Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Bij de eerste lening speel je banken tegen elkaar uit om een goede rentevoet te bekomen. Kun je hypothecaire kredieten bij verschillende banken hebben en kan ik dus voor dat reststukje gaan rondshoppen? Anders ben ik overgeleverd aan mijn huidige bank, die kan vragen wat ze willen want ik heb toch geen keuze?

Dat. Niemand gaat je dat stukje bijgeven omdat dat een hypotheek in 2de rang is.

Wij gaan ons huis verkopen en een nieuw aankopen. We zouden dit met pandwissel doen, zodanig dat we onze huidige fiscaal interessante lening kunnen openhouden.
Echter is deze niet voldoende en moeten we dus nog een bijkomende lening afsluiten voor het resterende bedrag.

Bij de eerste lening speel je banken tegen elkaar uit om een goede rentevoet te bekomen. Kun je hypothecaire kredieten bij verschillende banken hebben en kan ik dus voor dat reststukje gaan rondshoppen? Anders ben ik overgeleverd aan mijn huidige bank, die kan vragen wat ze willen want ik heb toch geen keuze?
In theorie kan het, in praktijk ga je weinig banken vinden die dat gaan willen doen omdat ze dan tweede in lijn zijn om schulden op te eisen moest je jouw lening niet kunnen afbetalen.

Mijn vriend en ik zijn er nog steeds niet over uit waar we samen een huis willen kopen. Zelf ben ik geboren en getogen aan zee en woon hier terug sinds een paar jaar. (Vriend komt het uit het binnenland en heeft hier ook een appartement. Hij had dit al vóór hij mij kende.)
Ik heb zelf voordien verschillende jaren "ergens anders" gewoond door een toenmalige relatie en heb dus zelf ook connectie en ervaring met een andere regio. (De precieze regio deel ik liever niet openbaar, enkel dat het niet in West-Vlaanderen was.)
Uiteindelijk besliste ik om terug te keren door verschillende redenen, en ik zou daar dan ook niet terug gaan wonen.

Intussen zijn er hier wel wat dingen veranderd en zaken waar ik/we tegenaan lopen, en denken we soms dat het niet zo'n goed idee is om hier een huis te kopen. Belangrijke redenen zijn de absurd hoge onroerende voorheffing, de "doe eens normaal"-cultuur en harde mentaliteit, de geriatrie in openlucht, en de vriend die soms aangeeft zijn familie/vrienden te missen.

Zitten hier eigenlijk nog mensen die aan zee geboren en getogen zijn en (opnieuw) zijn weggegaan? Zo jaar, waar zijn jullie dan gaan wonen en hoe is het daar?
Ik weet alvast dat Gent erbij zit, maar dat is voor ons financieel geen optie + midden in een stad wil ik nu toch niet gaan wonen en mijn vriend zeker niet. :unsure:

EDIT: ik ben voorzichtig met persoonlijke info op het forum en heb bewust veel details weggelaten. Ik begrijp dat mijn verhaal daardoor vaag kan overkomen. Als er vragen zijn mogen deze natuurlijk worden gesteld. Desnoods antwoord ik per PB.

Ik ben ook van aan de zee afkomstig en mijn vrouw van de grens tussen Antwerpen en Limburg. Allebei in Gent gestudeerd en dus in Gent een huis gekocht en ons leven uitgebouwd. De stad en de streek bevallen ons wel. Veel mogelijkheden, veel gelijkgezinden, ...

Een combinatie van factoren (slechte ervaringen met onze buur, meer ruimte voor de kinderen maar vooral het opstarten van een zaak) doen ons echter nadenken om misschien terug te verhuizen naar mijn geboortestreek.

Ik ervaar daar wel heel wat weerstand van mijn vrouw maar om totaal andere redenen. Zo is de natuur heel anders aan de zee (plat, open, polders) dan in haar regio (bossen). Zo straalt een bepaald kustpubliek wat teveel snobisme uit. En nog wat andere zaken die hier minder relevant zijn.

Die "doe eens normaal" cultuur, is dat niet eerder eigen aan een klein dorp versus een stad? Niet zozeer kust vs binnenland.
"Harde mentaliteit", dat zit er bij de gemiddelde West-Vlaming misschien iets dieper in maar aangezien de kust vol binnenlanders zit (zoals je zelf aangeeft), middelt dat toch mooi uit? ;)
Volgens mij zal de afstand tot vrienden/familie van uw vriend het grootste probleem zijn.

Redelijk veel interesse in dit pand.

Nog kenners die hier potentiële red flags zien? Is dit niet bvb wat te goedkoop?

Reeds gaan bezichtigen en heeft eigenlijk alles wat ik zoek afgezien van een garage die ik er eventueel zelf kan naast bouwen mits goedkeuring van de gemeente. Het pand van 1 van de buren staat ook wel te koop… maar misschien ben ik nu te paranoid?

Ondertussen al enkele huizen bezocht tijdens onze zoektocht en gisteren toch wel een kanshebber tegen gekomen.
Zijn wel enorm geschrokken van de vraagprijzen tegenwoordig, zeker omdat de ligging voor ons heel belangrijk is (rond Brugge).

Nu zouden we graag een bod doen op deze woning, maar wat is eigenlijk aangeraden om van de prijs te doen?
We willen ook niet te laag bieden, maar uiteraard ook niet te hoog starten.

Ik ken de markt niet, maar ik heb vaak 10 % afbieden als eerste bod in mijn hoofd. Dat dateert misschien wel van nog een andere tijd en zou u onder de 400 doen uitkomen, wat voor de verkoper waarschijnlijk wat fors is.

410 zou ik wel durven, tenzij ge weet dat er nog veel geïnteresseerden zijn en ge daardoor misschien uit de boot valt.

Redelijk veel interesse in dit pand.

Nog kenners die hier potentiële red flags zien? Is dit niet bvb wat te goedkoop?

Reeds gaan bezichtigen en heeft eigenlijk alles wat ik zoek afgezien van een garage die ik er eventueel zelf kan naast bouwen mits goedkeuring van de gemeente. Het pand van 1 van de buren staat ook wel te koop… maar misschien ben ik nu te paranoid?
EPC B met exáct 200kWh/m2 :oi22: Dat ruikt naar foefelare en zal in de praktijk wel gewoon EPC C zijn. De vraag die ik me dan direct zou stellen, met wat is er nog gefoefeld?

EPC B met exáct 200kWh/m2 :oi22: Dat ruikt naar foefelare en zal in de praktijk wel gewoon EPC C zijn. De vraag die ik me dan direct zou stellen, met wat is er nog gefoefeld?
Ik vond dit ook al raar omschreven:

Met diverse verbeteringen, zoals dak- en muurisolatie en hoogrendementsbeglazing, geniet de woning van een gunstige EPC-score (label B)
Dat doet het klinken alsof je mits die verbeteringen aan te brengen de woonst naar een B kan brengen. Maar uit de verdere fiche blijkt dat het al een B-score heeft.

Ik vind het er zelf heel deftig en gunstig geprijsd uitzien, dus ik snap de argwaan wel. Het staat ook aangegeven als beschermd erfgoed. Ik weet niet of dat sommige verbouwingsplannen van potentiële kopers zou kunnen bemoeilijken?

Dat is zo een mini boederijtje dat de boer zelf gezet heeft met nog een stuk tegen geplakt in een andere steen. Er zal daar al zeker geen plateau onder zitten. Wat is er allemaal vernieuwd en wat is er gewoon verdoken? Ik zou toch foto's van de renovatie vragen en dat eens goed bekijken.
Ondertussen al enkele huizen bezocht tijdens onze zoektocht en gisteren toch wel een kanshebber tegen gekomen.
Zijn wel enorm geschrokken van de vraagprijzen tegenwoordig, zeker omdat de ligging voor ons heel belangrijk is (rond Brugge).

Nu zouden we graag een bod doen op deze woning, maar wat is eigenlijk aangeraden om van de prijs te doen?
We willen ook niet te laag bieden, maar uiteraard ook niet te hoog starten.
Deze woning lijkt wel grondig gerenoveerd. Het is al zeker niet de goedkoopste cv ketel die ze gebruikt hebben :). Je weet niet hoeveel mensen nog interesse hebben in het pand. Beginnen met 390?

Dat is zo een mini boederijtje dat de boer zelf gezet heeft met nog een stuk tegen geplakt in een andere steen. Er zal daar al zeker geen plateau onder zitten. Wat is er allemaal vernieuwd en wat is er gewoon verdoken? Ik zou toch foto's van de renovatie vragen en dat eens goed bekijken.

