Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Putin wacht gewoon tot Oekraine over de schreef gaat in Donbass, zodat hij 2008 kan herhalen. Geen idee of de peutertuin opzettelijk beschoten is geweest, maar wakker zullen ze er in Moskou alleszins niet van liggen.

je zou beginnen te denken dat het een tactiek was van de Sjovets om zoveel mogelijk Russen te herlocaliseren naar zulke gebieden :)
Eigl verbaast het me dat die Baltische volkeren zo de tand des tijds hebben overleeft . Zouden een van de oudste Europese volkeren zijn , met dan zo een Russische buur , dan is het opmerkelijk dat Rusland nooit interesse had in dat gebied ? In de zin van etnische Russen naar daar sturen om massaal te wonen .

Eigl verbaast het me dat die Baltische volkeren zo de tand des tijds hebben overleeft . Zouden een van de oudste Europese volkeren zijn , met dan zo een Russische buur , dan is het opmerkelijk dat Rusland nooit interesse had in dat gebied ? In de zin van etnische Russen naar daar sturen om massaal te wonen .

Estland was onderdeel van het Russische Keizerrijk van 1710 tot 1917 en van de Sovjet Unie van 1940 tot 1991. Toch wel een lange bezetting voor iemand die nooit interesse had in het gebied.
In 1934 maakten Russen maar 8% uit van de bevolking, in 1989 maar liefst 30%. In 1934 leefden er meer Esten in Estland dan in 1990, en de Russische bevolking nam met 400.000 toe. Toch zeer veel in een land met een bevolking van amper 1,5 miljoen.

Estland was onderdeel van het Russische Keizerrijk van 1710 tot 1917 en van de Sovjet Unie van 1940 tot 1991. Toch wel een lange bezetting voor iemand die nooit interesse had in het gebied.
In 1934 maakten Russen maar 8% uit van de bevolking, in 1989 maar liefst 30%. In 1934 leefden er meer Esten in Estland dan in 1990, en de Russische bevolking nam met 400.000 toe. Toch zeer veel in een land met een bevolking van amper 1,5 miljoen.
Ja oké , maar voor Russen ging dat toch interessant zijn moesten ze heel die Baltische kust kunnen bevolken met Russen ? Daar hebben ze tijd voor gehad , en had je nog een veel sterker en dichter Rusland. Mss als de Sovjet-Unie langer bestond , dit wel nog ging gebeuren .

Ja oké , maar voor Russen ging dat toch interessant zijn moesten ze heel die Baltische kust kunnen bevolken met Russen ? Daar hebben ze tijd voor gehad , en had je nog een veel sterker en dichter Rusland. Mss als de Sovjet-Unie langer bestond , dit wel nog ging gebeuren .

Hebben ze toch eigenlijk een beetje gedaan? 400.000 Russen naar Estland, 700.000 Russen naar Letland en 300.000 Russen naar Litouwen.
De lokale economie moet het ook aankunnen he, ge kunt er moeilijk 5 miljoen Russen heensturen.

Russen zijn niet aan hun proefstuk toe wat volksverhuizingen betreft. Estland was een van de landen die in WOII procentueel massaal collaboreerde met de Duitsers, die ze als bevrijders beschouwden. Nadien werden ze Woudbroeders die nog jarenlang tegen de Sovjetbezetting vochten. Ik herinner me nog dat ik in Estland was en daar enkele Esten sprak:

"In 1940 Russians came ... BAAAAD. Then the Germans came ... GREAT! Then the Russians came back".

Wit-Russische president zal actie ondernemen bij westerse dreiging: 'Bereid supernucleaire wapens in te zetten'

Loekasjenko wil ook zijn zegje gedaan hebben. Ik weet nu niet wat hij bedoelt met "supernucleaire" wapens of is dit een vertaalfout? Klassiek machogedrag.

Toen de Sovjet-Unie uiteenviel in 1991, deed Wit-Rusland net als andere ex-Sovjetrepublieken afstand van de kernwapens die op zijn grondgebied waren opgesteld. Het land stemde er onder druk van de VS mee in om de wapens terug te geven aan Rusland.

De Wit-Russische grondwet bepaalde toen dat het land een 'kernwapenvrije zone' zou blijven. Het artikel dat dit bepaalt, is echter vervangen in de nieuwe versie van de wet die Loekasjenko heeft voorgesteld. Op 27 februari vindt een referendum plaats waarin de Wit-Russen over die grondwetshervorming kunnen stemmen.
Zo'n referendum is ook maar een formaliteit, uiteraard. De uitslag is al lang op voorhand bepaald.

Rusland blijft maar provoceren om een tegenreactie uit te lokken :sarcastic:

Ik vraag me af in hoeverre het Kremlin de pro-Russische rebellen aanstuurt. Gisteren en vandaag zijn er wel wat beschietingen geweest, maar aangezien het diplomatieke proces, dat weliswaar in het slop zit, nog altijd gaande is lijkt het me vreemd dat Poetin zou zeggen: "Goed mannen, begint maar wat te schieten want het schiet hier (sic) niet op". Zou dat een manier zijn om toch een reactie uit te lokken bij het Oekraïnse leger en een vrijgeleide te geven om binnen te vallen of eerder om druk te zetten op de Westerse onderhandelaars? Of zitten ze in het Kremlin te zuchten op die triggerhappy cowboys in Donbas en Luhansk?

En het maakt eigenlijk niet uit wie er nu begonnen is, dat is al 8 jaar gaande. Aan beide kanten zijn er tal van onschuldige slachtoffers gevallen.

Mja in Polen hebben de Russen ook geprobeerd hun waarden en cultuur op te dringen door Russisch te verplichten op scholen enzo. Maar koppig volkske gelijk dat is, hebben die dat dan ook altijd geweigerd. Ik kan me indenken dat in andere landen men dezelfde mentaliteit had.

Mja in Polen hebben de Russen ook geprobeerd hun waarden en cultuur op te dringen door Russisch te verplichten op scholen enzo. Maar koppig volkske gelijk dat is, hebben die dat dan ook altijd geweigerd. Ik kan me indenken dat in andere landen men dezelfde mentaliteit had.
De taal is gans het volk, niet? Maar in Frankrijk was er ook veel verzet tegen de Franse centraliseerde standaardtaal, want er bestonden in de 19de eeuw ontzettend veel lokale dialecten. Dat centralisme was erop gericht elk particularisme de kop in te drukken. In China heb je dat vandaag ook met de Han-Chinezen.

Polen zijn in het verleden vaak genaaid geweest door de Russen, ik verwacht niet zij snel Moskougezind gaan worden.

De taal is gans het volk, niet? Maar in Frankrijk was er ook veel verzet tegen de Franse centraliseerde standaardtaal, want er bestonden in de 19de eeuw ontzettend veel lokale dialecten. Dat centralisme was erop gericht elk particularisme de kop in te drukken. In China heb je dat vandaag ook met de Han-Chinezen.

Polen zijn in het verleden vaak genaaid geweest door de Russen, ik verwacht niet zij snel Moskougezind gaan worden.
Moskou gezind? Nope.
Maar hun argwaan tegenover Europa is er toch vaak ook door hun Westerse buren hoor. Ze Germans moeten niet op veel liefde rekenen.

Moskou gezind? Nope.
Maar hun argwaan tegenover Europa is er toch vaak ook door hun Westerse buren hoor. Ze Germans moeten niet op veel liefde rekenen.
Tja, de Poolse driedeling is gebeurd door Rusland, Pruisen en Habsburgs Oostenrijk. En de landsgrenzen zijn aardig heen en weer geschoven, net als bevolkingsgroepen. Kan je ook zeggen over andere landen in de regio, zoals onder andere Hongarije (met véél Hongaarse minderheden buiten de grenzen), Roemenië en Oekraïne. Centraal- en Oost-Europa heeft er een woelige geschiedenis opzitten en het is niet omdat Polen anti-Russisch is, dat het daarom ook een goede verstandhouding heeft met de EU. Hongarije zie ik nog verder richting Moskou drijven, Polen heeft die mogelijkheid niet.

Tja, de Poolse driedeling is gebeurd door Rusland, Duitsland en Habsburgs Oostenrijk. En de landsgrenzen zijn aardig heen en weer geschoven, net als bevolkingsgroepen. Kan je ook zeggen over andere landen in de regio, zoals onder andere Hongarije (met véél Hongaarse minderheden buiten de grenzen), Roemenië en Oekraïne. Centraal- en Oost-Europa heeft er een woelige geschiedenis opzitten en het is niet omdat Polen anti-Russisch is, dat het daarom ook een goede verstandhouding heeft met de EU. Hongarije zie ik nog verder richting Moskou drijven, Polen heeft die mogelijkheid niet.

In Hongarije zal alles afhangen van de komende verkiezingen. Als Orban en Fidesz weer een meerderheid halen, heeft Putin een serieuze joker binnen de EU en de NATO.
Als de gezamenlijke oppositie het haalt, dan zal Hongarije weer een meer cooperatieve EU-koers varen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan