Hoge levenskost baart zorgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pan
  • Startdatum Startdatum
Ben ik ook van overtuigd. Heel wat armoede die we niet zien omdat de grote meerderheid van dit forum zich in hogere sociale kringen begeeft.
Ik weet het ook maar door mijn job. Bijna al mijn vrienden zijn dikbetaalde IT'ers. Ik werk met langdurig werklozen. Da's een volledig andere wereld. Van praten over een nieuwbouwvilla en een Tesla als bedrijfswagen tot een coaching online moeten doen omdat de mens geen geld meer heeft voor een treinticket en moet lenen bij zijn vrienden om eten te kopen. Vorige week had ik nog iemand die begon te huilen aan mijn bureau omdat de uitkering niet voldoende meer is om rond te komen . Ik kom er bijna schizofreen van.

Haha waarschijnlijk. Anyways, dit koppel is vrij bekend.
Ik geloofde dat eerst ook niet, maar dat is dus echt zo.
Het is niet omdat jij en ik zoiets niet kunnen voorstellen, dat er geen koppels zijn die dat dus effectief in praktijk omzetten. :tongue:

Ik overdrijf wel eens (je kent mij al), maar ik post ook wel eens extreme posts die echter wel gewoon waar zijn.

Ik begrijp dat ook niet hoor, dat er koppels zijn die 1000+ eurokes aan eten spenderen per week, maar ze bestaan wel.

Nu ja, zolang ze er zelf gelukkig mee zijn, is het goed denk ik? Wij moeten de rekening van een ander niet maken (en betalen). ;)
Ik ben er alvast niet jaloers op, TE is TE zelfs voor mij.
Ik heb nonkel en tante die ook wel elk weekend 2-3 dagen restaurant doen maar die verdienen ook goed hun boterham dusja
Wonen doen ze in bescheiden appartement
Ik weet het ook maar door mijn job. Bijna al mijn vrienden zijn dikbetaalde IT'ers. Ik werk met langdurig werklozen. Da's een volledig andere wereld. Van praten over een nieuwbouwvilla en een Tesla als bedrijfswagen tot een coaching online moeten doen omdat de mens geen geld meer heeft voor een treinticket en moet lenen bij zijn vrienden om eten te kopen. Vorige week had ik nog iemand die begon te huilen aan mijn bureau omdat de uitkering niet voldoende meer is om rond te komen . Ik kom er bijna schizofreen van.
Ze kunnen ook gaan werken natuurlijk :unsure:

Want iedereen heeft de capaciteiten om, als ze vandaag ontslagen worden, morgen al ander werk te hebben?

Omscholen naar een knelpuntberoep kan natuurlijk perfect samen met een voltijdse job? (Leeftijds)discriminatie is een ingebeeld iets?

Want iedereen heeft de capaciteiten om, als ze vandaag ontslagen worden, morgen al ander werk te hebben?

Omscholen naar een knelpuntberoep kan natuurlijk perfect samen met een voltijdse job? (Leeftijds)discriminatie is een ingebeeld iets?
1) langdurige werklozen
2) ze zoeken volk a volonté, ook voor jobs waar je niets voor hoeft te kunnen
3) als je al zekere leeftijd hebt en je hebt geen spaargeld ondanks altijd gewerkt lijkt me wat vreemd. Het is niet dat het leven al 30 jaar zo duur is als nu
4) mijn vriendin heeft opleiding (schakeljaar + master) gedaan terwijl ze voltijds aan het werk was

Niet overtuigd hier: lenen aan 1% VS lenen aan 3% in combinatie met dure brandstof, energie, strengere bouwnormen en record prijzen voor bouwmaterialen - daar gaat een redelijke groep toch last van ondervinden i.f.v. leencapaciteit. Met wat pech gaan er nog verplichtingen volgen voor de banken om wat meer reserve te voorzien.

Ik geloof dan ook dat bepaalde woningen echt wel gaan dalen in prijs.
"Bepaalde", dat wel. Van die oude krotten op afgelegen plaatsen wel.

Maar ohwee alles wat een beetje centraal ligt, ik zie daar gerust nog een tijdje 5% per jaar bijkomen

Ja het is nogal specifiek. Vaak mensen uit een achtergrond van burn-out, langdurig ziek geweest, vaak ook wat zwakker in de maatschappij.
Maat van mij werkt voor GTB en de commentaar "ze kunnen ook gaan werken" laat net zien wat het probleem is. Sommige mensen denken echt dat het voor iedereen zo simpel is, maar dat is het verre van.

Prachtig voorbeeld van BeyondGaming mentaliteit.
Geld te kort, gewoon gaan werken. Geen diploma, gewoon diploma halen terwijl je full time werkt (ik doe het nu, dus ik weet hoe zwaar het is). Niet genoeg verdienen? Gewoon van job veranderen. Wonen in een huis dat geld kost om te verwarmen, easy man, gewoon nieuw huis kopen. Geen spaargeld hebben, wat voor een loser zijt gij.

Ik ben zelf ook schuldig aan sommige van die uitspraken, maar soms het loont echt wel om verder te kijken dan uw eigen neus lang is. Het is in mijn ogen een tendens die sinds het einde van de corona crisis en begin van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland zich hier op BG is aan het ontwikkelen, dat compleet verlies aan realiteit dat er nog andere sociale klassen bestaan dan de (al dan niet hoge) middenklasse.

Welja, in veel gevallen is het wel de realiteit.

Wij zijn hier komen wonen en werken alle 2, hebben 2 kinderen en ondertussen verbouwingen regelen en heel de tuin onderhouden. Na 6mnd is de binnenkant volledig afgewerkt (nieuwe keuken, nieuwe slaapkamers, nieuwe gordijnen, etc etc etc.).

Laatste 4-6 weken zit ik al bijna elke avond van 20-22h buiten in de tuin. Hagen scheren, afvalberg hakselen, onkruid jungle wegdoen, gras maaien, stukken inzaaien etc etc etc.

Denk dat ons nieuwe huis tegen eind van dit seizoen wel "klaar" is.

Onze buurman woont hier ondertussen al 6y blijkbaar. Zijn kot is een half krot en zijn tuin een jungle. Deze week eens mee samengezeten. De verbouwingen gaan niet vooruit want hij heeft geen tijd en ze hebben geen geld genoeg. Hij zit elke avond met zijn kinders van 1 en 3 tot 10h buiten in zijn hof en elke keer 4-6-8 pinten drinken (elke dag). De madam werkt halftijds ofzo als "kruidenexpert" (madeliefjes pletten naar olie en van die toestanden :woohoo: ). Die heeft nu een soort educatief verlof (wordt betaald om te studeren) is nu aan het studeren om verpleegster te worden zodat ze meer kan verdienen (maar het is zo zwaar en gaat niet goed vooruit). Ik werk 2-3d per week thuis en zie ze dus veel want mijn bureau kijkt uit over de tuinen hier. Die zit letterlijk elke dag continu in haar vuilen hof niks te doen. Boekjes lezen, saffenroken, in de zon liggen, telefoon, ...

Ja, aan wie ligt het dan?

Welja, in veel gevallen is het wel de realiteit.

Wij zijn hier komen wonen en werken alle 2, hebben 2 kinderen en ondertussen verbouwingen regelen en heel de tuin onderhouden. Na 6mnd is de binnenkant volledig afgewerkt (nieuwe keuken, nieuwe slaapkamers, nieuwe gordijnen, etc etc etc.).

Laatste 4-6 weken zit ik al bijna elke avond van 20-22h buiten in de tuin. Hagen scheren, afvalberg hakselen, onkruid jungle wegdoen, gras maaien, stukken inzaaien etc etc etc.

Denk dat ons nieuwe huis tegen eind van dit seizoen wel "klaar" is.

