Huurder met een gedeelde gasteller

skypulse

Well-known member
Mijn vriend huurt al 3 jaar in een appartementsgebouw en de gasboiler in de badkamer draait ook voor de verwarming van een ander appartement. Ook de gasteller is aanwezig in ons appartement, die dus ook het gasverbruik van het ander appartement meetelt.

Ik ben er sinds een jaar bij ingetrokken. Sinds een week of 4 heb ik de verwarming aangeschakeld op de boiler omdat de bovenbuur naar me toe kwam en zei 'ik heb alle chauffages aangestoken want ik had het kou en geen enkele werktte. Kan je aub de verwarming aansteken?'.
Sindsdien heb ik nog steeds de radiatoren hier individueel niet aangezet omwille van angst voor de eventuele oploping van kosten. Ik vermoed dat mijn bovenbuur niet van dezelfde aard is.

Gas- en elektriciteitscontract staan beiden op naam van de verhuurder. De huurder (mijn partner) heeft nog nooit een rekening gezien. In het huurcontract staat duidelijk vermeld dat de kosten en lasten zijn vastgezet op een forfaitair maandelijks bedrag van 125 euro. Deze forfaitaire lasten kunnen wel verzocht worden naar een herziening door 1 van beide partijen omwille van reële kosten.

In het huurcontract staat ook vastgelegd dat er geen individuele tellers zijn, en dan is ook daar de kost vastgelegd op datzelfde forfaitair bedrag. De optie van een verdeelsleutel voor de kosten is niet aangeduid geweest. Geen quotiteiten, geen 'gelijke lasten op basis van aantal woningen en personen die ze bewonen'. Enkel de optie 'forfaitair bedrag' is aangeduid.

Nu vroeg ik me dus af of het eventuele grootverbruik van mijn bovenbuur ons zou kunnen opzadelen met een hogere rekening? Mijn partner en ik hebben besloten om er alles aan te doen om zo weinig mogelijk te verbruiken, maar ik kan natuurlijk niet binnenkijken bij mijn bovenbuur.

Kan mijn huisbaas dit doorrekenen aan ons door eenzijdig de forfaitaire kosten op te slaan? Is dat juridisch in orde?

Een beetje clueless hier.

Zoals je het schrijft zal de verhuurder dat enkel kunnen veranderen als hij caloriemeters zal installeren. Dan wordt het verbruik van elk verwarmingstoestel gemeten. Maar wordt het warm water op dezelfde manier opgewekt? Of is dat met een electrische boiler per appartement?

Stuur voor de zekerheid eens de bepaling in het huurcontract door, want de bewoording kan hier wel belangrijk zijn.

Zoals je het schrijft zal de verhuurder dat enkel kunnen veranderen als hij caloriemeters zal installeren. Dan wordt het verbruik van elk verwarmingstoestel gemeten. Maar wordt het warm water op dezelfde manier opgewekt? Of is dat met een electrische boiler per appartement?

Stuur voor de zekerheid eens de bepaling in het huurcontract door, want de bewoording kan hier wel belangrijk zijn.
Bedankt voor het snelle antwoord!

Warm water wordt op dezelfde manier opgewekt via de gasboiler. Kan de modus op mijn gasboiler instellen op enkel 'warm water' en 'warm water + chauffage'. Als ik douche en mijn bovenbuur neemt ook net een douche, merk ik meteen een drukverlaging in mijn douchewater. Ook deze wordt dus gedeeld met de bovenbuur.

In het huurcontract staat volgende:

De kosten en de lasten die op de huurder rusten, komen overeen met reële uitgaven.
De kosten en lasten voor de huurder worden forfaitair vastgelegd op 125 euro en zijn elke maand te betalen op hetzelfde moment als de huur.
De kosten en eigen en gemeenschappelijke lasten van het gehuurde goed omvatten: water, gas, elektriciteit en onderhoud verwarmingssysteem.

Op elk moment kan elk van de partijen de omzetting van forfaitaire kosten en lasten naar reële kosten en lasten of hun herziening in functie van de reële gemaakte uitgaven verzoeken. In het geval de kosten en lasten reële uitgaven zijn, moet de verhuurder ze gedetailleerd weergeven op een aparte rekening.

