Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik hoop dat die gespikkelde vloer nog origineel is en niet zelf gekozen tijdens de verbouwing :unsure:
Zo'n venster tussen gang en woonkamer vind ik ook maar iets raar. Bedoelen ze dat met HIP GERENOVEERD?
Behalve de smaakgevoelige zaken vind ik 400k toch echt veel geld voor dit huis.

Ik vind het wel mooi gerenoveerd. Enkel past de stijl bij een huis dat 2x zo groot is en een tuin heeft die een tuin kan genoemd worden.

Dat is luxueus renoveren in een niet luxueus huis...

Ik vind het wel mooi gerenoveerd. Enkel past de stijl bij een huis dat 2x zo groot is en een tuin heeft die een tuin kan genoemd worden.

Dat is luxueus renoveren in een niet luxueus huis...
Het is puur esthetisch gerenoveerd. Veel dat je mag afbreken indien je het ooit deftig wil aanpakken.

Familie gaat volgend jaar verhuizen en zou hun woning uit midden jaren 90 verkopen. Het is een vrijstaande woning op een stuk grond van 1400 m2. De woning is zeer goed onderhouden, maar natuurlijk gebouwd volgens de standaarden van toen.

Wij zouden geïnteresseerd zijn omwille van de grond en ligging, zo’n gronden worden schaarser en schaarser tot zelfs onmogelijk in de toekomst? We kennen ook de staat van de woning en de kans op verrassingen is klein omdat het over familie gaat.

Voor het geld, zouden we echter ook een kleinere nieuwbouw of recente woning kunnen kopen. De grond is dan wel een stuk kleiner, dicht op buren, maar wel conform de huidige normen en technieken.

Ik vind het een heel moeilijke keuze. Het huis is in goede staat, dus zomaar strippen is zeker de kost niet waard.
Anderzijds ben ik me ook zeer bewust van de doelstellingen voor 2050 en weet ik niet in welke mate of mits welke investeringen dat haalbaar is voor een woning van de jaren 90.
Ik wil ook niet in een situatie komen waarin ik nu heel veel uitgeef aan energie (20.000kwh/jaar gas voor dat huis) en daardoor ook niet meer kan sparen om de nodige werken uit te voeren.

Aan de andere kant is 2050 nog ver en veranderen de normen zo vaak, dat ik ook niet weet of ik me er op moet vastpinnen. Bijkomend kun je wel werken laten uitvoeren, maar moeilijk ruimte bij creëren.
Het is pas op het moment dat ik het energieluik in overweging begon te nemen dat de twijfel is toegeslagen. Zonder dat was het beslist want is het huis voor ons perfect.

Pro/contra komt voor mij op:

Nieuwbouw:
+ nieuwe technieken/futureproof
+ laag energieverbruik
+ normaal lage onderhoudskosten eerste jaren
- sowieso kleiner gezien ons budget, beperkte levensruimte, buren dichter bij
- kinderziektes?

Huis familie:
+ ruimte zowel binnen als buiten
+ volledig onze smaak
+ gekende historiek
- energieverbruik
- onbekend of het überhaupt mogelijk is om toekomstige normen te halen?

Hebben jullie zelf ook al zo’n keuzes moeten maken? Elk huis is anders, dus we gaan een epc-verslag laten opmaken om een idee te krijgen van de nodige investeringen, maar ik wilde het hier al even neerschrijven, al is het maar om er eens op een andere manier over na te denken.

Laatst bewerkt:
Familie gaat volgend jaar verhuizen en zou hun woning uit midden jaren 90 verkopen. Het is een vrijstaande woning op een stuk grond van 1400 m2. De woning is zeer goed onderhouden, maar natuurlijk gebouwd volgens de standaarden van toen.

Wij zouden geïnteresseerd zijn omwille van de grond en ligging, zo’n gronden worden schaarser en schaarser tot zelfs onmogelijk in de toekomst? We kennen ook de staat van de woning en de kans op verrassingen is klein omdat het over familie gaat.

Voor het geld, zouden we echter ook een kleinere nieuwbouw of recente woning kunnen kopen. De grond is dan wel een stuk kleiner, dicht op buren, maar wel conform de huidige normen en technieken.

Ik vind het een heel moeilijke keuze. Het huis is in goede staat, dus zomaar strippen is zeker de kost niet waard.
Anderzijds ben ik me ook zeer bewust van de doelstellingen voor 2050 en weet ik niet in welke mate of mits welke investeringen dat haalbaar is voor een woning van de jaren 90.
Ik wil ook niet in een situatie komen waarin ik nu heel veel uitgeef aan energie (20.000kwh/jaar gas voor dat huis) en daardoor ook niet meer kan sparen om de nodige werken uit te voeren.

Aan de andere kant is 2050 nog ver en veranderen de normen zo vaak, dat ik ook niet weet of ik me er op moet vastpinnen. Bijkomend kun je wel werken laten uitvoeren, maar moeilijk ruimte bij creëren.

Nieuwbouw:
+ laag energieverbruik
- kinderziektes?

Huis familie:
+ gekende historiek
- energieverbruik

Hebben jullie zelf ook al zo’n keuzes moeten maken? Elk huis is anders, dus we gaan een epc-verslag laten opmaken om een idee te krijgen van de nodige investeringen, maar ik wilde het hier al even neerschrijven, al is het maar om er eens op een andere manier over na te denken.
Eigenlijk is er maar 1 vraag, wil je ruimte of vind je het ok als u buren op 10 meter zitten? Dat is een gevoel en daarin mag je u niet laten leiden door rationeel denken.
In het eerste geval moet je gewoon voor dat huis van u familie gaan. Als u financieel plaatje klopt kan je nog altijd renoveren. En tegen 2050 gaat er nog veel gebeuren... Op die basis zou ik men keuze nu niet maken.

Wat wel is, denk twee keer na voor je van familie koopt. Elk huis heeft verborgen gebreken. Die dan aankaarten geeft zeker gezever... Afbieden zal u mogelijks niet in dank worden afgenomen...

Locatie is alles. Is die heel goed voor jullie, moet dat extra punten scoren.

Met wat goede dakisolatie, schrijnwerk dat conform is en een energiezuinige verwarming raak je zonder veel problemen en zonder gigantische kosten aan een B-peil.
Ik ben 2j geleden verhuisd naar een woning uit 1959 dat deels gerenoveerd was, waaronder overal nieuw schrijnwerk rond 2010 geplaatst en zonnepanelen.

2j geledend HR+ -ketel laten plaatsen ter vervanging van een gedrocht van 30 jaar oud: rond de 6000 euro. (Mijn jaarlijks gasverbruik (1.5 persoon) ligt onder de 6000kWh.
Mijn vader heeft dit jaar de zolder geïsoleerd als zelfbouwer bij mij en we zijn heel ruim boven de minimale vereisten gegaan: +-5000 aan materiaalkosten.
Wel een rijwoning dus verbruik hoort ook lager te zijn dan een open bebouwing, maar zo krijg je toch een idee van wat haalbaar is met een "oudere" woning.

Lokatie is inderdaad alles. En als het goed gelegen is en een mooi lapje grond heeft zou ik niet twijfelen. 2050 is nog heel ver weg en tegen dan zijn die spelregels toch al 17 keer aangepast.

1400 m² is een flinke bouwgrond. Ik weet niet of je kinderen hebt of van plan bent te hebben ooit, maar als iemand die opgegroeid is in een huis met grote tuin kan ik het alleen maar aanbevelen. Over 20-30 jaar zullen gronden van die grootte alleen maar zeldzamer (lees: duurder) zijn.

Ik denk wel dat je er goed aan doet om een EPC te laten maken waarna je kunt zien welke eventuele werken voorrang hebben op andere. Het huis van mijn ouders is gebouwd in 1991 en onlangs heeft mijn pa een EPC laten berekenen. Zij zitten op 170. Naar moderne nieuwvbouwnormen is dat veel maar het is ook niet zoals die oude huizen die je soms ziet met een EPC van 400-500-600. Ik wil maar zeggen dat het best nog kan meevallen qua EPC, en dus renovatiekosten.

Het is pas op het moment dat ik het energieluik in overweging begon te nemen dat de twijfel is toegeslagen. Zonder dat was het beslist want is het huis voor ons perfect.

Nieuwbouw:
+ laag energieverbruik
- kinderziektes?

Huis familie:
+ volledig onze smaak
+ gekende historiek
- energieverbruik

Wat spreekt u aan in een grotere tuin? Je beseft toch dat een grote tuin ook meer kosten en meer werk met zich meebrengen?

