Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Welke terugbetalingen?

Van mijn ellentriek. Shell Recharge biedt ook terugbetaling door werkgever aan. Maar om dat te kunnen configureren (rek.nr. en zo) moest ik een laadpas koppelen aan mijn laadpaal. Maar dat komt natuurlijk ook omdat de laadpas dan moet gebruikt wordt om de laadsessie en dus de terugbetaling te autoriseren.

Van mijn ellentriek. Shell Recharge biedt ook terugbetaling door werkgever aan. Maar om dat te kunnen configureren (rek.nr. en zo) moest ik een laadpas koppelen aan mijn laadpaal. Maar dat komt natuurlijk ook omdat de laadpas dan moet gebruikt wordt om de laadsessie en dus de terugbetaling te autoriseren.
Toch alleen (zoals in uw geval?), als de laadbox thuis dmv Shell geplaatst is (of de lease die samenwerkt met Shell)?
Want mijn laadbox is privé, Shell of de lease weet niet eens dat ik die laadbox hier heb staan. Dat is ook een aparte laadpas.

De terugbetaling van mijn laadsessies thuis lopen rechtstreeks via de werkgever (Via een split bill systeem).
Met de Shell laadpas, bij publieke laadpalen loopt alles wel via de Lease maar daar zie ik zelf niks van.

Een beginnersvraag:
Ik rij sinds kort met mijn eerste EV en heb een type 2 laadkabel en eentje voor een gewoon stopcontact. Perfect om the AC laden.
Stel nu dat ik naar een willekeurige DC lader ga, hebben die laders altijd hun een eigen kabel? Of schaf ik best zelf zo een CCS (?) kabel aan?

Een beginnersvraag:
Ik rij sinds kort met mijn eerste EV en heb een type 2 laadkabel en eentje voor een gewoon stopcontact. Perfect om the AC laden.
Stel nu dat ik naar een willekeurige DC lader ga, hebben die laders altijd hun een eigen kabel? Of schaf ik best zelf zo een CCS (?) kabel aan?
Bij CCS, snelladers, hangt er een vaste kabel aan de paal zelf 😁

Toch alleen (zoals in uw geval?), als de laadbox thuis dmv Shell geplaatst is (of de lease die samenwerkt met Shell)?
Want mijn laadbox is privé, Shell of de lease weet niet eens dat ik die laadbox hier heb staan. Dat is ook een aparte laadpas.

Klopt, er zijn blijkbaar 2 redenen om die laadpas aan je account te hangen: zoals jij zei om via de app publiek te laden, maar dus ook voor het kunnen laden op je eigen Shell Recharge laadpunt. Daarmee dat je dat pas zowel via de app als via de website kunt koppelen. Eens je een gekoppelde pas hebt, kun je vervolgens in je account dat pas koppelen aan je Shell Recharge laadpunt waar je dan specifiek voor die pas ook terugbetaling kunt configureren.

Overigens fijn dat je een laadpas default kunt maken zodat je thuis ook niet telkens moet gaan tappen/swipen om te laden. Ideaal als je laadpunt fysisch voor niemand anders bereikbaar is (mijne hangt in garage). Die pas kan bij mij dan ergens ver weg in mijn auto voor de zeldzame keren dat ik publiek moet laden.

Overigens fijn dat je een laadpas default kunt maken zodat je thuis ook niet telkens moet gaan tappen/swipen om te laden. Ideaal als je laadpunt fysisch voor niemand anders bereikbaar is (mijne hangt in garage). Die pas kan bij mij dan ergens ver weg in mijn auto voor de zeldzame keren dat ik publiek moet laden.
Hier heb ik volledig zelf de controle. Ik kan mijn privé laadbox op 1 minuut tijd, publiekelijk maken, zodat iedereen er kan laden.
Maar dat wil ik natuurlijk niet. Momenteel is het zo ingesteld dat het Makila Only is ;)

een wallbox buiten wel vervelend omdat je dan telkens je kabel ergens moet gaan wegleggen. In de garage kan die gewoon rond de wallbox blijven hangen. Was zelfs mijn plan om die ook in de wallbox te laten zitten, maar Shell zegt dat die telkens weer moet uitgetrokken worden. Geen idee waarom en ik ga toch proberen of dat anders werkt (het is gewoon mondeling op een info-sessie dat ze dat zeiden dus ik heb het toevallig niet gehoord :) ).

Al een paar keer geladen nu, en mijn losse kabel gewoon in de lader laten zitten. Op de Shell Recharge portal zie ik gewoon netjes al mijn sessies afzonderlijk. Dus geen idee waarom ze zeggen dat de kabel telkens ook uit de lader getrokken moet worden. Voorlopig zie ik geen reden om dat te moeten doen.

Vandaag biiiiiiijna de laadpaal eindelijk laten installeren, maar Blue Corner moest het weeral maar eens verkloten.

