Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik krijg alles volgende week woensdag geinstalleerd: panelen + batterij + sunny home manager.
Die wallbox past dan natuurlijk mooi in het plaatje....

Cool, deel gerust je ervaringen! :)

Naar het schijnt (nog geen bewijs van gevonden online) zou je met die home manager de zonnestroom voorrang kunnen geven om eerst naar je auto te gaan en daarna naar je thuisbatterij met vooraf ingestelde targets.

Dus stel dat er 30kWh zonneopbrengst is die dag, zou je 13 naar de auto kunnen sturen, 8 naar je batterij en de rest wordt onmiddelijk opgebruikt. En dan zou je auto weer wachten op de dag nadien op nieuwe zon om weer wat bij te laden (als je er niet mee op de baan bent) ipv 's nachts verder te laden vanaf het net of je batterij leeg te trekken met de gespaarde energie.

In dat opzicht lijkt me die SMA ook wel wat. Tenzij een smappee dat natuurlijk ook kan.

Nadeel aan de SMAev: geen RFID, dus openbaar zetten zal niet zo goed lukken. Je kan hem wel via de app disablen zodat er niemand overdag op je oprit kan komen lurken.

Cool, deel gerust je ervaringen! :)

Naar het schijnt (nog geen bewijs van gevonden online) zou je met die home manager de zonnestroom voorrang kunnen geven om eerst naar je auto te gaan en daarna naar je thuisbatterij met vooraf ingestelde targets.

Dus stel dat er 30kWh zonneopbrengst is die dag, zou je 13 naar de auto kunnen sturen, 8 naar je batterij en de rest wordt onmiddelijk opgebruikt. En dan zou je auto weer wachten op de dag nadien op nieuwe zon om weer wat bij te laden (als je er niet mee op de baan bent) ipv 's nachts verder te laden vanaf het net of je batterij leeg te trekken met de gespaarde energie.

In dat opzicht lijkt me die SMA ook wel wat. Tenzij een smappee dat natuurlijk ook kan.

Nadeel aan de SMAev: geen RFID, dus openbaar zetten zal niet zo goed lukken. Je kan hem wel via de app disablen zodat er niemand overdag op je oprit kan komen lurken.
Dat zou de insteek zijn van de opzet, eerst zien dan geloven :p

Om de gekende fiscale reden zou deze ook publiek moeten staan bij ons maar ik zou toch ook liever met een tag werken.
Dat is voor na de installatie van alles, ik vraag het woensdag wel nog eens aan de installateur.

edit: en die boost trouwens tot 22kW bij het laden, serieus overkill voor ons, toch zeker met 1 aansluiting.

Laatst bewerkt:
Hier nog altijd aan het twijfelen tussen de Smappee of de SMA wallbox.

ik lees nu wel net het volgende op de SMA website (dit was die functie die in de next-gen Smappee ging komen zeker?)

Mijn omvormer(s) thuis zijn wel al van SMA, dus lijkt het me soms wel beter om bij dezelfde fabrikant te blijven die alles op elkaar afgestemd heeft, nee?
Hier de sma lader en die gaat toch niet van enkel naar 3 fasig. Heb je de link van welke lader dit is? Of mss moet ik een firmware update pushen ofwel is het een andere lader.

Zou over de SMA EV Charger 22 gaan.
Die kan dat naar mijn weten niet. (Heb die hier ook hangen en kan maar terug gaan tot 3.6kw en dat is 6A. Zogezegd zou je moeten enkel fasig kunnen gaan tot 6Ax240v=1400W)

Vraag zeker dat je aan de sunnyportal kan. Want dan kan je de instellingen aanpassen.

Die kan dat naar mijn weten niet. (Heb die hier ook hangen en kan maar terug gaan tot 3.6kw)

Vraag zeker dat je aan de sunnyportal kan. Want dan kan je de instellingen aanpassen.

Staat nochtans op hunne site.

En als het op het internet staat is het waar hé?

Lincoln-quote-internet-hoax-fake.jpg

Hier nog altijd aan het twijfelen tussen de Smappee of de SMA wallbox.

ik lees nu wel net het volgende op de SMA website (dit was die functie die in de next-gen Smappee ging komen zeker?)

Mijn omvormer(s) thuis zijn wel al van SMA, dus lijkt het me soms wel beter om bij dezelfde fabrikant te blijven die alles op elkaar afgestemd heeft, nee?
De Smappee heeft inmiddels ook de hardware voor fase schakeling. De software update komt er Q1/Q2 2024. Ze zijn die nu aan het testen.
Ik heb op de offerte laten vermelden dat de fase schakeling zal werken met mijn laadpaal en zo besteld. Normaal gezien zou hij hier deze maand nog gemonteerd worden.

Smappee is geschikt voor het capaciteitstarief, dynamische tarieven en solarladen. Vandaar de keuze.
SMA heb ik zelf niet bekeken daar ik geen SMA omvormer heb. Dan lijkt het me sowieso niet interessant. Of de regeling met de thuisbatterij zo interessant is, weet ik niet. Als je stroom teveel hebt, zal je sowieso beiden kunnen opladen. Heb je te weinig zonnestroom, dan moet je toch bijkopen. Of dat nu voor de auto of het huishouden is, maakt niet veel uit op zich.

De Smappee heeft inmiddels ook de hardware voor fase schakeling. De software update komt er Q1/Q2 2024. Ze zijn die nu aan het testen.
Ik heb op de offerte laten vermelden dat de fase schakeling zal werken met mijn laadpaal en zo besteld. Normaal gezien zou hij hier deze maand nog gemonteerd worden.

