Houtkachel anno 2022: voor- en nadelen

Met de huidige energiecrisis lijkt mij het waard om hier een aparte discussie over te maken. Veel mensen (waaronder ik) denken er namelijk aan om een houtkachel te plaatsen, om zo in de toekomst toch een aparte verwarmingsbron te hebben indien de gasprijzen onbetaalbaar worden. Maar is dit anno 2022 wel een goed idee?

Voordelen:
- Gezellige warmte
- Goedkoper tegenover gas (nu nog)
- Flexibel, je kan een voorraad hout aanleggen in je tuin en hiermee jaren verwarmen. Zo ben je een beetje "self-sufficient", en kan je ongeacht van de gasprijzen gaan verwarmen. Stel dat Rusland de kraan afzet, kan je nog altijd je houtkachel aansteken.

Nadelen:
- Duur in aankoop en installatie (zeker als je een filter erbij laat installeren)
- Creëert vervuiling en fijnstof binnenshuis en buitenshuis. Een houtkachel (zonder speciale filter) is gelijk aan 6 dieseltrucks die staan te ronken in je woonkamer (https://www.een.be/factcheckers/houtkachel-geeft-meer-fijn-stof-dan-6-dieseltrucks)
- Kan mogelijk verboden worden door de overheid in de toekomst omwille van de vervuiling. Of ze dit werkelijk gaan doen is nog maar de vraag. Veel gezinnen (en vooral zwakkere ouderen denk ik) hebben als enige verwarmingsbron een oude houtkachel. Als ze het verbieden zit je natuurlijk wel met je dure investering.
- Als het niet verboden wordt, kunnen ze toch tenminste extra heffingen gaan doen op mensen die hun houtkachel gaan aansteken. Hoe ze dit allemaal zouden kunnen gaan controleren is nog maar de vraag.

De filter waarover ik het heb is een Oekotube filter: https://oeko.be/
Hiermee kan je tot 95% van het fijnstof filteren. Het nadeel is dat dit een goeie €2000 kost. Veel mensen zullen dit niet doen, omdat het milieu/hun gezondheid hen toch geen fuck kan schelen. Enkel hun portemonnee of course. Ik zou persoonlijk wel een plaatsen, omdat ik het aandeel fijnstof binnenshuis wil beperken. Of dit veel uitmaakt weet ik niet, aangezien je dat deurtje nog altijd moet opendoen om hout erin te doen.

Met de huidige energiecrisis lijkt mij het waard om hier een aparte discussie over te maken. Veel mensen (waaronder ik) denken er namelijk aan om een houtkachel te plaatsen, om zo in de toekomst toch een aparte verwarmingsbron te hebben indien de gasprijzen onbetaalbaar worden. Maar is dit anno 2022 wel een goed idee?

Voordelen:
- Gezellige warmte
- Goedkoper tegenover gas (nu nog)
- Flexibel, je kan een voorraad hout aanleggen in je tuin en hiermee jaren verwarmen. Zo ben je een beetje "self-sufficient", en kan je ongeacht van de gasprijzen gaan verwarmen. Stel dat Rusland de kraan afzet, kan je nog altijd je houtkachel aansteken.

Nadelen:
- Duur in aankoop en installatie (zeker als je een filter erbij laat installeren)
- Creëert vervuiling en fijnstof binnenshuis en buitenshuis. Een houtkachel (zonder speciale filter) is gelijk aan 6 dieseltrucks die staan te ronken in je woonkamer (https://www.een.be/factcheckers/houtkachel-geeft-meer-fijn-stof-dan-6-dieseltrucks)
- Kan mogelijk verboden worden door de overheid in de toekomst omwille van de vervuiling. Of ze dit werkelijk gaan doen is nog maar de vraag. Veel gezinnen (en vooral zwakkere ouderen denk ik) hebben als enige verwarmingsbron een oude houtkachel. Als ze het verbieden zit je natuurlijk wel met je dure investering.
- Als het niet verboden wordt, kunnen ze toch tenminste extra heffingen gaan doen op mensen die hun houtkachel gaan aansteken. Hoe ze dit allemaal zouden kunnen gaan controleren is nog maar de vraag.

De filter waarover ik het heb is een Oekotube filter: https://oeko.be/
Hiermee kan je tot 95% van het fijnstof filteren. Het nadeel is dat dit een goeie €2000 kost. Veel mensen zullen dit niet doen, omdat het milieu/hun gezondheid hen toch geen fuck kan schelen. Enkel hun portemonnee of course. Ik zou persoonlijk wel een plaatsen, omdat ik het aandeel fijnstof binnenshuis wil beperken. Of dit veel uitmaakt weet ik niet, aangezien je dat deurtje nog altijd moet opendoen om hout erin te doen.
Deurtje opendoen om hout in te leggen zal minimaal tot niks fijn stof in huis veroorzaken, want er zit onderdruk in uw kachel doordat uw schouw trekt.

Ik zit hier met hetzelfde dilemma. Heb hier een perfecte houtkachel staan uit Denemarken, enkele jaren niet meer gebruikt wegens in mijn ogen beetje associaal voor m'n buren en het milieu.

Anderzijds stoken m'n andere buren erop los met slecht/vochtig hout en trekken die hun van niks iets aan + de belachelijke gasprijzen doen mij ook twijfelen hem gewoon terug in gebruik te nemen.

Collega heeft een half/half (?) gekocht. Pellets en hout. Staat beneden in de living maar dan met luchtkanalen ook de slaapkamers boven kunnen verwarmen. Spel geeft toch goed warmte beneden.
Moet dan alleen maken dat de bureau voor zijn madam nog warm is.
Maar zonder chauffage gaat het daar wel van 21 naar 15 op een nachtje... Bij ons zakt het van 21 naar 18.

Bij mijn ma hebben we over een tiental jaar de open haard vervangen door een cassette, die gaat occasioneel aan voor de gezelligheid en voor de hele koude dagen. Ze had zin in een speksteenkachel maar heb dat maar uit haar hoofd gepraat. ( Tmens woont alleen )

Hangt beetje van situatie / m² af..

Deurtje opendoen om hout in te leggen zal minimaal tot niks fijn stof in huis veroorzaken, want er zit onderdruk in uw kachel doordat uw schouw trekt.

Ik zit hier met hetzelfde dilemma. Heb hier een perfecte houtkachel staan uit Denemarken, enkele jaren niet meer gebruikt wegens in mijn ogen beetje associaal voor m'n buren en het milieu.

Anderzijds stoken m'n andere buren erop los met slecht/vochtig hout en trekken die hun van niks iets aan + de belachelijke gasprijzen doen mij ook twijfelen hem gewoon terug in gebruik te nemen.
Zou je eraan denken om zo'n Oekotube filter te laten installeren?

Zou je eraan denken om zo'n Oekotube filter te laten installeren?
Heb dat ooit eens vluchtig bekeken, zit je dan ook niet met stroomvoorziening die je nodig hebt in je schouw ofzoiets?

Het maakt het financiële aspect natuurlijk wel niet meer interessant. Voor een paar duizend euro stook je heel wat gas weg.

Heb dat ooit eens vluchtig bekeken, zit je dan ook niet met stroomvoorziening die je nodig hebt in je schouw ofzoiets?

Het maakt het financiële aspect natuurlijk wel niet meer interessant. Voor een paar duizend euro stook je heel wat gas weg.
Ge hebt idd nog een elektriciteitsverbruik van rond de 25-35 euro per jaar (https://www.fijnstoffilters.be/). Kan met de huidige elektriciteitsprijzen wat hoger zijn. Maar dan nog is die kost niet zo héél groot?

Je hebt een stopcontact nodig op uw dak. Dat lijkt de enigste vereiste te zijn als je naar de TF kijkt. Verbruik zoals gezegd 30W bij gebruik, 1W indien die in idle staat. Dat is in principe peanuts.

Maar zolang er daar geen wet over bestaat dat dat moet, acht ik de kans klein dat mensen dat gaan zetten.

Verbruik is echter zoals altijd afhankelijk van wat je verwarmt (enkel de locatie, sluit je die aan op uw centrale verwarming,...) en hoe goed geïsoleerd de woning is en of er zonnewinsten zijn.
Dus ik ben niet zeker hoe je zeker kunt zijn dat het een besparing is. Als je uw gasketel enkel het laat verwarmen in uw living, en de rest niet, dan is uw gasverbruik ook serieus lager...

Laatst bewerkt:
Je hebt een stopcontact nodig op uw dak. Dat lijkt de enigste vereiste te zijn als je naar de TF kijkt. Verbruik zoals gezegd 30W bij gebruik, 1W indien die in idle staat. Dat is in principe peanuts.

Maar zolang er daar geen wet over bestaat dat dat moet, acht ik de kans klein dat mensen dat gaan zetten.

Verbruik is echter zoals altijd afhankelijk van wat je verwarmt (enkel de locatie, sluit je die aan op uw centrale verwarming,...) en hoe goed geïsoleerd de woning is en of er zonnewinsten zijn.
Dus ik ben niet zeker hoe je zeker kunt zijn dat het een besparing is. Als je uw gasketel enkel het laat verwarmen in uw living, en de rest niet, dan is uw gasverbruik ook serieus lager...
Maar tis toch veel beter voor uw gezondheid? Als dat effectief 95% filtert, dan dwarrelt er 95% minder fijn stof neer en terug in uw huis. Maarja again, zoals ge zegt, de meesten denkel enkel aan uw portemonnee.

Iemand eigenlijk een idee van of ervaring met een houtvergasser? Zou toch efficiënter moeten zijn en door de naverbranding waarschijnlijk ook minder fijn stof produceren.

Iemand eigenlijk een idee van of ervaring met een houtvergasser? Zou toch efficiënter moeten zijn en door de naverbranding waarschijnlijk ook minder fijn stof produceren.

Neen geen eigen ervaring. Maar persoonlijk, als ik naar deze info kijk (en het gebrek aan iets over richtingsprijzen die je kunt vinden :().
En dit : gelijkaardige systeem https://www.froeling.com/fileadmin/content/produkte/Prospekte_Flyer/EN/EN_Prospekt_P4_Pellet.pdf

Lijkt mij dat gewoon duur. En lijk het mij een warmtepomp comfortabeler. Geen schouw die moet gekuist worden. Geen aanzuigsysteem dat kan verstopt raken (we spreken hier over vaste elementen hé, geen vloeistof of gas...). En dan spreekt men daar over buffertanks die de warmte kunnen later afgeven.

Daarnaast, kan ik het mij echt echt echt niet inbeelden dat als gas stijgt in prijs... dat men geen extra heffingen of dergelijke gaat nemen op hout of pellets. Heb je een bos in bezit, dan acht ik de kans groot dat je daar dan nog een belasting gaat op mogen betalen. Enkel als je uw hout bij wijze van spreken gaat sprokkelen (mijn grootouders hebben dat nog gedaan, samen met dennenappelen sprokkelen...) of ergens via een zwart circuit kunt aankopen kun je daar dan misschien onderuit komen.

Maar dan zou ik nog eerder een 2de handse pelletkachel kopen en niet alles verwarmen dan zo'n mastodont te gaan zetten...

Neen geen eigen ervaring. Maar persoonlijk, als ik naar deze info kijk (en het gebrek aan iets over richtingsprijzen die je kunt vinden :().
En dit : gelijkaardige systeem https://www.froeling.com/fileadmin/content/produkte/Prospekte_Flyer/EN/EN_Prospekt_P4_Pellet.pdf

Lijkt mij dat gewoon duur. En lijk het mij een warmtepomp comfortabeler. Geen schouw die moet gekuist worden. Geen aanzuigsysteem dat kan verstopt raken (we spreken hier over vaste elementen hé, geen vloeistof of gas...). En dan spreekt men daar over buffertanks die de warmte kunnen later afgeven.