Om een lang verhaal kort te houden, komt er op neer dat Blue Corner niet de nodige gegevens had doorgegeven aan de installateur waardoor ze de installatie niet konden uitvoeren. Daar bovenop komt dan ook nog eens dat er nu plots iemand moet langs komen om alles eerst te bekijken, terwijl de pre-remote survey wel was goedgekeurd en er een installatie mocht plaatsvinden :angry:

Bij de installateur zelf kon er ook geen goed woord over Blue Corner af. Al de tweede installatie die ze vandaag niet konden uitvoeren, en afgelopen week waren het er ook een stuk of vijf. Allemaal door foutieve informatie of miscommunicatie.

Dit is al de zoveelste keer dat Blue Corner tijdens heel het dossier de mist in gaat en onze fleet manager en ik hebben het nu wel stilletjes gehad. Ik snap dat het proces van elektrificatie de nodige uitdagingen met zich meebrengt maar de service van Blue Corner is gewoon ronduit schandalig. Ik zou er niet van versteld staan als onze fleet manager gaat opteren om met een andere partij samen te werken.

Wordt vervolgt...

Vandaag biiiiiiijna de laadpaal eindelijk laten installeren, maar Blue Corner moest het weeral maar eens verkloten.

Om een lang verhaal kort te houden, komt er op neer dat Blue Corner niet de nodige gegevens had doorgegeven aan de installateur waardoor ze de installatie niet konden uitvoeren. Daar bovenop komt dan ook nog eens dat er nu plots iemand moet langs komen om alles eerst te bekijken, terwijl de pre-remote survey wel was goedgekeurd en er een installatie mocht plaatsvinden :angry:

Bij de installateur zelf kon er ook geen goed woord over Blue Corner af. Al de tweede installatie die ze vandaag niet konden uitvoeren, en afgelopen week waren het er ook een stuk of vijf. Allemaal door foutieve informatie of miscommunicatie.

Dit is al de zoveelste keer dat Blue Corner tijdens heel het dossier de mist in gaat en onze fleet manager en ik hebben het nu wel stilletjes gehad. Ik snap dat het proces van elektrificatie de nodige uitdagingen met zich meebrengt maar de service van Blue Corner is gewoon ronduit schandalig. Ik zou er niet van versteld staan als onze fleet manager gaat opteren om met een andere partij samen te werken.

Wordt vervolgt...
Hier was't ook leuk....
eerst 2maand ruzie maken ivm de sokkel, dan de kabel die "maar" 4.5m genomen kan worden, eerst wouden ze er een verlengstuk van 4m bijgeven...
dan alles nogmaals doorgegeven aan Bluecorner + Unit-T en de dag van installatie belt de installateur, seg wa moest ik just meepakke?
van de langere kabel wist em niks, dan toch maar komen installeren, is dan ook gekeurd de week erna, en nu komen ze volgende week donderdag ne NIEUWE BAK MET 8M KABEL PLAATSEN...

die kabel kan perfect apart vervangen worden maar tis blijkbaar makkelijker om een hele nieuwe unit te laten zetten... door een andere firma :D

zalig bedrijf...

Hier ook geen goed woord over BlueCorner op het werk... Zelf heb ik bijna 2 jaar een laadpaal via hen en naast de verschrikkelijke lijdensweg tijdens en na installatie voor de paal daadwerkelijk kon gebruikt worden, heeft het ding ook al meermaals voor lange tijd onbeschikbaar geweest of max. 10A geleverd. Telkens moest ik wachten tot iemand ter plaatse kon komen (= weken tot maanden) om dan terug te werken op de dag van de afspraak. Elke keer bevestigde die technieker dat ik niet de eerste was met dezelfde issues die waarschijnlijk door een update/remote config zijn gebeurd.

Meerdere andere collega's die echt heel lang hebben moeten wachten op een werkende en gekeurde installatie (soms > 1 jaar), problemen met terugbetaling en veel discussie ivm. installatieplaats of mogelijkheden of combo met de huisinstallatie. Ondertussen ook enkele die hetzelfde gehad hebben als bij mij.

Ik kon em eigenlijk wel direct na keuring gebruiken en had hem wel uitgezet ivm levering wagen pas Juni/Juli. Moet niet onnodig stroom verbruiken...
Kreeg wel redelijk snel telefoon dat er iets mis was en de vraag of ik hem uit had gezet, lol

Terugbetaling moeilijkheden heb ik nog gehoord maar volgens meeste collegas is dat nu wel redelijk OK...

Ben per sjans vroeg genoeg op het werk om te laden. Meestal zijn alle 35 palen nog vrij :)

Ik ging Shell eens contacteren om zeker te zijn dat mijn Load Balancer goed geconfigureerd is (wou zeker zijn dat hij op 40A staat). Komen ze daar tot de vaststelling dat mijn DPM Abonnement niet geactiveerd is (ja, blijkbaar is dat ook nog eens een apart abonnement). Nu laten ze weten dat het actief is, maar beantwoorden ze mijn vraag weer niet. Nu heb ik wel antwoord gekregen en zeggen ze dat die DPM op 32A geconfigureerd is. WTF, bedoeling van die DPM is toch dat die gezet wordt op hoeveel A je in totaal van het net kan trekken ? Met DPM op 32A gaat mijn laadpaal nooit de volle 32A kunnen leveren.
Bende amateurs :), het is dus niet alleen bij Blue Corner :p.

EDIT: en net nu krijg ik van een ander e-mail adres bericht dat mijn DPM op 50A stond en ze dit aangepast hebben naar 40A. Wie moet ik nu gaan geloven (mijn originele vraag was aanpassing van 50 naar 40A omdat er bij mij welliswaar 50A binnenkomt maar dan alles afgezekerd is op 40A).

Laatst bewerkt:
Ik ging Shell eens contacteren om zeker te zijn dat mijn Load Balancer goed geconfigureerd is (wou zeker zijn dat hij op 40A staat). Komen ze daar tot de vaststelling dat mijn DPM Abonnement niet geactiveerd is (ja, blijkbaar is dat ook nog eens een apart abonnement). Nu laten ze weten dat het actief is, maar beantwoorden ze mijn vraag weer niet. Nu heb ik wel antwoord gekregen en zeggen ze dat die DPM op 32A geconfigureerd is. WTF, bedoeling van die DPM is toch dat die gezet wordt op hoeveel A je in totaal van het net kan trekken ? Met DPM op 32A gaat mijn laadpaal nooit de volle 32A kunnen leveren.
Bende amateurs :), het is dus niet alleen bij Blue Corner :p.
Haha lol 😅 één van mijn collega’s heeft ook een Shell laadpaal gekregen en daar deed de load balancer ook zijn werk niet. Auto was een eerste keer aan het opladen en hij ging koken, zat meteen zonder elektriciteit 😅

Haha lol 😅 één van mijn collega’s heeft ook een Shell laadpaal gekregen en daar deed de load balancer ook zijn werk niet. Auto was een eerste keer aan het opladen en hij ging koken, zat meteen zonder elektriciteit 😅

Inderdaad, ik vind het al een mirakel dat dit hier niet gebeurd is. Ik heb hier een extra elektrisch kacheltje in mijn werkplek, en die is 2000W, en trekt dus meer dan 8A. Heeft gisteren op gestaan terwijl auto aan het laden was, dus zat gegarandeerd al boven de 40A. Op de app van mijn wagen kon ik zien dat ik 7.1kW binnenkreeg.

Hier Easee Home. de elektriciën is langgeweest, hij had meteen alle data die nodig was, is meteen goed gemonteerd en geinstalleerd, amper wachttijd voor levering, tot op heden nul issues. (uitgezonderd eentje door eigen schuld).

Hier Easee Home. de elektriciën is langgeweest, hij had meteen alle data die nodig was, is meteen goed gemonteerd en geinstalleerd, amper wachttijd voor levering, tot op heden nul issues. (uitgezonderd eentje door eigen schuld).
Heb je toevallig ook hun load balancer?

Nog niet, ik heb een analoge meter. Pas in 2024 plaatsen ze hier een digitale meter en dan ga ik ook hun loadbalancer plaatsen. (Easee Equalizer)
Ik heb ook nog een analoge teller, de load balancer werkt met CT klemmen ipv P1 poort. Helaas zie ik altijd '0w usage' dus ik denk dat er iets mis mee is 😕

Ik heb ook nog een analoge teller, de load balancer werkt met CT klemmen ipv P1 poort. Helaas zie ik altijd '0w usage' dus ik denk dat er iets mis mee is 😕
Easee werkt niet met loadbalancing via klemmen. Dus hier is het wachten op een digitale meter.

Maar voor mij is dit momenteel eigenlijk ook niet nuttig, zolang ik de enige ben, die hier oplaadt. Ik laad op via de algemene meter / zekeringskast en het max vermogen is 22 kW - 3 fase + N. (Helaas was het onmogelijk op te laden op de individuele meter / zekering tenzij ik heel zware kosten zou doen). Maar de Cupra Born kan maar laden tot 11 kW, de lift gaat tot een max vermogen van 6 kW en voor het overige heb je nog wat LED verlichting.

Dus de loadbalancing heeft toch geen nut (op dit ogenblik). Ik geraak worst case aan 18 kW op een totaal van 22 kW dus de stroom zal nooit uitvallen op die manier.

Natuurlijk als een tweede bewoner een laadbox zou aansluiten, en die bewoner zou tegelijkertijd samen met mij opladen, dan is loadbalancing wel nuttig.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan