Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Vorige week bij Bouverne langsgeweest.
Heel charmante oude dame die me te woord stond.
Hadden de Longines Spirit Flyback met lederen band niet op stock, dus dat gepast met de metalen band.
Nu even laten bezinken.

Btw, niemand die eens een zakhorloge overweegt? Nog wel fancy.

Die Longines is ook wel een mooi stuk!

Ik heb hier denk ik wel ergens een zakhorloge liggen van mijn grootvader dat ook al zo’n 100 jaar oud zal zijn.
Het zegt me eigenlijk absoluut niets om dat te gebruiken. Ik heb liefst zo weinig mogelijk spullen in mijn zakken.

Ik heb intussen bevestiging dat mijn aanvraag voor de wachtlijst geweigerd is en ik volgend jaar nog eens moet proberen.
Toch een apart spel hoor - het wachten, zelfs al is dat 1-2 jaar, heeft ergens nog wel een charme maar deze manier van werken vind ik toch heel bijzonder en neemt toch wel wat van het plezier weg.

Stiekem hoop ik ondertussen toch dat het meer is, gezien het mijn uurwerk is 😛.

Probleem zal eerder zijn ze te vinden in een betrouwbare winkel voor ze tweedehands te vinden.

Laatste keer gekeken op chrono24 kon ik geen referentierprijzen vinden.

Voor de rest zijn resale values maar een richtlijn voor mij. Iemand die jaren uitkijkt naar "zijn" horloge zal niet snel zwichten voor zijn horloge aan de "marktwaarde" weg te doen.

Beetje het verhaal van de beleving van een uurwerk te kopen, wachtlijsten, etc.
Breitling doet het op de aftermarket helaas gewoon afschuwelijk slecht. Maar Grand Seiko ook en die koop ik ook, dus enjoy the watch!

Is daar een bepaalde reden voor of is dat gewoon niet zo'n gewild merk?
Ik denk een samenloop van vanalles. De designs zijn vrij polariserend. Dus je moet er al echt voor zijn, wat de markt al kleiner maakt. Verder heeft Breitling zichzelf in de voet geschoten door bv een Outlet in Roermond te openen, dat haalt je merkwaarde enorm naar beneden.

Nu, in general zijn horloges eigenlijk gewoon een slechte investering en zijn er slecht een 5-tal merken waar je iets op kan verdienen.

Ik heb intussen bevestiging dat mijn aanvraag voor de wachtlijst geweigerd is en ik volgend jaar nog eens moet proberen.

Geweigerd worden voor op een wachtlijst te staan? Hoe ridicuul kan iets worden.
Als je al moet gaan bedelen voor iets eventueel te mogen kopen, ik zou afhaken.

Door mensen te weigeren op een lijst, wordt het product natuurlijk nog een tikkeltje exclusiever :unsure:
Jtime.io calling :unsure:

Maar die wachtlijsten zijn wel iets hillarisch. Je hebt in Antwerpen een fitness (eerst sportclub het Eiland, nu Release (kutnaam, just saying)), en je kon je nooit gewoon inschrijven. Je moest je op een "wachtlijst" zetten. Je kreeg dan wel altijd stipt 2 dagen later de bevestiging van je inschrijven, maar hey, er was een wachtlijst. En dat hielp dus effectief. Mensen dachten echt dat dit een specialere club was door die wachtlijst.

Ondertussen wel 5000 members maar hey.

Toch een apart spel hoor - het wachten, zelfs al is dat 1-2 jaar, heeft ergens nog wel een charme maar deze manier van werken vind ik toch heel bijzonder en neemt toch wel wat van het plezier weg.
Welke reden geven ze hier voor op?

Het idee van verplichte afnames zie je ook in andere sectoren, dus in dat geval is dit niet echt iets nieuws als het waar is wat deze man ons graag wil doen geloven.
Hij heeft ook een winkel in tweedehandse horloges, dan zou het wel straf zijn dat hij in zijn filmpjes zou pleiten om bij de AD nieuw te kopen…

Net zoals je bij Cardoen of Dex ook geen filmpjes gaat vinden om aan te sporen om je wagen in het officiële verdelernet te kopen.

Laatst bewerkt:
Het verhaal van kunstmatig gecreëerde schaarste om zo meer geld te kunnen vragen en kopers een gevoel van voldoening te geven want “amai na lang wachten!”

Rolex is zo een prachtig voorbeeld. Lange wachtrijen, premium product, status, …
Maar tegelijk loopt wel elke oetlul met een Rolex rond.
Af en toe lees je wel eens zo’n post. Maar zo iets kan je toch schrijven over een enorm aantal producten/diensten?

Neem nu een wagen: Alsof bij pakweg BMW er geen wachttijd zou zijn op je wagen terwijl er in elke fabriek elke X minuten wel eentje van de band rolt. En tegelijk rijdt X of Y wel met een BMW rond!

Of een hele tijd in een digitale wachtrij staan om dan uiteindelijk blij te zijn om uw geld te mogen uitgeven aan een optreden/festival. En als je ernaast gegrepen hebt via internet aan een premium boven de off. prijs…

Laatst bewerkt:
Af en toe lees je wel eens zo’n post. Maar zo iets kan je toch schrijven over een enorm aantal producten/diensten?

Neem nu een wagen: Alsof bij pakweg BMW er geen wachttijd zou zijn op je wagen terwijl er in elke fabriek elke X minuten wel eentje van de band rolt. En tegelijk rijdt X of Y wel met een BMW rond!

Of een hele tijd in een digitale wachtrij staan om dan uiteindelijk blij te zijn om uw geld te mogen uitgeven aan een optreden/festival. En als je ernaast gegrepen hebt via internet aan een premium boven de off. prijs…

Je kan dat van sommige producten of diensten zeggen, maar alvast niet van diegenen die je opnoemt.

Rolex is echt wel het beste voorbeeld van gecreëerde schaarste en het hebben van een bepaalde status.
Ze maken zeer mooie horloges, maar een echte liefhebber gaat beter voor iets anders.

Bij veel van hun cliënteel heerst de “ik heb geld maar kan van horloges mentaliteit”, en vooral ook laten zien dat ze geld hebben. De zogenoemde patsers.
Of het zijn scalpers die het horloge kopen en proberen te verkopen voor een forse meerprijs.

Heel gek wel. Ik zou eerder verwachten dat ze je op de lijst zetten en gewoon naar achteren blijven schuiven?
Ik dacht ook dat het zo werkte maar blijkbaar niet.
Welke reden geven ze hier voor op?
Eens op de wachtlijst ben je 'zeker' dat je vroeg of laat het horloge zal aangeboden krijgen.
Echter willen ze op voorhand al selectief zijn over wie er op de wachtlijst komt om flippers etc te filteren. Dus ik moet nu bv. het komende jaar regelmatig contact blijven opnemen zodat ze me leren kennen en zien dat ik oprecht interesse blijf vertonen in dat ene model.
For what it's worth maar dat is de uitleg die ik gekregen heb.

Op zich is dat nu geen moeite dus ik ga het wel doen - dat specifieke model zie ik echt graag dus mocht ik ooit de kans krijgen om 'm aan retail te kopen doe ik dat uiteraard. Maar voorts laat ik me niet gek maken, elders genoeg pareltjes te vinden :love2: ik ben sowieso meer een liefhebber van vintage, maar dit ene model kan ik gewoon ook goed smaken.
Je kan dat van sommige producten of diensten zeggen, maar alvast niet van diegenen die je opnoemt.

Rolex is echt wel het beste voorbeeld van gecreëerde schaarste en het hebben van een bepaalde status.
Ze maken zeer mooie horloges, maar een echte liefhebber gaat beter voor iets anders.

Bij veel van hun cliënteel heerst de “ik heb geld maar kan van horloges mentaliteit”, en vooral ook laten zien dat ze geld hebben. De zogenoemde patsers.
Of het zijn scalpers die het horloge kopen en proberen te verkopen voor een forse meerprijs.
Goh ook die analogie kan je doortrekken naar vele andere luxemerken he, dat is ergens ook eigen aan luxe.
BMW is één van die automerken bij uitstek die door velen wordt gekocht/gekozen als statussymbool, populair bij patsers, ... zonder dat dat liefhebbers zijn. Maar het zijn wel gewoon fijne kwaliteitsvolle wagens waarvan je perfect als liefhebber kan genieten, ook al heeft de helft van de straat er eentje?

Dat het aanbod voor liefhebbers veel groter is dan enkel Rolex klopt zeker. Maar beweren dat een liefhebber beter voor iets anders gaat vind ik nu toch wat overdreven, Rolex heeft een heel rijke geschiedenis en maakt heel goede producten, en bv. op de vintage markt kan je je als verzamelaar al enorm uitleven enkel en alleen binnen Rolex.

Of moet je eerst andere dingen kopen?
Dat gaan ze uiteraard niet zeggen maar is inderdaad wel iets dat je vaak leest en hoort :biglaugh: dus het zou me niet verbazen.
Maar dat is dus precies wat ik bedoel met 'ik laat me niet gek maken'. Ik koop dingen omdat ik die wil, niet om krediet op te bouwen om dan iets anders te mogen kopen, dat is gewoon absurd.

Dus als ik ooit het telefoontje krijg zal ik dolgelukkig zijn. Indien niet is het ook maar zo en ga ik daar geen traan om laten, het horloge is me geen 20k waard via de grijze markt (voor dat geld koop ik leukere dingen) en ik ga ook geen dingen tegen mijn zin kopen. Aan dat spel speel ik niet mee.

Zonder klanthistorie ga je specifiek voor die REFS niet zo snel op een wachtlijst geraken tenzij de dealer je kent. Veronderstel Sub/Pepsi?
Zijn relatief betaalbaar binnen het gamma en erg gewild om te verzamelen.

Ik had mijn DD (yellow gold, fluted bezel, black dial, presidential band) besteld nieuw in 2019 ergens en na 6 maand had ik hem. Dus daar geluk gehad maar ik kende de dealer in kwestie via gemeenschappelijke vriend. Daarna nog een andere REF kunnen kopen als verlovingsgeschenk voor men vrouw bij andere dealer kleine 2 jaar geleden na wat rond te bellen en meteen kunnen kopen een in een specifieke uitvoering die ik wou al helpt het daar wel dat je dan al gekend bent in hun klantenbestand I guess. Ze hebben toen rondgekeken welke dealer in Belgie die in stock had, telefoontje kunnen doen naar Knokke dealer en dan vrijwel meteen kunnen gaan halen (na betaling uiteraard).

Leuke anekdote, al zeg ik zelf: men vrouw wou graag trouwen, hoefde voor mij niet maar ik wou geen verlovingsring geven. Had haar al is een mooie ring als geschenk gegeven en na jaren aandringen op trouwen leek het horloge me een leuk idee. Heb er dan ook, met in het achterhoofd het jaren aandringen, ook achteraan in laten graveren ''ABOUT TIME''. Had haar altijd gezegd, als we kindje krijgen en het is een jongen krijgt hij de mijne als hij 18 is, een meisje de jouwe. GREAT NEWS GUYS, IT'S A GIRL :biglaugh:

Laatst bewerkt:
De voorbije weken nog wat verder rondgekeken en toen ik gisteren een mooi exemplaar van één van de andere op mijn wishlist vast had heb ik toch maar toegehapt.
Bij deze een Submariner 16610LV (aka 50th anniversary Submariner ofwel Kermit) aan de collectie toegevoegd!

IMG_4546.jpeg

Terug
Bovenaan