Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Dan heb je een analoge meter en kan je dat niet checken inderdaad.

De batterij van tesla model 3 LR en iX3 zijn even groot. Dat dus als ze beiden laden van 45 naar 90% op 4u, laden ze even snel. Dat is wat je mag verwachten van laden aan 11kW. Dat jouw BMW er maar 150km bijtelt is omdat de boordcomputer het verbruik hoger inschat dan de tesla.

Ik zie nergens een groene knop, ik denk niet dat wij een digitale meter hebben
Wij hebben zonnepanelen met terugdraaiende teller die al jaren op 0 staat (omdat hij niet in min kan gaan)

bij Tesla ging het 2x zo snel (in kilometers) dat is het enige wat ik ondervind

in principe is het "ok"
meestal zal ik hem al opladen op 45% en dus na 4u heb ik terug 90%

maar dan denk ik... er is maar 150km bijgekomen op die tijd... bij Tesla was dat 300km op 4u
(zelfde lader dus, andere wagen)
Bij een ICE reken je toch ook niet in "ik heb X km getankt", waarom zou je het hier dan doen?

Dan heb je een analoge meter en kan je dat niet checken inderdaad.

De batterij van tesla model 3 LR en iX3 zijn even groot. Dat dus als ze beiden laden van 45 naar 90% op 4u, laden ze even snel. Dat is wat je mag verwachten van laden aan 11kW. Dat jouw BMW er maar 150km bijtelt is omdat de boordcomputer het verbruik hoger inschat dan de tesla.
De tesla rekent op basis van EPA om je laadsnelheid per km te berekenen.
Ik begrijp niet echt waarom mensen naar de km snelheid kijken, ik vind de laadsnelheid per kW veel interessanter.

Hoe bedoel je die batterijen zijn dezelfde? Met een volle Tesla batterij kon ik 500km rijden, met die ix3 een goede 250km

Hoe bedoel je die batterijen zijn dezelfde? Met een volle Tesla batterij kon ik 500km rijden, met die ix3 een goede 250km
De capaciteit is even groot (1kWh na, maar dat is verwaarloosbaar).
De iX3 heeft een 80kWh batterij waarvan 74kWh bruikbaar
De Model 3 LR heeft een 78kWh batterij waarvan 75kWh bruikbaar

Maar je kaart eigenlijk zelf al het probleem aan. De iX3 is maar half zo efficient. Dat wil dus ook zeggen ook 2x zo lang laden om dezelfde kilometers er in te krijgen want je moet er dubbel zoveel energie insteken. En uw laadkosten gaan dus ook verdubbelen.

500km effectief rijden, of wat de boordcomputer aangaf? Zoals hier al eerder aangehaald geeft Tesla alles weer obv de EPA/WLTP (?) en niet de werkelijke range.

(los daarvan is de Tesla wel een pak efficienter)

De capaciteit is even groot (1kWh na, maar dat is verwaarloosbaar).
De iX3 heeft een 80kWh batterij waarvan 74kWh bruikbaar
De Model 3 LR heeft een 78kWh batterij waarvan 75kWh bruikbaar

Maar je kaart eigenlijk zelf al het probleem aan. De iX3 is maar half zo efficient. Dat wil dus ook zeggen ook 2x zo lang laden om dezelfde kilometers er in te krijgen want je moet er dubbel zoveel energie insteken. En uw laadkosten gaan dus ook verdubbelen.
Dat wist ik niet, dat 2 dezelfde batterijen zo'n verschil kunnen maken. Ik snap het ook niet, maar dat is niet erg :)
Je zou denken dat je met eenzelfde batterij even ver kan rijden.

Ik reed effectief 500km met die Tesla en nu een kleine 300km met de ix3.

Ok bedankt voor de verduidelijking. Ik laad thuis op met zonnepanelen (voorlopig nog terugdraaiende teller) dus voorlopig maak ik me weinig zorgen. Nogmaals bedankt.

Dat wist ik niet, dat 2 dezelfde batterijen zo'n verschil kunnen maken. Ik snap het ook niet, maar dat is niet erg :)

Ok bedankt voor de verduidelijking. Ik laad thuis op met zonnepanelen (voorlopig nog terugdraaiende teller) dus voorlopig maak ik me weinig zorgen. Nogmaals bedankt.
Het heeft puur met efficientië te maken. De model 3 heeft een lage luchtweerstand, minder gewicht en hun batterij/motor systeem zit goed in elkaar.
De BMW is zwaarder, vangt meer wind, andere banden/wielen, misschien motor ook iets minder efficient... waardoor het verbruik hoger is.

Als je een brandstof X3 met 3 serie vergelijkt, zal de 3 serie ook wel zuiniger zuiniger door zijn lagere gewicht en gestroomlijndere vorm. En bij een EV speelt luchtweerstand een nog grotere rol als bij brandstofwagens.

Ge kunt natuurlijk ook uwe iX3 verkopen en ne tesla 3 in de plaats kopen. :unsure:

Het rijcomfort staat veel hoger dan het aantal keer opladen. Ik werk op 8km van mijn deur, dus voor mij is 1x laden per week meer dan voldoende.

Ik krijg rillingen van jouw nickname. Alles komt terug.

Het rijcomfort staat veel hoger dan het aantal keer opladen. Ik werk op 8km van mijn deur, dus voor mij is 1x laden per week meer dan voldoende.

Ik krijg rillingen van jouw nickname. Alles komt terug.
't Was ook maar een grapje, ik had inderdaad al begrepen dat je tevreden bent over de iX3.

Volgens jouw logica zou je met een Tesla batterij van 80kWh dus in een vrachtwagen ook 500km ver kunnen rijden? :D
Het principe is hetzelfde als bij benzine/diesel, de ene auto rijdt aan 5l/100km, de andere auto verbruikt er 10l/100km.
Bij Tesla rij je dan aan 150Wh/km en bij de iX3 gaat dat meer richting de 200Wh/km.
De batterijgrootte kan je vergelijken met de tankgrootte.

Ok nu snap ik het. Alweer iets bijgeleerd 👌

Ps: in de iX3 valt regeneratief remmen echt wel op, ik reed 12km en er ging maar 4km af van de teller

Ik zet het wel niet altijd op, want de remmen loslaten en uitbollen vind ik een heerlijk gevoel

Ps: in de iX3 valt regeneratief remmen echt wel op, ik reed 12km en er ging maar 4km af van de teller
Ik zet het wel niet altijd op, want de remmen loslaten en uitbollen vind ik een heerlijk gevoel

Ik ben vrij zeker dat uitbollen efficienter is dan regeneratief remmen. Trouwens, op 12km heb je dus vaak geremd, maar dat betekent ook dat je vaak terug moeten optrekken hebt, wat dan weer voor een serieus meerverbruik zorgt.

Met op reis te gaan heb ik zelf wat testen gedaan en op verbruik gelet, en als er 1 ding duidelijk was was dat de rijomstandigheden ook enorm doorwegen, zeker op korte afstanden. Ik heb het dan over bvb of het mee of tegen wind is, of het (licht) bergop of bergaf is. Op 12km kun je echt nauwelijks conclusies trekken.

EDIT: ben je trouwens wel zeker dat je bij de iX3 regeneratie zelf aan of af zet ? Bvb bij Mercedes heb je D+, D en D- die ook zogezegd de mate van regeneratie bepalen, maar eigenlijk bepaalt het hoe sterk er afgeremd wordt wanneer je het gaspedaal lost. Als ik echter op de rem ga staan en zachtjes rem, zie ik nog altijd de power-meter in charge gaan dus dat er geregenereerd wordt. Dus er wordt ook met het rempedaal wel degelijk geregenereerd en de fysieke remmen worden maar ingeschakeld wanneer je hard genoeg op de rem drukt en regeneratie dus niet voor genoeg vertraging kan zorgen. Ik meen trouwens dat ze dat 'blended braking' noemen.

Als chauffeur wil je idealiter ook dat: jij trapt op je rem afhankelijk van hoe snel je wil vertragen en de wagen moet maar intelligent genoeg zijn omdat te vertalen naar de juiste combinatie van regen en fysiek remmen. Heel dat One Pedal Drive gebeuren vind ik dan ook gewoon bullshit en snap de fans hiervan niet goed. OPD is vergelijkbaar met een vaste pion op een fiets. Dat is ook weer zo een Tesla ding waar hun kostenbesparing (namelijk gaspedaal lossen = regen, rempedaal = fysiek remmen) voorgeteld wordt als een cool feature :p.

Laatst bewerkt:
Ik ben vrij zeker dat uitbollen efficienter is dan regeneratief remmen. Trouwens, op 12km heb je dus vaak geremd, maar dat betekent ook dat je vaak terug moeten optrekken hebt, wat dan weer voor een serieus meerverbruik zorgt.

Met op reis te gaan heb ik zelf wat testen gedaan en op verbruik gelet, en als er 1 ding duidelijk was was dat de rijomstandigheden ook enorm doorwegen, zeker op korte afstanden. Ik heb het dan over bvb of het mee of tegen wind is, of het (licht) bergop of bergaf is. Op 12km kun je echt nauwelijks conclusies trekken.

EDIT: ben je trouwens wel zeker dat je bij de iX3 regeneratie zelf aan of af zet ? Bvb bij Mercedes heb je D+, D en D- die ook zogezegd de mate van regeneratie bepalen, maar eigenlijk bepaalt het hoe sterk er afgeremd wordt wanneer je het gaspedaal lost. Als ik echter op de rem ga staan en zachtjes rem, zie ik nog altijd de power-meter in charge gaan dus dat er geregenereerd wordt. Dus er wordt ook met het rempedaal wel degelijk geregenereerd en de fysieke remmen worden maar ingeschakeld wanneer je hard genoeg op de rem drukt en regeneratie dus niet voor genoeg vertraging kan zorgen. Ik meen trouwens dat ze dat 'blended braking' noemen.

Als chauffeur wil je idealiter ook dat: jij trapt op je rem afhankelijk van hoe snel je wil vertragen en de wagen moet maar intelligent genoeg zijn omdat te vertalen naar de juiste combinatie van regen en fysiek remmen. Heel dat One Pedal Drive gebeuren vind ik dan ook gewoon bullshit en snap de fans hiervan niet goed. OPD is vergelijkbaar met een vaste pion op een fiets. Dat is ook weer zo een Tesla ding waar hun kostenbesparing (namelijk gaspedaal lossen = regen, rempedaal = fysiek remmen) voorgeteld wordt als een cool feature :p.
Niet alle merken doen aan brake blending en dan verlies je wel efficientië als je dat uitzet.
Maar dat je niet kan uitbollen bij one pedal drive is ook geen waar he. Laat uw voet zachtjes rusten op het pedaal en je bolt ook uit.

Rij maar eens met een tesla. Die OPD is echt zalig hoor.

OPD is voor mij een tussenvorm. Beter is het adaptief remmen waar de auto zelf de vertraging voor jou doet obv verkeer voor jou, een aankomende bocht of als je ergens moet afslaan volgens de gps route.

Dan kan je je rechtervoet vaak rust gunnen en kom je niet voor verrassingen te staan. Lange stukken zijn op auto pilot.

OPD is voor mij een tussenvorm. Beter is het adaptief remmen waar de auto zelf de vertraging voor jou doet obv verkeer voor jou, een aankomende bocht of als je ergens moet afslaan volgens de gps route.

Dan kan je je rechtervoet vaak rust gunnen en kom je niet voor verrassingen te staan. Lange stukken zijn op auto pilot.
Maar dan moet je je auto wel heel goed kennen om te weten hoe het rempedaal zal reageren.
Ik vind het een ongelofelijk gemak dat ik mijn linkervoet amper nog moet gebruiken door OPD. En voor mijn rechtervoet rust te gunnen heb ik ACC.

Maar dan moet je je auto wel heel goed kennen om te weten hoe het rempedaal zal reageren.
Ik vind het een ongelofelijk gemak dat ik mijn linkervoet amper nog moet gebruiken door OPD. En voor mijn rechtervoet rust te gunnen heb ik ACC.

Je moet je rempedaal niet gebruiken. De auto gaat zelf sneller vertragen als het nodig is. Zoals adaptieve cruise control, maar veel uitgebreider zonder auto pilot te moeten opzetten.

Maak eens een testrit met bv de i4 met adaptive brake mode. Raar in het begin, maar o zo handig.

Rem jij met links dan? :biglaugh:

Ik had dat automatisch remmen (Mercedes EQ), nu OPD (Tesla), bij die Mercedes EQ was het belangrijk om de GPS steeds te gebruiken voor het automatisch remmen. Maar als je dan eens een eerdere afrit wou nemen dan de GPS, zal die natuurlijk niet beginnen remmen. Zelf meer fan van het OPD systeem.

Terug
Bovenaan