Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Er is een asbestattest verplicht dus niemand moet gokken of het er wel of niet in zit.
Sorry maar een asbestattest is een grap. Ik heb er al meerdere onder de ogen gekregen en het is in mijn ogen gewoon een samenvatting van de standaard zaken waar hoogst waarschijnlijk asbest in zit. Zo heb ik al 3 asbest attesten gezien waarbij golfplaten = aan asbest waren. Jammer genoeg waren de gebouwen in 2005, 2007 en 2008 gebouwd en van de laatste 2 heeft een labo nog eens bevestigd dat er geen asbest in de golfplaten zat. Conclusie van diegene die het asbest attest opgemaakt had: asbest.

Net zoals bij EPC etc. Heb je daar idd ook cowboys tussen zitten.

Maar! Er zijn na het verbod nog best veel asbesthoudende materialen geplaatst. Bij het nakende verbod is één en ander aan dumpprijzen ingekocht door veel aannemers.
Dat zal ik zeker niet tegenspreken maar ook nu is het weer de dollars die tellen en gezien een analyse door een labo aardig wat stuivers kost doet men maar aan wat nattevingerwerk om te bepalen of het effectief asbest is of niet. En al zeker als de opdrachtgever voor de analyse daar niet erg verl voor over heeft.

Er is een asbestattest verplicht dus niemand moet gokken of het er wel of niet in zit.
Bij zo'n attest maakt men veel aannames. Als u dak geïsoleerd is gaan ze echt geen pannen weghalen om te kijken naar u onderdak.
Want als het dak dan lekt, dan begint het ´wie zijn fout is het´ spelletje.
Zo'n onderzoeken, net als bij epc zijn altijd non-invasief. Ze breken of openen niets. Ze gaan voort op informatie die je zo ziet en rekeningen of fotoos voor handen.

Bij zo'n attest maakt men veel aannames. Als u dak geïsoleerd is gaan ze echt geen pannen weghalen om te kijken naar u onderdak.
Zo'n onderzoeken, net als bij epc zijn altijd non-invasief. Ze breken of openen niets. Ze gaan voort op informatie die je zo ziet en rekeningen of fotoos voor handen.
Als je een goede hebt kijkt deze gewoon hoor. Nemen stalen van alles waar ze niet 100% zeker van zijn.
Prevebo bijvoorbeeld vertrouwen ik wel.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/mechelen/2800/10930633

Wij hebben een afspraak om hier morgen naar te gaan kijken. Zaken om op te letten volgens jullie? Asbestattest gelezen en er zit asbest in de leien, maar niet in het onderdak.
- Als je de kwaliteit van het EPC-attest wil weten, kijk dan of die glasdallen vermeld staan.
- Je zal waarschijnlijk ook een afscheiding van de buur willen die volledig doorloopt.
- is er in de badkamer boven de ruit een ander soort bekleding gebruikt? waarom?
- is er al verduistering voor de velux? Indien niet, zal je dat wel willen indien je een slaapkamer hebt daar.
- de zolderkamer, tenzij er 2 exact gespiegelde zijn (wat mogelijk is), heeft 1 foto mét radiator en 2 zonder. Photoshop... ?

Dat zal ik zeker niet tegenspreken maar ook nu is het weer de dollars die tellen en gezien een analyse door een labo aardig wat stuivers kost doet men maar aan wat nattevingerwerk om te bepalen of het effectief asbest is of niet. En al zeker als de opdrachtgever voor de analyse daar niet erg verl voor over heeft.
Een analyse kost rond de 100 euro excl btw per staal.
Euhm, ze nemen normaal wel degelijk stalen hoor, zelfs van je pleisterwerk.

- Als je de kwaliteit van het EPC-attest wil weten, kijk dan of die glasdallen vermeld staan.
- Je zal waarschijnlijk ook een afscheiding van de buur willen die volledig doorloopt.
- is er in de badkamer boven de ruit een ander soort bekleding gebruikt? waarom?
- is er al verduistering voor de velux? Indien niet, zal je dat wel willen indien je een slaapkamer hebt daar.
- de zolderkamer, tenzij er 2 exact gespiegelde zijn (wat mogelijk is), heeft 1 foto mét radiator en 2 zonder. Photoshop... ?
Heel erg bedankt voor alle tips. Hier gaan we zeker rekening mee houden!

Die zolderkamers lijken mij nu wel echt andere kamers, die veluxen zitten toch anders/zijn ander formaat?

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/mechelen/2800/10930633

Wij hebben een afspraak om hier morgen naar te gaan kijken. Zaken om op te letten volgens jullie? Asbestattest gelezen en er zit asbest in de leien, maar niet in het onderdak.
Asbest in de leien betekent in dit geval ook asbest op de daken van de buren (ziet er hetzelfde materiaal uit). Weinig zin dus om dat dak te vervangen als er paar meter verder asbesthoudende leien blijven liggen. Zolang die leien in goede staat zijn maakt het ook niet veel uit natuurlijk.

Ah, ik had ook de gewoonte om huizen die ik overwoog te kopen eens te google'n... Voor deze woning kan je op Streetview zien dat ze in mei 2022 ook te koop stond. Misschien 's vragen waarom? Gekocht door een investeerder (vandaag de verbouwing), scheiding of andere zaken zoals onuitstaanbare buren?

Asbest in de leien betekent in dit geval ook asbest op de daken van de buren (ziet er hetzelfde materiaal uit). Weinig zin dus om dat dak te vervangen als er paar meter verder asbesthoudende leien blijven liggen. Zolang die leien in goede staat zijn maakt het ook niet veel uit natuurlijk.

Ah, ik had ook de gewoonte om huizen die ik overwoog te kopen eens te google'n... Voor deze woning kan je op Streetview zien dat ze in mei 2022 ook te koop stond. Misschien 's vragen waarom? Gekocht door een investeerder (vandaag de verbouwing), scheiding of andere zaken zoals onuitstaanbare buren?
Gekocht door investeerder/eigenaar immokantoor die de renovaties het afgelopen jaar heeft laten doen.

We gaan zaterdag met mijn technisch onderlegde schoonvader opnieuw kijken vooraleer we een bod zouden uitbrengen.
Check vooral leidingen, bij een deftige renovatie moet de vloer er altijd uit, geen half werk door tegels op tegels te lijmen en oude galva of zelf koper te laten zitten. Ik zie al een ikea lavabo, dat lijkt op doe het zelf? Overigens vind ik de woning vrij prijzig..

Verbod geldt vanaf 1998 dus in 1997 is de kans nog best reëël.
Ouden asbest die ze hadden liggen hebben ze ook nog lang gebruikt. Zeker die onderdaken is een klassieker voor als 1 van de laatste asbest dingen nog gelegd te zijn. lk heb al een asbest onderdak gezien gelegd in 2003.

Het huis dat ik heb gekocht hebben ze in 2011 het dak gerenoveerd (nieuwe dakpannen + isolatie eronder) en het asbest onderdak laten steken...

Beetje waste alles nu terug eraf gesmeten (ook veel te weinig gordingen gebruikt. Dat hing super zwaar door)

Nog steeds ferm aan het renoveren.
Maar
1. ik ben het renoveren beu. De grote ingrepen tenminste, nog wat verbouwen zonder druk zou ik wel nog zien zitten.
2. ik ben de locatie (langs drukke weg) beu. Iets heeft ervoor gezorgd dat ik er nu op gefixeerd ben, terwijl het lawaai echt meevalt.
3. Vriendin woont op 40km afstand. Dus tussenin iets zoeken

Terug
Bovenaan