Hoe lang moet je ID kaart geldig nog zijn?

TRUMP

Active member
Gegroet, ik heb reeds online gekeken, maar vind weinig concrete info, oa hier:

Mijn vriendin haar belgische F kaart (ID kaart voor vreemdelingen die hier wonen) is geldig tot 7 januari 2027.
we zouden graag in de herfstvakantie op reis gaan (eerste week november). Dus tegen dan zal ze wellicht net nog niet haar nieuwe ID kaart hebben (die krijg je pas 6 weken voor vervaldatum hier in mijn gemeente)

Dus concreet zal die slechts nog maar 2 maand geldig zijn. Haar internationaal paspoort is wel nog 7 jaar geldig ofzo.

Maar om toch zeker geen problemen te hebben, informeer ik even hier.
En hoe dit op te lossen? Gewoon naar gemeentehuis gaan deze zomer, en zeggen dat hem "verloren" is, is natuurlijk altijd een oplossing.

Iemand die meer info heeft over deze kwestie.

En maakt het een verschil uit als ze binnen de shengen zou blijven, of niet?
(binnen shengen is er normaal geen ID controle, enkel kijken ze aan de gate of je naam overeen komt met je vliegticket, maar daar kijken ze normaal niet meer naar de geldigheidsduur van je reisdocumenten)

Die geldigheid van minstens x maanden is normaal enkel van toepassing bij een reispas (paspoort), niet bij een eID. eID moet nog geldig zijn op datum van vertrek. Zeker binnen Schengen zou dat verder geen probleem mogen zijn. Voor bvb. Turkije kan het anders zijn, ik dacht dat ze daar wel een minimale geldigheid van 3 maanden eisten en dat dat soms issues oplevert.

ok en stel dat we naar thailand gaan in de kerstvakantie.
haar reispas zal nog een 8 tal jaar geldig zijn,

maar haar belgische ID card (F kaart) zal nog maar 1 week ofzo geldig zijn, na terugkomst op 2 januari. (hij vervalt 7 januari). Kans dat ze een nieuwe krijgt voor de kerstvakantie is bestaande, maar dus geen zekerheid

Niet nodig, enkel de geldigheid van de reispas moet lang genoeg zijn om thailand binnen te komen, rekening houdende met eventuele visumrestricties.
De belgische F kaart wordt enkel bekeken aan de schengen grens in combinatie met de reispas.

ok en stel dat we naar thailand gaan in de kerstvakantie.
haar reispas zal nog een 8 tal jaar geldig zijn,

maar haar belgische ID card (F kaart) zal nog maar 1 week ofzo geldig zijn, na terugkomst op 2 januari. (hij vervalt 7 januari). Kans dat ze een nieuwe krijgt voor de kerstvakantie is bestaande, maar dus geen zekerheid
Neem eens contact op met de gemeente en leg hen de situatie voor? Je kan bvb. die F kaart voor vertrek aanvragen en tegen dat jullie terug zijn ligt die klaar op het gemeentehuis.

Ter indicatie, mijn eID in september vernieuwd, 1 week na aanvraag kon ik die al gaan afhalen.

Terug
Bovenaan