Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Zijn er eigenlijk mensen die echt denken dat Rusland Oekraïne gaat binnenvallen? Rusland heeft niks te winnen bij een invasie, wel met een permanente dreiging. De Amerikanen kunnen een mooie cent bijverdienen aan de extra wapenverkoop, en de Russen krijgen waarschijnlijk hun zin dat Oekraïne niet bij de NAVO komt (enfin, niet dat dat er snel zat aan te komen anyway).

Er wordt imo altijd te snel met de vinger naar Rusland gewezen. Ok, het is een dictatuur met een boos klein duimpje als president. Maar welk andere (groot) land zou überhaupt gediend zijn met dat het de afgelopen twee decennia de wapens van uw aartsvijand steeds dichter bij uw grens heeft zien schuiven? Hoe de VS zich zou gedragen weten we maar al te goed, denk maar aan de Cuba-"crisis".
Dit is gewoon een machtsspel, niks meer niks minder.

Met dien verschille dat het tijdens de Cuba-crisis ging om kernraketten ten tijde van een Koude Oorlog. Belangrijke nuance.

Ondertussen lees ik veel berichten waaruit zou moeten blijken dat er volgens satellietbeelden nog helemaal geen blijk is van een afbouw van troepen, en net het tegendeel waar zou zijn. Dat er net nog steeds meer materiaal wordt opgesteld aan de grens. Ik wacht nog even af met mn oordeel tot er de bevestiging is via satellietbeelden dat de troepen inderdaad wegtrekken.

Hopelijk kan de diplomatie zegevieren.

De VS hebben blijkbaar in de voorbije weken hulp geboden aan de Ukraïnse autoriteiten om kritische infrastructuur te wapenen tegen cyberaanvallen. Het is dus niet duidelijk om de huidige DDoS aanval echt geslaagd is in het opzet.

Je kan hier trouwens live updates lezen;

De VS hebben blijkbaar in de voorbije weken hulp geboden aan de Ukraïnse autoriteiten om kritische infrastructuur te wapenen tegen cyberaanvallen. Het is dus niet duidelijk om de huidige DDoS aanval echt geslaagd is in het opzet.

Je kan hier trouwens live updates lezen;

Dit zijn wel verontrustende berichten ... maar het is Twitter.

Leek me eerlijk gezegd nogal normaal dat we Fox News niet als bron moeten gaan geloven. We geloven ze niet eens voor binnenlands (Amerikaans) nieuws, wat zouden we ze dan gaan geloven voor buitenlands nieuws?

De meeste experts op Twitter laten zich overigens al dagenlang negatief uit over al die sensationele artikels in de tabloids en massa media in UK/USA. Je focust je beter op de experts zelf ipv op de Amerikaanse/Britse (massa) media.

Dat er geen inval heeft plaatsgevonden, wil alleszins niet zeggen dat het Westen fout zat of dat alles opgeblazen (hehe) is geweest. Gisteren lagen verscheidene ministriele websites en Oekrainse banken plat wegens een cyberattack. De hele sfeer, gecreeerd door Rusland, heeft Oekraine al miljarden aan economische schade gekost.

Leek me eerlijk gezegd nogal normaal dat we Fox News niet als bron moeten gaan geloven. We geloven ze niet eens voor binnenlands (Amerikaans) nieuws, wat zouden we ze dan gaan geloven voor buitenlands nieuws?

De meeste experts op Twitter laten zich overigens al dagenlang negatief uit over al die sensationele artikels in de tabloids en massa media in UK/USA. Je focust je beter op de experts zelf ipv op de Amerikaanse/Britse (massa) media.

Dat er geen inval heeft plaatsgevonden, wil alleszins niet zeggen dat het Westen fout zat of dat alles opgeblazen (hehe) is geweest. Gisteren lagen verscheidene ministriele websites en Oekrainse banken plat wegens een cyberattack. De hele sfeer, gecreeerd door Rusland, heeft Oekraine al miljarden aan economische schade gekost.
Als we aan oorlog denken hebben we vaak tankslagen, bombardementen en artilleriebarrages in ons hoofd maar vandaag worden conflicten ook op andere manieren uitgevochten. Maar ik vind dit toch vanuit Biden en zijn experts ook een ernstige fout door zo fel op de oorlogstrom te slagen dat de inval nakende was. Beweren dat Rusland gaat binnenvallen is een zware beschuldiging en die is niet hardgemaakt noch waargemaakt. Een stom grensincident kan echter voldoende zijn om de vlam in de pijp te doen slaan.

Ben ik nu de enige die die Amerikanen grondig beu aan het geraken is?

USA 3 weken geleden:
"Russia is ready to invade the Ukraine."
USA 2 weken geleden:
"It is a big possibility they will invade."
USA 1 week geleden:
"They will almost certainly invade."
USA vorig weekend:
"Be prepared for the invasion."
USA eergisteren:
"Any minute now."

...Europese onderhandelaars spreken met Poetin, proberen de lont eruit te halen, Russische autoriteiten weerleggen mogelijke invasie, president Oekraïne vraagt geen grootspraak over mogelijke invasie meer te doen want dat schaadt de zaak alleen maar meer, Rusland haalt troepen weg van de grens,...

USA gisteren:
"They will probably still invade."

Gasten, echt, houdt eens uw muil zeg. :eviltongue:

Laatst bewerkt:

USA 3 weken geleden:
USA 2 weken geleden:
USA 1 week geleden:
USA vorig weekend:
"Be prepared for there invasion."
USA eergisteren:
"Any minute now."

...Europese onderhandelaars spreken met Poetin, proberen de lont eruit te halen, Russische autoriteiten weerleggen mogelijke invasie, president Oekraïne vraagt geen grootspraak over mogelijke invasie meer te doen want dat schaadt de zaak alleen maar meer, Rusland haalt troepen weg van de grens,...

USA gisteren:

Poetin heeft duidelijk gemaakt hoe zwak en verdeeld het Westen en de NAVO staat.

Poetin heeft duidelijk gemaakt hoe zwak en verdeeld het Westen en de NAVO staat.

En daar is het hem oa wellicht ook om te doen.

Maar hij heeft ook steeds aangegeven dat diplomatie nog steeds mogelijk is én de meest logische weg is. Natuurlijk iets wat ook de NAVO inclusief de VS hebben aangegeven en vragen, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de tactiek om telkens maar weer te waarschuwen voor die invasie de lont net meer aan het kruidvat steekt ipv ze er uit te halen.

USA 3 weken geleden:
USA 2 weken geleden:
USA 1 week geleden:
USA vorig weekend:
"Be prepared for there invasion."
USA eergisteren:
"Any minute now."

USA gisteren:

Sorry, dat is voorlopig enkel maar pure theorie en nog niets is bevestigd geweest via satellietbeelden.
Vanuit Crimea zijn troepen weggetrokken maar die zijn ondertussen opgedoken elders aan de Oekrainse grens.

En daar is het hem oa wellicht ook om te doen.

Maar hij heeft ook steeds aangegeven dat diplomatie nog steeds mogelijk is én de meest logische weg is. Natuurlijk iets wat ook de NAVO inclusief de VS hebben aangegeven en vragen, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de tactiek om telkens maar weer te waarschuwen voor die invasie de lont net meer aan het kruidvat steekt ipv ze er uit te halen.

Ja, diplomatie is voor Putin de logische uitweg indien Oekraine, Europa en de NATO naar zijn pijpen dansen. Goed gelachen. Op die manier is diplomatie voor iedereen de logische uitweg he, als er gedaan wordt wat men wil.
Voor Biden is diplomatie ook de logische uitweg, indien Putin zich terugtrekt uit Crimea en Donbas, stopt met het sponsoren van terroristen en de neutraliteit en integriteit van Oekraine respecteert. Case closed.

Je weet toch dat zijn land reeds 8 jaar illegaal een stuk Oekraine bezet en reeds 8 jaar undercover Russische militanten naar Oekraine stuurt om daar een burgeroorlog uit te vechten? Zonder Russisch geld, materiaal en mankracht was het daar al lang weer peis en vree (afin, relatief toch). Je weet toch dat zijn land reeds 12 uur lang een gigantische cyberaanval uitvoert op Oekrainse overheden en banken?
Maar je gaat hem wel geloven als hij zegt dat diplomatie de meest logische weg is. De meest oorlogszuchtige gek in Eurazie. Jongens toch, hoe krijgt die het telkens toch voor elkaar dat mensen zoals jij gewoon de ogen sluiten voor al zijn misdaden?

