Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Back from the dead. Mijn (vaders) 1983 Seiko 5 Automatic.

05fYvtX.jpeg
Die heeft al wat rammel gehad precies! Steek hem op een nato bandje en enjoy zou ik zeggen!

Superclone Rolex 1000 eur?
Ik zeg niet dat dat steeds het geval is, maar de “replica’s” zijn verdorie goed als ik YouTube bekijk.
Beangstigend goed, dat het voor mij zelfs een argument is om geen Rolex te kopen.

Rolex is denk ik meest nagemaakte merk qua horloges. De kopers zijn talrijk.
Wie zijn ze? Wanneer dragen ze deze superclone?
Dit weekend op WeCanDance geweest, de hoeveelheid schone klokjes dat je daar zag was ook absurd. Was een bepaalde vriendengroep die precies allemaal samen een Rolex collectie begonnen waren. Pepsi, Batman, Sprite, Submariners alom.

Daar stond ik met mijn vintage Seiko, show 'em who's boss!
Is zoals op de vlieghaven van Eindhoven. Zie je Rolex alsof je deze bij de cornflakes (of beschuit voor de Hollanders 😆) hebben gekregen. Dit jaar eens (ongewild) via Zaventem en met veel moeite één exemplaar gespot...
Klopt, Biljart heeft gelijk. Die hebben echt niet allemaal een authentieke horloge van 7000+ euro aan hoor. Eerder een nep Rolex gekocht op vakantie in Turkije, Egypte, Vietnam, enz denkende dat ze een schitterende deal hebben gemaakt op een lokaal marktje daar van 300 euro. Of als ze een stapje 'extra' willen nemen, via /r/RepTime een replica van 500-1000 euro gekocht via illegale bronnen.

Klopt, Biljart heeft gelijk. Die hebben echt niet allemaal een authentieke horloge van 7000+ euro aan hoor. Eerder een nep Rolex gekocht op vakantie in Turkije, Egypte, Vietnam, enz denkende dat ze een schitterende deal hebben gemaakt op een lokaal marktje daar van 300 euro. Of als ze een stapje 'extra' willen nemen, via /r/RepTime een replica van 500-1000 euro gekocht via illegale bronnen.
Ergens heb je zeker gelijk. Alleen is WCD nu wel 1 van die festivals waar al het geld gewoon samen komt. Zal zeker iets neps tussen gezeten hebben, maar ook hopen echt.

Egype, Turkije, etc. Je moet het vaak zo ver niet zoeken.
2dehands.be zit er vol van. Je hebt daar zelfs een beperkt clubje verkopers waarvan ik kan afleiden dat ze elk tientallen (zoniet honderden) namaakhorloges per jaar verslijten.

Hallucinant dat ze namaak tolereren.
Dat je als online 'mega rommelmarkt' misschien niet de middelen hebt om alle fakes eruit te halen, akkoord.
Maar er staan echt veel flagrante gevallen tussen.
En ik heb op die website ook talrijke keren zoekertjes met namaakhorloges manueel geflagd.
Wat zegt 2dehands? "We ondernemen geen actie omdat we geen overtreding hebben vastgesteld. De inhoud van dit zoekertje beschouwen wij niet als illegaal of tegen onze regels."
Namaak is bij deze dus niet meer illegaal in Belgie? Ok dan...

Vraag me toch af waarom de grote (horloge)merken dat soort websites niet voor de rechter slepen.
Een brief van een advocatenkantoor en ze doen het daar al in hun broek zou ik denken.
Heb alvast een melding gemaakt van deze praktijken bij FOD Economie. Hopelijk doen ze er wat mee.

Egype, Turkije, etc. Je moet het vaak zo ver niet zoeken.
2dehands.be zit er vol van. Je hebt daar zelfs een beperkt clubje verkopers waarvan ik kan afleiden dat ze elk tientallen (zoniet honderden) namaakhorloges per jaar verslijten.

