KDS
Member
Nee, als we die in rekening nemen komen we op een maandlast van €640En de woonbonus is al verrekend in de maandlast van €720 voor de huidige lening?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nee, als we die in rekening nemen komen we op een maandlast van €640En de woonbonus is al verrekend in de maandlast van €720 voor de huidige lening?
Dat dacht ik ook, tot ik leningen ging simuleren.
Misschien even de situatie beter schetsen.
Vriendin heeft nog een woonkrediet (loopt nog 15j) waarvan er €140000 open staat, met een maandlast van €720.
Haar appartement schatten ze op €220000, waarvan we maar €200000 in rekening voor nemen om geen risico te nemen.
Ons maximum budget is €400000 exclusief kosten voor onze nieuwe woning.
Als we, na verkoop van haar appartement, haar lening volledig aflossen houden we dus ongeveer een €60000 over.
Met nog wat extra eigen inbreng zouden we dan een maandlast hebben van €1579.94 voor onze nieuwe woning.
Als we haar lening niet aflossen en voor een 2de woonkrediet (25j) kiezen komen we aan een maandlast van €720 + €910 = €1630.
Haar lening loopt wel nog maar 15j, dus die last zouden we dan wel kwijt zijn na 15j.
Maar dan zit je met de befaamde pandwissel die niet altijd zo eenvoudig blijkt te realiseren...Je moet natuurlijk de volledige berekening doen, maar 99% zeker is de oude hypotheek behouden veel voordeliger.
Maar dan zit je met de befaamde pandwissel die niet altijd zo eenvoudig blijkt te realiseren...
Wij hebben ook een pandwissel kunnen doen. Had heel wat voeten in de aarde. Bij ons moesten de kopers van ons huis ook nog elk hun pand verkopen,dat zorgde wel voor wat problemen. Onze notaris verkocht dus die dag 4 panden. 740k + 520k + 250k + 230k en toch hebben we zelf nog moeten het hef in handen nemen of het was nooit gelukt.
Overbruggingen op grote bedragen vind ik toch maar riskant.
Een overbrugging is niet noodzakelijk als je geluk hebt met verkoop.
Bij ons is dat vrij vlot verlopen, 2 mailtjes en er was een datum beklonken.Dan moet je een pandwissel doen op dezelfde dag en dat moet gaan voor kopers, verkopers en notarissen.
We hadden overigens een overbruggingskrediet die je maar om het kwartaal moest betalen (wel 3k ineens dan). We hebben dus nooit op voorhand betaald, pas bij verkoop van mijn woning. Als je bouwt is de termijn altijd wat langer en ga je dat niet kunnen doen.
Bij ons is dat vrij vlot verlopen, 2 mailtjes en er was een datum beklonken.
Bij ons is dat vrij vlot verlopen, 2 mailtjes en er was een datum beklonken.

Wat bedoel je met "doe eens normaal cultuur?" Die hoge voorheffing is inderdaad absurd, maar eigen aan de kust. Ga je naar pakweg Alveringem dan ga je dat niet hebben.Mijn vriend en ik zijn er nog steeds niet over uit waar we samen een huis willen kopen. Zelf ben ik geboren en getogen aan zee en woon hier terug sinds een paar jaar. (Vriend komt het uit het binnenland en heeft hier ook een appartement. Hij had dit al vóór hij mij kende.)
Ik heb zelf voordien verschillende jaren "ergens anders" gewoond door een toenmalige relatie en heb dus zelf ook connectie en ervaring met een andere regio. (De precieze regio deel ik liever niet openbaar, enkel dat het niet in West-Vlaanderen was.)
Uiteindelijk besliste ik om terug te keren door verschillende redenen, en ik zou daar dan ook niet terug gaan wonen.
Intussen zijn er hier wel wat dingen veranderd en zaken waar ik/we tegenaan lopen, en denken we soms dat het niet zo'n goed idee is om hier een huis te kopen. Belangrijke redenen zijn de absurd hoge onroerende voorheffing, de "doe eens normaal"-cultuur
Harde mentaliteit? Wat bedoel je precies? De West-Vlaamse werken niet trunten mentaliteit? Vergrijzing is ook iets dat ons parten speelt, we zijn halfweg de 30 en zijn omgeven door 55 plussers als buren. In de verkaveling achter ons wonen van de 25 woningen amper 3 gezinnen, de rest zijn binnenlanders uit alle windstreken en minstens 55 jaar of ouder, sommige gebruiken dat als tweede verblijf, dus in de week de rolluiken toe, de tuin kaal met kiezels en kunstgras. Dit is een verkaveling met gewone simpele gezinswoningen, geen vakantiepark of woningen vlak aan het strand.en harde mentaliteit, de geriatrie in openlucht, en de vriend die soms aangeeft zijn familie/vrienden te missen.
