Griekenland

ik eet liever in de steden waar ik kom, wanneer en waar ik wil. ben ik niet aan hotel gebonden.
Klopt maar als ouder doe je net hetzelfde als thuis, enkel op een andere locatie. Dat voelt vaak niet echt vakantie aan...
Als je een deftig hotel pakt een je ook eender wanneer of wat. Steeds locale specialiteiten.

Wij willen liefst wat verschillende plekken bezoeken en dus een auto huren.
Ik was al eens aan het kijken voor vluchten, maar ik kom rond de 2000 euro voor 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen), voor enkel de vluchten?
Het is het volgende geworden:

Vlucht Athene (nog te boeken)
2 nachten appartement Athene
Nachtboot naar Heraklion
Auto huren
1 week een huis in Matala

Nu vraag ik me af of we best nog wachten met vluchten of niet, de prijzen zijn wel navenant moet ik zeggen.

De vluchten naar Athene zijn in ieder geval al in orde, Aegean heeft sinds vannacht een promo lopen.

Nu is de vraag vooral: wachten om terugvluchten te boeken en hopen dat de rechtstreekse goedkoper worden, of met Aegean een vlucht boeken met tussenstop van 2u45 in Athene, aan een OK prijs.

De vluchten naar Athene zijn in ieder geval al in orde, Aegean heeft sinds vannacht een promo lopen.

Nu is de vraag vooral: wachten om terugvluchten te boeken en hopen dat de rechtstreekse goedkoper worden, of met Aegean een vlucht boeken met tussenstop van 2u45 in Athene, aan een OK prijs.
Net een promo bij Aegean en toch maar met tussenvlucht geboekt.
635 heen naar van Brussel naar Athene
634 terug van Heraklion naar Brussel (via Athene)

2 volwassenen, 2 kinderen

Iemand aanraders qua autoverhuur op Kreta?
Ik ga altijd via Rentalcars.com. Eigen risico kopen we altijd af via hen. Je krijgt vaak nog gezeur aan de balie over dat je niet volledig gedekt bent, afhankelijk van het land, maar de verhuurfirma mag in rekening brengen wat ze willen, jij hoeft enkel voor te schieten en krijgt alles terug van rentalcars.

Wij hadden Surprice. Ik weet niet of ik die zou aanraden of afraden. Het was een aftandse Fiat Panda geworden, maar eerlijk... ik zou niet in een dure, chique auto willen rondrijden daar. En die vond je ook amper tot niet, noch in Griekenland, noch in Kreta. Alles wat je ziet rondrijden is best afgereden. Ze lagen een beetje van de luchthaven af, en het busje zou komen op de parking, maar die man vond ons niet. Even bellen en het was voor mekaar. Geen geweldige ervaring, maar uiteindelijk geen stukken gehad, dusja :)

Klopt maar als ouder doe je net hetzelfde als thuis, enkel op een andere locatie. Dat voelt vaak niet echt vakantie aan...
Als je een deftig hotel pakt een je ook eender wanneer of wat. Steeds locale specialiteiten.
Maar dan heb je nog altijd geen all-in nodig hé. Een B&B of hotel met enkel ontbijt, 's middags het lokale equivalent van een smoske op uitstap en 's avonds op restaurant en je bent er ook. Als je natuurlijk vooral aan het zwembad wil zitten en niets bezoeken, dan is een all-in wel een aanrader.

chersonissos (of hersonissos, of beter bekend van oh oh cherso) , zou dit al druk en levendig zijn volgend weekend?

we vertrekken dus volgend weekend naar Kreta, 3 april. We landen in heraklion, en ik zou daar wel es de sfeer willen opsnuiven.
geraak je daar trouwens makkelijk van heraklion met de bus? want als ik op google maps een autobus aanklik, komt die precies wel een heel eind van het strand (star beach, waar het feestgedruis is), aan.

of is dit geen aanrader?