Ik ben mij daar zelf erg van bewust daar wij een tuin van 30 are hebben. Voor mij is het dat waard, maar dat is zeker niet voor iedereen het geval.

Wat spreekt u aan in een grotere tuin? Je beseft toch dat een grote tuin ook meer kosten en meer werk met zich meebrengen?

Ik ben mij daar zelf erg van bewust daar wij een tuin van 30 are hebben. Voor mij is het dat waard, maar dat is zeker niet voor iedereen het geval.

Ik heb een tuin gehad van 20 are (en een 35 jaar oud huis van 330m2) en vond mij een slaaf van het huis en de tuin. Met 3 kinderen was dat bijna niet te doen.

Nu een nieuwbouw van 240m2 netto op 4,2 are grond en veel meer tijd voor de kinderen en leuke dingen doen.
We moeten enkel nog een afscheiding voorzien richting straat. We hebben een mooi overdekt terras, maar iedereen ziet ons zitten als de zwarte glazen wanden open staan.

Mijn tuin is 50 are nog 50 are weide, woning 500m2. Ik voel me geen slaaf van tuin of huis. Gewoon altijd bezig zijn. Ik ontspan meer van dagje in tuin te werken dan een dag niets doen.

Hier ook eigenaar van een ouder, alleenstaand huis (1958), met veel grond en ik moet zeggen dat initieel ik ook mijn twijfels had.
Na een tijd begin je wel te beseffen en apprecieren welke rust er is en welke charmes dat zo'n ouder huis met zich meebrengt.

Wij hebben onze focus wel ook gelegd ook energiebesparende investeringen en iets minder gekeken naar eventuele verfraaiingswerken binnen.
Net zoals C43 hierboven aanhaalt, is het zeer ontspannend om iets te doen in je eigen tuin en daarna het resultaat te bekijken vanop je veranda / terras met een tasje koffie.

Heb m'n oog laten vallen op dit:

Wat vinden jullie hiervan?

Ik zie absoluut de charme ervan! En al sinds de zomer te koop, wat ervoor zorgt dat je zeker kan afbieden.
Vraag is natuurlijk waarom het nog steeds te koop staat aangezien dit is waar veel mensen naar op zoek zijn... Zeker eens bij de buren polsen dus!
Ik vermoed dat het met 91m² woonopp te klein zal zijn voor de meeste ;)
De vraag is natuurlijk hoe gemakkelijk dit uit te breiden valt. Ook de vorm van het perceel is niet optimaal (volgens wat ik kan zien op de foto's).

Ik vraag me ook af waar de voordeur zit, op geen enkele foto zie je een buitendeur :confused:
Zo te zien grenst de tuin ook aan een bedrijf. De vraag is dan ook hoeveel last je daarvan zal hebben.

voordeur zit in het hoekje verdoken, zie streetview:
1703671534613.png

voor de rest propere woning, mss aan de dure kant, maar ken de streek daar ook niet.

Ik vind nu wel 350k voor een 90m² bungalow dat maar basis gerenoveerd is nu ook wel vrij veel. Zonder mij uit te spreken over de locatie.

Daar mag nog minstens 10% vanaf vind ik.

Nieuwbouw:
+ laag energieverbruik
- kinderziektes?

Huis familie:
+ volledig onze smaak
+ gekende historiek
- energieverbruik

Ik zou niet twijfelen( mijn persoonlijke mening natuurlijk) en voor die grote grond gaan met 90's woning. Nieuwbouw, al verschillende projecten gaan bekijken en eigenlijk amper iets te vinden waar je niet op elkaar geplakt zit.

Energetisch heb je wel een punt. Je zal moeten investeren om dat verbruik omlaag te krijgen. Dat kan enkel met een deftige renovatie, niks is onmogelijk, maar het brengt een zekere kost met zich mee. Bovendien geef je aan dat de woning eigenlijk té deftig is om al in te gaan breken. Is het een optie om er een jaar of 5-10 zo in te wonen en dan te gaan voor een totaalrenovatie? Of zou je direct gaan voor een IER en de woning kopen aan 1% registratierechten?

Snel gerekend 20000 kwh gas = 2000 euro/jaar. Energetisch gerenoveerd zal je dat misschien kunnen halveren, maar moeilijk te zeggen , dus 1000 euro/jaar.

Terug
Bovenaan