Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
We gaan zaterdag met mijn technisch onderlegde schoonvader opnieuw kijken vooraleer we een bod zouden uitbrengen.
Mijn schoonouders wonen daar om de hoek. Toffe wijk wel. Er is een wijk commitee die wel wat organiseren.
Het ligt wel vlakbij een café, geen idee hoeveel last ge daar van hebt. Spelfanaat ligt ook aan de overkant van de straat, voor persoonlijk zou da wel nen bonus zijn :unsure:

Nog steeds ferm aan het renoveren.
Maar
1. ik ben het renoveren beu. De grote ingrepen tenminste, nog wat verbouwen zonder druk zou ik wel nog zien zitten.
2. ik ben de locatie (langs drukke weg) beu. Iets heeft ervoor gezorgd dat ik er nu op gefixeerd ben, terwijl het lawaai echt meevalt.
3. Vriendin woont op 40km afstand. Dus tussenin iets zoeken
Veel succes! 🤞🤞🤞

We willen wat groter gaan wonen. Dit weekend gaan we dus kijken naar een huis dat te koop staat. Uit de hand te koop. We vermoeden dat de vraagprijs heel correct is. Hoe zouden we het aanpakken? Neem dat we akkoord zouden zijn met de vraagprijs.

Akkoord onder voorwaarden(lenig) op mail? Wat zetten we er best in? We zouden ook met een pandwissel(overbruggingskrediet) willen werken. Moet dit in het bod vermeld worden?

Toen ik 10 jaar geleden mijn huis kocht was de vraagprijs meteen ook de eindprijs. Immo was niet geneigd om met opbod te werken. Uit de hand verkoop zal vrees ik anders zijn. Daarmee wil ik wel wat voorbereid zijn

Laatst bewerkt:
Ik ga hier in herhaling vallen he maar voor zo'n zaken kan je steeds eens bellen of afspreken met je/een notaris. Dergelijke consulten zijn gewoon gratis en die mensen zijn dag in dag uit bezig met het begeleiden van overdrachten van onroerend goed. Zij kunnen tips geven over wat je in je aankoopbod kan zetten en je eventueel een sjabloon toesturen.

Een intake-gesprek kan ook nuttig zijn zodat je notaris helemaal op de hoogte is van wat jij wil (denk aan huwelijkscontracten, bijzondere aankoopverhoudingen, rariteiten op vlak van registratiebelasting, specifieke afspraken met de bank, termijnen, onderlinge leningen,....)

Die mensen verdienen geld als slijk maar er zijn maar weinig mensen die hen er ook echt voor laten werken:)

Zaken waar je zoal aan kan denken:

1. Opschortende voorwaarde voor een lening (of evt als je schrik hebt ook voor de bodem-, asbest-,... attesten). Ik vind een opschortende voorwaarde voor een lening zelf minder belangrijk als je goed op de hoogte bent van je mogelijkheden bij de bank.
2. Bod beperken in de tijd
3. Een aanvaard bod is bindend.
4. Je kan pingelen en onderbieden, onderhandelen en marchanderen. Maar als je echt verkikkerd bent op een huis zou ik er niet mee inzitten als je niet de perfecte prijs hebt bedongen en misschien 10 of 20duizend euro teveel hebt betaald.

We willen wat groter gaan wonen. Dit weekend gaan we dus kijken naar een huis dat te koop staat. Uit de hand te koop. We vermoeden dat de vraagprijs heel correct is. Hoe zouden we het aanpakken? Neem dat we akkoord zouden zijn met de vraagprijs.

Akkoord onder voorwaarden(lenig) op mail? Wat zetten we er best in? We zouden ook met een pandwissel(overbruggingskrediet) willen werken. Moet dit in het bod vermeld worden?

Toen ik 10 jaar geleden mijn huis kocht was de vraagprijs meteen ook de eindprijs. Immo was niet geneigd om met opbod te werken. Uit de hand verkoop zal vrees ik anders zijn. Daarmee wil ik wel wat voorbereid zijn
Je hebt je waarschijnlijk al geïnformeerd maar heb je reeds een gesprek gehad met de bank i.v.m. het overbruggingskrediet? Deze staan enorm duur (+6% in september, geen idee of dit gezakt is ondertussen) en dat maakt een project soms onhaalbaar. Indien wij 400K wilden overbruggen zou ons dit €1800 per maand gekost hebben. Dit in combinatie met het woonkrediet is voor velen niet te doen. Het huis is uiteindelijk snel verkocht en de overbrugging zal niet nodig zijn, maar op het moment van de aanvraag wisten we dat dus nog niet en dan wil de bank zekerheid dat je de mogelijke overbrugging kan betalen.

Je hebt je waarschijnlijk al geïnformeerd maar heb je reeds een gesprek gehad met de bank i.v.m. het overbruggingskrediet? Deze staan enorm duur (+6% in september, geen idee of dit gezakt is ondertussen) en dat maakt een project soms onhaalbaar. Indien wij 400K wilden overbruggen zou ons dit €1800 per maand gekost hebben. Dit in combinatie met het woonkrediet is voor velen niet te doen. Het huis is uiteindelijk snel verkocht en de overbrugging zal niet nodig zijn, maar op het moment van de aanvraag wisten we dat dus nog niet en dan wil de bank zekerheid dat je de mogelijke overbrugging kan betalen.
Klopt. Bij de bank reeds geweest. Die overweging moeten we inderdaad ook nog maken.

Die 1800 is dan ook nog niet alles...
Onze overbrugging was een dikke 1000 euro per maand, totaalprijs 3300 euro voor 1 maand aan overbrugging door dossierskosten bij bank en notaris.

Ken de regio niet, dus geen terugkoppeling over prijszetting. Dingen die me opvallen (en begrijp me niet verkeerd want wel leuk huis op sommige vlakken).
De indeling van de keuken is cringe, er MOEST duidelijk een eiland in. Wie kookt, blokkeert de rest van de keuken. Veel te smal.
ik vermoed dat een berging of toilet beneden er nog achter ligt, vervelend.
Gezien de positie van de dyson,is er mogelijks een chronisch tekort aan stopcontacten.
Zoveel verschillende vloeren....
Contact met tuin is zeer beperkt
Hou van terrazzo maar deze vind ik echt niet mooi
Geen garage, of rechtstreekse doorgang naar tuin

Ik denk dat het wel juist geprijsd is. Er is in se niks groots mis met dat huis, maar ik vind het hondslelijk afgewerkt. Ik zou daar veel nutteloze kosten moeten doen eer ik me op mijn gemak zou voelen.

En die fotograaf mogen ze ook afschieten. Ik word letterlijk draaierig van die scheve foto's. Op de eerste binnenfoto dacht ik oprecht dat de living onder een schuin dak lag :laugh:.

Schuine afvoer kachel: mag dat wel? Ik zou schrik hebben dat de rook onvoldoende afgevoerd kan worden door de bochten.

Badkamer: als die op een houten roostering is gezet, kan je lekken krijgen. Ik spreek helaas uit ervaring.

Allemaal verschillende vloeren: wijst er voor mij eerder op dat er ergens toch wel gedoehetzelft is geweest ofwel beknibbeld is geweest. Vraag eens na bij de buren hoe of wat, doorgaans een bron van informatie!

Aan die veluxen te zien (dikte van het dak) is dat dak ongeveer 20-30 jaar geleden voor het laatst gedaan/geïsoleerd. Vraag dat na vooraleer je ook nog eens de kosten hebt van een nieuw dak. Qua energiescore kan je dan weer veel punten winnen door daar deftige isolatie te voorzien.

Waarschijnlijk wel de prijs in de regio maar zelf zou ik passen voor een rijhuis met potentieel veel kosten extra.

Een goede indicatie zijn de oude cv leidingen die nog langs de muur lopen. Dat zegt al veel over de manier waarop dit pand gerenoveerd werd, inderdaad op zijn Vlaams.

Vloertje hier, ander vloertje daar, ah we gaan eens een andere keuken zetten en volgend jaar een andere badkamer en voila het is gerenoveerd. Die leidingen, laat dat maar zitten. Los van de locatie vind ik 400K voor dit pand echt wel veel. Komaan zeg dat is 16 miljoen bef.

Een goede indicatie zijn de oude cv leidingen die nog langs de muur lopen. Dat zegt al veel over de manier waarop dit pand gerenoveerd werd, inderdaad op zijn Vlaams.

Vloertje hier, ander vloertje daar, ah we gaan eens een andere keuken zetten en volgend jaar een andere badkamer en voila het is gerenoveerd. Die leidingen, laat dat maar zitten. Los van de locatie vind ik 400K voor dit pand echt wel veel. Komaan zeg dat is 16 miljoen bef.
Ligt in het verlengde van de andere prijzen in de regio. Al vind ik het het niet waard.

Terug
Bovenaan