Grenzen aan humor? Will Smith slaat terug.

Haaruitval ligt gevoelig bij vrouwen, dus ik kan wel begrijpen dat die moppen van Chris Rock er serieus inhakken op dat moment. Voor jou was dit dus misschien geen ongepaste map, maar dat is niet relevant.
Ah die logica weeral :) . Ja oudere vrouwen kunnen wel eens dunner haar beginnen te hebben naarmate ze ouder worden. Kzie niet in waarom dat voor hen erger zou zijn.

En het is 1 grap hé, dien heeft daar geen heel batterij aan moppen zitten afsteken jegens haar persoon.

And again: Men neme een acteur die kaal wordt door chemo. Een grap als "I like the looks, waiting for American History X2?" is voor u niet gelinkt aan de ziekte?

Al jouw argumenten gaan over dingen die zouden kunnen gezegd geweest zijn om het erger te doen lijken dan wat het echt was, nog even en we komen uit bij "Moest het geen mop geweest zijn maar de holocaust..."

Al jouw argumenten gaan over dingen die zouden kunnen gezegd geweest zijn om het erger te doen lijken dan wat het echt was, nog even en we komen uit bij "Moest het geen mop geweest zijn maar de holocaust..."
Nee. Ofwel wist hij het, en is het not done om er een mop over te maken
Ofwel wist hij het niet, en is het al helemaal not done om een mop te maken over een symptoom van een dodelijke ziekte.
Als iemand plots 50kg afvalt, ga je ook niet lachen daarmee. Want je weet dat dat een symptoom kan zijn van ernstige ziektes...

Of, het maakt het nog erger. Want hier zijn er meerderen die vinden dat je vooral niet mag lachen met dodelijke ziektes, en voor hetzelfde geld zat ze dus wel aan chemo...
De mop kan niet gepast zijn, maar er is ook geen wet om te verbieden om ongepaste moppen te maken. Laat staan een regel die bepaalt welke moppen toegelaten zijn en welke moppen niet.

Doet wat denken aan deze discussie een tijdje geleden. Van mij mogen ze op carnaval met iedereen lachen, of het nu Joden, Katholieken, Moslims, Afrikanen, Europeanen of Aziaten zijn. Dat verbieden is inderdaad censuur. Dus ik ben tegen een verbod.

Nee. Ofwel wist hij het, en is het not done om er een mop over te maken
Ofwel wist hij het niet, en is het al helemaal not done om een mop te maken over een symptoom van een dodelijke ziekte.
Als iemand plots 50kg afvalt, ga je ook niet lachen daarmee. Want je weet dat dat een symptoom kan zijn van ernstige ziektes...
Dus: je mag nooit ofte nimmer nog een grap maken over iemand met een kort coupke, want het zou mogelijks wel eens alopecia OF NOG ERGER door chemotherapie zijn.
:wallbash:

Ah die logica weeral :) . Ja oudere vrouwen kunnen wel eens dunner haar beginnen te hebben naarmate ze ouder worden. Kzie niet in waarom dat voor hen erger zou zijn.

En het is 1 grap hé, dien heeft daar geen heel batterij aan moppen zitten afsteken jegens haar persoon.
Het is moeilijk om voor een andere te spreken of een mop in het verkeerde keelgat schiet of niet. Het is trouwens geen probleem dat er beledigende moppen bestaan en niemand pleit hier om humor af te knotten. Mensen beledigen is een mensenrecht. Ofzo. In zekere zin is dat een absoluut recht, al zal je voor bepaalde humor wel ernstige aanklachten kunnen krijgen. Hangt ook weer af vanuit welke rol je die humor gebruikt: als komiek of al privaat persoon.

De vrijheid van meningsuiting is de facto absoluut (en de gedachte is de ultieme vrijheid want daar kan niemand je iets verbieden), maar je moet wel verantwoording afleggen als je voorbij bepaalde grenzen gaat die maatschappelijk of juridisch bepaald zijn. Chris Rock overschreed misschien fatsoensgrenzen, maar dat is nu eenmaal de vrijheid van kunst. Will Smith treft in dit debakel de meeste schuld, maar wat we daar zien is niet Will Smith als de megaster maar de feilbare mens die emotioneel zijn balans verloor. Het grote verschil tussen hem en ons is dat hij een wereldster is en in zijn handelen en spreken nu eenmaal een veel grotere impact heeft.

Tuurlijk wel, maar niet over de korte coupe zelf...
Ik vind eerlijk gezegd dat hier toch ook wel een hoop bochten worden gemaakt om ongeveer elke grap onmogelijk te maken hoor. Zo kan je uiteindelijk met niets lachen, vermits elke handeling of uiterlijk kenmerk misschien wel door een ziekte veroorzaakt werd.

Voor mij is deze grap zowat op het niveau van "Kamal Karmach heeft in Andermans Zaken 1 van die bakkerijen failliet gegeten".
Hij is nu eenmaal dik, dus dan maak je er een mop over. Wie weet is dat ook gelinkt aan een ziekte.

Voor mijn gevoel is het een egoïstisch standpunt om te bepalen dat een mop niet mag gemaakt worden omdat het naar eigen beleving kwetsend is, terwijl je waarschijnlijk smakelijk kon lachen om een andere mop waar iemand anders zich dan weer persoonlijk door beledigd voelt. (tenzij je met 0 mopjes lacht, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk en best triestig).

Was het een goei mopke? Naar mijn mening niet neen.
Mag hij dat mopke maken in de context van de Oscars? Zeker.
Is de reactie van WS proportioneel? Ga weg.

De discussie over dit specifieke voorval, en dan specifiek over de reactie van Will Smith zelf vind ik minder interessant. Om het toch ook kort daarover te hebben: ik snap dat je potje kan overkoken wanneer je geliefden worden beledigd, maar geweld kan -nooit- het antwoord zijn. Ik ben grote fan van Smith als acteur en muzikant, maar ik hoop dat Rock alsnog klacht indient, want hoewel ik de mop ook fout vond is het gewoon een heel erg fout precedent als hier geen (strafrechtelijk) staartje aan komt voor Smith. Iemand fysiek aanvallen omdat hij een mop vertelt, zelfs al ervaar je dat als pesterij en niet als mopje, kan gewoon echt niet.

De rest van de discussie vind ik wel veel interessanter. Zijn er grenzen aan humor? Ik vind van wel. Context en intentie zijn alles. Dezelfde "mop" kan je afhankelijk van de context en de intentie als goedhartige humor bestempelen of als vileine pesterij. De moppen die Geubels maakt over transseksuelen in Taboe krijgen een heel andere bijklank wanneer ze zouden gemaakt worden op het partijcongres van Vlaams Belang. Mag je die moppen dan niet meer maken tenzij je een hele reeks kotjes hebt afgevinkt? Natuurlijk wel. Maar wat zij die steeds zitten te schermen met vrijheid van meningsuiting steeds lijken te vergeten is dat vrijheid van meningsuiting niet wil zeggen dat je alles kan zeggen zonder dat daar enige negatieve repliek of consequentie aan kan vasthangen. Er wordt dan snel gegooid met termen als censuur, of gesakkerd op de "tere zieltjes die voor het minste verontwaardigd zijn", maar als je vrijheid van meningsuiting belangrijk vindt ... dan geldt die ook voor zij die niet kunnen lachen met bepaalde "moppen".

Dat gezegd zijnde vind ik dat er ook wel échte (wettelijke) grenzen aan humor kunnen zijn. Van zodra de context en intentie uitwijzen dat het duidelijk gaat om zuivere beledigingen, pesterijen tot zelfs haatspraak ... dan moet daar in mijn ogen ook strafrechtelijk tegen opgetreden (kunnen) worden. Dan zijn we echt voorbij humor en vrijheid van meningsuiting. Da's natuurlijk allemaal heel erg moeilijk om objectief vast te stellen, maar toch.

laat staan dat ze door hebben dat iedereen geroast werd en dat zo goed als traditie is om aanwezigen te roasten.
Ik heb jou (en anderen) hier nu al een aantal keer zien verwijzen naar "roasten", maar het concept van roasten is dat dit "goedaardig" is. Lachen met iets waarvan je weet dat de persoon in kwestie absoluut niet mee kan lachen, waarvan je weet dat je met zo'n mop de persoon écht kwetst, valt niet onder de definitie van "roasten". En ik betwijfel dat Rock niet wist dat zo'n opmerking absoluut niet goed zou vallen bij Jada Pinkett-Smith.

De discussie over dit specifieke voorval, en dan specifiek over de reactie van Will Smith zelf vind ik minder interessant. Om het toch ook kort daarover te hebben: ik snap dat je potje kan overkoken wanneer je geliefden worden beledigd, maar geweld kan -nooit- het antwoord zijn. Ik ben grote fan van Smith als acteur en muzikant, maar ik hoop dat Rock alsnog klacht indient, want hoewel ik de mop ook fout vond is het gewoon een heel erg fout precedent als hier geen (strafrechtelijk) staartje aan komt voor Smith. Iemand fysiek aanvallen omdat hij een mop vertelt, zelfs al ervaar je dat als pesterij en niet als mopje, kan gewoon echt niet.

De rest van de discussie vind ik wel veel interessanter. Zijn er grenzen aan humor? Ik vind van wel. Context en intentie zijn alles. Dezelfde "mop" kan je afhankelijk van de context en de intentie als goedhartige humor bestempelen of als vileine pesterij. De moppen die Geubels maakt over transseksuelen in Taboe krijgen een heel andere bijklank wanneer ze zouden gemaakt worden op het partijcongres van Vlaams Belang. Mag je die moppen dan niet meer maken tenzij je een hele reeks kotjes hebt afgevinkt? Natuurlijk wel. Maar wat zij die steeds zitten te schermen met vrijheid van meningsuiting steeds lijken te vergeten is dat vrijheid van meningsuiting niet wil zeggen dat je alles kan zeggen zonder dat daar enige negatieve repliek of consequentie aan kan vasthangen. Er wordt dan snel gegooid met termen als censuur, of gesakkerd op de "tere zieltjes die voor het minste verontwaardigd zijn", maar als je vrijheid van meningsuiting belangrijk vindt ... dan geldt die ook voor zij die niet kunnen lachen met bepaalde "moppen".

Dat gezegd zijnde vind ik dat er ook wel échte (wettelijke) grenzen aan humor kunnen zijn. Van zodra de context en intentie uitwijzen dat het duidelijk gaat om zuivere beledigingen, pesterijen tot zelfs haatspraak ... dan moet daar in mijn ogen ook strafrechtelijk tegen opgetreden (kunnen) worden. Dan zijn we echt voorbij humor en vrijheid van meningsuiting. Da's natuurlijk allemaal heel erg moeilijk om objectief vast te stellen, maar toch.

Ik heb jou (en anderen) hier nu al een aantal keer zien verwijzen naar "roasten", maar het concept van roasten is dat dit "goedaardig" is. Lachen met iets waarvan je weet dat de persoon in kwestie absoluut niet mee kan lachen, waarvan je weet dat je met zo'n mop de persoon écht kwetst, valt niet onder de definitie van "roasten". En ik betwijfel dat Rock niet wist dat zo'n opmerking absoluut niet goed zou vallen bij Jada Pinkett-Smith.
Context en intentie aanwijzen is inderdaad een heel moeilijke opdracht en vatbaar voor interpretatie. Want een extreem racistische mop vertellen in je eigen achtertuin is niet strafbaar, bijvoorbeeld.

Het risico om al dan niet mensen of een deel mensen te kwetsen is sowieso aanwezig bij comedy en al zeker bij dit soort moppen.
Zie maar naar de reacties op de vorige Oscars of de roast tav Trump een tijd geleden.
Dat is gewoon een inherent risico en soms zal er dan is een deel mensen vinden dat er een grens overschreden is maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Opnieuw het was 1 mop, geen monoloog over Jada....

Heb je zo'n roasts al is gezien? Dat is een uur aan een stuk op mekaar afgeven, no mercy hoor. Dat is een pure mexican standoff. Dat is niet enkel de guest of honour die geroast wordt, maar iedereen die daar die avond aan meedoet.

Heb je zo'n roasts al is gezien? Dat is een uur aan een stuk op mekaar afgeven, no mercy hoor. Dat is een pure mexican standoff. Dat is niet enkel de guest of honour die geroast wordt, maar iedereen die daar die avond aan meedoet.
Ja en zie daar het verschil. "Iedereen die daar die avond meedoet". Dat is specifiek een show die daar over gaat.
De Oscars, dat gaat over filmprijzen. Net iets anders dan een programma dat gemaakt wordt om mensen te "toasten"...

Ja en zie daar het verschil. "Iedereen die daar die avond meedoet". Dat is specifiek een show die daar over gaat.
De Oscars, dat gaat over filmprijzen. Net iets anders dan een programma dat gemaakt wordt om mensen te "toasten"...
Fijn, Dan zal het al die voorgaande jaren niet zo geweest zijn zeker. Allemaal ingebeeld.

Het risico om al dan niet mensen of een deel mensen te kwetsen is sowieso aanwezig bij comedy en al zeker bij dit soort moppen.
Zie maar naar de reacties op de vorige Oscars of de roast tav Trump een tijd geleden.
Dat is gewoon een inherent risico en soms zal er dan is een deel mensen vinden dat er een grens overschreden is maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Je kan uiteraard eens misschieten, maar ik vind je argument "het is een roast, dus het kan, en het zijn de Oscars, waar er nu eenmaal geroast wordt, dus niet neuten" niet opgaan wanneer je op voorhand weet (of minstens kan weten) dat je mopje effectief de persoon die je viseert zal kwetsen. Want dan is het geen roast meer. Dan is het gewoon een misplaatste, kwetsende mop. Waar verder eens ferm met de ogen rollen van het doelwit in kwestie voldoende was om dat duidelijk te maken.
Heb jij zo'n roasts al gezien? Hoe vaak wordt daar gelachen met zaken waarvan je weet dat het de deelnemers effectief kwetst?

Terug
Bovenaan