Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik woon zelf niet in Schilde, maar hierbij toch 2 voorbeelden:
630 000 euro voor 3000m²

409 000 euro voor 3200m².

De percelen zijn dus ongeveer even groot en het verschil is zelfs meer dan 200 000 euro. Ik weet ook dat vraagprijs niet altijd de verkoopprijs is maar er zijn wel degelijk gemeenten waar het verschil in bouwgrond van dezelfde grootte tot 200 000 euro kan bedragen.

In dit concrete geval is die van 630 000 euro gelegen in woonpark. Daar is men streng naar natuurbehoud, heraanplanting, rust en vrije ruimte. De minimum afstand tot de perceelgrens is dan 6m aan beide kanten. Dat is altijd zeer duur...
Maar je zit wel knal aan een N-weg... So much voor rust:p

Voor ons huis te laten schatten om binnenkort te koop te zetten.. 1 schatter? Meerdere schatters? Heb zelf wel een prijs in mijn hoofd wat ik ervoor wil krijgen, maar misschien onder/overschat ik de waarde van ons huis.

Als er foto’s zijn zal ik ze ook hier posten om ook een BG schatting te verkrijgen :p
Hier 3 immos laten komen, 1 (te) hoge schatting, 1 schatting wat ook zowat ons idee was en 1 lage schatting gekregen. De middelste prijs online gezet en verkocht voor 5k meer dan de hoogste schatting.

Hier 3 immos laten komen, 1 (te) hoge schatting, 1 schatting wat ook zowat ons idee was en 1 lage schatting gekregen. De middelste prijs online gezet en verkocht voor 5k meer dan de hoogste schatting.
Dus de te hoge schatting was zelfs nog te laag? :)

Ik wil eigenlijk zonder immo verkopen. Maar ik ken een schatter, de bank heeft een schatter en onze notaris heeft een schatter. Ik ga die 3 dan maar eens laten langskomen.

Jep uiteindelijk wel, vorig jaar verkocht.

Ook verkocht zonder immo hoor.
Is schitterend van de bank en notaris niet betalend?
Ah immo doet het gratis? Ik heb precies zo een vooroordeel bij immo’s dat die ofwel niet bekwaam zijn ofwel mij niet meer gerust gaan laten :unsure:

Die laten u hoe dan ook niet gerust. Mijn huis is heeft in september welgeteld 1 week op immoweb gestaan en tot een maand nadien kwamen makelaars zich aanbieden om het uit ons handen te nemen - uit liefdadigheid natuurlijk. Zelfs wanneer we zeiden dat het verkocht is zei er eentje “oké zullen we afspreken dat ik u over 2 weken nog eens terugbel om te horen of het vlot verloopt?” 😂

Ah immo doet het gratis? Ik heb precies zo een vooroordeel bij immo’s dat die ofwel niet bekwaam zijn ofwel mij niet meer gerust gaan laten :unsure:
Immo was bij mij 3 keer gratis, nadien bellen of mailen die u inderdaad nog eens om wat te pushen, maar ze lieten me met rust na ze vriendelijk af te wijzen.
En daarom 3 voor het gemiddelde te hebben van hun 'gokken'.

Je kan altijd een beëdigd schatter nemen, zou correcter moeten zijn maar kost geld.

Die laten u hoe dan ook niet gerust. Mijn huis is heeft in september welgeteld 1 week op immoweb gestaan en tot een maand nadien kwamen makelaars zich aanbieden om het uit ons handen te nemen - uit liefdadigheid natuurlijk. Zelfs wanneer we zeiden dat het verkocht is zei er eentje “oké zullen we afspreken dat ik u over 2 weken nog eens terugbel om te horen of het vlot verloopt?” 😂
Bij ons kwamen ze altijd af met "we hebben een gelijkaardig appartement onlangs verkocht en hebben klanten die het appartement ook wilden, maar het net gemist hebben. Uw appartement zal ze zeker interesseren."

De eerste die dat vertelde naïef laten langskomen. Na veel reclame over hemzelf en zijn kantoor, niks meer van gehoord. Nadien nog zeker 5x hetzelfde verhaal van andere makelaars gehoord.

Voor ons huis te laten schatten om binnenkort te koop te zetten.. 1 schatter? Meerdere schatters? Heb zelf wel een prijs in mijn hoofd wat ik ervoor wil krijgen, maar misschien onder/overschat ik de waarde van ons huis.

Als er foto’s zijn zal ik ze ook hier posten om ook een BG schatting te verkrijgen :p
Laat er maar meerdere komen, en dan nog steeds op uw (gestaafd) gevoel afgaan. Die schattingen kunnen echt mijlenver uit elkaar liggen. Ik denk dat er bij ons meer dan 150k verschil zat tussen die 4 schattingen.

Ah immo doet het gratis?
Die schatting is inderdaad gratis ja. Ge moet enkel naar hunne sales blabla luisteren.

Ik heb precies zo een vooroordeel bij immo’s dat die ofwel niet bekwaam zijn ofwel mij niet meer gerust gaan laten :unsure:
Beide kloppen

320 meter van een autosnelweg , tuin is wel in de andere richting gelegen. Dus voordeur huis is richting de snelweg. Heb er wat schrik voor , terecht?

320 meter van een autosnelweg , tuin is wel in de andere richting gelegen. Dus voordeur huis is richting de snelweg. Heb er wat schrik voor , terecht?
Ik zou daar zot van worden. Aan de andere kant kunnen sommigen ook gewoon naast een treinspoor wonen, dus zal echt persoonlijk zijn. Gezond is het volgens mij ook niet, maar ook dat is waarschijnlijk een aparte discussie.

Naar mijn mening quasi onmogelijk om te beantwoorden. Geluid gedraagt zich niet altijd zoals je verwacht dat het zich zou gedragen, of het al dan niet hoorbaar/storend is is dan ook nog subjectief.

Ik ken plaatsen waar er vlak naast de autosnelweg quasi niks te horen is door deftige geluiddschermen, 600 meter valt de autosnelweg dan weer "zeer goed" te horen.

In ieder geval denk ik niet dat de oriëntatie van de tuin hier een groot verschil zal maken aangezien het al 320m ver is. Als je gevoelig bent voor geluid zou ik regelmatig gaan luisteren, op verschillende tijdstippen en verschillende windrichtingen. In ieder geval zou ik die woning nog niet afschrijven, goed mogelijk dat de overlast beperkt is. Wel moet je in je achterhoofd houden dat het toch steeds een impact zal hebben op de herverkoopwaarde.

Wij wonen tussen 2 autosnelwegen in. Degene achter ons ligt op ongeveer 80m, mag je wel maar 90km/h. Degene aan de voorkant van ons huis ligt op ongeveer 100m, mag je effectief 120km/h en heeft deels geluidschermen. Deze stoppen wel ongeveer thv ons huis.
Ik heb daar niets van last van, mijn vriend vindt het continue gezoem storend. Ik weet zelfs niet welk gezoem hij hoort, mij valt dat nu echt totaal niet op.
Voor hem echter wel een reden om op niet zo lange termijn te verhuizen.

>300m lijkt me eigenlijk echt ver

Nog iemand tips om op te letten bij huizen van 1978-1980 of huizen in het algemeen?
Tijd om er wat te bezichtigen binnenkort.

Nog iemand tips om op te letten bij huizen van 1978-1980 of huizen in het algemeen?
Tijd om er wat te bezichtigen binnenkort.
Asbest was bijna standaard toen, dus het asbestattest zeker doornemen.
En de buren vragen of ze het een goede koop vinden+weet hebben van overlast in het algemeen.

zitten er nog woningen tussen? zoja, weinig zorgen maken, die slorpen het meeste geluid op. Maar als je zeker wil zijn: gaan kijken en hopen dat de wind net het geluid van de autostrade in de richting van de woning blaast.

Verder hangt het héél sterk van de soort autostrade af, ik kan begrijpen dat een E40 véél meer lawaai maakt dan de A19. Maar ook of de autostrade wat ingegraven ligt, of indien die net hoger ligt etc kan een héél groot verschil maken.

Ik ben opgegroeid naast een marmerzagerij. Als men aan het slijpen was, hoorde ik dat niet. Maar sommige mensen zullen daar nooit aan wennen. Er zal dus ietsjes minder kandidaten zijn voor die woning, maar langs de andere kant kan de ligging van de woning (dicht bij oprit?) net de waarde doen stijgen en ander publiek aantrekken.

Check wel of de woning geen sluipweg is bij file. Ik weet van enkele "boerenwegen" rond Brussel die bij file veranderen in drukbereden straten.

Je ligt ten westen van de autosnelweg. Ermee rekening houdende dat 60% van de tijd de wind uit westelijke richtingen komt, zit je zeker goed.

Vanaf het moment dat de wind uit het ZO komt, zal je het feller horen maar felle wind komt uit die richting nooit voor.

Terug
Bovenaan