Deze woning lijkt wel grondig gerenoveerd. Het is al zeker niet de goedkoopste cv ketel die ze gebruikt hebben :). Je weet niet hoeveel mensen nog interesse hebben in het pand. Beginnen met 390?
Gisteren een bod gedaan van €412000 maar meteen niet weerhouden.
Ze neigen toch meer naar de vraagprijs en hebben naar eigen zeggen al een bod van €425000 gehad, maar ook geweigerd.

Er staat hier in de buurt een bouwgrond te koop. Door de overvloedige regenval van de afgelopen maanden liggen daar nu grote plassen (wat normaal gesproken niet zo is volgens mij).

Is zulke drassige grond een probleem als je een kelder wilt, of als je daar sowieso op wilt bouwen? Volgens de waterkaarten is het geen overstromingsgevoelig gebied.

Ik ben ook van aan de zee afkomstig en mijn vrouw van de grens tussen Antwerpen en Limburg. Allebei in Gent gestudeerd en dus in Gent een huis gekocht en ons leven uitgebouwd. De stad en de streek bevallen ons wel. Veel mogelijkheden, veel gelijkgezinden, ...
Echt in Gent zelf dan, of een deelgemeente? (Mag ook in PB als je wil.)

Een combinatie van factoren (slechte ervaringen met onze buur, meer ruimte voor de kinderen maar vooral het opstarten van een zaak) doen ons echter nadenken om misschien terug te verhuizen naar mijn geboortestreek.
Veel plaats vind ik nu wel niet dat er hier is, of je moet het dan over het strand hebben natuurlijk.
Het is sowieso veel ruimer in bv. het Antwerpse (niet de stad hé), dat zie ik al als ik de schoonfamilie ga bezoeken, en waar ik vroeger woonde ook.

Ik ervaar daar wel heel wat weerstand van mijn vrouw maar om totaal andere redenen. Zo is de natuur heel anders aan de zee (plat, open, polders) dan in haar regio (bossen).
Ik kan mij de weerstand van jouw vrouw wel voorstellen, al heb ik anderzijds wel het idee dat veel binnenlanders hier toch graag wonen. Ik denk dat het sowieso helemaal anders is als je hier niet opgegroeid bent. Dat vakantiegevoel kun je hier als binnenlander nu misschien altijd hebben, maar zelf heb ik dat niet (in de zomer nu wel nog). Al had mijn ex van het binnenland ook helemaal niets met de zee; hem zag ik hier nooit wonen.

Zo straalt een bepaald kustpubliek wat teveel snobisme uit. En nog wat andere zaken die hier minder relevant zijn.

Die "doe eens normaal" cultuur, is dat niet eerder eigen aan een klein dorp versus een stad? Niet zozeer kust vs binnenland.
"Harde mentaliteit", dat zit er bij de gemiddelde West-Vlaming misschien iets dieper in maar aangezien de kust vol binnenlanders zit (zoals je zelf aangeeft), middelt dat toch mooi uit? ;)
Volgens mij zal de afstand tot vrienden/familie van uw vriend het grootste probleem zijn.
Ik woon nochtans in een stad, en toch heb ik dat idee hier ook. Het kan natuurlijk vooral de oudere bevolking liggen. Pas op, niet dat er hier geen vriendelijke mensen zijn natuurlijk. (Al zijn het vaak die die niet van hier zijn inderdaad. 😅 )
Ik voel ook altijd die enorme awkwardness op de één of andere manier, en waar ik toen woonde had ik dat helemaal niet.

Het is lastig, je thuisvoelen omdat het je roots is en er praktisch veel voordelen zijn, maar anderzijds toch vastzitten door zowel factoren van hier als persoonlijke factoren. Mijn broer is hier bv. ook niet blijven plakken en niet teruggekeerd (al komt hij hier uiteraard wel eens graag), maar zijn situatie is wel compleet anders dan de mijne.

EDIT: eigenlijk zou puur op praktisch gebied ergens in Oost-Vlaanderen een goede compromis kunnen zijn, omdat die provincie tussen West-Vlaanderen en Antwerpen ligt. Makkelijker voor de vriend zijn werk en familie/vrienden en voor mij ook niet te ver van hier. Alleen zijn we niet vertrouwd met die provincie, zelfs niet helemaal met Gent.

Laatst bewerkt:
Er staat hier in de buurt een bouwgrond te koop. Door de overvloedige regenval van de afgelopen maanden liggen daar nu grote plassen (wat normaal gesproken niet zo is volgens mij).

Is zulke drassige grond een probleem als je een kelder wilt, of als je daar sowieso op wilt bouwen? Volgens de waterkaarten is het geen overstromingsgevoelig gebied.
Heel anekdotisch natuurlijk maar wijzelf wonen 8 jaar in ons huidig huis en hebben nu pas voor het eerst water in onze kelder gehad. Op de velden rond ons liggen er ook echt plassen water wat voordien nooit voorkwam. Het is gewoon echt wel een nat seizoen.
We zijn nu ook aan het bouwen op een grond die er zeer nat bij ligt maar die kelder blijft toch nog droog voorlopig (fingers crossed dat dat zo blijft). Wel wekenlang bodembemaling moeten doen vorig jaar vooraleer we konden starten.

Ik heb de exacte cijfers niet, maar bij deze bedragen mag je er al eens 10k naast zitten...

1) Met behoud van hypotheek vriendin wordt er 402,6k aan de hypotheek terugbetaald. Neem als voordeel nog een zeer bescheiden 20k aan hypotheekinbreng, lagere SSV, lagere hypotheekkosten, dan zit je op 382k. De maandelijkse kost LIJKT ook alleen maar 50 euro groter, door die hypotheekaftrek is die in realiteit van bij de start al 30 euro lager.
2) Met een nieuwe hypotheek op 25 jaar zitten ze aan een terugbetaling van 474k.

Dat is een verschil van maar even 92000 euro. Daarvoor kan je die befaamde pandwissel wel uitvoeren, zeker omdat ze in beide gevallen toch met een overbrugging moeten werken. Dus voor en kost van 9000 euro (15 jaar * 12 * 50) spaar je 92k uit.
Je kan het ook anders formuleren door hypotheekaftrek er even uit te halen, voor een besparing van 5400 euro (15*12*30) krijg je om en bij de 80k euro.

Een pandwissel is ook echt niet moeilijk, dat is enkel moeilijk om dat op 1 dag rond te krijgen zonder overbrugging. Maar dan nog, voor 80k kan je al een serieuze overbrugging aangaan.
Je hebt 2 jaar om het proces af te ronden. Je kan je huis zelfs 2 maanden eerder verkopen, maar dan moet je het geld bij de notaris laten staan. Je kan zelfs gebruik maken van 3% registratierecht hierbij. In hun geval is er geen enkel nadeel aan verbonden.
Dat de bank een nieuwe hypotheek voorstelt is zelfs van de pot gerukt en enkel in het voordeel van de bank en notaris.
Aangezien jij precies wel weet hoe de vork in de steel zit qua pandwissels, mijn aankomende situatie eens uitleggen - kan je eens kijken welke risico’s er zouden zijn volgens jou waardoor de pandwissel zou kunnen mislukken in mijn geval?

Situatie is als volgt:

Mijn ouders gaan de vrijstaande garage achteraan hun perceel ombouwen tot zorgwoning. (Bouwaanvraag is in orde en goedgekeurd)

De bedoeling is dat zij dat nu volledig bekostigen zonder dat ze gaan bijlenen.

Zodra dat klaar is verhuizen ze naar die zorgwoning. Dan staat hun huis leeg.

Ikzelf ga die woning van hun overkopen. We willen daar eerst nog (energetisch) renoveren. Een ideaal moment aangezien het huis op dat moment leegstaat + ik kan de renovatie zelf bekostigen zonder te moeten lenen

Als het dan bijna klaar is zetten we ons eigen huis te koop.

Aangezien mijn ouders de verkopers zijn van hun huis aan mij, ik de verkoper van mijn huidig huis - is denk ik de enige partij om rekening mee te houden de kopers van mijn huis?

Als ik het dus goed begrijp lijkt het me relatief simpel om hier dus een pandwissel te doen zonder overbrugging?

Het enige nadeel waar ik aan denk: als ik energetisch ga renoveren in een huis dat nog niet het mijne is, kan ik uiteraard geen aanspraak doen op eventuele verbouwpremies? Tenzij ik het op naam van mijn ouders laat factureren en zij de aanvraag zouden doen?

Hoe not-done is het om tegenwoordig een woning te kopen waar bovenaan enkel elektrische verwarming voorzien is? EPC C 293.00 kwh/m2, ook zo'n randgeval lol :LOL:

Er liggen 26 zonnepanelen op het dak (weinig zeggend, dat weet ik, maar momenteel nog geen verdere informatie).
Zaterdag eens gaan bezoeken.

Terug
Bovenaan