken grens. Dat is net het moeilijke.. En wie gaat de grens bepalen?
Als komiek kun je het enkel inschatten en hier heeft hij het verkeerd ingeschat en dat zag hij al aan jada haar gezicht (dat zag je aan zijn reactie na de grap al) ook al zonder dat Willie ook nog eens stoer moest komen doen.

Het is geen kanker van haar dus dat doet er nu niet toe.
Dat is een beetje hetzelfde alsof de grap zou gemaakt worden over iemand met een huidallergie tov iemand met huidkanker. Totaal niet te vergelijken.
Nu trek je toch net zelf de grens? :unsure:

Mensen die zeggen dat er grenzen zijn aan humor... I don't agree. En je gaat al zeker niet slaan op een komiek.

Laag van Smith, eerst meelachen met de grappen en dan nog dat toneeltje bij zijn speech. Ik kan die vent niet meer serieus nemen nu.

Nu trek je toch net zelf de grens? :unsure:
Ik trek de grens niet over wat hij mag zeggen. Als het over zoiets gaat kan ik wel snappen dat iemand dan door het lint gaat het moment zelf. Maar dan wel door het lint gaat en niet zoals Smith hier met veel gesten een bitchslap gaat verkopen.

Maar van mij mag alles gezegd worden.

Best wel straf eigenlijk, een twijfelachtige grap, 1 klap en een scheldpartij verwijzen de oorlog in Oekraïne naar de tweede plaats in de media.
De oorlog is nu al langer dan een maand aan de gang. Het is niet omdat er minder over getweet wordt dat mensen er daarom niet bezig over zijn, maar veel nieuws viel er niet te noteren en ik denk dat mensen graag ook eens met iets anders bezig zijn na elke dag al Oekraine. Het is alsof jij een pleidooi maakt dat omdat er een oorlog aan de gang is dat mensen niet meer over het weer mogen praten.

Mensen die zeggen dat er grenzen zijn aan humor... I don't agree. En je gaat al zeker niet slaan op een komiek.

Laag van Smith, eerst meelachen met de grappen en dan nog dat toneeltje bij zijn speech. Ik kan die vent niet meer serieus nemen nu.
Dan heb je hem nog niet zien vieren op de after party. Het zal hem niet al te diep gezeten hebben.

Als ik echt zo pissed off zou zijn zoals hij daar liet uitschijnen dan zou ik die avond geen zin meer hebben om het showbeest uit te hangen op de dansvloer.

Er is een land bezig met de steden, een ander land, inclusief hun ouderen en kinderen, plat te bombarderen omdat ze ergens een idee hebben gehad dat ze dat getroffen land moeten "bevrijden".

En wij liggen hier wat te lullen over het feit dat WS al dan niet zijn mep tegen de oren van CR op een of andere manier kan verantwoorden...

De cultuur van "de andere je kaak aanreiken" is echt wel waanzinnig erover aan het gaan...

Mijn echtgenote zit in chemo, en als zij zelf de aanzet voor geeft om er grapjes over te maken (wat ze heel dikwijls doet), absoluut geen probleem, maar den eerste die dat wil doen zonder aanzet van haar gaat van mij toch ook een stevige WS lap rond zen oren krijgen.

Soms is een "alsjeblieft niet doen" echt niet voldoende...Het had voor te beginnen gewoonweg niet mogen gebeuren.

En soms gaat de emotie ervoor zorgen dat je iemand een mep rond zen oren geeft, net zoals dien typ in Rusland zijn emotie zegt dat hij een half land moet plat bombarderen, kinderen incluis...

En als Biden een koe een koe noemt (en ik moet van dien mens echt niet veel hebben), dan gaan ze helemaal op hun achterste poten staan, terwijl ik hem (knarsetandend) allen maar gelijk kan geven...

Wat mij betreft, chapeau van WS dat het bij een mep met platte hand gebleven is, bij mij had het bloedneus geweest, sommige dingen zijn echt off-limit, tenzij op voorhand even afgesproken of het wel OK is, maakt niet uit of het een dodelijke ziekte is, of iets dat alleen maar "erg" is.

