Ja
Deze topic gaat trouwens om de slag dus je opmerking “op de slag na dan” slaat nergens op en is volledig naast de kwestie.
Wel straf het hoofd van een forum die suggereert (tis maar een vraag hè!) dat het niet nodig is om te strijden voor vrijheid van meningsuiting wanneer die meningen laag niveau zijn.
Je rukt mijn eerste zin toch totaal uit context?
De absolute vrijheid van meningsuiting bestaat niet. En is nooit het opzet geweest van het idee "vrijheid van meningsuiting". En zoals Grungywout zegt, houdt dat ook geen vrijwaring van gevolgen in. Die wordt alleen maar ingeroepen door mensen als het hen uitkomt binnen de discussie. Voorbeelden genoeg waarin er geen absolute vrijheid van meningsuiting is. Ga maar eens naar je werk, en noem je baas en zijn vrouw de vreselijkste dingen, je bent niet gevrijwaard voor de gevolgen en kunt zelfs aangeklaagd worden als er klanten bij waren. Ga mensen maar eens lukraak beschuldigen van zware misdrijven, en zien of je die "mening" mag spuien. Begin eens over hoe de holocaust wel meeviel, en zie of de vrijheid van meningsuiting absoluut is.
Dus we moeten niet telkens doen alsof dit een beperking van een absolute vrijheid van meningsuiting is. Die bestaat al niet om mee te beginnen. En daar bovenop: hier wordt niemand zijn meningsuiting beperkt! Chris Rock heeft het gezegd. De keerzijde is ook dat Will Smith vrijheid van meningsuiting heeft. Niet door te slaan, want dat doe je niet. Maar die ingebeelde absolute vrijheid van meningsuiting is geen vrijwaring van gevolgen. Maar dus niet de slag, want dat doe je niet.
Voor de goede orde, ik ben niet het hoofd van dit forum

Maar ik heb hier en elders al vaker gezegd dat die zogezegde absolute vrijheid van meningsuiting een verkrachting van het idee is, en eigenlijk neerkomt op een hyperegoïstische visie op vrijheid. "
Ik mag alles zeggen" en "alles wat ik zeg, heeft waarde". En een verdere doortrekking van die logica, is dat alles wat iedereen zegt, zijn waarde heeft (of zelfs evenveel waarde heeft). Een totale devaluatie van experts, van kennis.
Sorry, sommige "meningen" zijn prut, en niet de moeite waard om voor te vechten. Mijn mening over zaken waarin jij expert bent, is niet evenveel waard als de jouwe. En andersom. En beiden hoeven niet verdedigd te worden.
Ik ga niet al te ver afdwalen, maar dat is al van bij het ontstaan van de "vrijheid van meningsuiting" bij de Franse Revolutie het doel niet. Al van toen ging een mening om iets wat maatschappelijk relevant is. Een idee over de staat(sinrichting), die de staat zelf nooit zou mogen beknotten omdat dat ingaat tegen het maatschappelijke goed. Vrijheid van meningsuiting gaat over het verbeteren van de mensheid door iedereen de vrijheid te geven om over zaken na te denken en ze naar voren te brengen. Niet dat je elke brainfart en hersendiarree moét gepubliceerd krijgen, of dat elke ondoordachte mening iets is om voor te strijden.
"Haha, Jane 2" is geen maatschappelijk relevante mening. Het is zelfs geen goeie grap. No way dat dit "the hill to die on" is voor vrijheid van meningsuiting. Het heeft er zelfs niks mee te maken.