In het geval van gebouwen met meerdere appartementswoningen waarvan het beheer wordt georganiseerd door één persoon, is de verplichting vervuld zodra de verhuurder de huurder een overzicht bezorgt van de kosten en lasten en de huurder of zijn gemachtigde de mogelijkheid biedt om de documenten te raadplegen op het adres van de natuurlijke persoon.

Eigen lasten

Indien er geen individuele tellers zijn (aanduiden wat past)
Voor hetgeen volgt komen de partijen overeen dat de provisies volgens de aandelen die hieronder voorzien zijn, bepaald worden in functie van:

A) Het aantal woningen in het gebouw en het aantal personen die elke woning bewoont, waarvan uitgegaan wordt dat elke woning gelijke lasten en kosten genereert.
B) De oppervlakte van de woning in vergelijking met de totale oppervlakte van de privégedeelten van het gebouw
C) Het aantal quotiteiten van het gehuurde hoed in de gemeenschappelijke dleen van het gebouw, zoals ze uit de basisakte af te leiden zijn.
D) Andere: (preciseer)

De huurder draagt bij in de kosten:

- Voor verwarming ten belope van:
X Forfaitair bedrag
Provisie volgens aandeel: A - B - C - D (omcirkel)

- Voor de distributie van warm water ten belope van:
X Forfaitair bedrag

- Voor elektriciteit ten belope van:
X Forfaitair bedrag

- Voor stadswater ten belope van:
X Forfaitair bedrag

- Voor gas ten belope van:
X Forfaitair bedrag
Bij alle bovenvermelde kosten staat dus steeds het forfaitaire bedrag aangevinkt, en dus nergens een provisie volgens een aandeel omcirkelt.
Nu vermoed ik dat de verhuurder de forfaitaire kosten wel kan verhogen als hij de reële kosten kan aanduiden, maar in hoeverre zijn die reële kosten MIJN reële kosten? :D Ik vind het precies moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te vinden. Hij wilt ook nu net deze namiddag een gesprek aangaan, maar ik ga alleszins nergens mijn handtekening onder zetten.

Omschakelen naar reële kosten kan enkel indien hij de lasten kan toewijzen. Door het gemeenschappelijk warmwatergebruik kan hij dit niet.

Om meer advies te geven, eerst nog de volgende vragen:
- sta jij mee op de huurovereenkomst?
- hoe lang loopt het huurcontract al exact?

Omschakelen naar reële kosten kan enkel indien hij de lasten kan toewijzen. Door het gemeenschappelijk warmwatergebruik kan hij dit niet.

Om meer advies te geven, eerst nog de volgende vragen:
- sta jij mee op de huurovereenkomst?
- hoe lang loopt het huurcontract al exact?

Ik sta niet mee op de huurovereenkomst, enkel mijn partner. Sta uiteraard wel gedomicilieerd.
Bij de bovenburen hetzelfde geval, zij staat op huurovereenkomst en recentelijk haar partner laten intrekken.

Het huurcontract loopt sinds 16/07/2019 en wordt sindsdien volgens mijn partner jaarlijks hernieuwd. De verhuurder heeft deze echter nooit opgestuurd of dus laten tekenen.

Er zijn ook geen caloriemeters geinstalleerd.

Dan sta je sterk omdat de verhuurder je vriend bijna niet kan buitenzetten. Je kan de stijging van de forfaitaire kosten wel weigeren, maar een rechter zal uiteindelijk de verhoging wel toestaan.

Zeg dus dat je een verhoging niet leuk vindt, maar wel zal accepteren, maar dat de verhuurder wel jullie tijd moet geven om dit te bekijken. Kom dan eens hier terug met zijn voorstel.

Niks tekenen en eventueel zelfs je vriend 'toevzllig' weg laten gaan zodat jij enkel het woord voert. Dan kan je zeggen dat je sowieso niet kan tekenen wegens niet op het huurcontract.

Terug
Bovenaan