Ik hoop alvast al de grappenmakers hier die CR zijn discours acceptabel vinden, nooit tegen te komen, ge gaat er niet vanaf komen met en een zoemend oor moest ge bij ons hetzelfde proberen!

Ik ga volledig akkoord dat de prioriteiten verkeerd liggen, als je ziet hoe iedereen hiervan smult terwijl er elders een oorlog bezig is. Maar voor de rest vind ik dat je nogal hard inzoomt op het enige wat hetzelfde is tussen dit voorval en je eigen situatie -haarverlies- en je daardoor de verschillen niet ziet. Alle respect voor wat jullie meemaken, het is een vreselijke ziekte.

Maar hier heb je iemand die min of meer opgegroeid is in de spotlights, en die uitgenodigd werd voor de oscars. Een event dat volgens mij al vaker wordt aan elkaar gepraat door een komiek, die dit doet volgens het alom bekende format van de "roast". Kortom: een paar smaakloze grappen, de ene nog grover dan de andere, waarna de multimilionairs van Hollywood weer terug in hun politiek correcte gouden kooi mogen kruipen. Volgens mij was er zo enkele jaren terug een editie met Ricky Gervais, en was het toen ook niet dat er werd gelachen met de gelekte naaktbeelden van Jennifer Lawrence? Kortom, het hoort al min of meer bij dat event.

En net daar slaan dan de stoppen van Smith door, en gaat hij fysiek geweld gebruiken? Er is een reden dat de initiële reactie bij sommige mensen was dat dit opgezet spel was voor aandacht, het is gewoon een extreem gek voorval. Als hij was buitengewandeld of een of ander verbaal weerwoord had gegeven, dan kon hij hier als een held buitenkomen, iemand die vond dat het te ver ging en zijn vrouw verdedigde. Nu komt het toch vooral over als een driftkikker, om niet te zeggen een marginaal in mijn ogen. Neen, ik vind hier niets aan goed te keuren. Zoals hier al gezegd, ik kan begrijpen dat je bij zoiets op springen staat. En bij de Kenny van café sport, die geen al te lange woorden kan gebruiken, is dit misschien de enige optie. Maar een befaamde Hollywoodster, die mediatraining, ervaring, verbale vaardigheden, ... genoeg heeft, die komt hier toch slecht uit vind ik.

En zo heb ik dus een wall of text geschreven over zoiets. Ik ga me bezinnen.

Hier gooi je toch een hoop zaken op een hoop die niets met elkaar te maken hebben.

1) even de focus op iets anders leggen wil niet zeggen dat we daarom geen aandacht meer hebben voor de oorlog. Als je alles zo moet relativeren dan hadden we vorige week ook niet moeten praten over de 6 carnavalisten die stierven omdat er in Oekraïne meer doden vallen

2) emoties zijn normaal en zeker bij comedy. Dat zal niemand ontkennen, maar je hebt nog steeds een proportionele reactie. Dat was dit niet.
Als ik elke keer ik gekwetst iemand op zijn gezicht moest hebben geslagen en iedereen zo moest redeneren...

Overigens, ik zal het dan maar zeggen, mijn vriendin heeft ook alopecia. Zij het, voorlopig, enkel tijdens stress momenten en enkel (redelijk bedekbare) plekken. Al wil ik daar niet mee zeggen dat volledig zichtbaar kaal zijn daarmee te vergelijken is, hoewel bij ernstige stress dat wel een gevolg kan zijn.
(Ik denk dat ik nalv de reactie van mijn moeder op mijn vriendin bij aanvang van onze relatie 3.5 jaar geleden het daar hier ook redelijk uitgebreid over haar en de behandeling gehad heb)

Ik vind persoonlijke ervaring dus irrelevant in deze.

3) als je een vrijgeleide wil geven aan medische aandoeningen en de psychologische effecten daarvan dan kan je dus de boeken voor comedy dicht doen. Want wie zegt dat dikke mensen, korte mannen,... minder psychisch zouden leiden onder hun aandoening? Ik noem er nu 2 maar ik kan wel nog een lijstje verzinnen.

Met woorden heb je de keuze om ze te negeren of er mee leren omgaan. Met een fysieke aanval is dat wel wat anders.

4) er is een reden waarom vrijheid op meningsuiting één van de cornerstones van onze samenleving is en dispropotioneel geweld dat niet is. De redenen ga ik hier niet opnieuw herhalen.

Maar opnieuw, het gaat hier over een comedian, geen pestkop. Ik denk dat dat niet genoeg kan gezegd worden want dat blijft toch wel cruciaal. Die context en de setting zijn enorm belangrijk.

5) het was 1 mop in een stuk waar letterlijk iedereen erdoor gehaald werd. Het was geen monoloog over Jada en hoe lelijk ze zou zijn.
De voorbije jaren zijn die roasts vaker gebeurd. Opnieuw, als iedereen daar zo moet op reageren,...

Het blijft voor een deel de taak van een comedian om de grens van humor en het acceptabele op te zoeken. Dat maakt vaak net de beste comedy.
Het logisch gevolg is dat die grens soms of vaak overschreden zal worden.
En dus, geweld goedkeuren als iemand vindt dat een comedian de grens overgaat lijkt me geen goede piste.

(en dit komt van iemands wiens idool decennialang het mikpunt is en was van humor over zijn uiterlijk door een medische aandoening, zijnde vitiligo én een psychische door childhood trauma resulterend in chirurgie om zichzelf te veranderen.
En iemand die een groot deel van zijn jeugd gepest werd omwille van uiterlijke kenmerken : mijn lengte, puisten, kleren,...
Dus ik heb zeker begrip voor de "andere kant", maar proportie is alles en eigen ervaring is irrelevant in deze. Al zie ik de ironie in dat ik persoonlijke ervaring gebruik om aan te tonen waarom die irrelevant is. Maar heb die dus bewust niet gebruikt tot hiertoe)

6) de Biden vergelijking gaat nergens over. De taal van een president in een oorlogsituatie en de mogelijke gevolgen van escalatie zijn wel van een andere orde dan een mop op een podium door een comedian.
Laat staan dat iemand hier gezegd heeft Biden in zijn gezicht te slaan daarvoor.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar toch veel mannen die nog steeds geloven in het ouderwetse idee dat ze op ridderlijke wijze de eer van hun vrouw horen te verdedigen met bruut geweld, alsof niemand hen verteld heeft dat vrouwen al lang niet meer onderdanig horen te zijn en dus ook gewoon zelf mogen reageren als iets ze niet aanstaat. Klein beetje seksistisch om te denken dat ze jou daar voor nodig heeft.
En al helemaal ironisch wanneer dat dan gebeurt in Hollywood, daar waar ze zogezegd superwoke zijn en al jaren staan te roepen dat mannen en vrouwen gelijk zijn, maar dan wel gaan feesten met diezelfde toxische man die er behoorlijk patriarchale ideeën op nahoudt.

En dat geldt ook voor degene die hier nu de grote jan staan uithangen, als je op voorhand al aankondigt geweld te zullen gebruiken wanneer iemand een flauwe mop maakt kan je toch moeilijk beweren dat het een spontane emotionele ingeving was. Je staat hier stoer te verkondigen wat je vrouw nu wel of niet grappig hoort te vinden en bent bereid die mening kracht bij te zetten met je vuisten, dan kom je niet over als iemand die oprecht bezorgd is maar eerder als iemand die graag rondhangt bij de botsauto's.

Of je kan het ook gewoon pragmatisch bekijken, wat los je juist op door mensen een lap te geven?
Die grapjas gaat niet stoppen met slechte moppen maken, en als hij het niet is dan wel iemand anders.
Jij gaat niet minder gefrustreerd zijn omwille van je vrouw haar situatie, en waarschijnlijk ben je nu nog kwader omdat je hand pijn doet.
En je vrouw gaat er niet minder ziek van worden, en zal ook niet echt onder de indruk zijn van je haantjesgedrag.

Niemand wint hier dus de gepaste reactie is om gewoon eens met je ogen te rollen en verder te gaan met je leven, dat bespaart je en hoop moeite en frustratie en bovendien kom je dan niet over als een irritante jonny die blindelings zijn primatenbrein volgt. Maar stop toch met dit soort marginaal gedrag te willen goedpraten en/of te imiteren, je bent een volwassen mens en geen zatte puber op een chirofuif :sarcastic:

Terug
Bovenaan