Aangezien banken het meeste geld hebben … en ook het meeste personeel met relevante opleiding … en veel,tools hebben… waar loopt het mis
Aanvullende vraag: zou het risicoprofiel wijzigen ifv vermogen?
- Iedereen moet zijn marge hebben. De kantoorhouder, de bank zelf, degene waar ze dan hun fonds uiteindelijk bijsteken als het een kleine bank is. Goed voorbeeld is keytradeplan waar je "zelf" kan kiezen in welke fondsen je belegd. "Geen instapkosten", "geen uitstapkosten". Totdat je ziet wat de lopende kosten zijn van de fondsen waar je in kan kiezen. Makkelijk een factor 10 van een passief fonds.
Dan weet je direct hoe dat Keytrade geld verdient. De fondsbeheerder betaalt Keytrade. Ik heb daar geen problemen mee maar een bank zou daar transparant moeten over zijn want zo klinkt het ook maar vrij fout.
- Voor de "gemiddelde" belegger wordt gewoon alles geprepareerd. Je hebt de keuze tussen A, B en C. Daar is niet echt een maatoplossing. Bankbedienden moeten het kunnen uitleggen aan hun klanten. En dat gaat het makkelijkst als je maar 3 producten hebt. En ik denk ook zoals hierboven al gezegd dat banken niet graag risicovollere producten verkoopt gewoonweg om te vermijden dat de klanten malcontent zijn achteraf. Liever minder rendement zonder klagende klanten dan hogere rendement met risico van klagende klanten.
Kijk naar bijvoorbeeld het pensioensparen van Argenta. In ARPe (de meest "risicovolle") steekt 35% van het totaal in obligaties. In ARPE defensive steekt 60% in obligaties.
- Agency. De bank/beheerder heeft zijn eigen objectieven die niet aligneren met de belegger.
Kameraad van mij werkte in een team waar ze een portfolio beheerden in New York van een Belgische bank. Als je uitrekende wat dat team kostte (loon + verblijfskosten,reiskosten, die kreeg een scheepscontainer om zijn spullen te verhuizen

), was bijna een derde van het rendement van dat portfolio opgesouppeerd

. En dat was chill werk voor hen. Geen overuren, een standaard 40uren werkweek, Amerikaans aangepast loon met de Belgische voordelen (vakantiedagen

)
Zoiets zou je nooit permetteren als het over je eigen geld ging gaan

.