Hongarije en zijn rol in de EU

Ik vind het echt hallucinant dat de saboteur van de EU, die nu (als land) het voorzitterschap heeft, even bezoekjes doet aan Poetin, Xi Jinping, en Trump (niet eens een wereldleider op dit moment) met als motief zogezegd een vredesmissie. Allez, de doodgravers van Europa op de thee bij elkaar zowat.
Je kan er wel nog veilig een interland spelen in tegenstelling tot de rest van Europa, oh ironie.

Je kan er wel nog veilig een interland spelen in tegenstelling tot de rest van Europa, oh ironie.

Tja, Rusland zou ook wel de veiligheid kunnen "garanderen" tijdens zo'n match hoor. Ik vind dat nu niet echt iets dat veel zegt.

Tja, Rusland zou ook wel de veiligheid kunnen "garanderen" tijdens zo'n match hoor. Ik vind dat nu niet echt iets dat veel zegt.
Het zegt wel iets over hoe belachelijk het is dat wij ons zo almachtig voelen tov landen zoals Hongarije of Rusland. Maar een voetbalwedstrijd organiseren zonder schrik voor onze nationale veiligheid, dat lukt niet. Plots hebben we dan de hulp nodig van Hongarije ...

Het zegt wel iets over hoe belachelijk het is dat wij ons zo almachtig voelen tov landen zoals Hongarije of Rusland. Maar een voetbalwedstrijd organiseren zonder schrik voor onze nationale veiligheid, dat lukt niet. Plots hebben we dan de hulp nodig van Hongarije ...

Of je kan veiligheid inroepen als mooie bliksemafleider zodat je geen Israelische delegatie en de hele reutemeteut die daar uit zou voortvloeien moet ontvangen.

Ik woon liever hier in dan in Rusland hoor, ongeacht waar men graag een match wil organiseren. Dat men hier de veiligheid niet wil garanderen (of ervoor wil betalen) en daar wel, wat zegt dat? Wat heeft dat te maken met Orban die een "vredesmissie" organiseert naar twee dictatoriale regimes die onze belangen echt niet gaan garanderen, en een Amerikaanse presidentskandidaat die hiervoor waarschijnlijk ook de slechte keuze is?

Allez, echt, wat is het verband? Moeten we zeggen "bah, zo'n dictatuur die een ander land binnenvalt" of "een staat die de persvrijheid bekampt", dat valt wel mee want ze willen onze voetbalmatch organiseren? Die "mol", dat is nog wel een toffe, je kan er voetballen?

Of je kan veiligheid inroepen als mooie bliksemafleider zodat je geen Israelische delegatie en de hele reutemeteut die daar uit zou voortvloeien moet ontvangen.
Goh ja verhoudingsgewijs heeft Hongarije wel een kleinere moslim populatie waardoor er minder risico is op geweld tussen die twee groepen. Ik denk met de recente aanslag op de Zweedse voetbalsupporters in Brussel laatstgenoemde niet staat te springen om op stadsniveau de veiligheid te garanderen. En dan is de haat tussen joden en moslims nog van een grotere orde dan zweden (koranverbranding) en moslims gezien het huidige geopolitieke klimaat.

Laatst bewerkt:
Bon, we kunnen wat zaken aan het lijstje toevoegen:

- Visumprocedure voor (Wit-)Russen wordt vereenvoudigd in Hongarije en dus ook in de EU.
- Hongarije blokkeert een statement van de EU met betrekking tot de verkiezingen in Venezuela.

Dit kan zo toch echt niet verder? De EU wordt gegijzeld en gechanteerd door een land met nog geen 10miljoen inwoners dat zich gretig laaft aan de kraan van de EU-subsidies.
Er moet gewoon met een serieuze gekwalificeerde meerderheid gewerkt worden.

Bon, we kunnen wat zaken aan het lijstje toevoegen:

- Visumprocedure voor (Wit-)Russen wordt vereenvoudigd in Hongarije en dus ook in de EU.
- Hongarije blokkeert een statement van de EU met betrekking tot de verkiezingen in Venezuela.

Dit kan zo toch echt niet verder? De EU wordt gegijzeld en gechanteerd door een land met nog geen 10miljoen inwoners dat zich gretig laaft aan de kraan van de EU-subsidies.
Er moet gewoon met een serieuze gekwalificeerde meerderheid gewerkt worden.
Mja, er was een reden waarom men in het verleden unanimiteit er heeft in ingewerkt. Dat was juist zodanig dat grote landen kleine landen niet gewoon voor blok konden zetten.