Hallucinant dat ze namaak tolereren.
Dat je als online 'mega rommelmarkt' misschien niet de middelen hebt om alle fakes eruit te halen, akkoord.
Maar er staan echt veel flagrante gevallen tussen.
En ik heb op die website ook talrijke keren zoekertjes met namaakhorloges manueel geflagd.
Wat zegt 2dehands? "We ondernemen geen actie omdat we geen overtreding hebben vastgesteld. De inhoud van dit zoekertje beschouwen wij niet als illegaal of tegen onze regels."
Namaak is bij deze dus niet meer illegaal in Belgie? Ok dan...

Vraag me toch af waarom de grote (horloge)merken dat soort websites niet voor de rechter slepen.
Een brief van een advocatenkantoor en ze doen het daar al in hun broek zou ik denken.
Heb alvast een melding gemaakt van deze praktijken bij FOD Economie. Hopelijk doen ze er wat mee.
Ik krijg op Instagram en Facebook zelfs gesponsorde reclame voor namaak horloges. Als ik die flag krijg ik dezelfde reactie, dat er geen overtreding is vastgesteld.

Die fakes zullen inderdaad wel veelvuldig aanwezig zijn in het straatbeeld. Van dichtbij haalt een kenner er velen uit, maar een vluchtige blik zoals bv op de luchthaven of een festival, ik betwijfel het.

Onlangs bij de security op de luchthaven mijn horloges moeten uithalen (had een travel pouch met 3 stuks in) en die hebben toch een aantal minuten zitten doorvragen. Maar anderzijds, zelfs met wat valse facturen had je dat volgens mij makkelijk omzeild.

Ik krijg op Instagram en Facebook zelfs gesponsorde reclame voor namaak horloges. Als ik die flag krijg ik dezelfde reactie, dat er geen overtreding is vastgesteld.

Die fakes zullen inderdaad wel veelvuldig aanwezig zijn in het straatbeeld. Van dichtbij haalt een kenner er velen uit, maar een vluchtige blik zoals bv op de luchthaven of een festival, ik betwijfel het.

Onlangs bij de security op de luchthaven mijn horloges moeten uithalen (had een travel pouch met 3 stuks in) en die hebben toch een aantal minuten zitten doorvragen. Maar anderzijds, zelfs met wat valse facturen had je dat volgens mij makkelijk omzeild.
Daarom vind ik dat vooral Grand Seiko met hun Springdrive een interessante value proposition heeft. Die kunnen ze niet namaken, en met 1x naar de beweging van de seconde hand te kijken zie je meteen of het een springdrive is of niet.

Als je die filmpjes bekijkt op YouTube over die superclones, kostprijs 1000/1400 dollar, blijkt toch dat zelfs een kenner van dichtbij héél goed moet kijken of zelfs het binnenwerk moet bekijken.

Ik zou een Rolex nooit via parallel circuit kopen alleen al om die reden.

Als je die filmpjes bekijkt op YouTube over die superclones, kostprijs 1000/1400 dollar, blijkt toch dat zelfs een kenner van dichtbij héél goed moet kijken of zelfs het binnenwerk moet bekijken.

Ik zou een Rolex nooit via parallel circuit kopen alleen al om die reden.
Ik vraag me af of je dan ook echt een uurwerk koopt die 1000/1400 dollar waard is.
Want echt goedkoop kun je dat toch niet noemen?

Ik vraag me af of je dan ook echt een uurwerk koopt die 1000/1400 dollar waard is.

Wel, ik heb mij eens bezig gehouden diverse filmpjes te bekijken, en daarbij waren er diverse die echt wel serieuze reviews waren.
Als ik deze combineer met de comments (meerdere) die dan zeggen van “ik heb reeds 1j zo een superclone en alles werkt nog perfect”.
Als je dan ziet dat de verschillen tussen echt en namaak maar duidelijk worden via microscoop, openmaken of via bepaalde lichtinval, dan spreken we over een heel serieus probleem.
Het zijn uurwerken die werken, correct lopen, de complicaties werken en het materiaal is hetzelfde..

Maar: voor de duidelijkheid: alleen echt telt en namaak is strafbaar.

Superclones kan je tegenwoordig kopen voor +-500 euro van de 2 beste replica fabrieken.

Vraag me eigenlijk af wat de Belgische wetgeving hieromtrent is, want zoals AgeofAI zei worden er heel wat namaak producten verkocht via 2dehands en meer, waar er schijnbaar niets mee gedaan wordt. Weliswaar zullen het geen Chinese superclones zijn, maar wat brakkere namaak uurwerken.

Als je gaat kijken naar 1 van de grootste replica forum van horloges en als je ziet wat daar wordt aangeboden, verschil is niet te zien bij sommige prijsklasses en dan moet zeker geen €1.000 zijn.

Je hebt er al van €350 die vrij nauwkeurig zijn.

Ja en nee. Nee, want de binnenkanten zijn vaak goedkopere ETA (fabrikant) of Miyota movements. Die zijn "nauwkeurig genoeg", maar waar een rolex max 3-4 seconden per dag fout loopt, loopt zo iets misschien 30 seconden per dag goed. Maar verder zijn de movements betrouwbaar en worden ze ook gewoon gebruik in veel goedkopere mechanische horloges.

Verder zijn veel van die horloges aan de buitenkant vaak wel gewoon goed gemaakt. Er missen details en het zal hier en daar ruwer zijn tegenover een ander horloge van die €1000 prijsklassse (kijk bv king seiko, Oris, Tissot, ...), maar ze hebben natuurlijk ook minder overhead. Geen kosten aan marketing, legal, fatsoenlijke kantoren, design, ...

Als je zelf wat van watchmaking kent kan je ook nog wel zorgen dat de waterdichtheid in orde is, maar dit moet je standaard niet vertrouwen bij een replica.

+ tot slot, bij 90% van de fakes, gaat iemand met kennis het meteen weten als hij ze vast heeft. Helaas zijn er ook die 10% superclones en Frankens, waar ze bepaalde onderdelen vervangen.

Tegenwoordig zie je dan ook nog dat ze bv een echte movement in een neppe behuizing steken of andersom. Opletten dus.

Budget?
Kennen wel, ik kan er spontaan een aantal bedenken maar die zijn niet mals qua prijs :unsure:
Bankers? Vorige maand nog is een toer gedaan in London bij corporate finance en was duidelijk dat rosé gold/dress watches weer fashionable zijn. Blijf dat altijd geniaal vinden dat je ineens een hele sector met hetzelfde soort horloge ziet rondlopen (waar is de tijd dat Panerai en Hublot da shit waren :oi22: ).

On topic, in dit genre is er voor mij maar één referentie Lange & Söhne...

Bankers? Vorige maand nog is een toer gedaan in London bij corporate finance en was duidelijk dat rosé gold/dress watches weer fashionable zijn. Blijf dat altijd geniaal vinden dat je ineens een hele sector met hetzelfde soort horloge ziet rondlopen (waar is de tijd dat Panerai en Hublot da shit waren :oi22: ).

On topic, in dit genre is er voor mij maar één referentie Lange & Söhne...
Oei, die memo heb ik zelfs gemist! Straddle is -bij mijn weten- bankier en ik zit zelf ook in corporate finance maar dat lijkt me dan toeval :biglaugh:

In dat genre is Lange & Söhne inderdaad één van de toppers. Patek Philippe moet je uiteraard ook in 1 adem noemen, zeker als de moonphase-complicatie kan gesmaakt worden. Ik denk dan spontaan aan volgende:

Ook Audemars Piguet (Quantieme Perpetuel) kan qua looks wel in de buurt komen? Met pakweg 25k€ 'iets betaalbaarder' (klinkt best fout wel...), maar anderzijds geen chrono natuurlijk.

Deze rose gold DD vind ik ook wel schitterend:

EDIT: om in de echte wereld te blijven, eentje uit eigen collectie die ook wat in dat genre zit en ik zelf (uiteraard) kan smaken - wel yellow gold:

IMG_5662.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan