Ik ben vrij zeker dat uitbollen efficienter is dan regeneratief remmen. Trouwens, op 12km heb je dus vaak geremd, maar dat betekent ook dat je vaak terug moeten optrekken hebt, wat dan weer voor een serieus meerverbruik zorgt.
Met op reis te gaan heb ik zelf wat testen gedaan en op verbruik gelet, en als er 1 ding duidelijk was was dat de rijomstandigheden ook enorm doorwegen, zeker op korte afstanden. Ik heb het dan over bvb of het mee of tegen wind is, of het (licht) bergop of bergaf is. Op 12km kun je echt nauwelijks conclusies trekken.
EDIT: ben je trouwens wel zeker dat je bij de iX3 regeneratie zelf aan of af zet ? Bvb bij Mercedes heb je D+, D en D- die ook zogezegd de mate van regeneratie bepalen, maar eigenlijk bepaalt het hoe sterk er afgeremd wordt wanneer je het gaspedaal lost. Als ik echter op de rem ga staan en zachtjes rem, zie ik nog altijd de power-meter in charge gaan dus dat er geregenereerd wordt. Dus er wordt ook met het rempedaal wel degelijk geregenereerd en de fysieke remmen worden maar ingeschakeld wanneer je hard genoeg op de rem drukt en regeneratie dus niet voor genoeg vertraging kan zorgen. Ik meen trouwens dat ze dat 'blended braking' noemen.
Als chauffeur wil je idealiter ook dat: jij trapt op je rem afhankelijk van hoe snel je wil vertragen en de wagen moet maar intelligent genoeg zijn omdat te vertalen naar de juiste combinatie van regen en fysiek remmen. Heel dat One Pedal Drive gebeuren vind ik dan ook gewoon bullshit en snap de fans hiervan niet goed. OPD is vergelijkbaar met een vaste pion op een fiets. Dat is ook weer zo een Tesla ding waar hun kostenbesparing (namelijk gaspedaal lossen = regen, rempedaal = fysiek remmen) voorgeteld wordt als een cool feature

.