Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Vroege shift deze week.
Kom thuis-de zon schijnt ... ff 3-4 uur aan de granny om wat te laden v d zonnepanelen tot het vrouwtje begint te koken.
Weet nu niet meer exact maar ongeveer
Maandag 31% opgeladen tot 47%
Werk/thuisverkeer dinsdag 36% tot 51%
Vandaag 46% ... ingestoken

Maar vraag me nu af wat ik nu doe is dit slecht voor de batterij ??? Dan bvb ineens van 30% naar 90% te laden in 1 stuk ?? En dan een dag of 2-3-4 niet te laden
Hoe dichter je bij het ideale laadpunt van de batterij blijft, hoe beter. Ik dacht dat dit ergens rond de 50-60% is. Dus je kan beter elke dag 50 naar 60% laden dan 1x per week van 10 naar 90%. En hoe dichter je bij de 0 en 100% komt, hoe groter het negatieve effect. En uiteindelijk valt dat negatieve effect wel mee, die zaken uiten zich pas op lange termijn.

Grapigge quote uit mijn onderhoudsboek

"Als het laadstation zich boven aan een helling bevindt, hoeft u de accu niet volledig op te laden. Wanneer u hellingafwaarts rijdt, genereert de elektromotor namelijk elektrisch energie die vervolgens weer in de hoogspanningsaccu kan worden opgeslagen."

Grapigge quote uit mijn onderhoudsboek

"Als het laadstation zich boven aan een helling bevindt, hoeft u de accu niet volledig op te laden. Wanneer u hellingafwaarts rijdt, genereert de elektromotor namelijk elektrisch energie die vervolgens weer in de hoogspanningsaccu kan worden opgeslagen."
Verkeerd vertaald zeker? Ze zullen eerder berg of grote heuvel bedoelen.

Dit is em. Ik kan het er precies niet uit afleiden:S

Mijn vraag is eigenlijk gewoon of hij bij voorrang elektriciteit neemt van de zonnepanelen
Algen heeft sinds kort in hun laatste firmware een solar charging optie toegevoegd. Het is wel nog beta maar werkt goed las ik. Je hebt wel de load balancer licentie nodig om te kunnen communiceren met de P1 meter zodat hij de injectie kan zien. De laadpaal is dan ook verbonden met een UTP kabel aan de P1 poort van de digitale meter. Is dat het geval bij jou? Zoniet ga je die kabel moet bijleggen en de licentie activeren voor loadbalancing. Dat laatste kost 200euro.

Algen heeft sinds kort in hun laatste firmware een solar charging optie toegevoegd. Het is wel nog beta maar werkt goed las ik. Je hebt wel de load balancer licentie nodig om te kunnen communiceren met de P1 meter zodat hij de injectie kan zien. De laadpaal is dan ook verbonden met een UTP kabel aan de P1 poort van de digitale meter. Is dat het geval bij jou? Zoniet ga je die kabel moet bijleggen en de licentie activeren voor loadbalancing. Dat laatste kost 200euro.
Bedankt voor de uitleg, maar ik hoef niet persé die injectie te zien. Ik moet gewoon zeker weten dat als ik mijn kabel insteek, hij bij voorrang elektriciteit van de zonnepanelen afneemt:p

Dat moet toch op één of andere manier te achterhalen zijn.

Bedankt voor de uitleg, maar ik hoef niet persé die injectie te zien. Ik moet gewoon zeker weten dat als ik mijn kabel insteek, hij bij voorrang elektriciteit van de zonnepanelen afneemt:p

Uw vraag is nogal onduidelijk...
Als jij je auto oplaadt terwijl je een exces hebt aan elektriciteit van je zonnepanelen, dan zal dat exces opgebruikt worden voor het opladen. Maar dat heeft niets te maken met je wallbox...

De elektriciteit die je verbruikt wordt altijd eerst afgenomen van uw zonnepanelen en wat er dan nog extra nodig is, van het net.

Dus als uw zonnepanelen 4kW produceren een je laadt aan 7kW, dan importeer je nog 3kW.

Heb je optie solarladen, dan kan je kiezen om uitsluitend op zonne energie te laden zodat er 0 afname van het net is. Als er dan een wolk voor de zon komt, zal hij automatisch tijdelijk trager laden of het laden onderbreken totdat er terug genoeg opbrengst is.
In dit systeem wordt uw auto eigenlijk gebruikt als batterij.

Uw vraag is nogal onduidelijk...
Als jij je auto oplaadt terwijl je een exces hebt aan elektriciteit van je zonnepanelen, dan zal dat exces opgebruikt worden voor het opladen. Maar dat heeft niets te maken met je wallbox...
Ah my bad... Ik dacht dat een "domme" wallbox gewoon altijd elektriciteit van het net afneemt en een "slimme" wallbox eerst van je zonnepanelen elektriciteit haalt en dan pas van het net.

Maar blijkbaar was die veronderstelling verkeerd:)

De elektriciteit die je verbruikt wordt altijd eerst afgenomen van uw zonnepanelen en wat er dan nog extra nodig is, van het net.

Dus als uw zonnepanelen 4kW produceren een je laadt aan 7kW, dan importeer je nog 3kW.

Heb je optie solarladen, dan kan je kiezen om uitsluitend op zonne energie te laden zodat er 0 afname van het net is. Als er dan een wolk voor de zon komt, zal hij automatisch tijdelijk trager laden of het laden onderbreken totdat er terug genoeg opbrengst is.
In dit systeem wordt uw auto eigenlijk gebruikt als batterij.
Aaah nu is het mij duidelijk... En die optie solarladen daar verwees je in onderstaande uitleg naar?

Ah my bad... Ik dacht dat een "domme" wallbox gewoon altijd elektriciteit van het net afneemt en een "slimme" wallbox eerst van je zonnepanelen elektriciteit haalt en dan pas van het net.

Maar blijkbaar was die veronderstelling verkeerd:)
Dus elke droogkast, wasmachine, vaatwasser is slim dan? 😜

Nee, met slim bedoelen ze dat hij dynamisch kan laden volgens zonne overschotten en evt. load balancing.

Aaah nu is het mij duidelijk... En die optie solarladen daar verwees je in onderstaande uitleg naar?

Yes, klopt.

Iemand al ervaring met Peblar? Werkt samen men een Homewizard dongle om dynamisch te laden.
Hangt hier sinds een kleine twee weken. Ongeveer een week geleden heeft die het voor bekeken gehouden. De wagen was niet gekoppeld. Vandaag is er een nieuwe unit geplaatst. Dus voor de moment nog niet veel ervaring.

Bij mij is hij ook gekoppeld via HomeWizard en dat lijkt goed te werken. Belangrijk is wel als je met wifi werkt dat je wifi verbinding goed is naar de laadpaal toe, anders schiet deze in een soort veiligheid en laadt deze niet sneller dan 1,8 kWh. Learned this the hard way. Cable is still king 🙂. Merk wel dat dit enkel van toepassing is als load balancing actief is.

Ondanks mijn initieel mindere ervaring heb ik op zich wel vertrouwen in de laadoplossing. De fabrikant reageert snel en uitgebreid op mijn vragen.

Als je nog vragen hebt, laat gerust iets weten.

Heb je bij Peblar gekocht of via een groothandel? Het zijn nog hele nieuwe laders, maar het lijkt wel een interessant merk. Hele knappe vormgeving (is natuurlijk persoonlijk), goede functionaliteiten en niet echt duur (momenteel). Coolblue Nederland gebruikt ook de white label laadstations van Peblar, maar dan onder hun eigen merknaam Bluebuilt.

Terug
Bovenaan