Athene tips, food, bezienswaardigheden, shoppen...?
Ik quote mezelf even uit het Athene topic:
Ik had Kay-Gell een paar jaar geleden eens wat tips via DM gestuurd, dus zal die kopiëren:

- Uiteraard de Akropolis, maar ik veronderstel dat ge dat zelf al wist. Een goede tip voor daar is om het combi ticket te kopen. Dat kost €5-€10 meer voor 3 of 4 dingen te bezoeken, maar het voordeel is vooral dat ge niet hoeft aan te schuiven bij de Akropolis. Ik heb geen idee hoe het in november en met corona is, maar daar kunt ge 2u aanschuiven om binnen te gaan. Als ge een combi neemt, kun je die ook op de andere plekken kopen (bijvoorbeeld bij Hadrian Library) en daar staat letterlijk niemand.

- Wij hebben bij Efcharis ( https://www.tripadvisor.be/Restaurant_Review-g189400-d4746098-Reviews-Efcharis-Athens_Attica.html ) de vleesschotel genomen. Volgens mijn TripAdvisor was dat toen zeer goed.

-En een Free Walking Tour is ook altijd de moeite. Deze ( https://www.tripadvisor.be/Attracti...0-Reviews-Athens_Free_Tour-Athens_Attica.html ) hebben we toen gedaan en daar ook de tip van het ticket van de Akropolis gekregen. Altijd de moeite.

- Als ge van de luchthaven met de metro naar het centrum gaat betaalt ge éénmalig meer dan normaal voor de metro. Ik dacht iets van €15 p.p. enkele rit. Wij hebben dat toen gedaan, maar misschien is de taxi goedkoper indien ge wilt. Verder hebt ge 3 daagse passen voor €9 ofzo, maar eigenlijk betalen die Grieken helemaal nergens voor. Uiteraard één van de redenen waarom ze bijna failliet zijn/waren :unsure: .

Ziezo, terug van een weekje KRETA.

algemeen wel positief. maar ik vond het wel niet zo'n aanrader als je zoals ons meer met de mindset als city trip gaat:

Wij hebben de 3 grootste steden gedaan: Heraklion - Rethminton - Chania. Telkens 2 nachten verbleven.
(chersonissos eerst aan gedacht om ook te doen als daguitstap, maar de bus bracht je echt heel ver van het strand leven, we zagen dat niet zitten)

Tja, dat zijn echt piepkleine stadjes hé, en dat waren dan nog de grootste van het eiland. Vergelijk het gerust met Blankenberge of De Haan.
Bezienswaardigheden: amper.
maar eten en drinken, en winkeltjes: in overvloed.

Dat hebben we dan ook gedaan, lekker gerelaxed. Geen auto gehuurd, maar hebben we niet gemist. Want nog kleinere stadjes moesten we helemaal niet meer hebben hoor :')

Chania vond ik het leukst, en ook meest te doen.
Verder viel het me natuurlijk ook wel op dat het vooral mensen met kleine kinderen, of gepensioneerden waren, die op onze vliegtuigen zaten.

Je gaat voor een cityrtrip toch ook niet naar Kreta :s Ik snap dat niet, en auto huren is daar juist tof want dan kan je alle stranden/bezienswaardhigheden etc bezoeken en je gaat best in de periode mei-september, dan heb je nog eens prachtig weer.

Je gaat voor een cityrtrip toch ook niet naar Kreta :S Ik snap dat niet, en auto huren is daar juist tof want dan kan je alle stranden/bezienswaardhigheden etc bezoeken en je gaat best in de periode mei-september, dan heb je nog eens prachtig weer.
bezienswaardigheden. welke dan? dat roze strand (elofonissos) die overal overroepen genoemd wordt? knossos waar nog amper 1 muur recht staat? :D
de samaria kloof die je gewoon te voet moet doen?

er is daar niets te zien. En dat viel ook op: je zag amper toeristenbureautjes met dag uitstappen. buiten in die 3 stadjes dan waar wij waren, nog enigzinds "iets" te zien. die ottomaanse forten.

en van het weer heb ik helemaal niet te klagen gehad hoor :D elke dag minstens 20 graden en het voelde veel warmer aan.
perfect tshirt en korte broek weer. en nog alles aan "low-season" prijzen...

nee, ik zou het zo opnieuw doen. maar nu hebben we het eens gezien, en gaan de eerste 50 jaar niet meer terug :p

Om nog eens extra positief te eindigen: in griekenland krijg je echt wel bang for buck.
overal mooi & nieuw hotel met DIK ontbijt gehad voor onder de 90 euro per nacht. vlakbij strand en in het centrum. Dat heb je toch in Italië niet meer hoor, waar wij onze vorige vakantie doorbrachten.

edit: on a sidenote: op het vliegtuig zat een collega van mijn vrouw. die ging dus een hele week op heraklion zitten, ook zonder auto :help: :help: sorry maar dat ging ik nu es niet overleven zie. ik vond het erg fijn om na 2 dagen een nieuwe bestemming aan te doen. voor mensen zoals ik, die niet graag auto huren, kan ik dit perfect aanraden, om onze "route" te doen.

Laatst bewerkt:
bezienswaardigheden. welke dan? dat roze strand (elofonissos) die overal overroepen genoemd wordt? knossos waar nog amper 1 muur recht staat? :D
de samaria kloof die je gewoon te voet moet doen?

er is daar niets te zien. En dat viel ook op: je zag amper toeristenbureautjes met dag uitstappen. buiten in die 3 stadjes dan waar wij waren, nog enigzinds "iets" te zien. die ottomaanse forten.

en van het weer heb ik helemaal niet te klagen gehad hoor :D elke dag minstens 20 graden en het voelde veel warmer aan.
perfect tshirt en korte broek weer. en nog alles aan "low-season" prijzen...

nee, ik zou het zo opnieuw doen. maar nu hebben we het eens gezien, en gaan de eerste 50 jaar niet meer terug :p

Om nog eens extra positief te eindigen: in griekenland krijg je echt wel bang for buck.
overal mooi & nieuw hotel met DIK ontbijt gehad voor onder de 90 euro per nacht. vlakbij strand en in het centrum. Dat heb je toch in Italië niet meer hoor, waar wij onze vorige vakantie doorbrachten.

edit: on a sidenote: op het vliegtuig zat een collega van mijn vrouw. die ging dus een hele week op heraklion zitten, ook zonder auto :help: :help: sorry maar dat ging ik nu es niet overleven zie. ik vond het erg fijn om na 2 dagen een nieuwe bestemming aan te doen. voor mensen zoals ik, die niet graag auto huren, kan ik dit perfect aanraden, om onze "route" te doen.
We hebben destijds Kreta gecombineerd met Mykonos en Santorini. Bij aankomst in Chania direct met huurvoertuig viertal dagen rondgereden op het eiland, gewoon alleen al het rijden op Kreta is al plezant/avondtuurlijk. Leuk restaurantje dat je ziet, je stopt en je zit te eten met een prachtig achtergrond, stoppen bij een strand dat er fijn uitziet, auto langs de kant en twee uur bij 30 graden in zee zwemmen. De rit naar dat schiereiland, via dat bergpad is ook wel de moeite, dan nog een paar stranden/uitzichten waar het gewoon handig is dat je auto bijhebt. In Chania is idd niet veel te zien, daar toen enkel verbleven om door te vliegen naar Mykonos. Kreta heeft meer te bieden dan Mykonos en ook Santorini. Al is dat laatste eiland ook wel prachtig vooral door Fira/Oia.

Ik ben ook geen strandganger en voor mij hoeft het ook niet elke vakantie 30 graden te zijn, maar de Griekse eilanden zijn nu wel eens bestemmingen waar je gaat voor het prachtige zomerweer en waar je best niet verblijft om enkel de steden te zien. Trek er op uit, geniet van het eten/warmte/natuur dan heb je een echt zomervakantiegevoel.

Terug
Bovenaan