Natuurlijk zijn er in Europa een hoop culturele verschillen, maar mensen benadrukken die ook gewoon graag. Algemeen heb je wel een hoop zaken waar de gemiddelde Europeaan hetzelfde over denkt. Ik vond toch dat ik me in de VS vooral Europees voelde, en op veel vlakken mijn Spaanse vrienden dichter bij mijn wereldbeeld stonden dan mijn Amerikaanse collega's.
In de VS is er nog altijd dat opdelen van de burgeroorlog, waar het noorden het zuiden bekijkt als dom, achtergesteld, conservatief en omgekeerd zij het noorden arrogant en te liberaal vinden. Buiten de taal weet ik niet of er zoveel raakvlakken zijn tussen een stadsmens uit bv. NY en iemand die buiten de stad opgroeit in bv. Alabama.
Maar uiteindelijk schaart men zich wel achter dezelfde vlag en dan hebben wij niet, deels omdat we van die eigenheid houden, maar ook deels omdat we die IMO heel hard benadrukken alsof het onoverkomelijk is. Dat zie je in België al, waar Walen en Vlamingen als compleet andere culturen worden gezien.
Soit dit natuurlijk als zijdiscussie. Het valt me ook wel op dat algemeen we gewoon hard de reflex hebben om continue te benadrukken hoe zwak Europa wel is, misschien ligt daar ook gewoon de oorsprong van dit probleem.
Inderdaad. De verschillen worden door nationalisten als onoverkomelijk en onvermijdelijk weggezet, terwijl alles wat we gemeenschappelijk hebben mijn inziens de verschillen ruimschoots compenseren. Maar zelfs in België doet men graag alsof Vlamingen en Walen van een andere planeet komen. Dat heeft niets met reële cultuurverschillen te maken.