Omgekeerd, ik kom uit Oost-Vlaanderen, de kant dicht bij Antwerpen. Zelf zou ik wel willen weggaan, maar mijn vrouw is van hier en ziet dat niet zitten. Het is dan wel nog zo ver gekomen dat een gezinswoning in haar gemeente Koksijde quasi onbetaalbaar is. Je moet constant concurreren met de boomers die gewoon het geld liggen hebben en de boel overbieden.Zitten hier eigenlijk nog mensen die aan zee geboren en getogen zijn en (opnieuw) zijn weggegaan?
Welk gedeelte van de kust ben je afkomstig. Zelf zie ik mii wel rond Aalter wonen of rond Brugge.Zo jaar, waar zijn jullie dan gaan wonen en hoe is het daar?
Ik weet alvast dat Gent erbij zit, maar dat is voor ons financieel geen optie + midden in een stad wil ik nu toch niet gaan wonen en mijn vriend zeker niet.![]()
EDIT: ik ben voorzichtig met persoonlijke info op het forum en heb bewust veel details weggelaten. Ik begrijp dat mijn verhaal daardoor vaag kan overkomen. Als er vragen zijn mogen deze natuurlijk worden gesteld. Desnoods antwoord ik per PB.
Het was misschien wat vaag omschreven. Ik merk dat het ook iets lastig is om uit te leggen aan niet-West-Vlamingen. Als je hier niet bent opgegroeid is dat natuurlijk helemaal anders - denk ik.Wat bedoel je met "doe eens normaal cultuur?" Die hoge voorheffing is inderdaad absurd, maar eigen aan de kust. Ga je naar pakweg Alveringem dan ga je dat niet hebben.

).Inderdaad! Het lijkt wel alsof je hier écht meer appreciatie verdient des te meer/harder je werkt. Voor iemand als mezelf is dat sowieso niet evident. De algemene "niet flauw doen"-mentaliteit (niet enkel op werkgebied) helpt ook niet mee. Vriend geeft zelfs aan dat hij deze zin "hoort" in de toon waarop wij praten.Harde mentaliteit? Wat bedoel je precies? De West-Vlaamse werken niet trunten mentaliteit?
Oh, maar dat de vergrijzing overal aan zee is moet je mij ook niet meer vertellen. Pas op, het is niet dat ik niet snap dat de oudjes hier graag (komen) wonen. Het is alleen dat ik mij hier steeds vaker "alleen" begin te voelen. Het is nu ook niet zo dat ik hier nog vrienden heb.Vergrijzing is ook iets dat ons parten speelt, we zijn halfweg de 30 en zijn omgeven door 55 plussers als buren. In de verkaveling achter ons wonen van de 25 woningen amper 3 gezinnen, de rest zijn binnenlanders uit alle windstreken en minstens 55 jaar of ouder, sommige gebruiken dat als tweede verblijf, dus in de week de rolluiken toe, de tuin kaal met kiezels en kunstgras. Dit is een verkaveling met gewone simpele gezinswoningen, geen vakantiepark of woningen vlak aan het strand.
Dat lijkt mij een vervelende situatie. Hebben jullie al eens de voor- en nadelen besproken? Vindt je vrouw het hier zelf niet heel duur? Of is het gewoon puur dat ze hier graag woont?Omgekeerd, ik kom uit Oost-Vlaanderen, de kant dicht bij Antwerpen. Zelf zou ik wel willen weggaan, maar mijn vrouw is van hier en ziet dat niet zitten. Het is dan wel nog zo ver gekomen dat een gezinswoning in haar gemeente Koksijde quasi onbetaalbaar is. Je moet constant concurreren met de boomers die gewoon het geld liggen hebben en de boel overbieden.
Aan Brugge heb ik ook al gedacht, al ben ik niet echt bekend genoeg in die regio, en ik weet ook niet hoe het is om daar zonder rijbewijs te wonen (+ misschien nog altijd die mentaliteit). Als er iets is dat ik heb geleerd, is het dat ik echt nood heb aan een deftig (bus)station op korte afstand, want ik heb geen rijbewijs. Aalter ken ik enkel door het treinstation.Welk gedeelte van de kust ben je afkomstig. Zelf zie ik mii wel rond Aalter wonen of rond Brugge.
Hoe bevalt het daar?Als geboren in de Westhoek en naar het waasland gaan wonen voor de madam, die cultuur niet echt ondervonden..
Er ís hier gewoon meer vergrijzing volgens mij, maar goed, het doet er ook niet toe uiteindelijk.Vergrijzing aan zee valt Wss harder op dan iets meer int binnenland.
Dat is geen slechte omschrijving idd.Die mentaliteit zal zeker er iets meer inzitten dan andere provincies. Kmo mentaliteit.
Geen kinderwens, dus dat is niet van toepassing.Maar zou de raad geven, indien er kinderen op de planning staan, niet in het midden te gaan wonen maar in de buurt van 1 van de 2 families...
Kwam je dan vaak naar de zee voor je was verhuisd?Alhoewel ik ook nog elke maand naar wvl terugkom en met momenten mijn streek en de zee ook mis.