Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik doe projecten in industriële elektriciteit, en inderdaad, al de keuringsorganisaties zitten tjokvol geboekt.
ACEG, 4 à 6 weken al naargelang regio, OCB idem.
Vinçotte kan sneller maar ik vertik het van met die boîte nog te werken, die keuren af op een pietluttigheid die je op 10 seconden ter plaatse snel kan rechtzetten, ze laten het je gewoon niet doen zodat ze een tweede keuring kunnen verkopen...
Een keer omdat er op het document uitwendige factoren per abuis een 3 i.p.v. 4 onder BA ingevuld was, doorstrepen en juist zetten mocht niet, hoppa, herkeuring van 175€ (excl. btw)...

Even een vraagje ivm een gewone Type2 lader (Standaard 230v stopcontact): ik moet nog een mobiele lader voor een gewoon 230v stopcontact aanschaffen. Neen, ik heb geen wallbox, en zal die ook niet installeren op dit moment. De tweede wagen is nu elektrisch, maar die bolt maar een 3000 km per jaar, en ik heb veel (700 kWh) overschot op een analoge teller die ik nu (gratis) geef aan mijn leverancier, dus ik wil die energie gebruiken om die 2e wagen te laden (en heb tijd om die te laden wegens weinig gebruikt). Waarom zet ik geen laadpaal: ik wil wachten tot die bi-directioneel zijn, en ook de hoofdwagen elektrisch is. PS: ik heb 3x40A die binnenkomt, dus ruim overschot om 10 of 12 of 16 A te laden (enige fase die ik moet vermijden voor het laadstopcontact is de kookplaat). Stopcontact zal binnen in de garage staan (net naast de elektrische kast), de auto net voor de garage. Kabel kan onder het rubber van de poort door.

De vraag nu: op Amazon zie ik een ganse rij merken... zijn er aanraders / meer betrouwbare merken? Bij de garage vragen ze er 700 euro voor, terwijl op amazon die prijs ergens tussen de 150 en 200 euro ligt.
Is DEZE LINK bv een goede optie (kan zowel op 8, 10, 12 of 16A laden)? Of zijn er andere, betere aanraders ?

Mogelijks wel, maar op hun site zie ik dat de 3 oplossingen die ze daar tonen, 750 tot 780 euro ex BTW kosten.
Ik was aan het kijken voor een goedkopere, tijdelijke oplossing voor een paar jaar, tot de bi-dir doorbreekt. Voorlopig nog een analoge teller, dus het maakt niet uit wanneer ik laad.

Bij Lidl hadden ze een. Geen idee hoe snel die kan laden. Bij mijn model 3 zit standaard een lader bij. Dit werkt ook maar ik geloof aan 3kw. Als dit snel genoeg is ? Zit erbij je EV geen mobiele bij dan ?

Toen ik de offerte kreeg, zei de dealer dat er een lader bijgeleverd werd voor een klassiek stopcontact. Bij levering bleek er een kabel voor een publiek laadpunt bij te zitten. Tussen de offerte en de effectieve bestelling had het merk dat gewijzigd.

Klopt, die "gewoon Stopcontact"-laders gaan tot 16 ampère, dus ong 3.7 kW. Ja, dat is snel genoeg voor een auto die minder dan 1x per maand een volle lading nodig heeft...

Toen ik de offerte kreeg, zei de dealer dat er een lader bijgeleverd werd voor een klassiek stopcontact. Bij levering bleek er een kabel voor een publiek laadpunt bij te zitten. Tussen de offerte en de effectieve bestelling had het merk dat gewijzigd.

Klopt, die "gewoon Stopcontact"-laders gaan tot 16 ampère, dus ong 3.7 kW. Ja, dat is snel genoeg voor een auto die minder dan 1x per maand een volle lading nodig heeft...
Zijn dat type laders veilig genoeg?
Ook in snachts in te steken?
Ook om gewoon "te laten zitten, ook al is de auto aan opgeladen"?

Zijn dat type laders veilig genoeg?
Ook in snachts in te steken?
Ook om gewoon "te laten zitten, ook al is de auto aan opgeladen"?
Ik heb een 6 tal maand met die van Tesla hier gewerkt en dat ging prima. Werd niet heel warm en deed dat die moest doen. Fivari paal gezet om alleen met zon te kunnen laden en optie om sneller te gaan indien nodig.

Idem, ik zet die vaak wel op 10A omdat die zekering nogal warm wordt als ik hem een tijdje op 13A laat draaien (nochtans apart gezekerd op 20A).
Maar als je geen extreme afstanden doet en die 's avonds insteekt heb je 's ochtends weer een volle batterij.

Idem, ik zet die vaak wel op 10A omdat die zekering nogal warm wordt als ik hem een tijdje op 13A laat draaien (nochtans apart gezekerd op 20A).
Maar als je geen extreme afstanden doet en die 's avonds insteekt heb je 's ochtends weer een volle batterij.
Beter een CEE stekker van 16A zetten daarvoor.

Hier sinds gisteren de laadpaal van sma volledig in orde 🥳.

Elke minuut verandert die de laadsnelheid afhankelijk van de overschotten die de zonnepanelen maken. Gisteren met bewolking en zon heeft die een goede testbeurt gedraaid. Vanaf nu kunnen we ongeveer 8 maand per jaar op onze eigen zonne energie rijden

Er bestaat een heel eenvoudige oplossing voor Tesla, maar die werkt niet met onze slimme digitale meter. Ze is uitgewerkt voor Duitsland, en zou eigenlijk perfect kunnen uitgebreid worden naar België door ze te kunnen linken aan onze digitale meter of één of andere dongle op die digitale meter (ik ben nu niet gaan nakijken of er al aanpassingen zijn aan dit systeem sinds het laatste jaar, misschien is dan nu wel mogelijk)

Idee is dat die app info krijgt over de injectie van jouw elektrische installatie, en dan de laadstroom van jouw Tesla app continu aanpast.

Toch net heel even gekeken, en je kan al wel met Solaredge omvormers koppelen. Dat zou willen zeggen dat ik op basis van mijn zonnepanelenproductie zou kunnen sturen, is eigenlijk al voldoende wat mij betreft. Ik ga dat misschien toch eens bekijken.

Die app is dan wel betalend als je ze echt voldoende reactief wilt hebben, maar aan 50€ per jaar echt veel, maar dan ook veel goedkoper dan een slimme laadpaalinstallatie.

Werkt dat ook met een hybride omvormer? Zou in principe moeten volgens hun uitleg maar hij vindt em toch niet als sensor (credentials ingevoerd).

Laatst bewerkt:
Die van BMW zijn volgens mij maar 10A granny chargers. De 20e en 30e PHEV modellen kunnen 3.6kW laden, maar via die meegeleverde kabel dus maar 2.3kw. Scheelt hem wel een dik uur in laadsnelheid tussen een laadpaal en die kabel.

Nog maar pas deze thread gevonden.
Ik heb sinds een week een Wallbox Pulsar plus.

Dat ding kan geen wifi houden blijkbaar? Zelfs niet met een accesspoint er naast... Verliest direct terug zijn verbinding.

Ervaringen mee?
Zou ik mss beter een apart accesspoint voorzien die enkel op 2,4Ghz zit bv voor die wallbox, misschien dat hij het daar makkelijker mee heeft?
Ik heb UTP daar buiten dus kan daar een buiten AP hangen, zou nog goed zijn voor de tesla ook voor updates.

Is het omdat de unit geen Wifi heeft dat ik geen power boost en eco-smart kan inschakelen?
Normaal moet ik dat kunnen koppelen met mijn P1 meter dacht ik, of heeft dat een eigen P1 meter?
Of heb ik zo'n unit nodig in de tellerkast?

Graag advies, ik wil graag elke dag eco-smart laden.

Afbeelding van WhatsApp op 2023-07-09 om 10.29.44.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan