Hoe lang kan je iets bewaren in de diepvries?

apzoeir

Well-known member
Ik wil mijn diepvries eens deftig uitkuisen en mooie labeltjes gaan plakken.

Dus ik was eens aan't opzoeken hoe lang alles ongeveer houdbaar blijft in de diepvries.
Ik vind helaas verschillende info terug. Bestaat er ergens een soort officiële richtlijn?

En nu merk ik zelfs ineens dat er op kip van Maiski op de verpakking het woord "ontdooid" staat. Dus eigenlijk mag dat niet eens meer terug ingevroren worden? (Ben er nog niet van doodgegaan, want doe dat al jaren 🙂).

De meeste bewaartijden die je online kan vinden gaan over de kwaliteit. Eten dat te lang ingevroren blijft krijgt last van vriesbrand en droogt uit.
Als je correct ontdooid en opwarmt kan je in theorie eten eeuwig bewaren.
Correct verpakken en snel afkoelen voor je iets invriest zijn ook belangrijk (vacuumzakken zijn zeer goed).

Mijn diepvries kist is eigenlijk ook te groot voor mij. Teveel zaken die ergens naar onder verdwijnen om er nooit meer uit te komen, dus daar wil ik ook iets aan doen.

Ik had gedacht om de bodem op te vullen met flessen water en daar bovenop diepvriesmandjes te plaatsen. Mocht'k toch plots meer ruimte nodig hebben, dan kunnen die flessen er gewoon uit.
(Zo'n soort vierkante/rechthoekige flessen zodat'k terug platte bodem heb om de mandjes op te zetten).

En dan nu mijn vraag. Zijn alle plastic flessen/bidons/jerrycans invriesbaar of heb ik een bepaald soort materiaal nodig?

Wij schrijven de datum van aankoop op dingen die de diepvries ingaan. Om de zoveel tijd controleren we dan eens en leggen we de zaken > 6 maand in het bovenste vak. Zaken > 9-12m gaan de vuilbak in (vooral vlees/kip).

Nu moet ik zeggen dat wij gewoon zo’n klein diepvriesje hebben. Gebruiken dat dan ook vooral voor wat spaghettisaus, videe, stoofvlees, ..

En dan nu mijn vraag. Zijn alle plastic flessen/bidons/jerrycans invriesbaar of heb ik een bepaald soort materiaal nodig?
Volgens mij gaat dat allemaal over PET of PE dus allemaal geen probleem, zo lang je die niet helemaal vult (water is een van de weinig stoffen die uitzetten wanneer ze vast worden).

Maar ik denk dat het meest logische eigenlijk zou zijn om naar een kleinere vriezer over te schakelen aangezien je wel energie blijft verbruiken om dat allemaal te koelen.

Overigens herinner ik me van jaren terug nog reportagen uit de Humo: een waarin iemand aan het woord kwam die er een sport van maakte om aangereden dieren in te vriezen en op te eten, soms na maanden tot jaren in te vriezen, en een andere over schandalen in de vleesindustrie en ingevroren vlees dat via fraude "vers" werd gemaakt (datum aangepast) terwijl het ook al jaren ingevroren was.

Mijn diepvries kist is eigenlijk ook te groot voor mij. Teveel zaken die ergens naar onder verdwijnen om er nooit meer uit te komen, dus daar wil ik ook iets aan doen.

Ik had gedacht om de bodem op te vullen met flessen water en daar bovenop diepvriesmandjes te plaatsen. Mocht'k toch plots meer ruimte nodig hebben, dan kunnen die flessen er gewoon uit.
(Zo'n soort vierkante/rechthoekige flessen zodat'k terug platte bodem heb om de mandjes op te zetten).

Of je kan gaan voor een model met schuiven, ik had vroeger ook zo'n kist en dan verdwijnen inderdaad na een tijd oudere zaken naar de bodem. Dan zijn schuiven veel praktischer.
Een tafelmodelletje kost €250-300, je kan dan ook nog uw oude kist verkopen voor €50-150 naargelang de staat/inhoud, of als je tweedehands wat zoekt kan je zelfs op een "gratis" update uitkomen.

Laatst bewerkt:
Tijdje geleden nog spaghettisaus opgegeten dat er zeker 1,5 jaar zal ingezeten hebben.
Was niets verkeerd aan.

Heb zo eens een reeds ingevroren zak met braambessen gekocht gehad en vergeten dat deze in de vriezer zat …denk na een jaartje eens laten ontdooien en die waren niet te vreten …totaal geen smaak meer in . ;)
Ook met zelfgemaakte spaghetti saus …na 6 maand begon je het te proeven maar met wat verse bij te voegen kwam deze weer op smaak .
Bij vetrijk vlees kan je het ook sneller proeven als ze wat langer ingevroren zijn geweest maar er zijn dingen die je wel wat langer kan invriezen zonder dat je het echt proeft .
Vis kan je vrij lang houden heb ik de indruk (wel reeds ingevroren gekocht ) ook alles wat je in de fritpot kunt smijten blijft langer “vers” .
Denk dat je het degelijk moet inpakken met zo weinig mogelijk ingesloten lucht dat het dan langer houdt .

Terug
Bovenaan