Hoeveel tijd maak jij vrij om te lezen?

Avondland

Well-known member
Ik benijd dat wel, zoveel tijd vrijmaken om te lezen. Vroeger kon ik dat gemakkelijk, zeker voor ik een kind had maar ook voor ik mijn vrouw leerde kennen. De laatste tijd ligt het tempo weer wat lager, maar met vlagen stijgt dat weer. Ik ben wel blij dat de gevreesde "leesdip" er niet is gekomen. Sommige mensen lezen maandenlang geen enkel boek en dat is een schrikbeeld dat me bespaard is gebleven.

Zwaar literaire werken lees ik enkel in bepaalde periodes of wanneer ik er écht tijd voor wil vrijmaken. Met sommige werken moet je dagelijks goed kunnen doorlezen om mee te zijn met het verhaal. Met een dagelijks kwartiertje hier en daar kom je er dan niet.

De Jozefcyclus van Thomas Mann is zo'n voorbeeld van een werk dat ik énorm graag heb gelezen, maar kon dat ook doen in de tijd dat ik dagelijks met gemak meerdere uren kon vrijmaken om er helemaal in te duiken.
MODEDIT: Afgesplitst uit "Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?"

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik benijd dat wel, zoveel tijd vrijmaken om te lezen. Vroeger kon ik dat gemakkelijk, zeker voor ik een kind had maar ook voor ik mijn vrouw leerde kennen. De laatste tijd ligt het tempo weer wat lager, maar met vlagen stijgt dat weer. Ik ben wel blij dat de gevreesde "leesdip" er niet is gekomen. Sommige mensen lezen maandenlang geen enkel boek en dat is een schrikbeeld dat me bespaard is gebleven.

Zwaar literaire werken lees ik enkel in bepaalde periodes of wanneer ik er écht tijd voor wil vrijmaken. Met sommige werken moet je dagelijks goed kunnen doorlezen om mee te zijn met het verhaal. Met een dagelijks kwartiertje hier en daar kom je er dan niet.

De Jozefcyclus van Thomas Mann is zo'n voorbeeld van een werk dat ik énorm graag heb gelezen, maar kon dat ook doen in de tijd dat ik dagelijks met gemak meerdere uren kon vrijmaken om er helemaal in te duiken.
Goh ik heb gewoon een vrij vaste routine, dat helpt voor mij. In de ochtend een uur lezen met mijn koffie voordat ik mijn vriendin naar haar werk breng en zelf naar mijn werk vertrek, tijdens mijn lunch pauze een uur lezen en hier en daar 's avonds in een leeg moment nog eens een uurtje.

Goh ik heb gewoon een vrij vaste routine, dat helpt voor mij. In de ochtend een uur lezen met mijn koffie voordat ik mijn vriendin naar haar werk breng en zelf naar mijn werk vertrek, tijdens mijn lunch pauze een uur lezen en hier en daar 's avonds in een leeg moment nog eens een uurtje.
Ik had die routine vroeger ook:

- uur lezen 's ochtends
- uur lezen op de bus heen- en weer naar het werk (als ik niet met de fiets ging)
- half uur lezen tijdens de middagpauze
- meerdere uren lezen 's avonds

Mijn leven is echter veranderd, waardoor al die vrije uren "plots" verdwenen zijn.

Het belangrijkste is in mijn ogen dat ik gewoon blijf lezen, ook al is dat minder dan vroeger. Als de jaren vorderen ga ik ook meer vrije tijd krijgen om dat te kunnen doen.

Is het dan zo moeilijk geworden om 's avonds te lezen? Uw kind is toch nog heel jong, dus ik vermoed dat je na 20h een hoop vrije tijd hebt.
Ik lees nog wel, maar gewoon niet zoveel zoals vroeger. En vaak moet er nog huishouden gedaan worden of ben ik nog bezig met fotobewerking of is het gewoon kiezen tussen een serie/film of lezen.

's Avonds ben ik ook moe, dan is er ook een stuk minder concentratie om door te lezen en bij de les te blijven. Dat speelt minder een rol als ik een boek van Stephen King lees dan wanneer ik een boek van Thomas Mann lees. Dat dan weer ook wel.

