Je kan zeggen dat een mop niet OK is en dan? Dat is een mening, maar wat wil je dan dat daar verder mee gedaan wordt?
Discussiëren over wat een goede mop en wat dat niet is, is gewoon verloren moeite. En daar heb ik ook geen zin om tijd in te steken, de gustibus non disputandum est hé.
Je kan dat zeggen, en dan kan de comedian misschien zeggen 'je hebt wel gelijk, ik ga de mop schrappen'. Of hij zegt 'het spijt me dat dat jou kwetste, maar ik hou hem er wel in, mijn excuses aan jou.' Of hij zegt 'de boom in, sukkelaar.'
Wat je dan als geschoffeerde persoon doet indien hij een van de twee laatste zaken zegt is jouw zaak. Je kan het zo laten, je kan tevreden zijn met die excuses en verder gaan met je leven, je kan je platform (dat kan gaan van grote platforms voor beroemdheden tot IG accounts met 50 volgers) gebruiken om aan te kaarten dat je vindt dat die mop niet okay is, ...
Dat is woord en weerwoord. Zoals dat al duizenden jaren plaatsvindt in menselijke kringen.
Eigenlijk, nu ik er over nadenk, vind ik het bij voorbaat uitsluiten van enige vorm van kritiek op comedians eigenlijk ook een vorm van censuur. Het gaat hier trouwens niet over wat een goeie mop is en wat niet, het gaat om wat er misschien over ging en wat niet.
Ik kan bijvoorbeeld van tijd tot tijd smakelijk lachen met mopjes over de Joden (en andere minorities, het is niet zo dat ik enkel met Joden lach), maar ik zou zulke mopjes niet graag verteld horen in het Fort van Breendonk, bijvoorbeeld. De mop blijft (voor mij) dan hetzelfde, maar de context (en dus de 'gepastheid') verandert wel.
En dat heeft mijns inziens allemaal niks met censuur te maken of met het verwateren van tegenstemmen of met het woke-maken van iedereen,... Dit was gewoon een akkefietje waarbij 1 persoon ZWAAR in de fout ging, en de andere misschien een klein beetje ongepast aan het doen was. Dat praat Smith's reactie niet goed, maar doen alsof ALLE kritiek op comedians ineens censuur is of het eerste teken dat de samenleving afbrokkelt (ik overdrijf het hier wat) dat vind ik dan wel weer wat overdreven.