Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Die pandwissel met beide aktes op dezelfde dag, is dat iets dat altijd lukt? Ik merk dat de woningen moeilijker verkopen, je moet dan al kunnen verkopen binnen de termijn tussen compromis en akte...

Voor een overbrugging vraagt de bank een schatting door een erkend schatter, hoe schatten die gasten de prijzen? Puur technisch of eerder op basis van gelijkaardige panden? Ik merk dat ze bij KBC niet echt veel moeite doen in vergelijking met 2015, alles verloopt online en nadien telefonisch contact met iemand uit Limburg.

Momenteel interesse in een woning, de eigenaars willen eens aperitieven zonder de makelaar er bij, wat mij ergens al positief lijkt, want die makelaar heeft nul bijdrage aan heel het verhaal en loopt toch maar in de weg.

Die pandwissel met beide aktes op dezelfde dag, is dat iets dat altijd lukt? Ik merk dat de woningen moeilijker verkopen, je moet dan al kunnen verkopen binnen de termijn tussen compromis en akte...

Voor een overbrugging vraagt de bank een schatting door een erkend schatter, hoe schatten die gasten de prijzen? Puur technisch of eerder op basis van gelijkaardige panden? Ik merk dat ze bij KBC niet echt veel moeite doen in vergelijking met 2015, alles verloopt online en nadien telefonisch contact met iemand uit Limburg.

Momenteel interesse in een woning, de eigenaars willen eens aperitieven zonder de makelaar er bij, wat mij ergens al positief lijkt, want die makelaar heeft nul bijdrage aan heel het verhaal en loopt toch maar in de weg.

Hier 1 keer gelukt en 1 keer niet. Als het niet lukt is het een kostelijke grap.

Bod is goedgekeurd :clap: efkens klamme handjes, we hadden het in ons hoofd al opgegeven. Nu pas echt het besef van wat er op ons afkomt. Alles is wel goed doorgerekend met de bank, dus daar maak ik me (rationeel) geen zorgen in.

Nu kunnen we beginnen plannen en nadenken :D

1 keer geprobeerd en gelukt. Maar het lukt wel enkel met heel wat goodwill van de verkopers, de kopers van uw huis, en de 3 notarissen. Maw het is zeker geen zekerheid dat ge het rondkrijgt. 1 van die partijen die moeilijk doet en het wordt heel moeilijk.

Die zullen conservatief schatten, ze willen er immers zeker van zijn dat ze hun geld terugkrijgen. Schatting immo zal wel wat hoger liggen.

Die zullen conservatief schatten, ze willen er immers zeker van zijn dat ze hun geld terugkrijgen. Schatting immo zal wel wat hoger liggen.
Die werken toch gewoon met beëdigde schutters die normaliter allemaal binnen de 5-10k op hetzelfde bedrag gaan moeten schatten?

Die werken toch gewoon met beëdigde schutters die normaliter allemaal binnen de 5-10k op hetzelfde bedrag gaan moeten schatten?
Klopt, maar ik heb hier indertijd uit een nalatenschap een paar woningen zien passeren die geschat waren door beëdigde schatters ivm erfenisrechten. Tussen de schatting en de uiteindelijke verkoopwaarde zat uiteindelijk toch een 20%. Ik ga niet zeggen dat het op elke woning zo was, maar een makelaar haalt er normaalgezien wel meer uit ze.

Het mens die onze woning kwam schatten kende er werkelijk waar nul de botten van. Dat was echt schrijnend. 5min binnen geweest, de ruimtes genoteerd en that's it.

Gevolg: ze schatte de woning lager dan het bod welke wij hebben gedaan dat al 140k onder de vraagprijs was. Ze kende de regio totaal niet en hield dus ook geen rekening met de topligging die zeer gegeerd is hier.

Haar schatting kwam net boven de prijs die men hier voor een bouwgrond van 2000m² minder heeft gekregen op een mindere ligging. :sarcastic:

Nee, ik heb echt 0,0 vertrouwen in die schatters van de bank.

Waar de meesten hun huis zo netjes mogelijk presenteren om het zo vlot mogelijk te kunnen verkopen, heb ik hier 2x een verwaarloosde woning gezien: vol rommel, vuil, gras dat een halve meter hoog staat,... Waardoor je automatisch al een deel van de potentiële kopers afschrikt.
Zelf ook eentje gaan bekijken dat vies vuil en vettig was. De vloer plakte enorm, koelkast niet eens leeg, beschadigde kasten en deuren, ... en dat allemaal in iets dat nog niet eens echt oud was. En een te vlotte makelaar die er door rusht. 👍🏻 Ik zou dat dan al laten kuisen om vlotter te verkopen.

Aan de andere kant dan nog 2 andere huizen bezocht waar de makelaars wel beter waren en je ook "loslieten" in het huis na het gebruikelijke rondje en je niet bleven schaduwen.
Ook een bod gedaan, dat aanvaard is. Nu wachten op de compromis.

Wij werken met een overbruggingskrediet. Argenta had genoeg aan mijn Immoweb link, want ze hadden een online tool. En daar kwam de waarde veel hoger uit dan wat we moesten lenen. Dus geen schatter nodig geweest.

Wij werken met een overbruggingskrediet. Argenta had genoeg aan mijn Immoweb link, want ze hadden een online tool. En daar kwam de waarde veel hoger uit dan wat we moesten lenen. Dus geen schatter nodig geweest.

Bij mij is er ook geen schatter van de bank geweest. Het feit dat ik minder nodig had dan de bouwwaarde 7 jaar eerder was genoeg.

Ook een bod gedaan, dat aanvaard is. Nu wachten op de compromis.
Iemand die volgende stukje uit de compromis even kan verduidelijken? (Het huis zelf valt niet onder de verkaveling, het stuk ernaast wel, waardoor het huis half open bebouwing wordt, maar er is nog niets naast gebouwd momenteel (op lot 1)).
De koper verklaart eveneens kennis te nemen van hierna vermelde bijzondere bepalingen:

Bijzondere bepalingen
In akte verleden voor notaris xxx te xxx op x x x staat het volgende vermeld hierna letterlijk overgenomen:
1) De aandacht van de koper(s) wordt erop gevestigd dat door de goedkeuring van de verkaveling de bestaande bebouwing is gewijzigd van open naar halfopen bebouwing, zoals aangeduid op voormeld plan;
2) De toekomstige kopers van lot 1 zullen op hun kosten het nodige moeten doen voor de aanpassing van de dakgoten aan de linkerzijde van het verkochte goed woonhuis dat het voorwerp uitmaakt van onderhavige overeenkomst;
3) de betaling der gemeenheid der afsluiting en/of scheidingsmuurtjes die de kopers zelf zullen plaatsen zullen zij slechts kunnen eisen van de kopers van het aangrenzende lot 1 en in elk geval nooit van de verkoper;
4) de kopers worden erop gewezen dat de buitenmuren van het gebouw enkel gebruikt kunnen worden als weerbescherming en niet geschikt zijn als steunmuur of voor het maken van een gemene muur waartegen de toekomstige kopers van het aangrenzende lot 1 kunnen tegenbouwen;

De kopers zullen de verkoper, noch de toekomstige kopers van lot 1, kunnen dwingen tussen te komen in de kosten van de gemene muur op de scheidingslijn van hun perceel met percelen nog toebehorende aan de verkoper indien zijn zouden besluiten deze muur gemeen te maken.

De koper neemt hiervan kennis en treedt in alle rechten en plichten hieromtrent, voor zover deze nog van toepassing zijn.​
Wat houdt het nu juist in en hoe wordt er tegenwoordig tegenaan gebouwd?
Zoals ik het lees kunnen ze niet vlak tegen mijn bestaande buitenmuur bouwen, maar hoe los je het dan op (op mijn kosten).

Iemand die volgende stukje uit de compromis even kan verduidelijken? (Het huis zelf valt niet onder de verkaveling, het stuk ernaast wel, waardoor het huis half open bebouwing wordt, maar er is nog niets naast gebouwd momenteel (op lot 1)).

Wat houdt het nu juist in en hoe wordt er tegenwoordig tegenaan gebouwd?
Zoals ik het lees kunnen ze niet vlak tegen mijn bestaande buitenmuur bouwen, maar hoe los je het dan op (op mijn kosten).
Wij zitten (allez, zaten tot men naast ons bouwde) met ongeveer dezelfde situatie. Het betekent dat de nieuwe kopers de muur naast jullie in de praktijk niet kunnen gebruiken, maar dat ze volledig zelf een (dragende) muur zullen moeten bouwen. Tussen die 2 muren kan dan isolatie of whatever zitten.

Normaal gezien kan jij een muur die op de perceelsgrens staat zelf bouwen en kan je nadien de helft van die kost verhalen op de mensen die later bouwen. Deze tekst bepaalt dat je weet dat dit nooit zal kunnen omdat de muur niet sterk genoeg is daarvoor.

In ons geval konden we in theorie die muur voor de helft laten terugbetalen door de buren, wat we niet gevraagd hebben (om geen miserie te veroorzaken).

Bedankt!
Het betekent dat de nieuwe kopers de muur naast jullie in de praktijk niet kunnen gebruiken, maar dat ze volledig zelf een (dragende) muur zullen moeten bouwen. Tussen die 2 muren kan dan isolatie of whatever zitten.
Dat lijkt me qua warmte- en geluidsisolatie voor beide partijen wel voordelig.
Normaal gezien kan jij een muur die op de perceelsgrens staat zelf bouwen en kan je nadien de helft van die kost verhalen op de mensen die later bouwen. Deze tekst bepaalt dat je weet dat dit nooit zal kunnen omdat de muur niet sterk genoeg is daarvoor.
Kosten op hen verhalen niet, maar mijn vrees is eerder het omgekeerde.
Omdat mijn muur op de scheiding staat en de toekomstige buren zeker nog een eigen steunmuur moeten bouwen en dat zij bouwopervlakte zouden verliezen hierdoor en/of extra kosten moeten maken om die steunmuur te bouwen.