We botsen nu gewoon op de limieten van een vrijwillige samenwerkingsovereenkomst. Ofwel gaan we terugplooien op een kleinere organisatie waar we nog wel in onderling overleg er proberen uit te komen. Ofwel modderen we aan zoals we nu doen. Ofwel gaan we verder integreren, maar dan moeten nationale en subnationale regeringen wel macht en inspraak gaan opofferen.

Het eerste noch het 3de zie ik in onze maatschappij echt gaan gebeuren. Of het moet echt zeer slecht gaan gaan in Europa. Hell we komen in een landje dat een scheet groot is, dat toch al zo'n 100+ jaar heeft kunnen samenleven en dat een beperkte taalbarrière heeft nog niet eens overeen. Zwijg stil dat er een kans is om dat te doen als de uitdagingen en verschillen nog een pak groter zijn... (de transfers van Vlaanderen naar Wallonië zijn peanuts ivgl) zoals vb ook de taalbarrières binnen de rest van Europa. Het is nu niet dat we maar een 2 tal talen spreken (zoals vb engels en spaans - en zelfs Amerika (en België) laat zien dat dit allemaal niet evident is)

Of en dat heb ik in een ander topic gezegd en is aangekondigd in ursula haar speech:
Ze wilt de Europese verdragen veranderen, weg van unanimeit, maar wel met een uitbreiding van de eu opnieuw.

Of en dat heb ik in een ander topic gezegd en is aangekondigd in ursula haar speech:
Ze wilt de Europese verdragen veranderen, weg van unanimeit, maar wel met een uitbreiding van de eu opnieuw.
Da’s natuurlijk een optie die voor haar aanlokkelijk is, twee keer meer macht voor de EU maar dat lijkt me op dit moment wel potentieel het begin van het einde voor de eu. Dat klinkt allemaal leuk als je een concreet geval als Hongarije in je hoofd hebt dat je wil kunnen forceren om in de pas te lopen maar voor je het weet wordt Duitsland ook verplicht om elke digitale privé foto eerst door de overheid te laten controleren of ie wel gepast is. Dan kan Duitsland enkel nog kiezen om ofwel iets te ondergaan dat ze absoluut niet willen, ofwel stappen ze uit de EU. En Duitsland is dan nog zoals België een pro eu land waar ze die stap niet snel zouden zetten maar in veel landen is de eu heel wat minder populair.

Die unanimiteit afschaffen en hopen dat we daardoor beter gaan samenwerken is een beetje als in België de alarmbel procedure afschaffen en hopen dat België daardoor beter gaat werken: Da’s niet onmogelijk maar het wordt ook wat kiezen of delen en de samenwerking heeft meer kans om finaal helemaal op de klippen te lopen.

Da’s natuurlijk een optie die voor haar aanlokkelijk is, twee keer meer macht voor de EU maar dat lijkt me op dit moment wel potentieel het begin van het einde voor de eu. Dat klinkt allemaal leuk als je een concreet geval als Hongarije in je hoofd hebt dat je wil kunnen forceren om in de pas te lopen maar voor je het weet wordt Duitsland ook verplicht om elke digitale privé foto eerst door de overheid te laten controleren of ie wel gepast is. Dan kan Duitsland enkel nog kiezen om ofwel iets te ondergaan dat ze absoluut niet willen, ofwel stappen ze uit de EU. En Duitsland is dan nog zoals België een pro eu land waar ze die stap niet snel zouden zetten maar in veel landen is de eu heel wat minder populair.

Die unanimiteit afschaffen en hopen dat we daardoor beter gaan samenwerken is een beetje als in België de alarmbel procedure afschaffen en hopen dat België daardoor beter gaat werken: Da’s niet onmogelijk maar het wordt ook wat kiezen of delen en de samenwerking heeft meer kans om finaal helemaal op de klippen te lopen.

Tenzij ik me vergis, wordt zoiets toch niet door de Europese Raad beslist maar door het Europees Parlement? En men is hier bezig over de unanimiteitsregel binnen de Europese Raad.

Deze kwam gisteren ook in mijn feed voorbij. Begint precies weer te brouwen in de Balkan.

Meest hallucinante is dat Hongarije een militaire alliantie met Servie zou aangaan, tegen Kroatie, Albanie en Bulgarije. Niet vergeten dat Hongarije, Albanie, Kroatie en Bulgarije allemaal samen in de NAVO zitten, en op Albanie na ook allemaal samen in de EU.

Terug
Bovenaan