Hoe steek jij het bestek in de afwasmachine?

Hoe steek jij het bestek in de afwasmachine?

• Handvat naar boven

Stemmen: 18 15,9%
  • Handvat naar onder

Stemmen: 46 40,7%
  • Aparte bestekschuif

Stemmen: 44 38,9%
  • Ik heb geen afwasmachine

Stemmen: 5 4,4%

• Totaal aantal stemmers
    113

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Toen we pas gingen samenwonen had ik met mijn vrouw hier wel eens discussies over. Ik heb het altijd geleerd om het bestek in de bestekkorf met het handvat naar onder te steken zodat het bestek beter gereinigd kan worden. Bij mijn vrouw thuis deden ze het altijd andersom, met het handvat naar boven zodat je het makkelijker kan vastnemen wat ook properder is omdat je het bestek dan niet vastpakt aan de kant waar je met je mond ook komt.

Sloef die ik ben doen we het op haar manier.

Een aparte besteklade had dit kunnen oplossen, maar dan heb je te weinig afwasruimte vanboven imo.

Handvat naar boven, is makkelijker om uit te nemen + is naar mijn persoonlijke mening even proper.

(Hier gingen de discussies over wc-rol naar de muur laten afrollen of andersom.
Andersom is het geworden, ik gewonnen... :woohoo:)

Handvat naar boven, puur vanuit veiligheid (steakmessen, schilmessen,...)
En nu je het zegt - of ja, je vrouw 😋 - is het ook properder zo.

Handvat naar onder.

Ik heb nog al mijn vingers dus lijkt wel ok.

edit: ik KAN de meeste zaken trouwens niet handvat up insteken want ons bestekmandje bestaat uit 2 "dekseltjes" met gaten in, je steekt dan 1 item per gat in. En die gaten zijn niet groot genoeg voor lepels of vorken. Dus onze vaatwas dwingt het af :)

We hebben een bestekblok in de afwasmachine. Messen met handvat naar boven, de rest met handvat naar beneden.

Maakt allemaal geen hol uit, volgens mij.

Lang leve de aparte besteklade...
Geen bestek meer dat te dicht opeen staat waardoor er nog vuil aan blijft hangen en per soort insteken.

Handvat naar boven, tot de vaatwas ooit de geest geeft waarna ik eindelijk terug een besteklade zal hebben.

Ik heb een grondige hekel aan een bestekmandje, maar net niet erg genoeg om een nieuwe te kopen wanneer er een perfect werkende vaatwasmachine ingebouwd in de keuken zat toen ik mijn appartement aankocht.

Handvat naar onder. Al gemerkt dat die bestekbakjes behoorlijk fragiel zijn. Als je dag in dag uit je bestek met de scherpere/dunnere kanten laat trillen tegen die bodem, krijg je volgens mij op den duur gaten in je bestekbakje. In mijn jeugd is het bestekbakje van de vaat van mijn ouders steeds meer achteruit gegaan tot daar op den duur 3 van de 6 compartimentjes niet meer bruikbaar waren, omdat er anders altijd wel bestek doorviel dat in de weg van de sproeier kwam te zitten.

Qua veiligheid maakt dat toch niets uit. Scherpe messen (schilmesjes) steek je nooit in de vaatwas, want die worden daardoor snel bot.
Als je je schilmessen wel in de vaat steekt, ben je waarschijnlijk iemand die niet weet hoe je zorg draagt voor messen en zijn die waarschijnlijk ook zodanig bot dat ze eveneens geen gevaar vormen in je bestekbak.

Daarenboven lijkt het me ook logisch dat je veel meer bestek op een deftige manier in dat bakje kan steken met de steel naar beneden. Een steel neemt veel minder plaats in dan een lepelschep of de tanden van een vork.

Laatst bewerkt:
Vroeger handvat naar boven, sinds een jaar ofzo omgekeerd omdat ik de indruk heb dat het nu wel properder wordt. En omdat ik eigenlijk wel geconcentreerd genoeg ben bij het uitladen om me er niet aan te snijden/prikken.

Handvaten beneden zodat de vuile kant goed gewassen wordt.
En in elk vakje een soort bestek zodat je dat er vlot kunt uithalen en in een keer kunt wegzetten in plaats van de vorken en de lepels en messen nog eens te moeten sorteren.

Handvat naar boven, gemakkelijker om te vullen en veilig met de kindjes. De sproeier zit langs onderen dus is zeker ook goed gewassen.

Laatst bewerkt:
En in elk vakje een soort bestek zodat je dat er vlot kunt uithalen en in een keer kunt wegzetten in plaats van de vorken en de lepels en messen nog eens te moeten sorteren.
Nee nee nee. Als je al je lepels bij elkaar gaat steken gaan die soms mooi in elkaar gaan passen ('spoonen' dus) waardoor er geen ruimte tussen is om deftig te wassen. Mengen is de boodschap!

Dit was voor mij echt een life changing moment toen ik voor het eerst het bestek reeds sorteerde bij het inladen.

Ondertussen ook een besteklade in de nieuwe vaatwas en ook hier groepeer ik soort bij soort.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan