Familie gaat volgend jaar verhuizen en zou hun woning uit midden jaren 90 verkopen. Het is een vrijstaande woning op een stuk grond van 1400 m2. De woning is zeer goed onderhouden, maar natuurlijk gebouwd volgens de standaarden van toen.
Wij zouden geïnteresseerd zijn omwille van de grond en ligging, zo’n gronden worden schaarser en schaarser tot zelfs onmogelijk in de toekomst? We kennen ook de staat van de woning en de kans op verrassingen is klein omdat het over familie gaat.
Voor het geld, zouden we echter ook een kleinere nieuwbouw of recente woning kunnen kopen. De grond is dan wel een stuk kleiner, dicht op buren, maar wel conform de huidige normen en technieken.
Ik vind het een heel moeilijke keuze. Het huis is in goede staat, dus zomaar strippen is zeker de kost niet waard.
Anderzijds ben ik me ook zeer bewust van de doelstellingen voor 2050 en weet ik niet in welke mate of mits welke investeringen dat haalbaar is voor een woning van de jaren 90.
Ik wil ook niet in een situatie komen waarin ik nu heel veel uitgeef aan energie (20.000kwh/jaar gas voor dat huis) en daardoor ook niet meer kan sparen om de nodige werken uit te voeren.
Aan de andere kant is 2050 nog ver en veranderen de normen zo vaak, dat ik ook niet weet of ik me er op moet vastpinnen. Bijkomend kun je wel werken laten uitvoeren, maar moeilijk ruimte bij creëren.
Het is pas op het moment dat ik het energieluik in overweging begon te nemen dat de twijfel is toegeslagen. Zonder dat was het beslist want is het huis voor ons perfect.
Pro/contra komt voor mij op:
Nieuwbouw:
+ nieuwe technieken/futureproof
+ laag energieverbruik
+ normaal lage onderhoudskosten eerste jaren
- sowieso kleiner gezien ons budget, beperkte levensruimte, buren dichter bij
- kinderziektes?
Huis familie:
+ ruimte zowel binnen als buiten
+ volledig onze smaak
+ gekende historiek
- energieverbruik
- onbekend of het überhaupt mogelijk is om toekomstige normen te halen?
Hebben jullie zelf ook al zo’n keuzes moeten maken? Elk huis is anders, dus we gaan een epc-verslag laten opmaken om een idee te krijgen van de nodige investeringen, maar ik wilde het hier al even neerschrijven, al is het maar om er eens op een andere manier over na te denken.