Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik hou m'n hart vast maar sinds 2019 NUL shade behalve zelf een ferme kras gemaakt door met m'n flank tegen een bakstenen muurtje te rijden. Gelukkig had ik toen omnium verz, dus zo laten herstellen en dan de verz opgezegd en bij een andere maatschappij een gewone BA genomen.
En behalve een lafaard op de parking van de Colruyt die tegen m'n gat zat waardoor de PPF dus wat kapot is op een lijntje van 10cm, maar verder geen blikschade.

PPF helpt toch echt wel vind ik.

Dan ben je enkel gerust wanneer uw wagen in uw eigen garage staat?
Ik zet mijn wagen weg van het volk in ondergrondse parkings, naast een pilaar of naast de duurste wagen die ik kan vinden. Maar het is niet dat ik er constant aan denk anders. Ge kunt moeilijk stoppen met leven omdat veel mensen cunts zijn.

Hopelijk worden deze nieuwe laadboxen ook niet uit de handel genomen en is het probleem effectief de documentatie.
Moest geoordeeld worden dat er echt een probleem is met de laadboxen zelf, dan is easee bankroet he.
Nu moeten ze al ruim de helft van hun personeel laten gaan omdat de verkoop stevig gezakt was.

Voor zover bekend is er op 5 jaar tijd nog nooit een probleem gemeld met de laadboxen zelf, dus ik denk dat ze dan wel relatief veilig zijn
(100% sluitend bestaat niet in mijn ogen). But you never know.

Zijn er hier nog met een Shell Recharge laadpaal thuis ? Sinds een paar maand laadt mijn wagen nog maar op 6.1kW ipv 7.1kW (heb geen digitale meter, dus moet me niets aantrekken van capaciteitstarief). Heb hen eens gecontacteerd en laadpaal staat nu blijkbaar op 28A ingesteld ipv de max 32A. Volgens de helpdesk is dat normaal en trekken ze wat marge af om safe te spelen. Nochtans heeft mijn laadpaal hier maanden op 32A gewerkt en was het van de ene dag op de andere ineens minder zonder communicatie hierover.
Heb online ook nog nooit gelezen dat een marge noodzakelijk is.
Hun warranty afdeling heeft gemerkt dat de boel begint af te fikken/smelten bij constant gebruik aan 32A.

Daarom hebben ze die stiekem verlaagd naar 28A en u afgewimpeld met "neenee niets aan de hand, is gewoon normaal hoor dat we achteraf nog parameters remotely aanpassen".

Die van EDI zijn toch echt om van te wenen, getuige ook hun Google Reviews. Onjuiste offertes, belachelijk hoge tarieven voor installatie, en voor de palen zelf tellen ze ook goed door, ondanks dat je bij de groothandel zelf ze 300-400 euro goedkoper hebt dan de list prijs.

Gelukkig er op geattendeerd in een ander topic hier dat bij die Smappee op 3fase de minimale afname 4.1kW is, gezien die op elke fase moet afnemen, het nieuwer model zou dat wel single-fase kunnen, maar die is nog niet uit (iemand een idee daarover?)

Gelukkig er op geattendeerd in een ander topic hier dat bij die Smappee op 3fase de minimale afname 4.1kW is, gezien die op elke fase moet afnemen, het nieuwer model zou dat wel single-fase kunnen, maar die is nog niet uit (iemand een idee daarover?)
Dit geld voor alle 3 fasige laadpalen.

Zappi en Easee kunnen schakelen naar 1 fase. Alfen ondersteunt sinds hun laatste firmware update beta solar laden en die kan het nu ook.
Ivm Smappee heb ik het aan mijn installateur gevraagd en die zegt over enkele maanden. Hopelijk niet later dan Q1 2024...

Ik heb Easee en ik hoop dat ze de storm overleven. Want het is toch een van de betere laadboxen.

Je kan inderdaad kiezen tussen 1 en 3 fasig laden. En op de app kan je de kW aanpassen (Ampère). Je kan de laadbox openstellen voor het 'publiek' (zonder pasje) of je kan de laadbox vergrendelen met een easee-key.

Je kan dus ook perfect 10 man met 10 verschillend pasjes laten laden en al dat verbruik apart bekijken. Je moet dit dan als beheerder wel zelf instellen. Dus Joskje, Jan, xxx, Piet hun 'key' toevoegen en ze 'inviteren'. (Volgens mijn installateur kon dit niet - maar het kan dus wel) Dus de laadbox werkt met een split bill systeem. (Je kan wel maar 1 tarief instellen voor de laadkosten, maar goed als ik Joske 10€/Kwh wil aanrekenen dan doe ik dat gewoon! :tongue:)

Je kan ook aan loadbalancing doen via de Easee Equalizer (digitale meter) maar sindskort werkt het via Easee ook met klemmen (analoge meter).

Ik heb Easee en ik hoop dat ze de storm overleven. Want het is toch een van de betere laadboxen.

Je kan inderdaad kiezen tussen 1 en 3 fasig laden. En op de app kan je de kW aanpassen (Ampère). Je kan de laadbox openstellen voor het 'publiek' (zonder pasje) of je kan de laadbox vergrendelen met een easee-key.

Je kan dus ook perfect 10 man met 10 verschillend pasjes laten laden en al dat verbruik apart bekijken. Je moet dit dan als beheerder wel zelf instellen. Dus Joskje, Jan, xxx, Piet hun 'key' toevoegen en ze 'inviteren'. (Volgens mijn installateur kon dit niet - maar het kan dus wel) Dus de laadbox werkt met een split bill systeem. (Je kan wel maar 1 tarief instellen voor de laadkosten, maar goed als ik Joske 10€/Kwh wil aanrekenen dan doe ik dat gewoon! :tongue:)

Je kan ook aan loadbalancing doen via de Easee Equalizer (digitale meter) maar sindskort werkt het via Easee ook met klemmen (analoge meter).
Ja, het is een hele mooie laadpaal. Alleen ben ik nu wat terughoudend omdat ze wat in slechte papieren zitten en ze zou cloud afhankelijk zijn.
Ik hoop dat ze nu met de nieuwe laadpalen terug goed kunnen verkopen en verder blijven innoveren, (zoals een lokale API bv :p) want ze maken mooie dingen.

Sinds kort zou ik nu niet zeggen, dat doen ze al meer dan een jaar.
Volgens Easee zelf sinds 1 juni 2023 dacht ik?
Easee Equalizer Amp

Of kon dit via een andere methode dan al eerder?

Ik heb het alvast in februari aan meerder installateurs gevraagd en geen enkele wist / dacht dat dit mogelijk was. Maar ja dat zegt natuurlijk niks.
Ik heb regelmatig de indruk dat zelfs stielmannen het soms zelf niet allemaal weten. :)

Maar als de zoveelste zegt dat het niet kan dan geef ik het dus op en denk ik: Fuck it. Ik laat het dan wel installeren zonder he.

Laatst bewerkt:
Volgens Easee zelfs sinds 1 juni 2023 dacht ik?
Easee Equalizer Amp

Of kon dit via een andere methode dan al eerder?

Ik heb het alvast in februari aan meerder installateurs gevraagd en geen enkele wist / dacht dat dit mogelijk was. Maar ja dat zegt natuurlijk niks.
Ik heb regelmatig de indruk dat zelfs stielmannen het soms zelf niet allemaal weten. :)
Zonder de equalizer. Ik had een jaar geleden een easee hangen die met klemmen aangesloten waren.

Het CREG tarief voor DM met EV staat op 29cent voor augustus 2023. Vraag mij af wie er dat effectief betaald aan zijn leverancier? Meeste zitten daar toch boven?

Het CREG tarief voor DM met EV staat op 29cent voor augustus 2023. Vraag mij af wie er dat effectief betaald aan zijn leverancier? Meeste zitten daar toch boven?
Even uitgerekend via de app van Engie en kom uit op 30c.

Edit: prijs van de boordtabel is toch 31,38c?
Edit2: ah blijkbaar zijn er aparte tabellen voor EV. Was me nog niet opgevallen. 29c is idd wel heel straf.

Even uitgerekend via de app van Engie en kom uit op 30c.

Edit: prijs van de boordtabel is toch 31,38c?
Edit2: ah blijkbaar zijn er aparte tabellen voor EV. Was me nog niet opgevallen. 29c is idd wel heel straf.
Rekent die daar al uw kosten in? Ook vaste kost etc?
Als ik mijn berekende prijs voor augustus deel door het aantal afgenomen kWh's kom ik op 33c uit met de Engie app.

Welke tarief hebben de meesten hier voor thuisladen?

Rekent die daar al uw kosten in? Ook vaste kost etc?
Als ik mijn berekende prijs voor augustus deel door het aantal afgenomen kWh's kom ik op 33c uit met de Engie app.

Welke tarief hebben de meesten hier voor thuisladen?
Voor mijn tarief (dag/nacht direct) verandert de prijs wanneer de gemiddelde dagprijs van Augustus volledig gekend is.
In ieder geval heb ik maandelijkse afrekening waardoor ik mijn betaalde tarief exact kan vergelijken met wat ik terug krijg van de werkgever.

Voor mijn tarief (dag/nacht direct) verandert de prijs wanneer de gemiddelde dagprijs van Augustus volledig gekend is.
In ieder geval heb ik maandelijkse afrekening waardoor ik mijn betaalde tarief exact kan vergelijken met wat ik terug krijg van de werkgever.
En komt de app dan overeen met uw eind factuur voor die maand?
Gezien wij verwarmen met warmtepomp, wil ik het liever gespreid houden maar dan weet eigenlijk nooit echt de werkelijke kost.

Terug
Bovenaan