Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum

Het belangrijkste stukje "Zij leggen per dag gemiddeld vier privékilometers af."
Dus 120 privékilometers per maand als woon-werk wegvalt door thuiswerk. Zit niet ver van die 0,5€ per km dus...

Uitzuivering van alle factoren komt op 8 km per dag. En da's dus 1500/3000 km/jaar, maar vooral een auto aankoop die wegvalt.

En nee, die 0,5 euro belasting/km klopt niet, dat is hier al duidelijk gezegd.

Dat is hier weer eens aan het afglijden in een bedrijfswagentopic..
Omdat transport nu eenmaal een component is van die stevig stijgende levenskost.

Nu is de diesel 2,1euro ofzo. Zou mij niet verbazen dat we in 2030 aan 3,5/4euro per liter gaan zitten.

Uitzuivering van alle factoren komt op 8 km per dag. En da's dus 1500/3000 km/jaar, maar vooral een auto aankoop die wegvalt.

En nee, die 0,5 euro belasting/km klopt niet, dat is hier al duidelijk gezegd.
Maar dan kom je dus op 240 privékilometers per maand (als woon werk verkeer volledig weg valt). Stel nu nog dat je zoals ik 400km woon/werkverkeer per maand doet (de meeste van mijn collega's en concullega's komen daar niet meer aan), dan zit je dus op een totaal vaan 640km/maand.
Dan kom je nog steeds op 31c/km. Dat lijkt me nog steeds verre van "amper belast" zoals vaak wordt gedacht...
Voor de prijsstijgingen van benzine, was 33c/km ongeveer de TCO voor een auto.

Maar dan kom je dus op 240 privékilometers per maand (als woon werk verkeer volledig weg valt). Stel nu nog dat je zoals ik 400km woon/werkverkeer per maand doet (de meeste van mijn collega's en concullega's komen daar niet meer aan), dan zit je dus op een totaal vaan 640km/maand.
Dan kom je nog steeds op 31c/km. Dat lijkt me nog steeds verre van "amper belast" zoals vaak wordt gedacht...
Voor de prijsstijgingen van benzine, was 33c/km ongeveer de TCO voor een auto.
Opnieuw: die 31 cent is niet het bedrag aan belastingen, maar is de basis om je belastingen te betekenen.de kost voor jou zal ongeveer de helft zijn.

Voor een 'gewone' autobezitter die dezelfde kilometers doet, zal de kost van een auto die hij een vijftiental jaar gebruikt aan zo weinig km's wss rond de één euro per km zitten.

Want de TCO was niet berekend op zo'n laag aantal km's, he, die stijgt heel sterk als je weinig km's doet.

Opnieuw: die 31 cent is niet het bedrag aan belastingen, maar is de basis om je belastingen te betekenen.de kost voor jou zal ongeveer de helft zijn.

Voor een 'gewone' autobezitter die dezelfde kilometers doet, zal de kost van een auto die hij een vijftiental jaar gebruikt aan zo weinig km's wss rond de één euro per km zitten.

Want de TCO was niet berekend op zo'n laag aantal km's, he, die stijgt heel sterk als je weinig km's doet.
Het klopt dat u dat netto de helft kost, maar die privékilometers zijn dan ook gewoon een deel van uw loon dat op hetzelfde percentage belast wordt.

Die TCO stijgt omdat er een aantal "vaste kosten" bij zitten. Maar vergelijk het dan met Lynk & Co waar je 550€ betaalt voor 1250km/maand en de wagen op exact dezelfde manier kan gebruiken én kan onderverhuren om de prijs nog verder te drukken... Je rijdt ongeveer de helft van het aantal km's zelf, en de andere helft kan je dus doorverhuren, dus uw prijs komt dan op 275€/maand (versimpeld beeld aangezien je waarschijnlijk niet altijd huurders gaan vinden).

Nu, we gaan hier off-topic. Mijn punt was vooral dat het VAA plots helemaal niet meer zo "onrealistisch laag" is nu die woon/werk km's voor een deel van de werknemers zijn weggevallen. Er zullen er veel zijn die goedkoper zelf een auto zouden voorzien...

Wij verdienen als koppel minder, hebben een kind én ook een hond (ook twee huisdieren dus :unsure: ) en wij kunnen +- 500€/maand sparen. Der zal eerder iets mis zijn met hun omgang met hun financiën.

Kwestie van die auto's. Wij hebben pas (helaas) ook een nieuwe auto moeten kopen, ik wou enorm graag een bepaalde SUV in de garage, kostprijs +-30k, uiteindelijk zijn wij gegaan voor een Ford Focus van 10k. Waarom? Omdat wij vinden dat je als -30 jarige echt geen auto nodig hebt van 30-40k. Dat geld kunnen we op veel vlakken nog anders gebruiken + we houden graag onze buffer spaargeld.
Moesten wij het kunnen financieren op 4-5 jaar aan lage rente zouden wij dat overwegen, maar puur en alleen omdat we het geld al hebben staan en we het dus direct kunnen aflossen als er iets aan de hand is.

Ik zie dat gebrek aan voeling met de realiteit bij mij in mijn dichte vriendenkring ook, maar ik heb enorm de indruk dat veel mensen echt niet beseffen welke kosten er allemaal op u af komen als je alleen/samen gaat wonen.
Uitspraken genre:
"Nu krijgen wij hier ineens een afrekening KI binnen, 1000€ te betalen, ja, dat is een probleem he, hadden we niet voorzien" - want inderdaad, een afrekening KI bestaat.
"Wij hebben een nieuw keuken gekocht bij leverancier X, echt bangelijk mooi, normaal gingen we het dak isoleren, maar ja, we moeten toch eten kunnen maken hé?" Hun huidige keuken is echt perfect in orde btw. Is gewoon een witte lakkeuken met toestellen van max 15-20j oud. Huis heeft volgens mij een EPC van 800-900, maar het moet mooi zijn hé.
"Wij gaan dit jaar 3x op reis, 1x skiën, 1x met de vlieger en een midweek ergens tussendoor. Ja, we hebben de wanderlust ( :puke: ) wel te pakken." - Zelfde koppel heeft wel gevraagd om hun energie factuur te spreiden want ze konden het niet in een keer betalen.
En ik kan er zo nog een deel opschrijven helaas.
Voor zo'n uitspraken werd ik hier vorige maand gelyncht door enkele forumgangers: "ge moet ni bepalen wat uw vrienden/collega's met hun budget doen. Altijd met uw gemoei" :rofl:
En nu zie ik de eerste pagina's hier vol commentaar staan: hetzij op vrienden, collega's of mensen uit dat ene HLN artikel :).
En ik volg uw mening volledig, er heerst echt grote financiële ongeletterdheid tussen de bevolking..
Ik doe bijvoorbeeld ook een flexijob (leveren van warme maaltijden). Hoe vaak ik niet moet leveren in sociale woonwijken waar mensen voor 10-15€ aan voeding bestellen en 6€ transportkosten betalen voor een afstand (in vogelvlucht) van nog geen 500m. En niet éénmalig hé. We spreken hier over 1-2x/week.
Maar het zijn dan die mensen die gaan klagen dat ze niet rondkomen. Ik heb het artikel van dat koppel met hun 3900€ niet kunnen lezen, maar zag een tweet voorbijgaan waarbij ze blijkbaar zeiden dat ze 50€/mnd voor een toekomstige woning spaarden en 75€ voor hun trouw?
Komaan zelfs al stijgen de woningprijzen 1% (pak een appartement van 250k), dan lopen ze elke maand serieus achter de feiten aan. Ze kunnen de inflatie nog niet eens bijbenen. En waarom niet eerst alles op de woning zetten en daarna trouwen? Uw woning wordt alleen maar duurder, ziet dat ge die dan eerst koopt. Uw trouw gaat ni gaan lopen hé. Getrouwd of ni, als ge van mekaar houdt, blijft ge wel samen en zal die trouw ni bepalen of de relatie al dan niet succesvol is. En tuurlijk gun ik hen die trouw, maar...#prioriteiten
Hoe rapper ge in uwzelf kunt investeren (en vn de huur af zijt), hoe rapper ge er financieel beter van zult worden en hoe rapper ge andere leuke zaken zult kunnen doen.

Volgens studies zijn Belgische woningen 20% overgewaardeerd.
Nu de rente stijgt gaan meer en meer mensen moeilijker grote bedragen kunnen lenen.

Woningen gaan volgens mij niet duurder en duurder worden. Nu alles blijft vraag en aanbod natuurlijk maar als grote groep potentiële kopers geen leningen meer kunnen afbetalen dan ga je toch een verkoeling van de markt krijgen.

Nu zoals je zegt : kleine besparingen kunnen veel doen. Waarom take out doen 2x per week??
Ook domme dingen : praktisch iedere dag zie ik dezelfde oude peugeot 106 voorbij mij vlammen op een stuk waar je 70 mag. Gegarandeerd dat deze paar keer per jaar wordt geflitst (is een stuk die daar bekend voor staat). Dat is puur weggesmeten geld.

Nu de rente stijgt gaan meer en meer mensen moeilijker grote bedragen kunnen lenen.

Woningen gaan volgens mij niet duurder en duurder worden. Nu alles blijft vraag en aanbod natuurlijk maar als grote groep potentiële kopers geen leningen meer kunnen afbetalen dan ga je toch een verkoeling van de markt krijgen.

Nu zoals je zegt : kleine besparingen kunnen veel doen. Waarom take out doen 2x per week??
Ook domme dingen : praktisch iedere dag zie ik dezelfde oude peugeot 106 voorbij mij vlammen op een stuk waar je 70 mag. Gegarandeerd dat deze paar keer per jaar wordt geflitst (is een stuk die daar bekend voor staat). Dat is puur weggesmeten geld.
Zeggen ze al zeker 20 jaar :p

Zeggen ze al zeker 20 jaar :p

sinds ongeveer 2000 is er inderdaad een serieuse stijging van woningprijzen geweest. De lage rente hielp daar ook bij. Aangezien deze nu aan het stijgen is gaat het wel een invloed hebben op de leencapaciteiten van mensen, zeker diegene die nu al op hun max lenen.

Verkoeling is geen daling.

Zoals al eerder gezegd, er is al 20 jaar lang een of ander rapport dat huisprijzen overgewaardeerd zouden zijn in België. :p

Het is maar 2-3% voor een lening op dit moment. Dat gaat het grote effect niet veroorzaken. Ja, betekent dat de bevolking minder kan lenen maar genoeg kapitaal nog op de rekeningen :p. Je mag er zeker van zijn dat de Belgische staat ten alle kosten gaat vermijden dat huisprijzen stevig zouden dalen hier. :p

Desnoods laat men de leningen langer lopen. Er zijn landen waar men op 40 jaar leent :p.

Is toch echt typisch "whataboutism", nee?

Ik vind ook dat men daar OOK iets aan moet doen. En ja, het zou fijn zijn als men daar tegelijkertijd iets aan doet.
Maar "niets" blijven doen omdat we "ergens anders" "niets aan doen", dat vind ik pas echt triestig beleid.

Voor mij ook graag minder belasting op arbeid.

Ik ben overigens niet volledig tegenstander van bedrijfswagens, maar de mate en vorm waarin het nu bestaat wel. Als we het echt als "tool" van vergroening gaan gebruiken, zorg dan ook dat het "modale" wagens zijn die op de 2de hands markt komen die je subsidieert als overheid. En niet wagens van 60k+ die je nu zoveel ziet. Want nu zijn veel van die bedrijfswagens zelfs na vier jaar NIET betaalbaar voor "Jan Modaal".

Ja en nee, heel die scheefgegroeide situatie met bedrijfswagens is het resultaat van de hoge belasting op loon. Dat is de laatste 10-15 jaar alleen maar meer scheefgegroeid waarbij steeds meer bedrijven salariswagens geven ipv loon en/of bonus.

Die wagens van 60K+ vallen meer op in het straatbeeld, maar dat blijft (voorlopig, tot iedere bedrijfswagen verplicht elektrisch moet zijn) een minderheid: in de top 10 van bedrijfswagens in België zit misschien 1 model voor een deel in die range.
Al verbaas ik me ook over het aantal BMW 5 / X5 / ... in het straatbeeld maar dat is een andere discussie ;)

Ik ben trouwens minder positief over bedrijfswagens als tool van vergroening: we spreken over pakweg 20-25% van het wagenpark. En nog te bekijken hoe de doorstroom van tweedehands bedrijfswagens evolueert als ze allemaal elektrisch zijn, met een basisprijs die 30% hoger ligt dan een vergelijkbare benzine of diesel, dus tweedehands qua prijs ineens niet meer zo interessant voor een particulier om die te kopen...

Het is maar 2-3% voor een lening op dit moment. Dat gaat het grote effect niet veroorzaken. Ja, betekent dat de bevolking minder kan lenen maar genoeg kapitaal nog op de rekeningen :p. Je mag er zeker van zijn dat de Belgische staat ten alle kosten gaat vermijden dat huisprijzen stevig zouden dalen hier. :p

Niet overtuigd hier: lenen aan 1% VS lenen aan 3% in combinatie met dure brandstof, energie, strengere bouwnormen en record prijzen voor bouwmaterialen - daar gaat een redelijke groep toch last van ondervinden i.f.v. leencapaciteit. Met wat pech gaan er nog verplichtingen volgen voor de banken om wat meer reserve te voorzien.

Ik geloof dan ook dat bepaalde woningen echt wel gaan dalen in prijs.

Voor bestaande woningen zie ik geen issues, voor nieuwbouw wel. Zowel wij als concurrenten zien onze verkoop drastisch zakken. Soms maanden waar we normaal 30-40 woningen verkopen en nu plots maar 5 woningen (of minder).

Ook totaal geen idee waarom 2x/week take out. Vind het zelf ook bizar.
Toppunt datk als flexijobber al gehad heb: klant bestelt een ijsje..en moest geleverd worden...200m verder.. wtf zelfs? Nu das makkelijk verdiend voor het bedrijf

Er zullen er veel zijn die goedkoper zelf een auto zouden voorzien...
Straks moeten we nog medelijden krijgen met de bezitters van een bedrijfswagen.

En uw eigen voorbeeld stelt dus 100 euro per maand netto aan VAA. 100 euro voor een nagelnieuwe auto waar je verder geen onderhoud, keuring belastingen of verzekering op betaald als werknemer? Lijkt me niet echt realistisch om te zeggen dat het goedkoper is om een eigen auto te kopen.

Straks moeten we nog medelijden krijgen met de bezitters van een bedrijfswagen.

En uw eigen voorbeeld stelt dus 100 euro per maand netto aan VAA. 100 euro voor een nagelnieuwe auto waar je verder geen onderhoud, keuring belastingen of verzekering op betaald als werknemer? Lijkt me niet echt realistisch om te zeggen dat het goedkoper is om een eigen auto te kopen.
& again, voor het gebruik van die auto, niet voor het eigendom. Er wordt continu gedaan alsof dat VAA een vergoeding moet zijn voor het niet te hoeven kopen van een auto. Dat is het niet, het is een vergoeding voor het aantal gereden privékilometers met de auto...

& again, voor het gebruik van die auto, niet voor het eigendom. Er wordt continu gedaan alsof dat VAA een vergoeding moet zijn voor het niet te hoeven kopen van een auto. Dat is het niet, het is een vergoeding voor het aantal gereden privékilometers met de auto...
Je moet toch het totaalplaatje er bij nemen als je wil vergelijken? Jij kijkt enkel naar de VAA en doet bijna alsof dat diefstal is, maar dat valt nog steeds niet te vergelijken met de kosten van een eigen auto.
Anders nemen we enkel de kost van de aankoop, dan past het weer beter in het plaatje van wie zegt dat bedrijfswagens wel een groot voordeel zijn.

Je moet toch het totaalplaatje er bij nemen als je wil vergelijken? Jij kijkt enkel naar de VAA en doet bijna alsof dat diefstal is, maar dat valt nog steeds niet te vergelijken met de kosten van een eigen auto.
Anders nemen we enkel de kost van de aankoop, dan past het weer beter in het plaatje van wie zegt dat bedrijfswagens wel een groot voordeel zijn.
Maar het is ook enkel het stuk VAA dat als "loon" wordt gegeven... Het VAA voor een gsm is 12€. Als uw werkgever u een smartphone van 200€ laat gebruiken ga je toch ook niet zeggen "amai dat is een goeie deal, want 12€ is minder dan 200€!"

Maar het is ook enkel het stuk VAA dat als "loon" wordt gegeven... Het VAA voor een gsm is 12€. Als uw werkgever u een smartphone van 200€ laat gebruiken ga je toch ook niet zeggen "amai dat is een goeie deal, want 12€ is minder dan 200€!"
Maar die 12 euro zal toch niet enkel zijn voor de gsm, maar ook belkrediet? Wat bij zelfbetalers doorgaans 15-40 euro per maand is.

Terug
Bovenaan