Smappee is geschikt voor het capaciteitstarief, dynamische tarieven en solarladen. Vandaar de keuze.
SMA heb ik zelf niet bekeken daar ik geen SMA omvormer heb. Dan lijkt het me sowieso niet interessant. Of de regeling met de thuisbatterij zo interessant is, weet ik niet. Als je stroom teveel hebt, zal je sowieso beiden kunnen opladen. Heb je te weinig zonnestroom, dan moet je toch bijkopen. Of dat nu voor de auto of het huishouden is, maakt niet veel uit op zich.

Nee, maar als je zonnestroom eerst in je thuisbatterij pompt en dan gaat je auto eerst je batterij leegtrekken voor ie van het net gaat nemen dan ben je al 1 van je laadcycli van de batterij kwijt voor de hond zijn kl...

dan denk ik dat omgekeerd misschien beter is voor de levensduur van de batterij.

Nee, maar als je zonnestroom eerst in je thuisbatterij pompt en dan gaat je auto eerst je batterij leegtrekken voor ie van het net gaat nemen dan ben je al 1 van je laadcycli van de batterij kwijt voor de hond zijn kl...

dan denk ik dat omgekeerd misschien beter is voor de levensduur van de batterij.
Ja, das wel waar. Wat ook kan is de laadpaal voor de batterij zetten, zodat hij nooit op batterij stroom werkt.
Want een 10kWh thuisbatterij is zo leeggetrokken door een wagen, dus erg goed kan dat niet zijn.

Het voordeel van SMA is dat je in theorie zelf zou kunnen beslissen of de thuisbatterij dan wel of niet moet gebruikt worden. Op voorwaarde dat de app dit toelaat natuurlijk.

Hoe zit het eigenlijk met de fiscaliteit als je een laadpaal thuis op semi-openbaar zet? Je laat dan toe dat anderen bij jou opladen met hun laadpas, en je krijgt daar een vergoeding voor, maar hoe is dit fiscaal geregeld? BTW, zelfstandige in bijberoep, inkomstenbelasting?

Hoe zit het eigenlijk met de fiscaliteit als je een laadpaal thuis op semi-openbaar zet? Je laat dan toe dat anderen bij jou opladen met hun laadpas, en je krijgt daar een vergoeding voor, maar hoe is dit fiscaal geregeld? BTW, zelfstandige in bijberoep, inkomstenbelasting?
Als je met het CREG-tarief werkt en het voor eigen persoonlijk & zakelijk en occasioneel gebruik van derden is niet, en wordt je ook niet op die inkomsten belast in de personenbelasting.

Als je echter een hoger tarief wilt toepassen spreekt men van een commerciële activiteit want je verkoopt elektriciteit met de bedoeling winst te maken.
Dan moet je een BTW nr. hebben zodanig je de betaalde BTW van je elektriciteitsfacturen natuurlijk zelf in aftrek kunt nemen en ook het verschil kan betalen naar de overheid, anders heeft het weinig nut. Ook splits je die activiteit dan ook best af met een aparte teller.
Dat die laadpaal dan achter je teller zit van je privé woning met zonnepanelen doet er niet toe.

Iedere situatie is natuurlijk anders, dus best met een goeie accountant spreken en alles mooi uitstippelen op papier.

Zit er iemand in hetzelfde schuitje?
Situatieschets. Momenteel EV rijder met laadpas van het werk en geen laadpaal thuis, ik laad op het werk de wagen. Nu zijn we op zoek naar een tweede EV voor de vriendin die dan wel in prive zou aangekocht worden en deze wagen gaat natuurlijk, om het kosten efficient te houden, thuis opgeladen worden dmv zonnepanelen.

Hoe ik het zie is volgend.
1)Ik installeer zelf een paal en kan mijn vriendin haar wagen perfect opladen. Mijn EV in hoogste nood kan ik daar ook aanhangen maar is wel niet gefactureerd door de werknemer. Tenzij ik onkostennotas kan indienen.

2)Ik cafetariaplan een paal van de werkgever en ga denk ik moeten onderhandelen om daar een prive wagen ook mee te kunnen laden. Ik vermoed, naar wat ik lees op het internet, dat deze palen enkel werken met de pasjes van het werk? Of kan je zo een paal ook gebruiken voor privewagens?

https://www.legalplushr.be/juridisc...-en-voorzien-van-laadpalen-voor-je-werknemers
Lijkt me dat je best prive een laadpaal installeert, en die semi-openbaar zet. Dan kan jij met je laadpas van het werk opladen thuis, word je daarvoor vergoed. Voor het opladen van je vriendin gebruik je een ander kaartje, en dan wordt er niets aangerekend.

Iemand hier ervaring mee

Zit bomvol functionaliteit. Ik begrijp niet waarom firma's absurd dure laadpalen plaatsen eigenlijk.

Iemand hier ervaring mee

Zit bomvol functionaliteit. Ik begrijp niet waarom firma's absurd dure laadpalen plaatsen eigenlijk.
Omdat je de meeste mensen met deze kabel maar aan 3.nogiets kunnen laden (thuis).
Persoonlijk vind ik een laadpaal ook veel praktischer. Zeker aangezien die nrgkick ook gewoon een laadkabel is die je in een stopcontact kan steken

Omdat je de meeste mensen met deze kabel maar aan 3.nogiets kunnen laden (thuis).
Persoonlijk vind ik een laadpaal ook veel praktischer. Zeker aangezien die nrgkick ook gewoon een laadkabel is die je in een stopcontact kan steken
Een speciaal stopcontact wel, waarmee je zelfs tot 22kW kan gaan.
Bij ons op het werk kreeg je de keuze tussen zo'n type laadkabel of een laadpaal.

Terug
Bovenaan