Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Tgohja de onderhoudsprijs staat in dit geval niet echt in verhouding met de waarde.
Hoewel de horloge prachtig is, zou ik in deze verhouding, mocht er geen geschiedenis aan vast hangen gewoon met iets anders rondlopen.

Toleranties ben ik mee akkoord, maar 5 minuten op 3 dagen is wel niet niets.
Bij die juwelier zeiden ze dat dit te wijten was aan slijtage en het stuk dringend onderhoud nodig had.

Nuja... wist niet als ik het moest geloven of niet.

Iemand een goed adres voor onderhoud van een Vintage Omega?

Denk dat dit model een "De Ville" is. Misschien kan iemand hier bevestigen.
Horloge is van 1967 en was van mijn overgrootvader zijn gouden handdruk voor 30 jaar dienst bij NV de EBES. Staat ook zo gegraveerd op de achterkant. Ik draag deze dagdagelijks.

Hij kon niet meer opgewonden worden en is een 5-tal jaar terug hersteld geweest, toen ik hem van mijn vader door kreeg. Hij droeg hem zelf niet en hij lag al 10 jaar gewoon niets te doen in de kast.
Maar heeft bij mij dus nooit 100% juist gelopen. Je moet toch rekenen dat hij anderhalve minuut per dag te snel loopt. Dat irriteert me wel want na 3 dagen is dat al 5 minuten.

Hier in Brugge in de Steenstraat in't passeren eens bij een Juwelier gevraagd en onderhoud zou sowieso 600 euro kosten en wordt opgestuurd naar Omega zelf. Lijkt me toch pittig, gezien het horloge denk ik zo'n 1000 euro waard is. Ze zeiden daar ook dat je dit zéker om de 4 à 5 jaar moet laten doen om geen fratsen tegen te komen.

Foto van uurwerk (en bandje is wat versleten, i know)

Het begint toch stilaan te jeuken om ook eens een echt nieuwe te kopen, en dan af te wisselen met deze. Dan zou deze minder onderhoud nodig hebben als klopt wat hierboven staat, want deze gaat sowieso nooit weg en gaat, als het kan, ook aan mijn oudste doorgegeven worden. Maar ik vind het ook maar niets al die ergens in een kast ligt stof te vergaren. Dus bij het onderhoud ga ik me gewoon moeten neerleggen, maar 600 euro om de 4 jaar is nu wel redelijk veel, vind ik?

Omega Speedmaster of een Rolex Oyster Perpetual spreken me écht aan. Het mag iets sportiever dan deze en dan liefst met een metalen band.
Na wat opzoekingswerk ben ik er vrij zeker van dat ik nog liever 2 jaar wacht en een nieuwe koop, dan een 2dehandse waar je niet mee weet wat ermee gebeurd is. Lijkt me ook dat dit een aankoop "for life" zal zijn, dus liever éénmaal goed dan, denk ik.

Ik heb geen heel grote pols (ben zelf maar 1m72) dus ik zoek toch wel naar 39 - 42mm, maar 42 lijkt me al groot.
Mijn huidige Omega is maar 33mm (zonder de kroon). (zie foto)
Is natuurlijk ook wat je gewoon bent, denk ik?

Hoor eens bij een onafhankelijke horlogemaker (bv: http://www.erikdiels.be/), die doen het wel voor veel minder. Zit nu niet direct een moeilijk uurwerk in een deville.

In theorie zou het ongeveer elke 5j moeten, dat klopt. Maar bijna niemand doet dit en ken velen met een omega of Rolex die gemakkelijk 10j zonder onderhoud kunnen.

Voor je volgende zeker paar winkels aflopen en passen. Zijn vele mooie merken zoals omega, zenith, cartier, rolex,...

Ben nog altijd aan't kijken naar m'n ideale horloge. Altijd gedacht dat dat een Omega ging zijn omdat ik daar echt wel fan van ben. Maar stiekem zoek ik ook iets met rosé goud accenten om te combineren met m'n trouwring.

Kom ik dit tegen ...

TAG-Heuer-Carrera-Calibre-Heuer-02-Sport-Chronograph_FI.jpg

Ne TAG Heuer begot ...

Mooie verschijning 👌
Wel een grote afschrijver (verlies van waarde na aankoop), maar kopen wat je mooi vind.

