Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik kon kiezen tussen Smappee en Alfen. Uiteindelijk voor Smappee gegaan omdat vrienden er heel tevreden van waren en ik op tweakers wel wat problemen tegen kwam met de Alfen software.
Die staat ook bovenaan op mijn lijstje, maar ik wacht nog op hun nieuwe versie die zal kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase laden. Als dat te lang zou duren, dan wordt het Zappi of Alfen. Alleen jammer dat Zappi geen RFID lezer heeft. Prima als je maar 1 auto hebt, maar als mijn vriendin ooit elektrisch zou rijden, dan moet je een pincode beginnen prutsen om aan te geven welke auto er aan het laden is. Hopelijk is de vernieuwde Smappee er snel.

Bij ons is die cloud based oplossing ook failliet gegaan. Maar intussen wordt het nog in leven gehouden tot er een overname rond is.
Ik denk voor grote bedrijven ga je gewoon niet rond cloud based oplossingen kunnen. Het maakt zo veel werk automatisch.

Bij ons is die cloud based oplossing ook failliet gegaan. Maar intussen wordt het nog in leven gehouden tot er een overname rond is.
Ik denk voor grote bedrijven ga je gewoon niet rond cloud based oplossingen kunnen. Het maakt zo veel werk automatisch.
Ja, dat klopt. Voor Smappee geldt juist hetzelfde.

Maar het risico om te steunen op een bedrijf dat juist zoiets voorhad, leek me te groot. Bovendien vraag ik me af of een bedrijf dat zo in het nieuws kwam, een overnemer gaat vinden. Zeker omdat het niet duidelijk is of dat de huidige laadpalen er zo gaan mogen blijven hangen.

Hier ook de keuze tussen Smappee of Alfen, het gaat Smappee worden met die EV Home ipv die EV Wall. Die Home is veel strakker dan die zwarte of witte doos tegen de gevel.

Wordt wel een kostelijk grapje met de 22kW-variant en de belachelijke werkuren die EDI (Electric by D'Ieteren) daarvoor telt, installatiewerkzaamheden van € 900! Nu nog de discussie om het gewoon allemaal zelf aan te sluiten..

Hier ook de keuze tussen Smappee of Alfen, het gaat Smappee worden met die EV Home ipv die EV Wall. Die Home is veel strakker dan die zwarte of witte doos tegen de gevel.

Wordt wel een kostelijk grapje met de 22kW-variant en de belachelijke werkuren die EDI (Electric by D'Ieteren) daarvoor telt, installatiewerkzaamheden van € 900! Nu nog de discussie om het gewoon allemaal zelf aan te sluiten..
Zeker dat je de 22kW versie nodig hebt? Bij thuisladen kan ik max. 7.4kW hier (enkelfase 32A) maar ik laad meestal gewoon aan 10-16A en kom nooit echt tekort.

Hoeveel keer zul je de batterij helemaal leeg rijden en binnen de 3-4 weer de volle range nodig hebben is een beetje de vraag.

Zeker dat je de 22kW versie nodig hebt? Bij thuisladen kan ik max. 7.4kW hier (enkelfase 32A) maar ik laad meestal gewoon aan 10-16A en kom nooit echt tekort.

Hoeveel keer zul je de batterij helemaal leeg rijden en binnen de 3-4 weer de volle range nodig hebben is een beetje de vraag.
Dan kun je beter geen laadpaal nemen en met uw granny charger werken. Scheelt een 1500euro in kosten. In afwachting van mijn laadpaal werk ik ook met de granny charger op 13A en ik kom prima rond als ik hem tot 's nachts laat inzitten. Maar overdag zit ik op goeie dagen met 60-70kWh PV opbrengst en dan kan ik op 13A niet snel genoeg laden om de auto vol te krijgen voor de zon onder gaat.

Met 7kW zou ik op zich wel genoeg hebben, maar voor in de winter zou ik toch graag 3 fase kunnen laden want anders trek ik een hele fase plat. De meeste 3 fase aansluitingen zijn maar 25 of 32A. Dus ik wacht op de nieuwe Smappee of Alfen die kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden afhankelijk van de PV opbrengst.

Dan kun je beter geen laadpaal nemen en met uw granny charger werken. Scheelt een 1500euro in kosten. In afwachting van mijn laadpaal werk ik ook met de granny charger op 13A en ik kom prima rond als ik hem tot 's nachts laat inzitten. Maar overdag zit ik op goeie dagen met 60-70kWh PV opbrengst en dan kan ik op 13A niet snel genoeg laden om de auto vol te krijgen voor de zon onder gaat.

Met 7kW zou ik op zich wel genoeg hebben, maar voor in de winter zou ik toch graag 3 fase kunnen laden want anders trek ik een hele fase plat. De meeste 3 fase aansluitingen zijn maar 25 of 32A. Dus ik wacht op de nieuwe Smappee of Alfen die kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden afhankelijk van de PV opbrengst.

Kan ik dat ergens volgen wanneer die nieuwe smappee gaat uitkomen?

Kan ik dat ergens volgen wanneer die nieuwe smappee gaat uitkomen?
Ze zeggen dat het binnen enkele maanden op de markt komt en dat ze binnenkort meer informatie via het social media gaan delen.
Die informatie heeft de installateur me doorgemaild waar ik zou bestellen. 't is er ene die weet waarover hij praat en zou graag met hem in zee gaan. Maar hij verdeelt enkel Smappee en Zappi.

Zappi heeft helaas geen RFID lezer voor laadpassen (handig als je 2 EV's hebt of een prive EV met zakelijke laadpas) en is even de verkoop gestaakt omdat hij recent 3 kapotte heeft gehad met hetzelfde defect. Een onderdeeltje dat blijkbaar niet goed is en hij wacht op fixes van de producent.
Smappee kan dan weer niet dynamisch schakelen tussen 1 en 3 fase. Je kan een monofase en 3fase laadkabel gebruiken om manueel te switchen, maar ik weiger 2000euro uit te geven om dan nog te moeten prullen met 2 soorten laadkabels. Dus ik doe voorlopig verder met mijn granny charger en wacht op de nieuwe Smappee. Heb voorlopig een scriptje die via de Tesla API de laadsnelheid elke 30 seconden aanpast volgens de PV overschotten. Werkt prima, maar ben gelimiteerd tot 3kW waardoor ik toch nog de helft van de PV stroom zie verloren gaan op goeie dagen en ik 's nachts moet verder laden om hem bijgeladen te krijgen.

Bovendien vraag ik me af of een bedrijf dat zo in het nieuws kwam, een overnemer gaat vinden
Ik vind nochtans vrij weinig nieuws hier van terug. Easee zelf (een beetje weggemoffeld onder 'news'), tweakers & electrive vind ik terug als nieuwsbronnen als ik even google en dat is het dan ook ??

Het is voor die reden dat ik hier een easee laadpaal geweigerd had (toen ze nog toegestaan waren in België).
Je wil niet dat je bedrijf plots overkop gaat en al je cloud-based toepassingen ermee ophouden.

Gebaseerd op dit artikel lijkt het me nog een significant risico.
Wat ik vooral opvallend vond was dat de installateur deed of ik serieus aan het overdrijven was. Gelukkig deden ze op het werk niet moeilijk en kon ik voor een ander merk kiezen.
Ja ik had Blue Corner ingevuld als voorbeeld maar eigenlijk is dit voornamelijk van toepassing op Easee.

Ik vind dit toch een immens groot probleem. De overheden sporen mensen aan om elektrisch te rijden, en met een beetje tegenslag gaat zo'n laadpaalbedrijf failliet en gaat de Cloud offline. Dan sta je daar. Duizenden bedrijven en particulieren (worst case zelfs miljoenen) hebben dan laadboxen en laadpalen hangen die onbruikbaar zijn. Leuk hoor.

Toch niet toevallig Powerdale?

Laatst bewerkt:
Na veel over en weer gemail heeft Growatt een firmware update gepushed naar mijn THOR lader.
Eindelijk doet de PV Linkage wat hij moet doen, dwz automatisch starten en stoppen en het vermogen aanpassen aan het surplus zonne-energie.
Het enige wat ik nog graag aangepast zou willen zien is dat mijn omvormer nog altijd eerst de batterij oplaadt voor hij de EV begint te laden.

Je kan veel verdienen met laadboxen en laadpalen maar je moet wel alles in orde hebben. En soms is dat trial & error.

Powerdale (België)--> Bankroet maar voorlopig garanties van Luminus (6 maand?)

EvBox (Nederland) --> Zware verliezen en recht gehouden door Engie (NL)
Easee (Noorwegen) --> Zware verliezen en recht gehouden door een nieuwe kapitaalinjectie van de aandeelhouders en investeerders

Tot op heden heeft men ervoor gezorgd dat de cloud omgevingen blijven werken.

Wat overheden namelijk absoluut niet wensen is dat een middelgrote of grote laadpaal bouwer plots zijn volledige Cloud omgeving uitgeschakeld. Ze promoten de laatste jaren massaal 'groene energie' in Europa, pushen mensen van een elektrische wagen te nemen (inclusief laadbox/laadpaal) en plots zouden dan duizenden of miljoenen klanten en bedrijven 'niks' meer kunnen doen met hun laadbox of laadpaal? Dat zou wel erg slechte reclame zijn niet?

Dus ik heb er wel hoop op dat alvast de cloud actief zal blijven (voor Powerdale). Ik weet niet of dit tot op heden nog gratis was? Want betalend zou die dienst dan wel eens kunnen worden. Ondertussen zou een Luxemburgs bedrijf de 'Cloud' overnemen. Klopt dat?

Laatst bewerkt:
Je kan veel verdienen met laadboxen en laadpalen maar je moet wel alles in orde hebben. En soms is dat trial & error.

Powerdale (België)--> Bankroet maar voorlopig garanties van Luminus (6 maand?)

EvBox (Nederland) --> Zware verliezen en recht gehouden door Engie (NL)
Easee (Noorwegen) --> Zware verliezen en recht gehouden door een nieuwe kapitaalinjectie van de aandeelhouders en investeerders

Tot op heden heeft men ervoor gezorgd dat de cloud omgevingen blijven werken.

Wat overheden namelijk absoluut niet wensen is dat een middelgrote of grote laadpaal bouwer plots zijn volledige Cloud omgeving uitgeschakeld. Ze promoten de laatste jaren massaal 'groene energie' in Europa, pushen mensen van een elektrische wagen te nemen (inclusief laadbox/laadpaal) en plots zouden dan duizenden of miljoenen klanten en bedrijven 'niks' meer kunnen doen met hun laadbox of laadpaal? Dat zou wel erg slechte reclame zijn niet?

Dus ik heb er wel hoop op dat alvast de cloud actief zal blijven (voor Powerdale). Ik weet niet of dit tot op heden nog gratis was? Want betalend zou die dienst dan wel eens kunnen worden. Ondertussen zou een Luxemburgs bedrijf de 'Cloud' overnemen. Klopt dat?
Geen idee, onze fleet managers zijn het nauw aan het opvolgen. Maar ze lijken er voorlopig nog gerust in te zijn. Want ze delen nog steeds dezelfde laadpalen uit ipv naar een betere oplossing te kijken.

Geen idee, onze fleet managers zijn het nauw aan het opvolgen. Maar ze lijken er voorlopig nog gerust in te zijn. Want ze delen nog steeds dezelfde laadpalen uit ipv naar een betere oplossing te kijken.

Cru gesteld, als morgen de 'Cloud' offline gaat kan je uw laadbox (in theorie in praktijk kan men de laadbox mogelijks rerouten naar een andere operator afhankelijk van hoe de laadbox connectie maakt met een Cloud) de vuilnisbak in kieperen.

Er is ook geen wetgeving rond (in Nederland, maar ik vermoed dat dit in België ook zo is) die de afnemer beschermt tegen een faillisement.

Hmm hier zijn ze komen kijken om een laadpaal te installeren.

Aangezien er niet direct mogelijkheid is om een 6mm a 8mm kabel te trekken weigert men dus een laadpaal te installeren.

Ik parkeer op een staanplaats naast mijn tuinhuis, waar ik 2x 5x2.5mm ymvk kabels heb lopen. In principe draait er niets van elektriciteit in dat tuinhuis buiten een grasmaaier of eens een fietsbatterij opladen.

Wat zouden jullie aanraden om toch iets van laadpunt te voorzien? Een speciaal stopcontact dat continue 16a kan trekken?

Hoe moet ik dat afzekeren in zekeringskast? Automaat van 16a op die kabels?

Alle suggesties zijn welkom.

Ik heb een plugin hybrid maar mijn huidige kabel (230v naar autoaansluiting) heeft geen app of manier om de geladen stroom te monitoren.

Graag wil ik dus een andere kabel, 230V naar auto stekker, die bijhoudt hoeveel ik laad. Eventueel via een app zodat ik alles overzichtelijk per maand kan zien.

Iemand tips?

Hmm hier zijn ze komen kijken om een laadpaal te installeren.

Aangezien er niet direct mogelijkheid is om een 6mm a 8mm kabel te trekken weigert men dus een laadpaal te installeren.

Ik parkeer op een staanplaats naast mijn tuinhuis, waar ik 2x 5x2.5mm ymvk kabels heb lopen. In principe draait er niets van elektriciteit in dat tuinhuis buiten een grasmaaier of eens een fietsbatterij opladen.

Wat zouden jullie aanraden om toch iets van laadpunt te voorzien? Een speciaal stopcontact dat continue 16a kan trekken?

Hoe moet ik dat afzekeren in zekeringskast? Automaat van 16a op die kabels?

Alle suggesties zijn welkom.
Waarom 2x 5x2,5?
Heb je driefase?
Ik ben nu niet thuis maar ik heb ook een apparte kring met automaat naar mijn stal/garage waar enkel automatische garagepoort en stopcontacten /verlichting op zit.
Vermoed dat dat 16A automaat zal zijn.

Heb wel al gezien dat je dus best geen kw-metertjes -wifi schakelsockets ofzo gebruikt, want het zijn deze spullen die dikwijls doorbranden door de lange hoge ampere die er doorgaat

Een gewone legrand of nico stopcontact is voldoende? Of bestaat er sterkere/zwaarder stopcontact voor meer ampere?

Vraag me soms ook af waarom ik een laadpaal heb gezet lols, meestal stel ik die maar in op 2 of 3kw gewoon op zonne energie dan.

Enkel handig als je leeg toekomt en smorgens weer ver weg moet dat je kan laden aan hogere capaciteiten zeker.

Iemand die al eens geprobeerd heeft op de laden aan de laadpalen aan de leopoldlei in Heist Op Den Berg? Mijn shell laadpas krijg ik daar nooit aan de praat - 100/100 een rood licht. Ik hoor ook nooit een beep ??? Dus ik heb dat nu echt opgegeven.

Het ligt zeker niet aan mijn laadpas want aan de laadpalen aan (bijvoorbeeld) de Albert Heyn in Westmeerbeek werkt de laadpas wél gewoon. 9/10 een groen lichtje daar. (Daar hoor ik dan ook een beep bij het scannen)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan