Hoe starten met aandelen te analyseren / excel te gebruiken

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
Supporter
Ik ben een leek in diepgaande analyse en handel eigenlijk op buikgevoel.

Daarom vroeg ik me af hoe de experts hier starten met een aandeel te analyseren?
Is er een excel template/structuur die over het algemeen gebruikt wordt en op welke inputs moet er dan gelet worden bijvoorbeeld?

Door jaarrekeningen / 10k formulieren gaan lukt me wel, maar weet gewoon niet goed hoe ik eraan moet beginnen op vlak van verwerking van die cijfers :unsure:

Ik weet dat het misschien geen direct antwoord is maar op udemy hebt ge cursussen die dat redelijk goed aanleren voor meestal niet teveel geld.

https://www.udemy.com/courses/search/?q=company+valuation&ratings=4.5&sort=relevance&src=ukw

Ik heb persoonlijk deze gedaan ( extreem droge/saaie kerel wel) Maar wel interessant en veel bijgeleerd.

Misschien kunnen we hier een Tools topic van maken.

Met welke tools screenen jullie aandelen? Ik gebruik https://stockanalysis.com/ redelijk ok, mss soms iets te beperkt.

In IBKR heel wat info en veel meer documentatie te vinden dan bv. Bolero/Keytrade en andere brokers...

Om nu te beginnen met eigen analyses in Excel enz. zou ik nooit doen, het nut ontgaat me, je kan dan beter een 2de job nemen en dat geld investeren OF meer gaan genieten van 't leven en wat meer tijd spenderen met je naasten. We leven maar één keer...

Ik ben een leek in diepgaande analyse en handel eigenlijk op buikgevoel.

Daarom vroeg ik me af hoe de experts hier starten met een aandeel te analyseren?
Is er een excel template/structuur die over het algemeen gebruikt wordt en op welke inputs moet er dan gelet worden bijvoorbeeld?

Door jaarrekeningen / 10k formulieren gaan lukt me wel, maar weet gewoon niet goed hoe ik eraan moet beginnen op vlak van verwerking van die cijfers :unsure:
Ik werk dagelijks met financiële data in excel, en voor stock analyses sinds 2007. Toen was het de uitdaging om de historische data bijeen te schrapen (sommige ratio's stonden op msn money, de 10y history stond op yahoo finance, ...). Ondertussen zijn we 18 jaar verder en is er enorm veel veranderd, er staan nu veel meer kant en klare dashboards online klaar, en dan zitten we nog maar in het begin van de AI era.

De vraag is wat je juist wilt analyseren: wil je een high level view krijgen van een aandeel? Dan vind ik deze boek van Phil Town goed, die beschrijft hoe je high level kan screenen naar de juiste aandelen en hoe je ze dan kan analyseren. Wil je dieper ingaan op waarom een aandeel de laatste 6 maanden sterk gedaald is terwijl de fundamentals nog goed zijn? Dan zou ik Seeking Alpha aanraden, dan heb je ineens toegang tot de laatste analyses van auteurs die dit in detail beschrijven.
Bekijk ook zeker de tabellen in Security Analysis van Graham, er staan er niet zoveel in, maar hij vat de essentie van Value Investing goed samen en ik gebruik die tabellen nu nog altijd. Die kan je gemakkelijk in excel nabouwen.

Wil je starten met backtesting, optimization, pair trading, ... Dan vind ik Amibroker een goede start, dat is een gebruiksvriendelijk platform (met een gratis versie).

Laatst bewerkt:
Om nu te beginnen met eigen analyses in Excel enz. zou ik nooit doen, het nut ontgaat me, je kan dan beter een 2de job nemen en dat geld investeren OF meer gaan genieten van 't leven en wat meer tijd spenderen met je naasten. We leven maar één keer...
Excel is een hobby zoals een andere voor sommigen :tongue:
Als ik een aandeel analyseer wil ik door alle cijfers zelf gaan, ze zelf in excel narekenen, trend analyses erop toepassen, de maximum drawdowns simuleren, ... Dat spreekt mij meer aan dan gamen of tv kijken.

Excel is een hobby zoals een andere voor sommigen :tongue:
Als ik een aandeel analyseer wil ik door alle cijfers zelf gaan, ze zelf in excel narekenen, trend analyses erop toepassen, de maximum drawdowns simuleren, ... Dat spreekt mij meer aan dan gamen of tv kijken.
Jij investeert toch niet in individuele aandelen? Enkel ETF? Dus zegt toch genoeg over het nut van al die analyses....

Jij investeert toch niet in individuele aandelen? Enkel ETF? Dus zegt toch genoeg over het nut van al die analyses....
Ik investeer nog altijd nog in gewone aandelen, maar meer in ETF's de laatste jaren omdat er minder koopjes te doen zijn. Ik heb +- 100 trades gedaan in BAC alleen al (stock/calls/puts), die had ik niet gedaan als ik niet wist wat er financieel gaande was binnen BAC.

Terug
Bovenaan