Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Heb je bij Peblar gekocht of via een groothandel? Het zijn nog hele nieuwe laders, maar het lijkt wel een interessant merk. Hele knappe vormgeving (is natuurlijk persoonlijk), goede functionaliteiten en niet echt duur (momenteel). Coolblue Nederland gebruikt ook de white label laadstations van Peblar, maar dan onder hun eigen merknaam Bluebuilt.
Bij mij is het ook onder een andere merknaam (ZenCharger). Deze worden geplaatst door Stroohm. Initieel ging het een Easee laadpaal worden maar om gekende redenen is dat niet doorgegaan. Dit was dan het alternatief die ze voorzagen.

Zit er iemand in hetzelfde schuitje?
Situatieschets. Momenteel EV rijder met laadpas van het werk en geen laadpaal thuis, ik laad op het werk de wagen. Nu zijn we op zoek naar een tweede EV voor de vriendin die dan wel in prive zou aangekocht worden en deze wagen gaat natuurlijk, om het kosten efficient te houden, thuis opgeladen worden dmv zonnepanelen.

Hoe ik het zie is volgend.
1)Ik installeer zelf een paal en kan mijn vriendin haar wagen perfect opladen. Mijn EV in hoogste nood kan ik daar ook aanhangen maar is wel niet gefactureerd door de werknemer. Tenzij ik onkostennotas kan indienen.

2)Ik cafetariaplan een paal van de werkgever en ga denk ik moeten onderhandelen om daar een prive wagen ook mee te kunnen laden. Ik vermoed, naar wat ik lees op het internet, dat deze palen enkel werken met de pasjes van het werk? Of kan je zo een paal ook gebruiken voor privewagens?

https://www.legalplushr.be/juridisc...-en-voorzien-van-laadpalen-voor-je-werknemers

Laatst bewerkt:
Zit er iemand in hetzelfde schuitje?
Situatieschets. Momenteel EV rijder met laadpas van het werk en geen laadpaal thuis, ik laad op het werk de wagen. Nu zijn we op zoek naar een tweede EV voor de vriendin die dan wel in prive zou aangekocht worden en deze wagen gaat natuurlijk, om het kosten efficient te houden, thuis opgeladen worden dmv zonnepanelen.

Hoe ik het zie is volgend.
1)Ik installeer zelf een paal en kan mijn vriendin haar wagen perfect opladen. Mijn EV in hoogste nood kan ik daar ook aanhangen maar is wel niet gefactureerd door de werknemer. Tenzij ik onkostennotas kan indienen.

2)Ik cafetariaplan een paal van de werkgever en ga denk ik moeten onderhandelen om daar een prive wagen ook mee te kunnen laden. Ik vermoed, naar wat ik lees op het internet, dat deze palen enkel werken met de pasjes van het werk? Of kan je zo een paal ook gebruiken voor privewagens?

https://www.legalplushr.be/juridisc...-en-voorzien-van-laadpalen-voor-je-werknemers
Je kan ook gewoon via stopcontact laden. Laadpaal is geen must.

Je kan ook gewoon via stopcontact laden. Laadpaal is geen must.
Nah, heb ik al gedaan met mijn bedrijfswagen hier. 5 a 6km/h in de winter laden is toch niet fenomenaal.. Stopcontact werd ook wel warm dus ik denk niet geschikt om frequent langdurig te laden.
Of bedoel je buiten gewoon een stopcontact op een 32A laten installeren? Ik ben wel op zoek naar loadbalancing eens de digitale teller er is.

Nah, heb ik al gedaan met mijn bedrijfswagen hier. 5 a 6km/h in de winter laden is toch niet fenomenaal.. Stopcontact werd ook wel warm dus ik denk niet geschikt om frequent langdurig te laden.
Of bedoel je buiten gewoon een stopcontact op een 32A laten installeren? Ik ben wel op zoek naar loadbalancing eens de digitale teller er is.
Als je eentje hebt waar 16 ampere uit haalt is dat wel genoeg. Ik laad aan die snelheid met mijn laadpaal om de impact van het capaciteitstarief te minimaliseren.

Hier een Walllbox Copper SB, door de zaak gekocht en geïnstalleerd in 2019, maar elektriciteit is nu privé geworden dus moet dit terugbetaald worden door de zaak naar privé.
Dit kan met hun per maand of per sessie formule, voor allebei 5% kost die afgetrokken wordt van het terugbetaalde bedrag.
Aangezien ik privé terugbetaald moet worden heb ik op m'n Wallbox account m'n privé rek. nr. toegevoegd en het CREG tarief + vaste kost erbij gezet om die 5% te dekken.
Als sub account dus ene aangemaakt op de zaak en de kredietkaart ervan gelinkt. Zou nu dus maandelijks terugbetaald moeten worden en de zaak krijgt een factuur.

Een 16A lader op een gewoon stopcontact met 3x2,5 mm is denk ik nipt.
Ik wil het eigenlijk wel eens weten.
Mijn oem honda lader is 10 A en heb wel een green up legrand stopcontact geplaatst.
Hier word de lader of stopcontact niet warm.

Zou mss wel eens een verstelbare
Lader van 10-13-16 A willen kopen en proberen,maar deze maanden is 2300W met 10A toch genoeg (5,2kWh pv inst) met nu mss max 4000W als de zon schijnt
Geen idee wat de piek momenteel is want de zon wil al 2 weken niet schijnen 😁

Een gewoon stopcontact is niet ontworpen om langdurig 16A te leveren. De meeste mobiele laders werken daarom op 10A (en kan je dan manueel verhogen naar 13A). Elke ampere extra levert trouwens een pak meer warmte op, dus het verschil tussen 10, 13 en 16A is groter dan je zou denken.

Ik vraag me nu wel af als ik zelf een laadpaal plaats, met RFID en backoffice, die zogezegd 'openbaar' zet of ik dan niet kan laden met de laadpas van het werk. Voor die mannen maakt het toch niet uit vanwaar ik laad?

Ik vraag me nu wel af als ik zelf een laadpaal plaats, met RFID en backoffice, die zogezegd 'openbaar' zet of ik dan niet kan laden met de laadpas van het werk. Voor die mannen maakt het toch niet uit vanwaar ik laad?
Inderdaad maar dan moet die gelinkt zijn met de andere laadkaart netwerken ook, wat met privé laadpalen nooit het geval is.

M'n privé laadpaal staat nu ook openbaar maar kan enkel gebruikt worden als je een Wallbox account aanmaakt vua hun app, je kredietkaart eraan linkt en de sessie start van in de app.
Je kan ook een RFID kaart linken als je het nr. ervan ingeeft op je account, maar dit is dan niet gelinkt aan de aanbieder van die kaart maar enkel om je aan te melden op die specifieke laadpaal.
Zo gebruik ik m'n plugsurfing kaart op m'n eigen laadpaal, zonder dat de transactie via plugsurfing gaat.

Kan perfect. Ik heb die piste onderzocht omdat ik een laadpas krijg van het werk, maar geen laadpaal. Inmiddels mag ik wel onkostennota's indienen, dus ik ga er geen backoffice aan koppelen.
Anders ging ik bij E-flux gaan voor een back office account. 5euro/maand en 0.03euro marge/kWh. Maar je kunt zelf het netto tarief instellen. Zet daar 50cent/kWh op zoals elke publieke laadpaal in de buurt en ge zult er geen verlies aan doen :)
Voor de prive wagen kun je dan zonder pasje laden zodat er geen verrekening gebeurd.

Dus in theorie kan ik zogezegd laden aan m'n eigen laadpaal en toch een hoger tarief aanrekenen dan het CREG tarief? Dit gezien de facturen van een derde partij komen... Correct?

Dus in theorie kan ik zogezegd laden aan m'n eigen laadpaal en toch een hoger tarief aanrekenen dan het CREG tarief? Dit gezien de facturen van een derde partij komen... Correct?
Yep, als jouw laadpas E-flux ondersteunt, kan je op uw laadpaal thuis badgen zoals aan een publieke laadpaal. Je laadpaal moet daarvoor wel niet publiek staan. Jij kiest het tarief voor uw laadpaal dat je wilt ontvangen en Eflux neemt z’n 3 cent winst per kWh bovenop de prijs die je koos. Er zullen ook wel andere platformen als Eflux zijn, maar via via was ik bij Eflux terecht gekomen.

Een vriend, buur of collega kan dan ook bij jou komen laden met z’n laadpas als je dat toestaat. Handig als je wat zonne energie op overschot hebt bv.

Yep, als jouw laadpas E-flux ondersteunt, kan je op uw laadpaal thuis badgen zoals aan een publieke laadpaal. Je laadpaal moet daarvoor wel niet publiek staan. Jij kiest het tarief voor uw laadpaal dat je wilt ontvangen en Eflux neemt z’n 3 cent winst per kWh bovenop de prijs die je koos. Er zullen ook wel andere platformen als Eflux zijn, maar via via was ik bij Eflux terecht gekomen.

Een vriend, buur of collega kan dan ook bij jou komen laden met z’n laadpas als je dat toestaat. Handig als je wat zonne energie op overschot hebt bv.
3 cent winst per kWh? Kost toch ook een hoop extra aan abonnementskost hoor bij Eflux. https://e-flux.io/nl/tarieven/

Zal het maar houden op de 5% transactiekost bij Wallbox zelf (zonder abonnementskosten) en voorlopig CREG tarief (of zou ik toch hoger gaan? ;-))
Hoop alleen dat ik de BTW nu kan recupereren op de firma gezien die precies aangerekend zal worden uit Wallbox Spanje, maar ze hebben ook een BTW nr. in België zie ik.

Ja die 5euro per maand heb je ook. Dacht dat ik dat er bij gezet had, maar blijkbaar niet. Dat verreken je uiteraard mee in de prijs die je wil ontvangen. Als je 50cent/kwh neemt, kom je wel dik uit de kosten hoor.

5% transactiekost zal duurder zijn als je 50cent rekent tenzij je niet veel rijdt.

Hier nog altijd aan het twijfelen tussen de Smappee of de SMA wallbox.

ik lees nu wel net het volgende op de SMA website (dit was die functie die in de next-gen Smappee ging komen zeker?)

Hij kan eenvoudig worden bediend met een draaischakelaar direct op het toestel of via de SMA Energy app op uw smartphone. Met de boostfunctie laadt hij bijna twee keer zo snel op als een traditioneel laadstation. Zelfs kleine zonnecapaciteiten kunnen vroeg in de ochtend en avond optimaal worden benut dankzij de automatische omschakeling van de een- en driefasige laadmodus.

Mijn omvormer(s) thuis zijn wel al van SMA, dus lijkt het me soms wel beter om bij dezelfde fabrikant te blijven die alles op elkaar afgestemd heeft, nee?

Hier nog altijd aan het twijfelen tussen de Smappee of de SMA wallbox.

ik lees nu wel net het volgende op de SMA website (dit was die functie die in de next-gen Smappee ging komen zeker?)

Mijn omvormer(s) thuis zijn wel al van SMA, dus lijkt het me soms wel beter om bij dezelfde fabrikant te blijven die alles op elkaar afgestemd heeft, nee?
Hier dezelfde twijfel, de omvormer is ook van SMA. Maar het zijn nu ook niet de 'mooiste' om tegen u muur te vijzen, beetje design mag wel :p
Aan de andere kant, elke laadpaal/box moet gewoon zijn werk doen dus vraag ik mij af wat er dan moet afgestemd worden...

Ik kan niet direct vinden welke laadpalen goed samenspelen met Niko Home Control? Ze spreken wel over Solar Mode op hun website, maar het vermogen van de laadpalen zou nog niet dynamisch kunnen geregeld worden...

En dan vermelden ze wel SGReady poort?
"Dynamische vermogensregeling is op dit moment niet mogelijk. Echter kun je Niko Home Control wel combineren met bijvoorbeeld de SGReady poort."

Hier dezelfde twijfel, de omvormer is ook van SMA. Maar het zijn nu ook niet de 'mooiste' om tegen u muur te vijzen, beetje design mag wel :p
Aan de andere kant, elke laadpaal/box moet gewoon zijn werk doen dus vraag ik mij af wat er dan moet afgestemd worden...

Ben me aan het inlezen op die Sunny Home manager.

Terug
Bovenaan