Sorry, dat is voorlopig enkel maar pure theorie en nog niets is bevestigd geweest via satellietbeelden.
Vanuit Crimea zijn troepen weggetrokken maar die zijn ondertussen opgedoken elders aan de Oekrainse grens.
Akkoord dat het nog moet bevestigd en geverifieerd worden.
Ja, diplomatie is voor Putin de logische uitweg indien Oekraine, Europa en de NATO naar zijn pijpen dansen. Goed gelachen. Op die manier is diplomatie voor iedereen de logische uitweg he, als er gedaan wordt wat men wil.
Voor Biden is diplomatie ook de logische uitweg, indien Putin zich terugtrekt uit Crimea en Donbas, stopt met het sponsoren van terroristen en de neutraliteit en integriteit van Oekraine respecteert. Case closed.

Je weet toch dat zijn land reeds 8 jaar illegaal een stuk Oekraine bezet en reeds 8 jaar undercover Russische militanten naar Oekraine stuurt om daar een burgeroorlog uit te vechten? Zonder Russisch geld, materiaal en mankracht was het daar al lang weer peis en vree (afin, relatief toch). Je weet toch dat zijn land reeds 12 uur lang een gigantische cyberaanval uitvoert op Oekrainse overheden en banken?
Maar je gaat hem wel geloven als hij zegt dat diplomatie de meest logische weg is. De meest oorlogszuchtige gek in Eurazie. Jongens toch, hoe krijgt die het telkens toch voor elkaar dat mensen zoals jij gewoon de ogen sluiten voor al zijn misdaden?

Ik ga me niet uitspreken over wat wel of niet gewettigd is in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Ik ben daar niet genoeg van op de hoogte. Want die zijn wel effectief al 8 jaar in oorlog. Dan is het toch ook niet onlogisch dag Putin zenuwachtig wordt van signalen dat Oekraïne bij de NAVO zou komen, waardoor Rusland de facto met de NAVO landen in oorlog zou verwikkeld zijn? En al zeker wanneer beloftes zijn gemaakt dat de NAVO niet zou uitbreiden naar het Oosten van Europa?

Ik besef heel erg goed dat Putin wellicht heel wat bloed aan zijn handen heeft. En dat zijn methodes wellicht vaak compleet tegen de mensenrechten ingaan. Maar vergeet niet dat er nog grote landen zijn, waaronder bv China maar ook de VS, die het ofwel zelf rechtstreeks niet nauw nemen met bepaalde bevolkingsgroepen en hun rechten of grenzen, of in elk geval regimes steunen die dat doen.

Elk (groot) land kijkt daarnaar met hun eigen blik en belangen en in een wereld waarin die landen over nucleaire krachten beschikken kan je maar beter via diplomatie die grieven en belangen proberen te begrijpen of te bevriezen, beter dan met spierballengerol en grote uitspraken conflicten op de top te drijven. Langs beide kanten uiteraard.

Bij een cyberoorlog of aanval kan je overigens alleen maar gissen wie erachter zit.

Akkoord dat het nog moet bevestigd en geverifieerd worden.

Ik ga me niet uitspreken over wat wel of niet gewettigd is in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Ik ben daar niet genoeg van op de hoogte. Want die zijn wel effectief al 8 jaar in oorlog. Dan is het toch ook niet onlogisch dag Putin zenuwachtig wordt van signalen dat Oekraïne bij de NAVO zou komen, waardoor Rusland de facto met de NAVO landen in oorlog zou verwikkeld zijn? En al zeker wanneer beloftes zijn gemaakt dat de NAVO niet zou uitbreiden naar het Oosten van Europa?

Ik besef heel erg goed dat Putin wellicht heel wat bloed aan zijn handen heeft. En dat zijn methodes wellicht vaak compleet tegen de mensenrechten ingaan. Maar vergeet niet dat er nog grote landen zijn, waaronder bv China maar ook de VS, die het ofwel zelf rechtstreeks niet nauw nemen met bepaalde bevolkingsgroepen en hun rechten of grenzen, of in elk geval regimes steunen die dat doen.

