De discussie over dit specifieke voorval, en dan specifiek over de reactie van Will Smith zelf vind ik minder interessant. Om het toch ook kort daarover te hebben: ik snap dat je potje kan overkoken wanneer je geliefden worden beledigd, maar geweld kan -nooit- het antwoord zijn. Ik ben grote fan van Smith als acteur en muzikant, maar ik hoop dat Rock alsnog klacht indient, want hoewel ik de mop ook fout vond is het gewoon een heel erg fout precedent als hier geen (strafrechtelijk) staartje aan komt voor Smith. Iemand fysiek aanvallen omdat hij een mop vertelt, zelfs al ervaar je dat als pesterij en niet als mopje, kan gewoon echt niet.
De rest van de discussie vind ik wel veel interessanter. Zijn er grenzen aan humor? Ik vind van wel. Context en intentie zijn alles. Dezelfde "mop" kan je afhankelijk van de context en de intentie als goedhartige humor bestempelen of als vileine pesterij. De moppen die Geubels maakt over transseksuelen in Taboe krijgen een heel andere bijklank wanneer ze zouden gemaakt worden op het partijcongres van Vlaams Belang. Mag je die moppen dan niet meer maken tenzij je een hele reeks kotjes hebt afgevinkt? Natuurlijk wel. Maar wat zij die steeds zitten te schermen met vrijheid van meningsuiting steeds lijken te vergeten is dat vrijheid van meningsuiting niet wil zeggen dat je alles kan zeggen zonder dat daar enige negatieve repliek of consequentie aan kan vasthangen. Er wordt dan snel gegooid met termen als censuur, of gesakkerd op de "tere zieltjes die voor het minste verontwaardigd zijn", maar als je vrijheid van meningsuiting belangrijk vindt ... dan geldt die ook voor zij die niet kunnen lachen met bepaalde "moppen".
Dat gezegd zijnde vind ik dat er ook wel échte (wettelijke) grenzen aan humor kunnen zijn. Van zodra de context en intentie uitwijzen dat het duidelijk gaat om zuivere beledigingen, pesterijen tot zelfs haatspraak ... dan moet daar in mijn ogen ook strafrechtelijk tegen opgetreden (kunnen) worden. Dan zijn we echt voorbij humor en vrijheid van meningsuiting. Da's natuurlijk allemaal heel erg moeilijk om objectief vast te stellen, maar toch.
Ik heb jou (en anderen) hier nu al een aantal keer zien verwijzen naar "roasten", maar het concept van roasten is dat dit "goedaardig" is. Lachen met iets waarvan je weet dat de persoon in kwestie absoluut niet mee kan lachen, waarvan je weet dat je met zo'n mop de persoon écht kwetst, valt niet onder de definitie van "roasten". En ik betwijfel dat Rock niet wist dat zo'n opmerking absoluut niet goed zou vallen bij Jada Pinkett-Smith.