Breitling heeft ook paar mooie rosé gouden modellen die knap zijn (ook serieuze afschrijver btw 🙈) 😉

Nadeel ... 't is wel 44mm en 'k heb vrouwenpolsen. Toch maar eerst ergens proberen te passen vooraleer ik Chrono24 in duik. Prijs scheelt wel enorm.

Wat is eigenlijk de best practice wanneer je je automaat even niet aan doet?
Ik draag hem niet dagelijks waardoor hij altijd zal leeglopen. Daarna moet ik hem opdraaien en de tijd goed zetten, waarbij je soms door 12 passeert en de datum dus laat verspringen.
Kan dit kwaad?
Of zetten jullie bv de kroon uit als je hem niet zal dragen ipv het horloge te laten leeglopen?
De tijd zelf wordt natuurlijk altijd met de klok mee gezet. De datum zet ik nooit goed, dat is de moeite hier niet

Kroon zeker niet uitgetrokken laten, kan je vuil binnenkrijgen en het movement kan ook beschadigd raken omdat wanneer de kroon uitgetrokken is deze in verbinding staat met de tandwielen. Dus een stoot of tikje ertegen kan veel stuk maken.
Gewoon laten 'leeglopen', de tijd is snel terug goed gezet wanneer je die wil dragen.
Moest het één zijn met veel complicaties (moonphase ofzo) kan je mss eens zien voor een watchwinder. Die zorgt ervoor dat je horloge steeds 'vol' is en blijft lopen.

Het heeft enkel nog een datum, dus niets fancy.
We spreken over een Tissot Le Locle, instap automaat dus maar wel echt tevreden van!
Maar dan kan het dus ook geen kwaad dat je de datum doet verspringen als je door 12u draait?
Want dat klinkt wel bruusk. Het mechanisme heeft daar veel meer tijd voor als het klokje tikt dan als je de wijzers handmatig vooruit zet natuurlijk.

Het heeft enkel nog een datum, dus niets fancy.
We spreken over een Tissot Le Locle, instap automaat dus maar wel echt tevreden van!
Maar dan kan het dus ook geen kwaad dat je de datum doet verspringen als je door 12u draait?
Want dat klinkt wel bruusk. Het mechanisme heeft daar veel meer tijd voor als het klokje tikt dan als je de wijzers handmatig vooruit zet natuurlijk.
Met datumaanduiding altijd oppassen. Het veertje dat opgewonden wordt om die datum in één klik te doen verspringen kan breken als je terugdraait.

Zo een 3 tal uur alvorens ie begint op te winden dat veertje nooit achteruit draaien, dus oftewel zit je in de eerste 12 uur van de dag, dan kan het geen kwaad, maar vanaf 21 uur echt oppassen met terug te draaien. Vooruit draaien als je niet zeker bent... Dat zijn kosten als dat veertje springt uiteraard

Als ik uw post goed heb begrepen ben je idd beter van door de 12 uur mark te draaien ipv terug te draaien, wordt zelf aangeraden zo

Het is ervan gekomen gasten.

De vintage Omega is binnen voor onderhoud en komt ook een nieuw bandje op want die was versleten.
En ik heb een Seiko Presage SPB167 gekocht.
Dit zal mijn daily worden nu en zo kan ik wat wisselen tussen de twee. De Omega gaat toch minder afzien dan.

Ik wou sowieso een metalen band. Saffierglas en automaat.
Vond deze héél mooi qua model/kleur en toen ik die aandeed was het echt van, ok dit is het.

Zéér zéér tevreden en iets compleet anders dan wat ik al had.

De vintage Omega is binnen voor onderhoud en komt ook een nieuw bandje op want die was versleten.
Dit zal mijn daily worden nu en zo kan ik wat wisselen tussen de twee. De Omega gaat toch minder afzien dan.

Vond deze héél mooi qua model/kleur en toen ik die aandeed was het echt van, ok dit is het.

Mooi.

Hopelijk meer geluk mee dan @Ruigen Das :unsure:

Een man met smaak! Ik vind het ook fantastisch dat je de vintage omega hebt laten onderhouden als erfstuk. Een horlogeliefhebber is niet equivalent aan duizenden euro's te spenderen aan een stuk, sommige lijken dat some te vergeten.

Mooi.

Hopelijk meer geluk mee dan @Ruigen Das :unsure:
Ik heb mijn fair share of problems gehad hiermee idd, was wel nog een andere limited edition (je kan deze wel vinden in deze thread), maar dus ook een presage, maar andere color schemes...

Binnen gedaan voor een volledig nieuw binnenwerk te laten steken, binnen garantie, en ook nog eens net voor garantie verviel, deed ie ook raar. Blijkbaar was de seconde wijzer op magische wijze gebogen en blokkeerde die een goede werking. Buiten die problemen is het ook mijn daily watch, en super tevreden van. Maar met die gouden accenten ga ik er nu ook niet mee gaan pronken in Brussel of andere drukke gelegenheden. Dan zet ik effe mijne junghans voyager aan, die werkt ook nog altijd goed na 11 jaar...

Dus malchance in het begin, nu vlotjes. Maar ben ik content dat ik deze in de winkel gekocht heb en niet ergens online. Service is toch ook uitermate belangrijk imo... T was de winkel zelf die die seconde wijzer had geconstateerd.

Yes, bewust ook in een winkel gekocht.
Een stuk waar ik hopelijk jaren plezier aan heb komt het er niet op aan om die voor een paar tientallen euro's goedkoper online te halen.
De service is ook belangrijk.

In Gistel gehaald trouwens bij de horlogedokter. Iemand die van z'n hobby beroep heeft gemaakt.
Is blijkbaar ook gecertificeerd Omega reparateur en werkt bijgevolg met originele onderdelen, dus ik weet al waar ik de volgende keer naartoe kan :-).

Wat is eigenlijk de best practice wanneer je je automaat even niet aan doet?
Ik draag hem niet dagelijks waardoor hij altijd zal leeglopen. Daarna moet ik hem opdraaien en de tijd goed zetten, waarbij je soms door 12 passeert en de datum dus laat verspringen.
Kan dit kwaad?
Of zetten jullie bv de kroon uit als je hem niet zal dragen ipv het horloge te laten leeglopen?
De tijd zelf wordt natuurlijk altijd met de klok mee gezet. De datum zet ik nooit goed, dat is de moeite hier niet

Watchwinder. Ik heb een dubbele voor ergens 250 gekocht ofzo. Mijn vrouw ook een automaat gekregen als verlovingsgeschenk dus misschien maar eens kijken naar een grotere. Leuk voor langere opslag als je eens wil wisselen van klok :)

Heeft er iemand (goede) ervaringen met timepiecebank? Raden jullie aan om online te kopen of is er toch een bepaalde zekerheid/garantie dat een fysieke winkel kan bieden?

Ik zou zelf een Omega speedmaster willen kopen en de prijs scheelt ongeveer EUR 1.000. Dus toch de moeite om al over na te denken..

Heeft er iemand (goede) ervaringen met timepiecebank? Raden jullie aan om online te kopen of is er toch een bepaalde zekerheid/garantie dat een fysieke winkel kan bieden?

Ik zou zelf een Omega speedmaster willen kopen en de prijs scheelt ongeveer EUR 1.000. Dus toch de moeite om al over na te denken..
Al een paar keer in hun Antwerpse winkel binnen geweest en het voelt toch altijd wat "louche". Heb zelf al redelijk wat via Chrono24 of herkende dealers gekocht en dat valt meestal wel mee. Al moet je wel goed zijn in het spotten van neppe horloges, want er zit hier en daar wel eens iets tussen.

507f58fe-f5c4-11e5-96af-103ed161280a.jpg

Mijn oude Vanceur zijn slotje ging steeds altijd open. Besloot om er naar de winkel te gaan en daar trokken ze hun neus op dat dit niet te herstellen viel. Zelf maar besteld via amazon en hersteld met horloge kitje. Toch straf allemaal..

Bij timepiece bank zit je zeker wel goed. Heb m'n Breitling daar destijds gekocht, is een typische grijze handelaar. Geen fancy winkel, enkel een bureau in de diamantwijk.
95% van hun verkopen is online, afhalen ter plekke gebeurt maar zeer af en toe maar kan zeker.

Terug
Bovenaan