Onze buurman woont hier ondertussen al 6y blijkbaar. Zijn kot is een half krot en zijn tuin een jungle. Deze week eens mee samengezeten. De verbouwingen gaan niet vooruit want hij heeft geen tijd en ze hebben geen geld genoeg. Hij zit elke avond met zijn kinders van 1 en 3 tot 10h buiten in zijn hof en elke keer 4-6-8 pinten drinken (elke dag). De madam werkt halftijds ofzo als "kruidenexpert" (madeliefjes pletten naar olie en van die toestanden :woohoo: ). Die heeft nu een soort educatief verlof (wordt betaald om te studeren) is nu aan het studeren om verpleegster te worden zodat ze meer kan verdienen (maar het is zo zwaar en gaat niet goed vooruit). Ik werk 2-3d per week thuis en zie ze dus veel want mijn bureau kijkt uit over de tuinen hier. Die zit letterlijk elke dag continu in haar vuilen hof niks te doen. Boekjes lezen, saffenroken, in de zon liggen, telefoon, ...

Ja, aan wie ligt het dan?
6 weken lang 2h lang in de tuin aant werken?
Heb je 2 hectare tuin of?

Gelaat me denken aan mijn gepensioneerde buurman die alles analyseert en bestudeert wat er gaande is op de straat. Leef en laat leven.
Besef even hoe zuur je overkomt.
Je buren hebben duidelijk andere prioriteiten als jouw. Zijn ze daarmee luier dan jouw? Maybe, aan de andere kant hebben ze misschien meer tijd voor hun kinderen als jullie. Maar who’s to judge…

Gelaat me denken aan mijn gepensioneerde buurman die alles analyseert en bestudeert wat er gaande is op de straat. Leef en laat leven.
Je buren hebben duidelijk andere prioriteiten als jouw. Zijn ze daarmee luier dan jouw? Maybe, aan de andere kant hebben ze misschien meer tijd voor hun kinderen als jullie. Maar who’s to judge…
Eigenlijk niemand. Maar dan moeten ze niet klagen dat het niet vooruit gaat en ze geen geld hebben.
In het geval van die buren is dat toch hun eigen keuze/fout ? Dan moet je ook niet klagen

4500m2, 100m haag, 20 fruitbomen, 100m2 moestuin. Dus ja, wel wat werk. Vooral als het 6y verwaarloosd is.

Maar dan moeten ze niet zitten zagen en klagen dat hun verbouwingen niet vooruit gaan en dat ze geen geld hebben.

Met restaurant kosten erbij ?
Waar gaat die mens winkelen, en vooral. Hoeveel eet die :eek:
Ik vindt dat persoonlijk niet zo'n abnormaal hoog bedrag. Bij ons zal het niet veel lager zijn (gezin van 3). Voeding is dan ook onze grootste uitgavepost.
Ge moet daar niet abnormaal zot voor doen om aan zo'n bedragen komen. Ik spreek dan wel van voeding in de "ruime zin", dus al uw restaurantbezoeken, dranken die ge koopt moet ge daar uiteraard in opnemen. Om een voorbeeld te geven als ik ga werken ga ik altijd uit lunchen. Een lunch is makkelijk 12€ per lunch, dat is gewoon de prijs van een dagschotelke. Dat is dan op maandbasis reeds (12x20d) = 240€ an dat is dan enkel voor één middagmaal voor één persoon (allée de helft daarvan wordt met een maaltijdcheque gedekt uiteraard).

Dat is dan op maandbasis reeds (12x20d) = 240€ an dat is dan enkel voor één middagmaal voor één persoon.
Dat is mijn volledige maandbudget voor boodschappen (dus meer dan eten alleen) voor "anderhalf" personen en een hond die vaak ook nog kan meescharrelen nadien. 😑
En wij eten ook wel een frietje van de frituur of een belegd broodje.

Zal vooral afhangen van je inkomen, gewoontes die je van thuis mee kreeg, voorkeuren voor maaltijden en hoe goed/slecht/graag je kookt zeker?
Mijn ouders zitten met 2 bvb ook aan meer dan het dubbele voor voeding dan ik.

Ik vindt dat persoonlijk niet zo'n abnormaal hoog bedrag. Bij ons zal het niet veel lager zijn (gezin van 3). Voeding is dan ook onze grootste uitgavepost.
Ge moet daar niet abnormaal zot voor doen om aan zo'n bedragen komen. Ik spreek dan wel van voeding in de "ruime zin", dus al uw restaurantbezoeken, dranken die ge koopt moet ge daar uiteraard in opnemen. Om een voorbeeld te geven als ik ga werken ga ik altijd uit lunchen. Een lunch is makkelijk 12€ per lunch, dat is gewoon de prijs van een dagschotelke. Dat is dan op maandbasis reeds (12x20d) = 240€ an dat is dan enkel voor één middagmaal voor één persoon (allée de helft daarvan wordt met een maaltijdcheque gedekt uiteraard).
Iedere dag gaan lunchen vind ik toch vrij abnormaal. :unsure: Met 1x te gaan lunchen kun je zelfs al 4x een broodje halen.

Elk zijn keuze natuurlijk maar imo als je zoveel nodig hebt voor uw wekelijkse uitgaven voor eten kan je wel gerust zeggen dat er nog marge zit om te besparen zonder dat men daardoor honger zal lijden.

Zal vooral afhangen van je inkomen, gewoontes die je van thuis mee kreeg, voorkeuren voor maaltijden en hoe goed/slecht/graag je kookt zeker?
Mijn ouders zitten met 2 bvb ook aan meer dan het dubbele voor voeding dan ik.
Klopt wel, maar wij gaan natuurlijk wel met 2 fulltime werken. We koken trouwqens 's avonds wel zelf een potje (maar dat kost ook natuurlijk).

Elk zijn keuze natuurlijk maar imo als je zoveel nodig hebt voor uw wekelijkse uitgaven voor eten kan je wel gerust zeggen dat er nog marge zit om te besparen zonder dat men daardoor honger zal lijden.
De vraag is waarom zou ik hierop willen besparen als je het kan veroorloven als tweewerkend koppel ? Uiteindelijk leef je maar één keer en ik ben toch niet van plan om fortuinen in mijn put mee te nemen.
Ik drink bv ook dagelijks een blikje uit de automaat op het werk. Ja dat kost waarcshijnlijk ook het dubbele van een blikje die ik op voorhand ga halen in de colruyt en dan ga meenemen, maar persoonlijk vind ik dat een heel gedoe.
Comfort moet je altijd een beetje voor bijbetalen uiteraard.

De vraag is waarom zou ik hierop willen besparen als je het kan veroorloven als tweewerkend koppel ? Uiteindelijk leef je maar één keer en ik ben toch niet van plan om fortuinen in mijn put mee te nemen.
Ik drink bv ook dagelijks een blikje uit de automaat op het werk. Ja dat kost waarcshijnlijk ook het dubbele van een blikje die ik op voorhand ga halen in de colruyt en dan ga meenemen, maar persoonlijk vind ik dat een heel gedoe.
Comfort moet je altijd een beetje voor bijbetalen uiteraard.
Ik zeg nergens dat dit moet. Maar je post in een thread waar men zegt dat de hoge levenskost zorgen baart. Wel luxe kost nu eenmaal geld en als je daar het geld niet voor hebt moet je je toch niet in bochten wringen om het wel te hebben.

Iedere dag gaan lunchen vind ik toch vrij abnormaal. :unsure: Met 1x te gaan lunchen kun je zelfs al 4x een broodje halen.
Ik weet niet waar jij je belegde boordjes gaat halen, maar in exki of andere zaken kunt ge daar waarschijnlijk slechts 2 belegde broodjes mee kopen. Hoeveel pendelaars drinken niet dagelijks een koffieke in de starbucks, waar de prijzen voor één kofiie per dag blijkbaar samenvallen met het maandbudget aan voeding die men op "beyondgaming" spendeert.

Ik weet niet waar jij je belegde boordjes gaat halen, maar in exki of andere zaken kunt ge daar waarschijnlijk slechts 2 belegde broodjes mee kopen. Hoeveel pendelaars drinken niet dagelijks een koffieke in de starbucks, waar de prijzen voor één kofiie per dag blijkbaar samenvallen met het maandbudget aan voeding die men op "beyondgaming" spendeert.
Ik heb nog nooit meer betaald dan max 3,80€ voor een broodje. 6€ voor een belegd broodje is een sergio herman broodjeszaak dan?

Terug
Bovenaan