Daarnaast, kan ik het mij echt echt echt niet inbeelden dat als gas stijgt in prijs... dat men geen extra heffingen of dergelijke gaat nemen op hout of pellets. Heb je een bos in bezit, dan acht ik de kans groot dat je daar dan nog een belasting gaat op mogen betalen. Enkel als je uw hout bij wijze van spreken gaat sprokkelen (mijn grootouders hebben dat nog gedaan, samen met dennenappelen sprokkelen...) of ergens via een zwart circuit kunt aankopen kun je daar dan misschien onderuit komen.

Maar dan zou ik nog eerder een 2de handse pelletkachel kopen en niet alles verwarmen dan zo'n mastodont te gaan zetten...
Gohja dat is natuurlijk een CV-variant, ik denk dat dit ook wel wat kleiner kan (maar altijd groter dan gewoon een pelletkachel natuurlijk). Een warmtepomp zal misschien altijd beter zijn, maar in zo'n ouder huis waar er nog op hoge temperatuur gestookt wordt lijkt me dat misschien wel duurder om te implementeren.

Gohja dat is natuurlijk een CV-variant, ik denk dat dit ook wel wat kleiner kan (maar altijd groter dan gewoon een pelletkachel natuurlijk). Een warmtepomp zal misschien altijd beter zijn, maar in zo'n ouder huis waar er nog op hoge temperatuur gestookt wordt lijkt me dat misschien wel duurder om te implementeren.
Ik zou persoonlijk mij ongemakkelijk voelen als ik nu nog zou investeren in een hoge temperatuuroplossing.

Daarom dat ik bij het standpunt bleef van naar een pelletkachel te gaan. Dan naar een oplossing waar ik niet zeker ben dat deze in de toekomst nog als wenselijk gezien zullen worden.
Bij de pelletkachel is uw investeringskost beperkt, dus is het risico dat je neemt dan ook beperkter dan als je daar een systeempje van 6 - 10k gaat neergooien.
Om dan 5 - 10 jaar later uw gebruikskosten de pan zien uit te zwieren tgv milieuheffingen of whatnog ze uit hun duim zuigen.

En ik spreek grotendeels over een pelletkachel, omdat dat gewoon een pak makkelijker in gebruik is dan nog zo'n oude speksteenkachel of een oude houtkachel waar je voor 100 - 300€ er ook nog wel eentje op de kop kunt tikken om het dan zo warm te stoken.

Wat kan een filter aan de bovenkant van mijn schouwpijp doen aan de fijnstofdeeltjes die door de kachel huis inwaarts worden uitgestoten?
Ik snap het niet zo goed

Okay.. kan ik nog (theoretisch) aanvaarden dat dat werkt voor schouwbranden etc. Maar wat doet dat dan aan de luchtkwaliteit binnenshuis?
edit: oei , post is weg?

Mijn brander mankeert toch minstens een keer of twee per jaar (oud beestje), en op zulke momenten ben ik wel blij dat ik nog een houtkachel heb staan ook. Het is jammer dat het zo slecht is voor het milieu, anders zou ik hem een pak vaker aansteken dan enkel wanneer het niet anders kan, want ik het blijft toch zeer gezellig. :tongue:

Ik wou vorige zomer overschakelen van mazout op gas. De aansluiting was al gelegd en alles, maar dan uit luiheid niet aan toe gekomen om een gasketel te bestellen. Nog een geluk, want met die compleet ridicule gasprijzen heb ik dan maar besloten om het voorlopig zo te laten.

Okay.. kan ik nog (theoretisch) aanvaarden dat dat werkt voor schouwbranden etc. Maar wat doet dat dan aan de luchtkwaliteit binnenshuis?
edit: oei , post is weg?
Khad het gedelete want je had het over de binnengassen. Ik had buutengassen gelezen. En daar klopte mijn uitleg voor. Voor de reductie van de binnengassen zie ik het niet direct.

In mijn huis stond een grote open haard die ik recent heb laten omvormen tot een inbouwhaard. Daar staat nu een een Barbas Bellfires Evolux. Zo'n haard is heel gezellig en geeft een aangename warmte in de leefruimte maar ik voel toch ook enig schuldgevoel omwille van de impact voor op het milieu. Afhankelijk van de woning kan het ook een impact hebben op de buurt.

Het is daarom een aankoop waar je goed over moet nadenken. Factoren die ik in bij mijn keuze heb bekeken:

- Laat je woning het toe om een haard te plaatsen? Hoe ver ligt je woning van de buren? Kan je een goede schouw plaatsen? Maar evengoed moet je nadenken over de stockage van hout. Is er voldoende ruimte voor een houtopslag buiten en binnen? Om de impact op het milieu te verminderen is de juiste houtkeuze immers belangrijk. Je moet dus zorgen voor een houtopslag waar hout in de buitenlucht kan drogen door de wind en een binnenopslag waar het droge hout kan worden bewaard.

- Toegang tot brandstof. Waar ga je je hout halen? Als je van plan bent om zakjes brandhout te kopen bij Gamma of Brico dan zal het snel een tijdrovende en kostelijke zaak worden. Een goede leverancier en betrouwbare leverancier van brandhout is belangrijk. Beste is lokaal hout via herbebossing enz... Je kan ovengedroogd hout kopen maar dat lijkt me hoge impact te hebben op het milieu omwille van de energie die dat proces vraagt. Heb je een bos waar je hout kan halen?

- Type toestel. Moderne kachels met een goed energielabel zijn efficiënter als oudere modellen. Die filter op de schouw kende ik nog niet maar voor 2000 euro lijkt mij dat toch een kost die zeer schappelijk is om de impact op het milieu drastisch te verminderen. Dat is een upgrade van mijn haard die ik zeker nog zal laten plaatsen.

Ik combineer de aankoop van hout met aanvoer vanuit een eigen bos. Mijn bos ligt 2 dorpen verder en daar pak ik gewoon wat op de grond ligt. Dat stukje bos is te klein om onder de verplichting van een bosbeheerplan te vallen dus heb me nog niet echt verdiept in de wetgeving. Daarom dat ik voorlopig gewoon sprokkel wat er op de grond ligt. Bomen kappen ben ik niet van plan dus nog een beetje afwachten hoeveel hout dat bos op een natuurlijke manier (dus takken die afbreken) voortbrengt. Is een minibosje van een 25-tal are dus ik verwacht niet dat ik daarmee zal toekomen. Daarom koop ik ook hout aan. Dit jaar 1 stère ovengedroogd hout en 1 stère windgedroogd hout. Dat ovengedroogd is voor onmiddellijk gebruik (volgend jaar hoop ik ovengedroogd niet langer te moeten kopen). Die heb ik opgeslagen in een droge ruimte. Het winddroge hout ligt opgestapeld in een houtmijt in de tuin, bovenaan afgedekt maar aan de zijkanten open zodat de wind vrij spel heeft door de mijt en zo het hout verder kan drogen. Het hout uit het bos ligt in een aparte houtmijt (ook buiten) en wil ik drie tot vijf jaar door de wind laten drogen voor het zal worden verbrand. Het aangekochte hout komt uit België en Noord Frankrijk, zou herbebost worden enz...

Stoken op hout vergt wel wat planning, werk en bewustzijn om de impact zo laag mogelijk te houden.

ongevraagd hout uit het bos halen is diefstal en stroperij, en strafbaar
Ik ging gisteren wandelen en in elk bos ligt hout met hopen. Je vult gewoon je koffer met hout. Desnoods pak je een oude buggy mee en propt die vol blokken hout. Gek om te betalen voor hout...

Misschien koop ik gewoon die oude 80's villa met houtkachel en verwarm ik mij gratis.

Laatst bewerkt:
Ik ging gisteren wandelen en in elk bos ligt hout met hopen. Je vult gewoon je koffer met hout. Desnoods pak je een oude buggy mee en propt die vol blokken hout. Gek om te betalen voor hout...

Dit is wel degelijk illegaal en strafbaar:

Wetboek van Strafrecht
Artikel 314
1. Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

Je gaat toch ook geen zand van het strand gaan pikken om je verbouwingen te doen?

Terug
Bovenaan