Het rusthuis, (straks) niet meer voor iedereen?

Kunt uw euthanasie regelen voor je dementie krijgt, wet is ook aangepast sinds 2 april 2020 zodat je niet om de 5 jaar uw aanvraag moet vernieuwen.

En als je denkt dat wij enkel de mensen in bed leggen en wat eten geven, stel ik voor dat je eens een paar dagen meeloopt.

Maar dan moet ge zelf euthanasie op tijd aanvragen. Wie dementeert en dat niet op tijd doet die, en mogelijk zijn nakomelingen, moeten zich dan maar financieel laten plunderen door WZC’s.
Als die ouder niet gespaard of genoeg gewerkt heeft dan zijn de nakomelingen de pineut.
Of misschien had die een mooi huis maar heeft hij/zij het mogen verkopen om in een WZC te zitten, wat die persoon misschien niet eens zou gewild hebben.

Die oudjes daar in een kamer leggen en wat eten geven , kan toch geen 2500 euro/maand kosten zou ik denken. Uiteindelijk qua vastgoed kan dat toch ook niet zo veel kosten, als ze met 2 op een kamer liggen. Ik zou wel eens een breakdown willen zien van waar dat geld allemaal naartoe vloeit. Op personeel wordt er bespaard, soms 2 zorgwerkers die daar aanwezig zijn per 50 oudjes ofzo? Kan dat niet met 1500 euro in de maand ook? In principe moet dat toch mogelijk zijn moest het geld correct beheerd worden?
Reageer je hier nu verbolgen uit buikgevoel, of is dit op de werkelijkheid gebaseerd? Je lijkt hier de zorg van een goedkoop woonzorgcentrum te koppelen aan de prijs van een duur. Maar daar zit toch een wereld van verschil tussen. Want mijn ervaring is toch anders.

Situatie 1: privé WZC. Prijs was €80/dag, dus dat komt met €2400/maand in de buurt van wat je hierboven stelde. Dat was echter een modern WZC met 48 inwoners, grote mooi ingerichte kamers, dagelijks vers gemaakt eten per zone die een keuken had (samen met de bewoners die nog capabel waren) en 32 FTE's voor de zorg (12 verpleekundigen & 20 zorgkundigen). Dit waren 4 zones, met 'snachts permanentie van 1 zorgkundige per zone. Overdag was het tussen de 8 & 10 man verzorgend personeel. Dus 1 per 5~6; niet 1 per 25.

Situatie 2: OCMW WZC. Prijs was €60/dag of dus €1800/maand of dus in de buurt van je "goedkope" oplossing. Maar dat was duidelijk een OCMW WZC. 120 bewoners, kleinere kamers, meer ziekenhuis-inrichting, grootkeuken voor de maaltijden & maar 42 FTE's (14 verpleegkundigen & 28 zorgkundigen).

Dit alles kan je trouwens opzoeken op https://www.desocialekaart.be/ & via https://publiek.departementzorg.be/Cobrha/

Kunt uw euthanasie regelen voor je dementie krijgt, wet is ook aangepast sinds 2 april 2020 zodat je niet om de 5 jaar uw aanvraag moet vernieuwen.

En als je denkt dat wij enkel de mensen in bed leggen en wat eten geven, stel ik voor dat je eens een paar dagen meeloopt.

Dat vind ik wel interessant. Kan je dat effectief regelen voor jezelf? Dus euthanasie van zodra je dement bent (ik vermoed x-aantal voorwaarden voldaan)?

Want van zodra het is vastgesteld, zit je wel vast volgens mij? Als ik zag hoe mijn vader is afgegleden op beperkt korte termijn. Tot een soort plant die niet meer verstaanbaar kon spreken en amper kon stappen. Ik hoop dat er daaronder ook bepaalde voorstellen zullen komen. Ik snap dat er potentieel misbruik om de hoek loert, maar een zo goed als mogelijk objectieve vaststelling door arts(en) moet toch mogelijk zijn?

Dat vind ik wel interessant. Kan je dat effectief regelen voor jezelf? Dus euthanasie van zodra je dement bent (ik vermoed x-aantal voorwaarden voldaan)?

Want van zodra het is vastgesteld, zit je wel vast volgens mij? Als ik zag hoe mijn vader is afgegleden op beperkt korte termijn. Tot een soort plant die niet meer verstaanbaar kon spreken en amper kon stappen. Ik hoop dat er daaronder ook bepaalde voorstellen zullen komen. Ik snap dat er potentieel misbruik om de hoek loert, maar een zo goed als mogelijk objectieve vaststelling door arts(en) moet toch mogelijk zijn?

Ja, wij hebben een aantal bewoners die bij ons toegekomen zijn met een voorafgaande wilsverklaring. Enige probleem waarop we nu nog stoten zijn de artsen die niet verplicht zijn deze verklaring te volgen (dus de euthanasie weigeren). Ze zijn momenteel aan het kijken om hieromtrent de wet aan te passen zodat de wens toch moet worden voldaan.

@Piekatsjoe is dat dan notarieel vast te leggen of via zo'n leif dossier? Gaat dat dan over dat je zelf aangeeft dat vanaf bepaalde zaken niet meer lukken, "het" dan mag gebeuren of zijn daar vaste soort regels over?

@Sanity penguin

Heb het ietwat verkeerd verwoord:

- De voorafgaande wilsverklaring geeft enkel garantie op euthanasie als je je in comateuze toestand bevind.

- Diezelfde verklaring kan als leidraad gebruikt worden door de behandelende huisarts om eventueel te pleiten voor euthanasie bij dementie maar is geen garantie op euthanasie.

Wel kan iemand met beginnende dementie zonder problemen een aanvraag doen als de huisarts getuigt dat de persoon nog wilsbekwaam is.

Ook kan je vooraf een negatieve wilsverklaring afleggen waar jij zelf bepaald welke behandelingen je nog of niet meer wilt wanneer je in een gevorderd stadium van dementie zit en niet meer zelf kan beslissen, en de huisarts moet deze volgen ook al wensen de kinderen of andere familieleden dat nog alles gedaan moet worden.

Het nodige papierwerk kan je inderdaad van de leif website halen of afhalen bij de dienst Burgerzaken van je gemeente.

Ook al heb je een wilsverklaring, mag er nog niet overgegaan worden naar euthanasie als de patiënt in vergevorderd stadium van dementie is hoor. Je kan wel euthanasie aanvragen met als reden dementie, maar dan zal de euthanasie ook uitgevoerd moeten worden als de patiënt nog zelf een weloverwogen beslissing kan nemen en dus nog 'bij zijn verstand is'. En daar wringt dan dikwijls het schoentje, want dat is niet eenduidig vast te leggen.

Terug
Bovenaan