Grenzen aan humor? Will Smith slaat terug.

Er is een heel groot verschil tussen wat je vrouw heeft van ziekte en wat Will Smith zijn vrouw heeft. Will Smith hoeft niet te vrezen om zijn vrouw te verliezen aan de ziekte, jij wel. En dat vind ik toch wel een wereld van verschil.

Dan kan ik begrijpen dat je wel zou door het lint gaan, maar je zal er dan ook niet naartoe gaan met dezelfde pretentie als hier het geval is denk ik dan.

Dat is een beetje hetzelfde alsof de grap zou gemaakt worden over iemand met een huidallergie tov iemand met huidkanker. Totaal niet te vergelijken.
Een schoolgenoot heeft diezelfde ziekte. En is in het 5e middelbaar van een volle krullenbol naar quasi kaal gegaan. Heeft daar jarenlang een depressie aan overgehouden. Zelfmoord is de grootste doodsoorzaak in die leeftijdsgroep. Het is niet omdat een ziekte niet dodelijk is, dat je er niet door kan sterven ;)

Blijkbaar toch veel mannen die nog steeds geloven in het ouderwetse idee dat ze op ridderlijke wijze de eer van hun vrouw horen te verdedigen met bruut geweld, alsof niemand hen verteld heeft dat vrouwen al lang niet meer onderdanig horen te zijn en dus ook gewoon zelf mogen reageren als iets ze niet aanstaat. Klein beetje seksistisch om te denken dat ze jou daar voor nodig heeft.
En al helemaal ironisch wanneer dat dan gebeurt in Hollywood, daar waar ze zogezegd superwoke zijn en al jaren staan te roepen dat mannen en vrouwen gelijk zijn, maar dan wel gaan feesten met diezelfde toxische man die er behoorlijk patriarchale ideeën op nahoudt.

Waar komt het idee vandaan dat Hollywood zogezegd superwoke is? Het is net één van de probleemgebieden. Metoo is daar begonnen, de Oscars hebben duidelijke problemen op dat vlak. Waarom iedereen dat hier "ironisch" noemt in het "egalitaire" Hollywood ontgaat me volledig. Hollywood is niet woke, het is net een plaats waar er nog een meetbaar onderscheid is. Waar er nog veel werk is. En misschien waar er ook wat inzicht begint te komen daarin. "Woke" is die inzichten hebben, inzien dat er problemen zijn. Niet het ontbreken van die problemen.

En dat geldt ook voor degene die hier nu de grote jan staan uithangen :sarcastic:
Ik denk eigenlijk dat niemand het geweld, de slag, goedkeurt? Of lees ik dat fout?

Moet ook wel toegeven dat ik noch met Chris Rock noch met Will Smith noch met zijn vrouw medelijden heb.
Dit zijn rich people problems. (zie ook @berenod zijn post, dat relativeert dit toch wel)

Anekdotisch: ik ken een vrouw met die ziekte die volledig kaal is. Kan u op basis daarvan wel verzekeren dat dat voor vrouwen emotioneel zwaar is. Dus om daar dan voor een hele zaal (en eigenlijk voor de hele wereld) een op de persoon gerichte grap over te maken, dat is smakeloos en kinderachtig (even kinderachtig als er op te reageren met geweld).

Oei, say what now? Dus rijke mensen hebben geen gevoelens? Rijke mensen kunnen niet (ongeneeslijk) ziek worden? Niet depressief? Geen zelfmoordgedachten hebben? Gewoon... omdat ze rijk zijn? :unsure:

Tja, als je persoonlijke assistenten, managers en mogelijks zelfs een heel PR-team op speed-dial hebt, is het natuurlijk gemakkelijk om zéér goede geschreven excuses te posten op Instagram een dag later. De excuses de avond zélf, die gegarandeerd wél van hem kwamen, waren een pak zwakker tot ronduit fout.

Dit is gewoon tactische damage control vanuit team Will Smith, voor hetzelfde geld is hij het er absoluut niet mee eens.

Tja, als je persoonlijke assistenten, managers en mogelijks zelfs een heel PR-team op speed-dial hebt, is het natuurlijk gemakkelijk om zéér goede geschreven excuses te posten op Instagram een dag later. De excuses de avond zélf, die gegarandeerd wél van hem kwamen, waren een pak zwakker tot ronduit fout.

Dit is gewoon tactische damage control vanuit team Will Smith, voor hetzelfde geld is hij het er absoluut niet mee eens.
Dat weten we niet. De avond zelf was wellicht niet gelukt door de emotionele ontlading. Het feit dat Rock geen klacht zal neerleggen zegt ook wel wat, vind ik.

Dat is letterlijk de bedoeling elk jaar opnieuw van die hosts etc....
Dan negeer je het verschil tussen:
- Haha, Leonardo DiCaprio heeft altijd jongere liefjes. (zowat de "ergste" grap van Gervais toen)
- Haha, GI Jane!!

En dat verschil is er wel degelijk, vind ik.

Achteraf zie je het altijd iets anders dan op het moment zelf. En tijdens zijn speech noem ik nog niet echt "achteraf".
Meer dan excuses maken en daarna daarnaar handelen, kan hij niet, hè. Ik zou het niet verkeerd vinden als ze zijn beeldje afnemen, geen Oscar voor beste acteur dat jaar. Maar hijzelf kan niet veel anders doen dan dit, toch.

Ik kan moeilijk inschatten of zijn excuses oprecht zijn, ik kan niet in zijn hoofd kijken. Ik ben benieuwd wat The Academy als sanctie zal opleggen, ik mag hopen dat de man zijn oscar toch wel mag behouden. Zijn prestaties als acteur staan voor mij los van een fout die hij maakt.

Wat ik mis in deze is een maatschappelijk debat of algehele afkeuring van dit gedrag. Ik heb natuurlijk niet alle nieuwbronnen gelezen maar waar is de pers die altijd zo strijdt voor gelijkheid en tolerantie?

Het is ironisch dat voor veel zaken het debat breed wordt opengetrokken maar voor zoiets fundamenteels als niet op je bek krijgen als comedian en het recht op vrije meningsuiting vind ik het akelig stil.
De VTM interviewde gisteren een meisje met alopecia om uit te leggen wat alopecia is, fine. Maar waarom gaan ze niet praten met comedians die al langer onder vuur liggen in een steeds gevoeliger wordend klimaat en waar dit toch wel kon dienen als een wereldwijd symbool. Toevallig een boek gelezen net van Andrew Boyle, een comedian die dat heel mooi uitlegt. Waarom kunnen we het daar eens niet wat meer over hebben?
Ironisch dat dezelfde journaliste duidelijk haar afkeur voor het badpakken defilé kon meegeven als iets wat toch niet meer kan in 2022 maar de aanval op comedians weinig tot niets over zegt.
VRT heeft wel een artikel met comedians gemaakt zag ik net, maar ik vind het al bij al wat mager. Zoals ik zei comedy vind ik een beetje de kanarie in de koolmijn.

Ik kan moeilijk inschatten of zijn excuses oprecht zijn, ik kan niet in zijn hoofd kijken. Ik ben benieuwd wat The Academy als sanctie zal opleggen, ik mag hopen dat de man zijn oscar toch wel mag behouden. Zijn prestaties als acteur staan voor mij los van een fout die hij maakt.

Wat ik mis in deze is een maatschappelijk debat of algehele afkeuring van dit gedrag. Ik heb natuurlijk niet alle nieuwbronnen gelezen maar waar is de pers die altijd zo strijdt voor gelijkheid en tolerantie?

Het is ironisch dat voor veel zaken het debat breed wordt opengetrokken maar voor zoiets fundamenteels als niet op je bek krijgen als comedian en het recht op vrije meningsuiting vind ik het akelig stil.
De VTM interviewde gisteren een meisje met alopecia om uit te leggen wat alopecia is, fine. Maar waarom gaan ze niet praten met comedians die al langer onder vuur liggen in een steeds gevoeliger wordend klimaat en waar dit toch wel kon dienen als een wereldwijd symbool. Toevallig een boek gelezen net van Andrew Boyle, een comedian die dat heel mooi uitlegt. Waarom kunnen we het daar eens niet wat meer over hebben?
Ironisch dat dezelfde journaliste duidelijk haar afkeur voor het badpakken defilé kon meegeven als iets wat toch niet meer kan in 2022 maar de aanval op comedians weinig tot niets over zegt.
VRT heeft wel een artikel met comedians gemaakt zag ik net, maar ik vind het al bij al wat mager. Zoals ik zei comedy vind ik een beetje de kanarie in de koolmijn.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220328_96695013 bvb

Dan negeer je het verschil tussen:
- Haha, Leonardo DiCaprio heeft altijd jongere liefjes. (zowat de "ergste" grap van Gervais toen)
- Haha, GI Jane!!

En dat verschil is er wel degelijk, vind ik.

Laten we ook de ironie niet vergeten van Amy Schumer die tijdens deze Oscar de beeldschone Jennifer Lawrence even uitlacht met haar perfect normale gewicht, terwijl die laatste het afgelopen jaar een kind gekregen heeft.

Achteraf zie je het altijd iets anders dan op het moment zelf. En tijdens zijn speech noem ik nog niet echt "achteraf".
Meer dan excuses maken en daarna daarnaar handelen, kan hij niet, hè. Ik zou het niet verkeerd vinden als ze zijn beeldje afnemen, geen Oscar voor beste acteur dat jaar. Maar hijzelf kan niet veel anders doen dan dit, toch.

Het kan gerust zijn dat het besef pas later gekomen is, dat zal ik niet ontkennen. Maar het moment voor te geloven dat de excuses oprécht van hem kwamen, was het moment dat hij zijn Oscar aan ging nemen op het podium. Het is natuurlijk al verbazend dat ze hem niet uit de zaal gezet hebben.

Het kan natuurlijk dat de excuses nu ook oprecht zijn, maar door de tijd die er tussen zit is er evenzeer een stevige kans dat dit gewoon PR is.
Dat zullen we dus nooit zeker weten, totdat pakweg een Chris Rock zegt dat hij een telefoontje gekregen heeft en dat de excuses naar hem oprecht overkwamen.

Ik ben geen fan van het idee om zijn Oscar af te nemen, die Oscar wordt toegekend voor de beste acteerprestatie van het afgelopen jaar zoals gestemd door de leden van de Academy, daar is niets aan veranderd. Ze hebben in het verleden overigens al Oscars gegeven aan Roman Polanski die per slot van rekening ergere dingen gedaan heeft, en die z'n beeldje hebben ze ook niet afgenomen, hoewel ze hem wel hebben uitgesloten van de academie.

En waarschijnlijk ook nog eens gezien dat zijn actie niet geaprecieerd werd door hollywood. Moest iedereen fan geweest zijn van zijn actie kwamen er geen excuses.

Oei, say what now? Dus rijke mensen hebben geen gevoelens? Rijke mensen kunnen niet (ongeneeslijk) ziek worden? Niet depressief? Geen zelfmoordgedachten hebben? Gewoon... omdat ze rijk zijn? :unsure:

Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat ik er in deze specifieke situatie geen medelijden mee heb.

Iedereen heeft problemen, maar deze situatie is nu niet bepaald het einde van de wereld. Vandaar, 'rich people problems'.

Ik vind het vooral raar dat er nog geen enkel statement van Chris Rock is gekomen. En dat er zoveel mensen het oké vinden om iemand uit te lachen met een ziekte. Dat is gewoon goedpraten van pestgedrag, want wat is het verschil tussen Chris Rock die die grap maakt en Johnny de pestkop die die grap maakt?

Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat ik er in deze specifieke situatie geen medelijden mee heb.

Iedereen heeft problemen, maar deze situatie is nu niet bepaald het einde van de wereld. Vandaar, 'rich people problems'.

Ik vind dat net niet.
Dit incident is voor mij tekenend en symbolisch voor een tijd waar gekwetste subjectie gevoelens de overhand nemen op het recht van vrije meningsuiting (en zeker dan die van comedians).

Hier heb je een podium waar miljoenen mensen naar kijken en een comedian gewoon geslagen wordt omwille van een mop.
En dat vindt dan nog steun bij een groot deel van de bevolking, ik vind dat daarom veel verdergaand dan wat rich people's problems.

Ik vind het vooral raar dat er nog geen enkel statement van Chris Rock is gekomen. En dat er zoveel mensen het oké vinden om iemand uit te lachen met een ziekte. Dat is gewoon goedpraten van pestgedrag, want wat is het verschil tussen Chris Rock die die grap maakt en Johnny de pestkop die die grap maakt?

Sorry hé, maar da tis hier al 85 keer gepasseerd en duidelijk uitgelegd waarom er een verschil is tussen een comedian en een pestkop.

zoals al meerdere keren gezegd er is een verschil tussen punch up en punch down.

Voor ALLE MENSEN die dit AANVAARDBAAR VINDEN, wat zou JIJ denken als dit ADOLF HITLER was die een GEHANDICAPTE WEES zou slaan?
Zie je wel! HYPOCRIET!
Free expression is the base of human rights, the root of human nature and the mother of truth. To kill free speech is to insult human rights, to stifle human nature and to suppress truth. - Mahatma Gandhi, Playboy magazine, november 2011

Even een samenvatting van het niveau van deze discussie.

Sorry hé, maar da tis hier al 85 keer gepasseerd en duidelijk uitgelegd waarom er een verschil is tussen een comedian en een pestkop.
Ik heb dat hier nog niemand zien uitleggen. Ik heb al veel gelezen "jamaar, dat is anders", maar nog niemand die kan uitleggen waarom dat anders is.
Wat @zarathustra zegt is hetgene er het dichtste bij komt, en met mensen hun ziekte lachen is duidelijk punch down.

Oscar afpakken vind ik ook geen correcte reactie. Die had hij verdiend op basis van zijn acteerprestatie en hij heeft nu zijn excuses aangeboden. Case closed. Mensen zijn feilbaar, ook sterren.

Ik ben geen fan van het idee om zijn Oscar af te nemen, die Oscar wordt toegekend voor de beste acteerprestatie van het afgelopen jaar zoals gestemd door de leden van de Academy, daar is niets aan veranderd. Ze hebben in het verleden overigens al Oscars gegeven aan Roman Polanski die per slot van rekening ergere dingen gedaan heeft, en die z'n beeldje hebben ze ook niet afgenomen, hoewel ze hem wel hebben uitgesloten van de academie.
Ik dénk dat als Polanski aan een kind had gezeten op het podium, ze hem zijn beeldje wel zouden hebben afgepakt.

Ze mogen het zeer zeker wel: The Academy's standards of conduct state that the organization can take disciplinary actions including “revoking Academy awards or honors.”

Voor ALLE MENSEN die dit AANVAARDBAAR VINDEN, wat zou JIJ denken als dit ADOLF HITLER was die een GEHANDICAPTE WEES zou slaan?
Zie je wel! HYPOCRIET!

Even een samenvatting van het niveau van deze discussie.
Dat is helemaal geen samenvatting, dat is een dwaze oneliner. Maar wat bedoel je met die quote van Ghandi? Want denk je echt dat Ghandi "haha, GI Jane 2!!" bedoelde, toen hij het had over meningen?

Terug
Bovenaan