Omdat mijn muur op de scheiding staat en de toekomstige buren zeker nog een eigen steunmuur moeten bouwen en dat zij bouwopervlakte zouden verliezen hierdoor en/of extra kosten moeten maken om die steunmuur te bouwen.
bij mijn weten worden er nu altijd 2 muren gebouwd, dus dat laatste is niet echt meer van toepassing. Het verlies van bouwoppervlakte natuurlijk wel, maar geen idee of daar nog een vergoeding voor bestaat (nu, in ons geval, voor een relatief grote muur, was het bedrag dat we gingen krijgen slechts 2700 euro denk ik. Als je dan nog de muur wegrekent en enkel de grond overhoudt is het resultaat nul denk ik.

Vroeger werd een gemene muur "te paard" gezet, op de perceelsgrens. De 2de bouwer diende deze dan voor de helft over te nemen omdat die ook effectief constructief tot de laatst gebouwde woning ging behoren.

Vandaag wordt dat oa omwille van thermische en akoestische redenen niet meer gedaan. Waardoor je als 2de bouwer die gemene muur constructief doorgaans dus niet meer nodig hebt, exact zoals het beschreven staat in die compromis, en je die dus ook niet voor de helft moet betalen.

Dat zorgt soms nog wel eens voor discussie met eigenaars van een woning met een muur te paard, zeker bij de oudere generatie, omdat die er altijd zijn van uit gegaan dat bouwers naast hun wel de helft gaan moeten overnemen.

Van zodra je die gemene muur te paard constructief wel nodig hebt, bv voor de afwerking van uw dak wanneer uw gabarit kleiner is dan het gabarit van de buur, wordt de discussie nog moeilijker en zou je wel degelijk kunnen gedwongen worden te delen in de kosten voor die muur.

Verlies van bouwoppervlakte en eventuele vergoeding daarvoor moet je zeker niet vrezen indien uw muur gewoon zoals het altijd werd gedaan te paard staat. Tenzij je zelf tegen die muur isolatie en een afwerking voorziet die ruimte inneemt op het perceel van de buur, dan kan je wel gedwongen worden deze te verwijderen of kan je uiteraard wel een vergoeding overeenkomen.

Mijn vriendin en ik zijn ook begonnen aan onze huizenjacht.
Na een afspraak bij de bank hebben we enkele opties aangezien zij al een eigendom heeft.
Sowieso zouden we met een overbruggingskrediet werken omdat we haar appartement op het gemak willen verkopen.
Onderstaande zaken zijn mogelijk:
  • Haar huidige lening behouden (fiscaal aftrekbaar), overbruggingskrediet afsluiten en een 2de krediet nemen voor onze nieuwe woning.
  • Overbruggingskrediet afsluiten, haar lening afbetalen met dat krediet en 1 krediet nemen voor onze nieuwe woning
Volgens onze berekeningen zouden we met optie 1 meer afbetalen in een maand, toch ligt de interest daar lager.

Wat lijkt jullie het meest interessante?

Lijkt me een no-brainer om de fiscaal aftrekbare te houden, die waarschijnlijk ook nog een veel lagere rentevoet heeft dan die die je vandaag zou afsluiten, of zie ik iets over het hoofd?

Lijkt me een no-brainer om de fiscaal aftrekbare te houden, die waarschijnlijk ook nog een veel lagere rentevoet heeft dan die die je vandaag zou afsluiten, of zie ik iets over het hoofd?
Dat dacht ik ook, tot ik leningen ging simuleren.
Misschien even de situatie beter schetsen.
Vriendin heeft nog een woonkrediet (loopt nog 15j) waarvan er €140000 open staat, met een maandlast van €720.
Haar appartement schatten ze op €220000, waarvan we maar €200000 in rekening voor nemen om geen risico te nemen.
Ons maximum budget is €400000 exclusief kosten voor onze nieuwe woning.

Als we, na verkoop van haar appartement, haar lening volledig aflossen houden we dus ongeveer een €60000 over.
Met nog wat extra eigen inbreng zouden we dan een maandlast hebben van €1579.94 voor onze nieuwe woning.

Als we haar lening niet aflossen en voor een 2de woonkrediet (25j) kiezen komen we aan een maandlast van €720 + €910 = €1630.

Haar lening loopt wel nog maar 15j, dus die last zouden we dan wel kwijt zijn na 15j.

Terug
Bovenaan