Ik had die routine vroeger ook:

- uur lezen 's ochtends
- uur lezen op de bus heen- en weer naar het werk (als ik niet met de fiets ging)
- half uur lezen tijdens de middagpauze
- meerdere uren lezen 's avonds

Mijn leven is echter veranderd, waardoor al die vrije uren "plots" verdwenen zijn.

Het belangrijkste is in mijn ogen dat ik gewoon blijf lezen, ook al is dat minder dan vroeger. Als de jaren vorderen ga ik ook meer vrije tijd krijgen om dat te kunnen doen.
Welke uren zijn dan momenteel weggevallen en om welke reden?
Ik kan me voorstellen dat 's ochtends moeilijker is omdat je je kind moet helpen gereed maken voor school, maar de rest?

Ok, semi beantwoord in je laatste post :p .

Ik lees nog wel, maar gewoon niet zoveel zoals vroeger. En vaak moet er nog huishouden gedaan worden of ben ik nog bezig met fotobewerking of is het gewoon kiezen tussen een serie/film of lezen.

's Avonds ben ik ook moe, dan is er ook een stuk minder concentratie om door te lezen en bij de les te blijven. Dat speelt minder een rol als ik een boek van Stephen King lees dan wanneer ik een boek van Thomas Mann lees. Dat dan weer ook wel.

Ja, ik wou ook al opmerken dat een andere reden (naast de moeite doen om tijd vrij te maken) dat ik zoveel lees, gewoon is omdat ik zo'n toegankelijke boeken lees. Die zijn effectief ter ontspanning geschreven dus op dat vlak is er weinig verschil tussen zo'n boek lezen of een film kijken.

Ik heb echt een mentale switch moeten maken om terug meer te beginnen lezen. Heb het altijd graag gedaan maar als je steeds een smartphone en laptop bij de hand hebt is het verleidelijk om daarvoor te kiezen. Uiteindelijk heb ik, net als na sporten, echter wel een beter gevoel na het lezen. Het voelt aan alsof je je tijd goed besteed hebt.

In de praktijk ben ik echter al heel blij met 1u per dag.

Hoeveel ik lees verschilt per periode en hoe ik mij voel.
Ik zit momenteel in een leesdipje. Ik heb enorm veel last om geconcentreerd te blijven en ben heel snel afgeleid. Waarschijnlijk omdat ik best wel wat dingen aan lijn hoofd heb en ik moe ben / slecht slaap. Maar onder normale omstandigheden probeer ik eigenlijk niets anders te doen dan lezen nadat het avondeten is afgeruimd en de katten verzorgd zijn.

De laatste weken game ik af en toe of zit ik te veel te scrollen op het internet 🤦‍♀️

Ik lees eigenlijk op dagelijkse basis niet zo veel. Op werkdagen lees ik enkel 's ochtends op de trein een kwartier (op de terugrit ben ik vaak al te moe + geen zitplaats). Heel af en toe neem ik mijn boek ook nog 's avonds voor het slapengaan ter hand, maar dan dommel ik na een bladzijde of 2 al in slaap.

Ik haal vooral in de weekends en vakanties veel leestijd in. Ik heb geen drukbezette agenda's, kinderen om voor te zorgen, of wilde reisplannen, dus buiten de huishoudelijke taken zijn mijn weekends en verlofdagen vrij om te spenderen zoals ik wil. Dan lees ik toch gemakkelijk een 3 à 4-tal uur per dag. Als ik een weekend heel weinig heb kunnen lezen, loop ik daar toch wat slechtgezind van rond.

Moet ook in de mood zijn voor de sfeer van het boek. Bulgakov "The Master & The Margarita" ligt al meer dan drie jaar te wachten, echt geen zin in maar mocht er een artikel over in de krant staan zou ik er rapper aan beginnen denk ik.

Moet ook in de mood zijn voor de sfeer van het boek. Bulgakov "The Master & The Margarita" ligt al meer dan drie jaar te wachten, echt geen zin in maar mocht er een artikel over in de krant staan zou ik er rapper aan beginnen denk ik.
Dat boek swingt als een tiet, verwacht je zeker niet aan langdradigheid. Maar 'k snap het wel, soms heb je niet altijd zin om zo'n klassieker aan te vangen omdat ze soms nogal intimiderend zijn. Ik zou een herlezing willen doen van Mann's Doktor Faustus, maar ik denk dat ik dat ga moeten wagen met een recentere vertaling die vlotter leest.

't Is bij mij de gewoonte wat te lezen voor ik ga slapen. Dan heb ik altijd een extra motivatie om niet TE laat in m'n bed te kruipen. Iets kleins om op 't einde van de dag nog naar uit te kijken. Het helpt mij ook enorm om erna in te slapen, iets waar ik anders vaak problemen mee heb.

2 Nadelen:
- Soms na 2 pagina's al in de pit gaan en de volgende dag moeten herlezen :unsure:
- Als het spannend is (of bijna het einde van 't boek) toch te lang doorlezen en dan kan het wel eens laat worden.

Aan dit tempo krijg ik er natuurlijk niet veel boeken doorgejaagd, maar dat stoort me eigenlijk niet.

Routine is daar bij mij heel belangrijk voor. Ik merk dat als die routine doorbroken wordt, het lezen langzaam aan minder en minder wordt.
Komt er eigenlijk op neer dat eens ik minder lees, ik gestaag minder en minder en minder lees.

Helaas veel te weinig, ik vind het in mijn drukke leven moeilijk om er tijd voor te maken. 's Avonds voel ik mij dikwijls te moe om nog een boek te hand te nemen. Als ik moe ben kan ik daar echt mijn hoofd niet bij houden.

MODEDIT: Afgesplitst uit "Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?"

Leesdip heb ik wel gehad, eentje van 20 jaar :biglaugh: nu terug mijn eerste boek bijna uitgelezen, dankzij mijn e-reader!
Ik ga nu vroeger naar bed, en dat is gewoon een uurtje of 2 leestijd :)

Ik hoop dat dit ook de aandachtsboog terug wat gaat vergroten

Dagelijks ongeveer een halfuurtje voor het slapen gaan. E-reader heeft bij mij ook gezorgd voor een hele nieuwe leeservaring. Vanaf volgende week verlof en dan zal ik wel weer wat meer uren gaan lezen.

't Is bij mij de gewoonte wat te lezen voor ik ga slapen. Dan heb ik altijd een extra motivatie om niet TE laat in m'n bed te kruipen. Iets kleins om op 't einde van de dag nog naar uit te kijken. Het helpt mij ook enorm om erna in te slapen, iets waar ik anders vaak problemen mee heb.

2 Nadelen:
- Soms na 2 pagina's al in de pit gaan en de volgende dag moeten herlezen :unsure:
- Als het spannend is (of bijna het einde van 't boek) toch te lang doorlezen en dan kan het wel eens laat worden.

Aan dit tempo krijg ik er natuurlijk niet veel boeken doorgejaagd, maar dat stoort me eigenlijk niet.
Ha, zeer herkenbaar :D

Vooral 's avonds voor het slapen gaan dus. De kinderen kunnen zich wel goed bezig houden dus nu lees ik overdag ook regelmatig wel wat maar 't gebeurt toch regelmatig dat één van de drie iets komt vragen ofzo en dat leidt wel wat af.
En er is ook gewoon nog wel wat werk in huis te doen. 's avonds is dan het ideale moment.

Mijn favoriete leestijd is in het weekend op een terrasje. Ik kijk daar tijdens de week echt naar uit. 's Avonds probeer ik ook wel te lezen, maar zoals eerder gezegd is mijn concentratie-niveau niet altijd optimaal. Probeer tegenwoordig wel sneller een boek vast te nemen dan andere media te consumeren of erger nog eindeloos scrollen op Reddit.

Of "Sympathy for the Devil" van The Rolling Stones op (repeat) zetten, kan misschien ook helpen. Het boek was een inspiratie voor het nummer.

Terug
Bovenaan