Elk (groot) land kijkt daarnaar met hun eigen blik en belangen en in een wereld waarin die landen over nucleaire krachten beschikken kan je maar beter via diplomatie die grieven en belangen proberen te begrijpen of te bevriezen, beter dan met spierballengerol en grote uitspraken conflicten op de top te drijven. Langs beide kanten uiteraard.

Bij een cyberoorlog of aanval kan je overigens alleen maar gissen wie erachter zit.

Dus, Putin valt Oekraine binnen en als Oekraine ten gevolge van die agressiviteit tot de NAVO wil toetreden, is het LOGISCH dat Putin daar zenuwachtig van wordt? Misschien zou het eerder logisch zijn dat Putin de integriteit van zijn buurlanden respecteert en deze niet binnenvalt? Allez, misschien heb ik daar een verkeerde interpretatie van want in jouw optiek is de agressor in zijn goed recht.
Je doet alsof dit een wederzijdse oorlog is, maar dat is niet het geval. Rusland heeft eenzijdig Oekraine aangevallen.

Wordt ook afgezaagd om telkens die achterhaalde leugen over zogenaamde beloftes aan Rusland te moeten weerleggen. Er zijn nooit officiele beloftes geweest vanuit de NAVO naar Rusland toe met betrekking tot uitbreiding. Enkele Amerikaanse politici hebben destijds een ballonetje opgelaten over een mogelijkheid om te bespreken dat de NAVO zich niet zou uitbreiden, maar dat is nooit officieel besproken geweest en op papier gezet. Dat is gewoon een hoop lucht.
Wat echter geen hoop lucht is en wat wel beloofd is geweest door Rusland, is dat ze de neutraliteit, de onafhankelijkheid en de integriteit van Oekraine zouden respecteren. Dat is schriftelijk vastgelegd. En dat is effectief genegeerd geweest.

En die opmerking over de cyberaanval zeg je voor te lachen, vermoed ik? Waarschijnlijk een Chinees of Amerikaans hackerscollectief dat dit gedaan heeft om een nakende oorlog te stimuleren.

Oekraïne toelaten tot de NAVO is een begrijpelijke rode lijn voor Rusland, los van al dan niet hardgemaakte beloftes. Een land is soeverein, maar het is geen losstaand eiland dat zomaar kan aansluiten bij een bondgenootschap zonder impact te hebben op andere landen. Washington zou er ook niet mee lachen als Mexico plots lid wordt van de Collectieve Veiligheidsverdragorganisatie dat een opvolger is van het Warschaupact en dat Poetin daar middellangeafstandsraketten zou installeren, laat staan kernwapens.

Oekraïne toelaten tot de NAVO is een begrijpelijke rode lijn voor Rusland, los van al dan niet hardgemaakte beloftes. Een land is soeverein, maar het is geen losstaand eiland dat zomaar kan aansluiten bij een bondgenootschap zonder impact te hebben op andere landen. Washington zou er ook niet mee lachen als Mexico plots lid wordt van de Collectieve Veiligheidsverdragorganisatie dat een opvolger is van het Warschaupact en dat Poetin daar middellangeafstandsraketten zou installeren, laat staan kernwapens.

Kom, je kan beter dan halve waarheden te verkondigen.

1) Oekraine in de NAVO is nooit een serieus thema geweest tot Rusland Oekraine is binnengevallen. Een nieuw lid moet overigens unanieme goedkeuring krijgen van alle leden en er was geen enkele indicatie pre-2015 dat dat het geval was. De welig tierende corruptie in Oekraine is op dat vlak een veel groter struikelblok geweest.
2) Welke geloofwaardige bronnen heb je om te denken dat POTUS kernwapens installeert in Oekraine? Er zijn maar een handvol landen in de NATO die kernwapens hebben, en de helft daarvan hebben die op bruikleen van de USA en die staan duizenden kilometers verwijderd van Rusland.
3) Je kan Oekraine in NAVO en Mexico in CV NIET zwart op wit vergelijken zonder de rest van de context mee te betrekken in de discussie (POTUS die zegt dat Mexico onderdeel is van USA, USA die reeds 8 jaar eenzijdig in oorlog is met Mexico en separatisten financieel en materialistisch steunt, USA die ook reeds Canada is binnengevallen en provincies heeft afgesnoept, etc).

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan